Onko kenelläkään alkoholisoitunutta ystävää?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Laura"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

"Laura"

Vieras
Ystäväni on alkoholisoitunut koko ajan enemmän. Hän pystyy pitämään vielä tietyn rajan ja tietyt asiat on kunnossa, ei ikinä hoipertele tai juo tajua kankaalle, tissuttelee päivän mittaan mäyräkoiran, joskus jopa kaksi.
Olen viettänyt paljon aikaa hänen kanssaan, mutta tuntuu, että tuo alko tulee meidän väliin. Samoin se, kun minun on vaikea kuunnella kun hän valehtelee miehelleen ja muille juomisestaan ja muustakin.
Hän on ollut mulle tosi tärkeä ihminen, mutta onko minun annettava periksi ja luovuttava ystävyydestä,koska hänen käytös sotii niin paljon mun ajatuksia vastaan.
Kuinka itse toimisitte/olette toimineet? Kokemuksia ystävän alkoholismista?
 
no jos ei vinkit mene perille niin itse en välittäisi olla tekemisissä.... itse omaan samantapaisen ystävän, ja olen VAIN selvinpäin tekemisissä hänen kanssaan
 
Suvussa on paljon alkoholisteja ja sanoisin, että anna olla. Ainoa joka voi auttaa holistia, on hän itse. Sairaus tekee itsekkääksi, viina menee kaiken ohi ja myrkyttää ympäristön. Tylyä ja ikävää, mutta totta!
 
Sinulla on täysi oikeus sanoa, että et pidä hänen tavastaan käyttää alkoholia ja tahdot jatkossa olla tekemisissä vain kun hän on selvin päin. Hyvällä tuurilla hän on vuoksesi juomatta toisinaan. Huonolla tuurilla hän loukkaantuu verisesti. Sekin on ihan hyvä, sillä siinä tapauksessa en suosittele enää olemaan tekemisissä ja välien katkaisu tulee hoidettua siinä samalla.

Valitettavasti muiden ihmisten mahdollisuudet vaikuttaa alkoholistin juomiseen ovat erittäin vähäiset.
 
Ei ole kokemusta alkoholisti ystävästä, mutta läheltä nähnyt alkoholismia. Sen vain osaan sanoa, että homma tulee jatkumaan ja pahenemaan, mikäli hän ei itse näe ongelmaa. Tarkoittaa sitä, että määrät tulevat lisääntymään. Ystäväsi tarvitsisi apua ongelmaansa, mutta hänen on ensin nähtävä oma pohjansa. Yhden neuvon voin antaa, älä hyysää tai mahdollista hänen juomistaan. On luultavasti ainut asia, jonka voit tässä tilanteessa hänen hyväkseen tehdä.

En osaa sanoa, onko sinun jatkettava vai lopetettava ystävyytenne, mutta oman jaksamisesi kustannuksella älä sitä missään nimessä jatka.
 

Yhteistyössä