Onko kenenkään lapsella add??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kmnm
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kmnm

Vieras
millainen lapsesi on?

Meillä oli eskarilaispoikamme HOJKS-palaveri koska hänellä on visumotorinen hahmotushäiriö ja ongelmia hienomotoriikassa. Paikalla ollut, poikaa tutkinut psykologi sanoi pojan olevan hieman add-tyyppinen. Olin vähän ihmeissäni kun mun mielestä enempikin adhd kuin add. Eikö ne kuitenkin oo eri asioita?

[QUOTE="höh";22547709]adhd=keskittymis-ja ylivilkkaushäiriö
add= keskittymishäiriö
Eli lähes sama...[/QUOTE]

eli adhd-tyyppi on myös ylivilkas mutta add-tyyppi ei?

siis joo esikko on rauhallinen vähän arka ei riehunut tai kiipeillyt puissa jne kun oli pieni..
poika on huolimaton,unohtelee paljon asioita,täytyy vähän töniä eteenpäin eli hoputtaa kouluun tai pukemaan muistuttaa suihkuun menosta jne..

koulussa oli paljon vaikeuksia esim matikassa äidinkielessä oppi lukeen myöhemmin kun muut,poika on ollut aina vähän syrjäänvetäytynyt ei luo kovin helposti uusia ystäväsyyssuhteita.

ei aina tajua heti mitä sille puhutaan joudun toistaa moneen kertaan jonkun asion että ymmärtää,poika ei kuitenkaan ole tyhmä hirveen kiinnostunut politiikasta,kielissä erittäin hyvä..muuten ihan normaali teini ei kovin moni edes huomaa mitään erikoista pojassa

poikaa tutkittiin alle kouluikäisenä,mutta todettiin vain ikäistään lapsellisemmaksi.9v. meni koulu vaikeaksi ja alettiin tutkia uudelleen,saatiin diagnoosiksi add ja lukihäiriö.Meillä poika ei mikään kauhean villi olekkaan,vaikka välillä kyllä villiintyykin ja on impulsiivinen,toisaalta erittäin empaattinen ja sympaattinen.Asioista mistä on kiinnostunut (luonnontiede,teknologia) tosi fiksu ja hyvämuistinen.Ikäänsä 14v lapsellisempi.Concertta on auttanut koulunkäynnissä.

Mun 13-vuotiaalla on add-diagnoosi. On huolimaton, unohtelee asioita, ei saa aloittamaansa valmiiksi ja aloittaminenkin on vaikeaa. Täyttää joka-ikisen tarkkaavaisuushäriön piirteen. Niihen voi tutustua täältä:
www.adhd-liitto.fi/ADHD.htm

Meillä isoimmat vaikeudet ovat olleet läksyjen teossa, ja keskittymisessä koulussa. Yläasteen aloitti erityisluokassa ja nyt menee hyvin :). Ilman lääkitystä, ja mun ei tarvitse tapella tuntikausia iltaisen läksyjen tekemisestä, on tosi huojentavaa.

Niin aloittaja mainitsi myös motoriikasta jotain, omalla pojallani on diagnosoitu myös silmän ja käden yhteistyössä ongelmaa ja nämä liittyvät usein tuohon add:hen tai adhd:hen.

Yhteistyössä