onko kenenkään synnytystä käynnistetty esim.selkäkivun tms takia ennen rv40?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja iskias
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

iskias

Vieras
Siis minulla nyt lähes 2 raskautta(raskauksien välillä 3kk)jatkunut järkyttävä iskias kipu ja päivittäin syön aivan turhaan buranaa ja panadolia ja nyt tuntuu etten enää jaksa enkä kestä tätä kipua joka rajottaa jokapäivästä elämää.Nyt rv 32 ja hädin tuskin pääsen liikkumaan.Asumme vielä vanhassa talossa ja asuintilat 3 krs joten pelkkä kotona oleminen/liikkuminen on todella tuskallista! Tuntuu, että neuvolassa ei tätä oteta vakavasti, mutta itse toivoisin että esim.synnytys voitas käynnistää jo vko 36 ja olen joskus lukenut että näin olisi jonkun kohdalla toimittu? Onko kokemuksia?

tuskinpa normaalien kipujen takia käynnistetään noi aikasin.. voisin kuvitella että lähempänä laskettua jos silloinkaan.. ja se kipukin useesti hellittää kun vauvan asento muuuttuu ja vauva laskeutuu. ootko kokeillu tukivyötä? ja iskiasjumppaa??

Mä itkin ja suunnilleen rukoilin viikolla 38+4 synnytyksen käynnistämistä, koska mulla oli niin kovat liitoskivut etten meinannut päästä enää edes vessaan.

Itkin kovia kipuja ja multa kesti muistaakseni puoli tuntia siirtyä noin 3 metrin matka vessaan, kun sattui niin saakelisti. Mä olin henkisesti aivan romuna, mutten saanut käynnistystä, vaikka vauva oltiin muutama päivä sitten ultrattu jo yli 3 kiloiseksi ja teki henkitysharjoitteita, eli oli valmis jo syntymään.

Aina kannattaa kysyä, mutta epäilen vahvasti, ettei käynnistystä tipu.

Turhaan haaveilet käynnistyksestä rv 36. Ei tuu onnistumaan tuolla perusteella. Ja älä ny ihmeessä enää kovin pitkään buranaa syö. Se on kiellettyä (varsinkin säännölinen käyttö) viimeisellä kolmanneksella. Alussa ja keskelä on ihan sama vaik vedät kaksi käsin.

Mä en tajua tämmöisiä ihmisiä.

Kyllä kai nyt jokainen koulun käynyt ja neuvolassa käynyt (ja niitä läpysköitä lukenut) suomalainen nainen tietää, että vauvan keuhkot alkavat olla toimintakykyiset AIKAISINTAAN viikolla 36. Ja kaikkien keuhkoissa ei sitä kaivattua surfaktanttia ole riittävästi edes viikolla 38. Käynnistys on aina riski lapselle. Mitä lähemmäs laskettua aikaa päästään sen varmemmin lapsi on terve.

Eikä nyt kerta kaikkiaan kannata ajatella, että koskapa Suomessa jopa voipaketin painoisia keskosia pystytään pelastamaan, niin ilman muuta ne kaikki sitten helposti pelastuu. Vaikka on taitoa ja aineita, niin tuuriakin tarvitaan joka ainoa kerta; on se elämä kuitenkin edelleen ihmistä isompi ihme, niin ja vauvan terveys myös.

Alkuperäinen kirjoittaja lääkäri;25744791:
Mä en tajua tämmöisiä ihmisiä.

Kyllä kai nyt jokainen koulun käynyt ja neuvolassa käynyt (ja niitä läpysköitä lukenut) suomalainen nainen tietää, että vauvan keuhkot alkavat olla toimintakykyiset AIKAISINTAAN viikolla 36. Ja kaikkien keuhkoissa ei sitä kaivattua surfaktanttia ole riittävästi edes viikolla 38. Käynnistys on aina riski lapselle. Mitä lähemmäs laskettua aikaa päästään sen varmemmin lapsi on terve.

Eikä nyt kerta kaikkiaan kannata ajatella, että koskapa Suomessa jopa voipaketin painoisia keskosia pystytään pelastamaan, niin ilman muuta ne kaikki sitten helposti pelastuu. Vaikka on taitoa ja aineita, niin tuuriakin tarvitaan joka ainoa kerta; on se elämä kuitenkin edelleen ihmistä isompi ihme, niin ja vauvan terveys myös.

No mä en kyllä tiennyt. Mulla ei todella ollut niin pienintäkään tietoa siitä, että millä viikolla vauvan keuhkot ovat valmiit. Tiesin kyllä, että keuhkot valmistuvat siellä raskauden loppupuolella, mutten tiennyt että tapahtuuko se viikolla 34, 35, 36 vai vasta myöhemmin.

Ymmärsin kuitenkin silloin lääkärien puheesta, että oma vauvani oli valmis syntymään viikolla 38, enkä siksi ajatellut että synnytys käynnistyksen avulla viikolla 38+4 olisi enää riski. Ja tuskin se ihan hirmuisen iso riski olisi tosiaan ollutkaan, sillä synnytys lähti spontaanisti käyntiin seuraavana päivänä.

Joskaan en syystä taikka toisesta ole vielä yhtäkään lasta ilman apua synnyttänyt, sillä olen joka kerta joutunut ottamaan käynnistyksessä käytettävän tipan avuksi (ensimmäinen oli kokonaan käynnistetty, kaksi seuraavaa lähti spontaanisti mutta pysähtyi) joten en tähänkään vedoten näe, että riski olisi ollut kovatsi koholla päivää aikaisemmin tehdyllä käynnistyksellä.

Ymmärrän kyllä sen, ettet tajua tämmöisiä ihmisiä. Et selkeästikään ole raskautesi? loppumetreillä ollut niin kipeä että rukoilet itkien apua. Jos olisit sen kokenut, voisit ehkä ymmärtää miksi joku toivoo synnytyksen käynnistämistä ennen laskettua aikaa.

Yhteistyössä