Onko kohtuutonta pyytää miestä muuttamaan työaikaa, jotta se sopisi paremmin perhe-elämään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hankalaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hankalaa

Vieras
Tilanne tällä hetkellä se, että olen kotona lasten kanssa. Mies menee aamulla töihin 5-6 ja tulee kotiin 13.30-15. Meillä tietysti lasten rytmi päivällä, aamulla klo 6 ylös, aamupala. Nuorin nukkuu aamu-unet, jonka jälkeen pihalle. Klo 12 ruoka ja klo 13 päikkärit. Mies kun tulee töistä haluaisi että on ruoka, jonka ymmärrän kyllä kun ei käy töissä syömässä ruokaa. Sitten taas unien jälkeen välipalaa lapsille ja ruoan laittoon, jotta päivällinen olis ajoissa. Mies menee päikkäreille ja minulla taas iltapäivä yksin lasten kanssa... Mies herää kiukkuisena jos ei saa tarpeeksi nukuttua. Ja sitten minulla alkuilta taas yksin touhuamista lasten kanssa. Mies auttaa iltatoimet kyllä lasten kanssa. Valvoo sitten puoleen yöhön, kun haluaa omaa aikaa.

Saisi muutettua työaikoja niin, että menis vasta klo 6-7 töihin ja tulis sitten ruoan aikaan kotiin. Tällöin ei ehkä olis niin väsynyt, ja jaksais olla meidän kanssa alkuillan ja illan. Mutta hän ei haluaisi mennä myöhemmin, koska hänestä on kiva tulla kotiin aikaseen. Tämä ei vaan palvele perhe-elämää tällä hetkellä kun haluaa kuitenkin hetken rauhan töiden jälkeen ja sitten vielä päiväunet päälle.

Kuulostaa varmaan erittäin sekavalta, mutta jos asiallisia kommentteja saisi?

Aikaisemmin illalla maate, niin jaksaa päivän. Aikuinen ihminen ei tarvitse päiväunia, kunhan yö on tarpeeksi pitkä. Se on vain tottumiskysymys, että nukkuu päikkärit. Enkä tajua miten aikuidet viitsivät nukkua päivällä, menee monta tuntia ihan hukkaan. Ja kyllä itsekin teen työtä, johon tarvitsee herätä klo 5, ja mieheni herää samaan aikaan. Eikä meistä kumpikaan nuku päivällä, nukumme 7-8h yöllä.

työt nyt on silloin kun ne on mutta se mitä tekee ja miten käyttäytyy kotona onkin asia erikseen. esim. jos te syötte klo 12, niin sitä ruokaa jää varmaan yli mitä mies voi lämmittää kun tulee kotiin, väsynyt saa olla mutta on väärin purkaa sitä muihin. illalla kun menee nukkumaan ajoissa ei oo niin väsynyt että tarvii päikkäreitä joka päivä..

• Tykkää
Reactions: Big Bang Theory
Tuota, pitäisköhän se "oma aika" jättää joskus väliin? Aikaisemmin nukkumaan ja päikkärit pois ja asia on ratkaistu. Ei tarvitse muuttaa työaikaa. Eri asia on haluaako mies tehdä näin ja viettää teidän kanssa enemmän aikaa.

Olen yrittänyt kyllä asiallisesti keskustella, mutta mies vetää aina jutun siihen, että häneltä vaaditaan vaan koko ajan enemmän. Hän joutuu aina jättämään omat juttunsa, kun vaadin olemaan perheen kanssa. Olen sanonut, että hän voi mennä nukkumaan aikaiseen, meillä lapsetkin käy nukkumaan jo kahdeksan maissa. MUTTA se kuuluisa oma aika... Tahdon minäkin rauhottua illalla tunniksi ja katsoa telkkaria hetken, mutta jos olen kovin väsynyt menen kuopuksen kanssa samaan aikaan nukkumaan. Minullekin kostautuu illan valvominen seuraavana päivänä, mutta enpä siitä voi kiukutella muille...

No sopikaa että omaa aikaa on molemmilla se tunti per päivä. Sinä katsot telkkaria ja mies tekee mitä huvittaa sillä välin. Vapaapäivät erikseen :)

Ja oisko ratkaisu, että mies tekee ihan itse itselleen ruoat jos haluaa syödä eri aikaan kuin muu perhe? Ei sun tarvi olla mikään yleiskone :)

Minustakaan ongelma ei niikään ole siinä itse työajassa, vaan siinä, miten mies käyttää sen muun ajan.... Omalla miehelläni oli kanssa yhdessä vaiheessa viikonloppusin sellainen tapa, että hän halusi relata ja se tarkoitti sitä, etä pelasi aamun pikkutunneille koneella ja oli koko viikonlopun helkkarin väsynyt. Iltapäivisin koitti aina nukkua päiväunet, mutta se sitten tarkoitti, että jaksoi taas valvoa sen lauantai yönkin... Vähän aika katsoin, sitten sain tarpeekseen: mieshan oli koko viikonlopun päivisin joko nukkumassa tai kun nukkuneen rukous, ei jaksanut mitään, mikään ei kiinnostanut, lapsille vaan tiuski, kun oli väsynyt. Nostin vaan sitten ykspäivä kissan pöydälle ja totesin, että eihän siinä ole mitään järkeä, olisi joskus kiva nähdä viikonloppuisin se normaali, iloinen ja levännyt puolisokin. Viesti meni perille :)

Että minäkin suosittelisin enemmänkin juttelemaan miehen kanssa siitä muusta ajankäytöstä! Ja siitä, miten se vaikuttaa muuhun perheseen ja miltä se sinusta tuntuu.

Olen yrittänyt kyllä asiallisesti keskustella, mutta mies vetää aina jutun siihen, että häneltä vaaditaan vaan koko ajan enemmän. Hän joutuu aina jättämään omat juttunsa, kun vaadin olemaan perheen kanssa. Olen sanonut, että hän voi mennä nukkumaan aikaiseen, meillä lapsetkin käy nukkumaan jo kahdeksan maissa. MUTTA se kuuluisa oma aika... Tahdon minäkin rauhottua illalla tunniksi ja katsoa telkkaria hetken, mutta jos olen kovin väsynyt menen kuopuksen kanssa samaan aikaan nukkumaan. Minullekin kostautuu illan valvominen seuraavana päivänä, mutta enpä siitä voi kiukutella muille...

Sulla on siis mies, jolle oma etu on se tärkein asia. Ilmeisesti sitä ei edes kiinnosta viettää aikaa teidän kanssaan. Mä en kattelis tommosta. Lasten synnyttyä jokainen joutuu luopumaan OSITTAIN siitä omasta ajasta. Mieheshän elää ihan omaa elämäänsä, ihan eri rytmillä teidän kanssaan... Kuulostaa hurjalta.

Onko hän koskaan teidän kanssaan? Viikonloppuisin, lomilla? Tosin eihän sellainen pidemmän päälle riitä, tarvitsisi sen toisen aikuisen olla mukana siinä arjessakin, jos se arki kerran yhdessä vietetään... Mä en haluais elämältäni tommosta, haluatko sä? Vai olisko aika tehdä asioille jotain?

Tämän on pakko olla provo, ei kenelläkään voi oikeasti olla noin tyhmää akkaa kotona. Et kai nyt vaan ole näitä aivotuksias lähtenyt miehelles kertomaan? Mitäs jos vaikka sä menisit töihin ja miehes sitten hoitelee lasten päivärytmin ja sinä sovitat sitten työaikasi sen mukaan jookos. Jumalauta, miten voi olla näin tyhmä nainan jossain?

mitä juttuja se joutuu jättämään omasta mielestään? päikkäreitäänkö?

Jos teillä menee lapset nukkumaan jo kello kahdeksan, niin luulisi miehellekin riittävän sen pari tuntia illasta sitä "omaa aikaa"..... Saattaisi päiväunien tarve hiukan vähentyä, jos menisi nukkumaan klo 22, ei puoliltaöin.

Tämän on pakko olla provo, ei kenelläkään voi oikeasti olla noin tyhmää akkaa kotona. Et kai nyt vaan ole näitä aivotuksias lähtenyt miehelles kertomaan? Mitäs jos vaikka sä menisit töihin ja miehes sitten hoitelee lasten päivärytmin ja sinä sovitat sitten työaikasi sen mukaan jookos. Jumalauta, miten voi olla näin tyhmä nainan jossain?

Minä soisin mielellään, etä jokainen perhe kokisi myös tämä asetelmän, eli äiti töissä ja isä pikkulasten kanssa kotona! Avartaisi kummasti niin äitien kun isienkin maailmankatsomusta, monestakin asiasta.

• Tykkää
Reactions: Big Bang Theory
Esim. meillä ruoka pyritään tekemään niin että ois valmis kun mies tulee töistä. Mutta aina näin ei käy. Eli meillä mies jonkun kertaa viikossa ainakin lämmittää mikrossa ruokansa kun töistä pääsee eikä se ole valittanut. Töihin lähtee hänkin aikaseen, mut nukkumaan menee klo 21 eli samaan aikaan kun lapset. Päikkärit ottaa joskus sohvalla kun lapset katsoo pikkukakkosta. Koko illan touhuaa niiden kanssa, jos ei mitään muuta erikoista ole. On meilläkin ollut vastaava kausi kun teillä, miehellä oli tod.pitkä työmatka ja lähti tosi aikaisin, nukkui tietysti suuren osan kotona oloajasta, koska aika jäi niin lyhyeksi. Muttei todellakaan vaatinut mitään omaa aikaa. Eikö se arjen jakaminen toisen kanssa ole sitä suurinta rakkautta?

Meillä menee kyllä niin että ruokaa on ruoka-aikana ja välipalaa saa ottaa tarpeen mukaan, Jos mies ottaa välipalaa töiden jälkeen ja odottaa iltaruoalle, ei teillä varmaan kovin myöhään iltaruoka ole että olisi miehen kohtuutonta odottaa sinne asti? Eiköhän se aikuinen mies pärjää ilman päiväunia, jos menee illalla tarpeeksi ajoissa nukkumaan. Miten paljon mies sitten on lasten kanssa päivällä?

[QUOTE="mie";24487163]Minä soisin mielellään, etä jokainen perhe kokisi myös tämä asetelmän, eli äiti töissä ja isä pikkulasten kanssa kotona! Avartaisi kummasti niin äitien kun isienkin maailmankatsomusta, monestakin asiasta.[/QUOTE]

Meillä on näin :)

Mulla on jatkuva huono omatunto siitä, että olen perheelle olemassa niin vähän. Menen töihin puoli kahdeksaan ja olen kotona n. puoli 5 (toivottavasti saan kohta aikaistettua puolella tunnilla), enkä kyllä millään raaskisi nukkua päiväunia duunin jälkeen, siinähän menisi koko lasten hereilläoloaika ihan hukkaan :O

5-6 on normaali aika mennä töihin, eikä aikuinen terve ihminen mitään päikkäreitä töistä tultuaan tarvitse. Illalla sitten aiemmin nukkumaan, mikäli enemmän untä tarvitsee. Päikkärit aivan turhat ja siirtävät vain iltaunta ja tekevät juuri tuota kiukkuisuutta. Aikuinen on tunnin päikkäreiden jälkeen aina sekaisin, koska eivät kuulu normaaliin unirytmiin.
Tiedän monia aamuvirkkuja, jotka aloittavat työt aikaisin liukuvalla työajalla, jää enemmän aikaa päivästä perheelle.
Miehelläsi on oikein hyvä työaika, kunhan osaa elää aikuisen tavoin.

Jos työnantajalla ei ole mitään asiaa vastaan, niin sitten ilman muuta kannattaa siirtää työaikaa myöhemmäksi. Yhtenäiset pitkät yöunet on parempi kuin päiväunet.

Aikuinen mies ja päikkärit!? Voi jumalauta miten naurettavaa!
Yöhön ja työhön tärvääntyy jo niin paljon aikaa päivästä että päikkärit ovat vapaa-ajan törkeää tuhlaamista.

Jos päikkärit tarvitsee ottaa niin se 20min. on hyvä aika, ja juurikin ssiinä pikkukakkosen tiimellyksessä kun lösähtää sohvalle ja nappaa siitä lapsen kainaloon niin mikäs siinä ollessa. Asiat kun voi tehdä niin monella tapaa. Jos on perhe, niin sitten on perhe ja kaikkia hommia voi siinä touhuilla ja olla kuitenkin lasten saatavilla. Ihan eri asia, jos mieehs haluaa vaan puuhailla omiaan, muuttakoon sitten omaan asuntoon niin saa sekä nukkua ja puuhailla miten lystää jos ei kerran se perhe-elämä häntä jaksa kiinnostaa. Tai sitten äityli ottaa jonkun kivan iltatyön esim. siivoilua tms. ni mies hoitelee ne illat sitten itekseen.
Aikuisen pitää ymmärtää, ettei yötä myöten voi kulkea ja valvoskella miten sattuu jos aamulla on herätys aikasin ja perhe pitää hoitaa. Ja sitten jos valvoo ja on väsynyt se on ihan oma vika eiku turpa rullalle vaan siitä asiasta se ei ole kenenkään muun vika.

Jos työnantajalla ei ole mitään asiaa vastaan, niin sitten ilman muuta kannattaa siirtää työaikaa myöhemmäksi. Yhtenäiset pitkät yöunet on parempi kuin päiväunet.
Jos menee illallaa nukkumaan 22.00 ja herää esim. 4.30 siinä ehtii nukkumaan 6,5 tuntia, ja jos tarvitsee enemmän ni nukkumaan 21.00.
Jos herätys on vaikka 5.30 ja menee nukkumaan 21.00 niin ehtii nukkua 8,5 tuntia mikä on jo aika paljon. Ihan on itsestään kiinni, millaset ne yöunet on.

Ja et siis voi tehdä lounaaksi sen verran enemmän ruokaa että jää miehelle?
Päiväunet aikuisella, puoli tuntia riittää, tunti on liikaa. Ja normaalissa rytmissä elävä aikuinen, joka nukkuu yöunet hyvin ei tarvitse päiväunia.

Alkuperäinen kirjoittaja ööööö;24487328:
Jos menee illallaa nukkumaan 22.00 ja herää esim. 4.30 siinä ehtii nukkumaan 6,5 tuntia, ja jos tarvitsee enemmän ni nukkumaan 21.00.
Jos herätys on vaikka 5.30 ja menee nukkumaan 21.00 niin ehtii nukkua 8,5 tuntia mikä on jo aika paljon. Ihan on itsestään kiinni, millaset ne yöunet on.

Ei se nyt ihan noinkaan mene. Minä en ole iltauninen enkä varmasti ala väkisin makaamaan sängyssä, uni ei tule ennen puolta yötä.

Yhteistyössä