Onko kokemusta sf-mitan äkkinäisestä noususta keskikäyrältä yläkäyrälle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihmettelen vaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

ihmettelen vaan

Vieras
Mistä vois johtua, että sf-mitta pomppaa yks kaks keskikäyrältä yläkäyrälle (sama mittaaja)? Sokereissa ei ole häikkää ja painonnousu ollut tasaista. Oikeastaan painonnousu on nyt hidastunut. Aikaisemmat vauvat olleet pieniä syntyessään. Onko vauva vaan iso vai voiko olla jotain vikaa jossain? Onko kellään kokemusta?

Jos lapsi vaihtanut olennaisesti asentoa. Eli ennen majaillut hyvin lähellä selkärankaa ja nyt puskenut itsensä oikeen ylös ja eteen. Itsellä ensimmäisestä sf-mitta koko ajan yläkäyrillä ja toisesta keskikäyrillä. Ja kuitenkin toinen oli huomattavasti suurempi kuin ensimmäinen lapsi. Eli itselläni ei ainakaan sf-mitta korreloinut lasten kokoa

Itselläni se tarkoitti liiallista lapsivettä ja seurantaa äippäpolilla parin viikon välein. Vauvalla ei kuitenkaan ollut mitään hätää mutta seurannassa oltiin.

[QUOTE="vieras";28003285]Itselläni se tarkoitti liiallista lapsivettä ja seurantaa äippäpolilla parin viikon välein. Vauvalla ei kuitenkaan ollut mitään hätää mutta seurannassa oltiin.[/QUOTE]

Pääsitkö heti seurantaan vai seurattiinko sf-mitan kehitystä neuvolassa? Mulla seurataan ensin neuvolassa ja, jos kehitys jatkuu samanlaisena, menen äitiyspolille.

Sanottiinko sulle, mitä toi suuri lapsiveden määrä voi tarkoittaa?

Sain samantien lähetteen äitiyspolille. Koskaan en ole saanut mitään kunnon vastauksia mitä tuo liiallinen lapsivesi voi tarkoittaa vaikka jo kahdessa raskaudessani (kolmesta) on näin ollut. Ilmeisesti jotain suolistohäiriöitä vauvalla tai muuta ettei vesi kierrä normaalisti. Mulla siis tokassa lapsessa rv 22 sf-mitta 19cm ja rv 26+6 mitta jo 32cm (lopussa mitta jo 42cm ja sitten ei terkka enää jaksanut mittailla kun olin seurannassa)

Mutta kolmannessa lapsessa sama juttu, joten minulla tuo ei ainakaan tarkoittanut mitään muuta kuin että pojat tykkäsivät uida väljemmin. Esikoinen siis tyttö.

Ja lisään vielä että minullahan siis sf-mitta huiteli sitten reilusti sen yläkäyrän yläpuolellakin joten jos vielä käyrien sisällä pysytään niin voi olla kyllä vauvan asennon muutostakin.

Kiitos vastauksista. Huolettaa vaan juuri sen takia, kun aina toitotetaan, että pitäisi kasvaa tasaisesti ja, jos tulee raju muutos, on syytä huoleen. Mulla siis rv 26 sf-mitta oli 23 cm ja rv 30 se olikin jo 30 cm. Toivottavasti olis vaan kyse vauvan asennosta eikä lapsiveden määrässä olis mitään ongelmaa.

Mielelläni luen lisää kokemuksia asiasta.

Yhteistyössä