Onko kotiäitiys sinun mielestä työtä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äitiyslomalainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äitiyslomalainen

Vieras
Ärsyttää kaverini, joka aina hokee, että harmi kun kotihoidontuki ei ole työttömyyspäivärahankaan suuruinen. Kuitenkin kotiäitiys on täyttä työtä. Olen kyllä eri mieltä tai sitten mulla on liian pieni vauva. Poika on siis puolivuotias ja kyllä minä ainakin koen olevani tällä hetkellä äitiysLOMALLA. Aamuisin saa nukkua pitkään (jopa kasiin tai ysiin, työssä ollessa piti herätä jo puoli seiskalta), en ole tippaakaan stressaantunu eikä tarvitse päivän jälkeen itkeä vittumaista työtä.

Monet sanovat, että työssä olo on helpompaa kuin kotona oleminen, mutta itse olen eri mieltä. Ehkä mulla on vaan harvinaisen stressaava ja paska työ.

Niin siis kaverini vauva on 9 kk että luulis, ettei siinä niin kauheesti voi olla hommaa.

Kysymys vielä: missä vaiheessa koit, että kotiäitiys muuttui työksi? Itse vielä nautin tästä äitiyslomasta, mutta varmaan sitten kun toi poika kasvaa niin arki varmaan alkaa tuntua ihan työläältä.

No en nyt sanois työtä.. Mutta ei nämä päivät mitään löhöilyäkään ole.:) Meillä 5v poika ja 1v tyttö ja kolmas tulossa. Tänäänkin olen ollut koko ajan liikkeessä ja tehnyt jotain. Just sain kolmen tunnin ruohonleikkauksen päätökseen jne. Mutta ihana on olla lasten kans kotona joten ei se työtä ole.:)

Kyl mä sanon, että työssä on helpompaa kuin kotona. Olen lastenhoitaja päiväkodissa ja on siel helpompaa kun kotona! Kaipa se siinä uhmaiän kynnyksellä alkaa tuntua siltä, että jotain muutakin tarttis...Riippuu ihmisestä. Ite olin 4v kotona ja se oli ihan riittävä aika.

No tuosta voi olla eri mieltä. Viiden eritasoisen erityislapsen kanssa tämä kyllä on työtä viljelysten ohella. Nuorin kaks ja puol, vanhimmainen aloittaa lukiossa. Yksikään päivä ei tunnu lomalta. Kalenteri on täynnä fysioterapiaa, kuntoutusta , muuta terapiaa ja lääkäreitä. Siinä sivussa hoidetaan peltotyöt yms. Eipä tunnu lomalta todellakaan.

Alkuperäinen kirjoittaja tt:
ÄitiysLOMAahan sitä vietetään. Eikä mitään äitiystyötä. Ei äitiys muutenkaan ole ammatti. Hassua ajatella sillä tavalla :). Vapaaehtoinen valinta mielestäni.

minun mielestä kotiäitiys alkaa kotihoidontuesta. ja mikäpäs se oliskaan kölliä yhden vauvan kanssa.

No ei mun mielestä kotiäitiys ole mitään työtä.
Kotona ei ole pakko tehdä asioita jos ei halua,voi rauhassa viettää lusmupäiviä välillä.
Ei tarvitse käyttää herätyskelloa vaan herätään sitten kun ei jakseta enää nukkua.
Ja työstä maksetaan palkkaa,kotiäiti saa tukea.

Alkuperäinen kirjoittaja SitäSaaMitäTilaa:
Kotona ei ole pakko tehdä asioita jos ei halua,voi rauhassa viettää lusmupäiviä välillä.
Ei tarvitse käyttää herätyskelloa vaan herätään sitten kun ei jakseta enää nukkua.

Herätään sitten kun ei jakseta nukkua?! :whistle: Ei se ny ihan nii mene... Meillä herätään 5-6 aikaan aamulla kun tyttö herää silloin..vaikka vielä itteä väsyttäs.

Ai no kiva että muut on samaa mieltä kuin minä. Jotenkin vaan ihmetyttää toi kaverini, joka aina hokee kuinka rankkaa on kotona ja töissä olis helpompaa.. niin ja hänellä siis vaan yksi lapsi.

Tuo riippuu ihan siitä mitä laskee "työksi"... ;)

Kyllä meillä riittää tekemistä kahden lapsen kanssa + kodin hoitoa (siivous, vaatteiden pesu, puutarhan hoito, yms.) Ruuanlaitto, leipominen yms. Kaikki vie aikaansa ja sillä lailla mun mielestä on "työ", mutta tietenkin tekisin suurin osa noista jutuista vaikka olisin "oikeasti" töissäkin ;)

todellaki o työtä jos toinen menee puol 8 nukkuu ja toinen n.23.00 ja toinen herää 5.30 ja toinen sit joskus 9 aikaa...molemmat roikkuu puntis 24/7 ja mitää et saa tehtyä!!ja on tää silti hienompaa ku ol palkallises työs =)

siis herätään silloin kun lapset herättää, välillä monta kertaa yössä ja aamulla aikaisin....

nii mäki aattelin et kotona on rankkaa ku pitää siivota ja pestä pyykkiä, tehä ruokaa jne..

ennen oli koko vuorokaus aikaa ja nyt siit vuorokaudesta on otettu 6-8h pois ja samat hommat pitää tehä niiden jälkee.

On se silti enemmän kuin työttömänä olo. Miksi siis työttömyysturva on kolme kertaa parempi kuin kodinhoidon tuki? Työttömänä ei tarvitse tehdä mitään (muuta kuin täyttää työtön, työtön lappuja) lapsia hoitaessa sentään kasvatetaan uusia veronmaksajia.

Alkuperäinen kirjoittaja mutzi81:

Herätään sitten kun ei jakseta nukkua?! :whistle: Ei se ny ihan nii mene... Meillä herätään 5-6 aikaan aamulla kun tyttö herää silloin..vaikka vielä itteä väsyttäs.

Kylläpä se meilläkin kello herättää. Miestä töihin, koululaiset kouluun, eskaria eskariin, kalenteri rytmittää sit noita asioita mitä ennemmin mainitsin. Ei se aina ole niin mustavalkoista tämä kotona olokaan. Eipä sitä aina voi vain olla ja löhötä.