Onko kukaan asunut talossa, jossa ollut oma uima-allas? Kokemuksia kaipaisin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Meillä muutto miehen kotimaahan edessä ja mietitään kannattaisiko rakentaa uima-allas pihalle. Uima-allas maksaisi noin 20 000 ? ja ylimääräisiö kuukausikuluja (puhdistus, vedenvaihdot jne.) tulisi ehkä noin 100 ? joka kuukausi.

Maata en tässä halua nyt mainita, ettei mua tunnisteta :) mutta on siis sellainen maa, että uima-allasta voi käyttää ympäri vuoden.

Sitä nyt vaan mietin, että kannattaako tuo satsaus... Meillä mies ei tykkää uimisesta, mutta itse taas rakastan uimista, lapset vielä niin pieniä, etten osaa heidän uima-allaskäytöstä sen pahemmin sanoa. Arveluttaa vaan, että käykö sitten niin, että uima-allas otetaan ja sille ei tule käyttöä.... Mulla on tarkoitus olla lasten kanssa aina kesäisin noin 2 kk Suomessa eli sille ajalle altaalle ei tulisi käyttöä. Toisaalta talviaikaan sitä käyttäisi sitten lomalle tulevat Suomen sukulaiset.

Eli kaipaisin kokemuksia, että te, joilla ollut uima-allas niin miten on käynyt sen käytön kanssa? Onko alkuinnostus lopahtanut siihen, että allasta käytetään loppujen lopulta pari kertaa kuukaudessa vai onko innostus kestänyyt?

ja vielä sen verran, että talostamme on rannalle noin 20 minuutin ajomatka eli rannalle tulee loppujen lopuksi varmaan lähdettyä harvemmin, ehkä kerran viikossa jos sitäkään. ja vesi rannalla tietenkin suolaista...

Alkuperäinen kirjoittaja Kokemusta on:
Ei kannata, pulunpaskaa se on vaan aina täynnä. Ja naapurit käy kusemassa altaaseen. Jopa ulostamassa!

No meillä siellä talossa on ihan aita ympärillä ja lisäksi lukolliset portit, josta mennän sisään. Eli ei pelkoa ulostavista naapureista :) Eikä lintujen paskatkaan ongelmana ja voihan siihen jonkun suojan laittaa aina päälle kun ei käytä, ettei likaannu. Muita ongelmia ei ole vaan mietin ainoastaan sitä, että tuleeko altaalle sitten käyttöä, että kannattaako noinkin iso taloudellinen "uhraus".

Meille rakennettiin uima-allas, kun olin pieni ja kyllä sillä oli kovasti käyttöä. Suosittelen ehdottomasti, itsekin haluan ehdottomasti uima-altaan, sitten kun ostetaan talo.
Varsinkin, kun sanoit itse tykkääväsi uimisesta. Lapset tykkää siitä varmasti myöhemmin, en tiedä ketään lasta, joka ei tykkäisi vedessä läträtä.

Kyllähän se mukava on ja ainakin meillä tuli käytettyäkin paljon. Ympärivuotista käyttöä tuskin on missäänpäin maailmaa mahdollista järjestää ja kustannuksia tulee herkästi enemmän kuin osaa laskea etukäteen. Onneksi oltiin vuokralla.

Mun 20 ekaa elinvuotta meillä oli uima-allas pihalla. Kivaa oli, mut olihan siinä aikamoinen hoitaminen ja peittäminen aina yöksi.

muoks. meillä allas oli talvisin käytössä luistelukenttänä :xmas:

Me taas muutettiin taloon, jossa oli uima-allas sisällä kun olin ~10 vuotias. Parin ekan kuukauden ajan me penskat jaksettiin läträtä, mutta innostus hiipui tosi nopeasti. Sen jälkeen altaassa uitiin ehkä 2-3 kertaa vuodessa, nyt on tainnut allas olla tyhjillään ilman vettä jokusen vuoden tuon vähäisen käytön takia.

Minä kyllä ihan kokemusesta epäilen, että löytyykö sellaista kolkkaa mistään missä oikeasti voisi käyttää uima-allasta ympärivuoden? Onhan se kyllä mukava, mutta on kyllä iso taoudellinen uhraus ja lisäksi kuukausittaiset kustannukset sekä vaiva.

Miksei sellaista kolkkaa missä uima-allasta voisi käyttää ympäri vuoden löytyisi? Meillä oli lähellä päiväntasaajaa asuessa uima-allas ympäri vuoden käytössä. Lämpötila ei niin kovin montaa astetta vaihdellut eri kuukausina.

Alkuperäinen kirjoittaja ccd:
Minä kyllä ihan kokemusesta epäilen, että löytyykö sellaista kolkkaa mistään missä oikeasti voisi käyttää uima-allasta ympärivuoden? Onhan se kyllä mukava, mutta on kyllä iso taoudellinen uhraus ja lisäksi kuukausittaiset kustannukset sekä vaiva.

Häh, onhan sellaisia maita vaikka kuinka paljon missä allasta voi käyttää ympäri vuoden!? Varmaan sellaisia maita on oikeastaan enemmän kuin sellaisia joissa ei voisi.

Taidat olla vähän yksinkertainen.

Et vissiin ole juurikaan tutustunut Kauko-Idän ilmastoon? Siellä on tällä hetkellä kylmä, vain 25 astetta :D

no kyllä espanjassakin voi ympäri vuoden käyttää myös talvikautena uima allasta varsinkin jos on jonkinlainen vedenlämmitin. mutta itse tykkään myös viileämmässä vedessä uida. mä en oikeesti ymmärtäny tota kommenttia et löytyykö sellasta kolkkaa missä vois uima allasta käyttää ympärivuoden. Nyt ei perustunu kyllä kokemukseen se kommentti. lapset tykkää varmana ainakin uimisesta ja kyllä se voi nostaa talon arvoakin. kun en tiedä paikkaa ja taloa niin on vaikea arvioida miten kannattava sijoituksena tuo on mutta käyttöä meillä ainakin on ollut. ja ihan ympäri vuoden jo viiden vuoden ajan! asutaan siis espanjassa turistirysä kohteessa =) ja meillä on aika reilun kokonen allas tosin nyt en muista mittoja mutta ei oo kyllä monessa talossa tällä alueella ihan tän kokoista. kustannuksista en oo ihan sata varma mutta kyllä varmaan enemmän kuin 100euroa kk...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miksei sellaista kolkkaa missä uima-allasta voisi käyttää ympäri vuoden löytyisi? Meillä oli lähellä päiväntasaajaa asuessa uima-allas ympäri vuoden käytössä. Lämpötila ei niin kovin montaa astetta vaihdellut eri kuukausina.

Esim. koko Afrikan ja Etelä-Amerikan mantereet?

Lainaus meni päin persettä,,, piti lainata sitä edellistä epäilijää.

Ei koko Etelä-Amerikassa voi.

Kiitos monista vastauksista. Sen verran kysyisin, että paljonko teillä menee kustannuksia kuukaudessa altaaseen? paljonko on esim. sähkön osuus? veden osuus? puhdistukset jne.

Siis itse en nyt täysin varma ole, mutta vähintään toi satanen meillä menisi, varmaan voi olla vähän enemmänkin. Kun en ihan täysin varma ole, että kuuluiko tohon sataseen (euroissa) pelkkä puhdistus vai myös niitä vesi/sähkökuluja. Tosin me ei varmaan altaan lämmitystä/viilennystä otettaisi, koska tosiaan kesät ollaan Suomessa ja talvella kyllä kestän sen hieman viileän veden, on sitä Suomessa tullut totuttua kylmempiin vesiin :)

Ootko koskaan kuullut sadekaudesta? Ja itsekin päiväntasaajalla asuneena, siinä on pieni ero kun on tottunut 40 asteeseen kun lämmintä on enää 20 astetta...

Meillä miehen maassa talvella lämpötila keskimäärin noin 25, joskus on kylmempiä päiviä, voi olla ainoastaan 15 astetta, mutta useimmiten keskitalvellakin toi 20-25. Ja mulle on ihan tosiaan kesäkelejä noi eli en usko, että olisi liian kylmä, aurinkoa saa siellä kuitenkin talvellakin lähes joka päivä. Kesäkelit menee yli 40 asteen.

Alkuperäinen kirjoittaja aloittaja:
Meillä miehen maassa talvella lämpötila keskimäärin noin 25, joskus on kylmempiä päiviä, voi olla ainoastaan 15 astetta, mutta useimmiten keskitalvellakin toi 20-25. Ja mulle on ihan tosiaan kesäkelejä noi eli en usko, että olisi liian kylmä, aurinkoa saa siellä kuitenkin talvellakin lähes joka päivä. Kesäkelit menee yli 40 asteen.

Joo niin sitä ajattelee nyt, mutta kun on tosiaan sen kesäkauden ajan yli neljäkymmentä, niin 25 asteen lämpötilassa alkaa paleltaa. Koettu on!

Ootko koskaan kuullut sadekaudesta? Ja itsekin päiväntasaajalla asuneena, siinä on pieni ero kun on tottunut 40 asteeseen kun lämmintä on enää 20 astetta...

Ja "vaan" 20 asteessako ei voi uida?

Ja "vaan" 20 asteessako ei voi uida?

No sen 40 asteen jälkeen 20 asteen lämmössä teki mieli vetää villapaita päälle...

Yhteistyössä