Onko kukaan joutunut raskaudenaikaiseen kasvukontrolliin? (Siis vauvan kasvua kontrolloidaan)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Itse sain ajan lääkärille kuukauden päähän, vauvan koko vastaa yhtä viikkoa vähemmän kuin pitäisi. En nyt sitten kuitenkaan huomannut kysyä, mistä tämä voi johtua ja pitäisikö nyt huolestua tosissaan. Onko teidän vauvoilla ollut kaikki hyvin pienestä koosta huolimatta?

Kätilö (teki rakenneultran) ei ainakaan mitään rakenteellisia vikoja löytänyt, sanoi että vauva on vain siro, mutta että tapana on kuitenkin kontrolloida kasvua "kaiken varalta".

Minä jouduin molempien lasteni osalta ylimääräisiin kontrolleihin, ultriin ja sairaalakäynneille. Loppujen lopuksi lapseni syntyivät molemmat pari vk etuajassa ja olivat n 2800g molemmat. Kuopuksella oli keltaisuutta, muuten molemmille kaikki hyvin.

Nuorempi huomattiin "pieneksi" rv 26, koko jälisti pari viikkoa. Lopulta rv 41+0 syntyi 3510g lapsi. En sitten tiedä, johtuiko normaalius lopun vahvasta painonnousustani vai olivatko arviot vain päin prinkkalaa.

Minä myös sain käskyn käydä kasvukontrollissa.

Esikoinen ei kyllä ollut pieni, päälle neljä kiloa oli painoa. Esikoista odottaessani kyllä lepäsinkin aika paljon laakereillani, joten painoa itsellenikin kertyi ihan eri tavalla.

Nyt toista odottaessani en ole ehtinyt pahemmin lepäilemään, ja nimenomaan liiallista painonnousua ajatellen olen liikkunut suositusten mukaan per päivä, ja katsonut mitä syön. Herkuteltukin on toki välillä, että eipä siinä. Paino ei ole noussut paljoakaan, ja tosiaan tuon tulollaan olevan totesivat myös n. viikkoa pienemmäksi, kuin pitäisi olla. Laskettua aikaa eivät lähteneet vaihtamaan, nyt sitten vähän jännittää ja hermostuttaakin, mitä siellä lääkärissä tullaan sanomaan.

Mulle kuitenkin vakuuteltiin, että eipä ne vauvat aina kasva samaa tahtia eikä ole muutenkaan kaikki saman kokoisia (ja tottahan se onkin) joten tuskin tarvitsee olla huolissaan, ainakaan toivottavasti.

Esikoisen raskautta seurattiin vähäisen lapsiveden takia. Ultrattiin todella usein, lopussa joka toinen päivä. Samalla tehtiin kokoarvoita, lapsen sanottiin olevan suurikokoinen, päivää ennen syntymää painoksi arvioitiin neljä kiloa. Lapsi oli hädin tuskin kolmekiloinen, oli kuulemma hämännyt, koska painoarvio lasketaan mittaamalla pään& vyötärön ympärys ja reisiluun mitta niin jalat olivat vaan todella pitkät ja maha ilmeisesti täynnä pissaa joka kerralla.
Hassua, että jos on vaan viikkoa pienempi niin jo seurataan tilannetta, mutta hyvä sinänsä. Ei siitä ainakaan haittaa ole.

Mä jouduin esikoiselta ylimääräisiin ultriin vauvan pienen koon vuoksi ja myös lapsiveden määrää seurattiin (joka toisella kerralla olivat sitä mieltä, että lapsivettä oli vähänlaisesti ja joka toisella kerralla taas oltiin sitä mieltä, että vettä oli ihan normaalisti). Kuopukselta jouduin ylimääräisiin ultriin veriseulan istukkahormoniarvon vuoksi, mutta myös lapsen pientä kokoa seurattiin samalla. Kumpikin syntyi terveenä, esikoinen 6 päivää ja kuopus 10 päivää ennen laskettua aikaa ja painoivat syntyessään vähän vajaa 3 kiloa ja olivat pari senttiä alle 50 cm pitkiä. En ole itsekään mikään iso (n. 158cm), joten sekin saattoi vaikuttaa lasten pieneen kokoon, tai ainakin joku lääkäri sanoi, että äidin pituus vaikuttaa enemmän silloin kun lapset ovat vielä mahassa ja vasta syntymän jälkeen isänkin geenit alkavat vaikutta enemmän lapsen kasvuun.

Mutta mun mielestä oli ihan hyvä, että seurattiin sitä kasvua silloin, itelle ainakin oli helpompaa ja saipahan nähdä sen vauvankin useammin.

Yhteistyössä