Onko kukaan kokeillut tuota 5+2 dieettiä? Kaikki kokemukset otetaan ilolla vastaan.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Muuan"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Muuan"

Vieras
Mitä syöt paastopäivinä?
Tippuuko paino?
yms..
Onko sinulla ongelmia verensokerin kanssa? Onko dieetti auttanut näihin pulmiin?
Entä kolestroli?

Miten jaksat liikkua paastopäivinä? Entä normiruoan päivinä?

Jos löytyy joku, jolla on diabeteslääkitys, niin tämän dieetin ja lääkityksen yhdistelmän tuomat haasteet kiinnostaa erityisesti.

Kiitos kaikille vastaajille jo etukäteen =)

Aloitin eilen täys nuttriles dietin eli niitä nyt litkitty vähän päälle vuorokausi ja olo on hyvä ja ei ole yhtään nälkä ja ajattelun katsoa miten Tää toimii mulla.

Jostain syystä mä luotan enemmän elämäntapa remonttiin kuin mihinkään "kikka kakkoseen". Toki näistä "pikadieteistä" saa alkupotkua kun paino tippuu nopeaan. Itsellä nyt tiputusta -20kg. Ensinnä nopeutun hommaa nutriletin kanssa. Olihan ne aika pahoja, mutta hyvä puoli oli siinä ettei tarvinnut laskeskella mitään. Söin päivässä 4 nutrilet ateriaa ja yhden salaatin.

Kesälomalla sitten opettelin syömään kun oli paremmin aikaa ja energiaa laskeskella kaloreita. Nyt syöminen menee itsestään. Osaan hahmottaa mitä syön ja kuinka paljon. Oleellista on ollut syödä ne 5 kertaa päivässä. Mä uskon että pystyn jatkamaan tässä hamaan tattiin. Jahka tavoitepaino on saavutettu lisää vähän aterioiden kokoa. Muutoin tähän rytmiin olen tottunut ja jos tällä ruoka repertuaarilla jatkan pysyy paino poissa.

Kyllähän tuo 5+2 kuulostaa houkuttelevalta. Mutta on siinäkin ruokavaliota muutettava jotenkin. Ei se että kituuttaa 2 päivää viikossa ja loput syö mitä sattuu kuulosta kovin järjelliseltä. Tavoitteena jos on kilojen lisäksi terveellisempi ruokavalio - on sitä silloin muutettava noiden 5 "normipäivänkin" ruokailuja parempaan suuntaan

Aloitin tuon 5+2-dieetin 6 vkoa sitten. Lähtöpaino oli 96,5kg (olen 160cm pitkä)

Minulla ns. paastopäivät ovat ma ja pe. Silloin syön 2 Nutrilett-patukkaa (n. klo 7 ja 12) sekä tuoresalaatin illalla ennen nukkumaan menoa.

Muina päivinä syön kevyen järkevästi. Lauantai on herkkupäivä ja silloin en mieti kyllä yhtään, mitä syön.

Paino tänään 88,4 eli onhan sitä lähtenyt. Tosin mitään huippunopeaa pudotusta ei ole näkynyt..

Olo on ihan ok, yleensä ma paastopäivä menee ihan hyvin, perjantaisin on vaikeampaa (en tiedä mistä johtuu)

[QUOTE="miu";28880095]
Kyllähän tuo 5+2 kuulostaa houkuttelevalta. Mutta on siinäkin ruokavaliota muutettava jotenkin. Ei se että kituuttaa 2 päivää viikossa ja loput syö mitä sattuu kuulosta kovin järjelliseltä. Tavoitteena jos on kilojen lisäksi terveellisempi ruokavalio - on sitä silloin muutettava noiden 5 "normipäivänkin" ruokailuja parempaan suuntaan[/QUOTE]

Mä olen ymmärtänyt että nuo paastopäivät pienentävät mahalaukkua ja tämä vähentäisi normipäivien syömisiä automaattisesti.

Mulle tuo juttu hyppäs silmille Ilta-Sanomista. Aion kokeilla sitä. Aion myös tilata kirjakerhosta Vip-kirjan 5:2 (19,90).
Jotenkin tää dieetti tuntuis sopivan mulle, koska syön muutenkin vihreitä papuja, kukkakaalia, parsakaalia, kaalia, salaattia ja kurkkua, joista ei kaloreita juuri kerry. Tuohon 500 kaloriin aion ainakin syödä jyväistä leipää, viiliä, salaattijuustoa, tyhkästä keittokinkkua, juureksia, hieman oliiviöljyä ja munan kahdesti viikkoa.

Itse en ole tuota kokeillut. Mutta kitukuureista on sellainen kokemus että ensimmäinen ja toinen päivä ovat niitä pahimpia (huono ja hutera olo, tekis mieli syödä ihan kaikki asiat mitkä vastaan tulee :D ), ja vasta 3 päivä ja siitä eteenpäin on helppo olla. Joten en usko että tuo dieetti toimisi minun kohdalla.

[QUOTE="sondersson";28880259]Mä olen ymmärtänyt että nuo paastopäivät pienentävät mahalaukkua ja tämä vähentäisi normipäivien syömisiä automaattisesti.[/QUOTE]

Eihän kyse ole pelkästään annoskoon pienentämisestä. Vaan siitä että pitäisi oppia syömään hyvin noin pääsääntöisesti.

Itselläni ainakin ylipaino oli suora seuraus retuperällä olevasta ruokavaliosta. Tässäkin luvatan että kun pidät 2 paastopäivää niin sitten voi muina päivinä södä normaalisti. Mutta mutta. Ethän sä voi. Jos olet mättänyt rasvaista ja huonoa ruokaa niin pistämpä melkein pääni pantiksi että jos sellaista syö nuo sallitut 5 päivää niin tulos on loppuviimein plus-miinus-nolla. Ei pelkkä annoskoon pienentäminen yksin riitä. Kyllä koko oma syöminen pitää pistää remonttiin, siinä toki voi sitten auttaa jos muutaman päivän syö selkeästi niukemmin.

Varsinkin jos halutaan pysyviä tuloksia. Ja tuloksia jotka näkyvät myös terveydellisissä mittareissa. Toki tämä voi toimia kannustimena. Ehkä sitä kahden paastopäivän jälkeen ein haluakaan tunkea napaa täyteen... tai sitten se meneekin ahmimisen puolelle. Miten kenelläkin.

Itse pitkään kamppailin ylipainon kanssa ja kaikki dietit on tullut kokeiltua. Mutta kyllä se vaan on niin että mikään vippaskonsti ei auta niin kuin se että ihan oikeasti pistää elämän remonttiin. Se kannattaa tehdä osissa. Ensin opettelee syömään oikein. Jättää herkut alkuun pois kokonaan ennen kuin itsekuri on kasassa niin että herkkuja osaa syödä kohtuudella. Pikku hiljaa otaa liikunnan mukaan kuvioon. Askel kerralla. Säännöllinen syöminen on oleellista aineenvaihdunnan kannalta. Ja sitten tietenkin mentaalinen puoli. Veikkaan että monelle se syöminen on jonkunlainen pakkomielle/ tapa palkita itsensä/ Tapa hukuttaa pahaa mieltä. Jos pääkoppaa ei samalla pistä kuntoon, taas kerran tuloksen pysyvyys horjuu.

No joo... ajattelinkin tuota dieettiä lähinnä elämänmuutoksen tueksi. Yritän syödä muuten suunnilleen sen verran etten liho, tai että vähän laihtuisin, ja sitten lisäks nuo 'paastopäivät'... josko sitten vaikka alkais painokin pudota.

Eniten toivoisin sitä, että sokeriaineenvaihdunta korjautuisi edes jonkin verran... ja kolestroli olis mittauksessa normaali eikä koholla.

Mulla on nyt viikko takana tätä paastoa. Paastopäivät ovat tiistai ja torstai. Syön kolme kertaa päivässä. Aamulla Elovenan puuropussin, lounaalla punajuurikeittoa ja illalla kaksi kesäkurpitsapihviä. Nälkää ei ole tarvinnut nähdä. Juomaksi tavallista ja kivennäisvettä. Ekan paastopäivän jälkeen söin "kaksi käsin" ja siitä tuli huono olo. Toisen paastopäivän jälkeen syömisessä oli jo järkeä. suunnittelen etukäteen mitä paastopäivinä syön ja pyrin tekemään ruokaa jossa on kalorit kohdallaan. Sunnuntai on siis ruuan tekopäivä :) Viime viikon Me Naisissa oli monta hyvää ruokaohjetta joilla pärjää monta paastopäivää. Tarkoitukseni on tällä paastolla pudottaa 5 kiloa ja oppia hallitsemaan syömisiäni.

Kolmas paastopäivä on tänään menossa. Viime viikolla paastosin ma ja to. Aamuisin olen syönyt 2 dl vesiannokseen tehdyn kaurapuuron. Sen lisäksi verigreipin, omenan, porkkanan ja kanamunan, mistä tulee yhteensä n 450 kaloria. Juon vihreää teetä ja vettä tosi paljon. Ei ole ollut päänsärkyä, nälkä tuntuu välillä, mutta se lähtee lasillisella vettä tai kupillisella vihreää teetä. Paino pudonnut 2 kg ja olo on hyvä. Normipäivänäkään ei tule syötyä "kaksin käsin".
Aina kun nälkä tuntuu, ajattelen ettei tarvitse kestää kuin huomiseen. Olen tosin vaihdellut kellonaikoja, välillä aloitan illalla kl 18 mutta eilen esimerkiksi klo 16, jolloin lopetimme syömisen.
Yritän suunnitella päivät etukäteen pari viikkoa eteenpäin, mutta joustaa kyllä pystyy niissäkin, jos tulee jotakin ennalta suunnitelematonta.
Urheilen ja liikun normaalisti myös paastopäivinä - spinning edessä tänään eikä ollut mitään ongelmia sen kanssa viime maanantaina.
Minulle sopii.

Olisii hienoa jos laittaisitte silloin tällöin päivityksiä miten teillä menee tuon 5:2-dieetin kanssa. Olen itse monenlaiset dieetit kokeillut jojoilija-laihduttaja, ja vähän epäluuloinen kaikenlaisia ihmedieettejä kohtaan. Mutta jos tuo toimii, voisin ehkä uskaltaa kokeilla sitä. Pelkään nimittäin että saan nälänsäätelymekanismini entistä pahemmin sekaisin ja olen myös lukenut, että juuri naisilla on ollut tuon dieetin kanssa ongelmia.

Mulla toimii ihan hyvin.
Tosin kaloreita en juurikaan laske.
Mulla nuo 2 päivää ovat peräkkäiset päivät, siitä eteenpäin alan pikkuhiljaa lisäämään ruuan määrää.

Mulla lahtuminen vaatii ihan oikeasti NÄLKÄÄ!

76 kiloa,nyt 68 kiloa :)

Mulle tämä sopii, paino putoaa vajaa kilon viikkotahtia (172/67 kg, lähtöpaino kesän jälkeen 70-71 kg. Nyt 5 vk takana ja paino pudonnut nelisen kiloa. Nälkäpäivinä on todellakin nälkä, mutta päivän aina kestää, kun tietää, että huomenna saa taas syödä normaalisti. Ihanaa, kun ei tarvi olla joka päivä jollain kitukuurilla, uskallan syödä paremmin ja nauttia ruoasta nyt enemmän kuin aikaisemmin. En toki ahmi tai mässäile, olen tarkistanut syömisiäni, enkä jaksa syödä samanlaisia annoksia kuin ennen. Minulle sopii. Ihanaa, kun housut ei piukota, vaikka tuskin muut huomaavat juurikaan eroa. aion jatkaa vielä muutaman kilon verran, tosin paino on nyt alimmillaan pariin vuoteen:)

Tuttavani on ollut saman aikaa "kuurilla" ja hänen painonsa ei ole juuti laskenut. Ihmettelen todella miksi, ehkä kroppa reagoi näihin eri tavalla ja tahdissa.

Pidin keväällä 2 kk kaksi paastoVUOROKAUTTA viikossa. Siis tein 5:2 sellaisen ohjeen mukaan, jossa ei tarvitse paastota PÄIVÄÄ vaan paasto voi olla myös yöaikaan.

Eli esim. söin lounaan ja sitten paastosin illan 500 kalorilla ja seuraavaksi söin lounaan seuraavana päivänä.

Toimi hyvin.Ja oli helppoa.

Sinäänsä hassua ettää tässä 5:2 ei periaatteessa ole mulle mitään uutta koska silloin parikymppisenä kun olin vielä hoikka, tein tätä ihan "luonnostaan". Viikonloput meni juhliessa ja syödessä ja viikolla sitten taas tasattiin. Ja siten homma pysyi balanssissa. Mutta olen nyt niin pitkään laskenut kaloreita ja veikkaan että tässä 5:2 tyylissä pitäisi lopettaa se kaloreiden laskeminen ja syödä kehoa kuunnellen, ettei söisi jos ei ole nälkä.

Ei sovi ainakaan mulle, kun urheilen paljon. Edes lepopäivinä 500kcal ei riittäis mihinkään, koska ei kroppa palaudu rääkistä noin vähällä. Voisin kuvitella, että jos on taipumusta ahmimiseen, niin paastopäivä voi sen laukaista.

Yhteistyössä