Onko kukaan koskaan nähnyt kaksoiskuvia, millaisia ne ovat??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hämäräähommaaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hämäräähommaaa

Vieras
Huomasin tässä jokin aika sitten kun katsoin telvisiota hämärässä että tekstitys kummasti venyy silmissä. Samoiten pimeässä kun ajan autoa liikenne merkit venyvät. Eivät siis tavallaan näy kahtena vaan merkistä/tekstistä lähtee suttuinen "varjo"!

Muualla en näitä kummia ole nähnyt.

Huomasin myös kaupassa käydessä kuin näköni olisi huonontunut, tuntuu että varsinkin valkoista pientä tekstiä joutuu kaukaa tihrustamaan, että saa selvää. Mulla siis ei ole laseja.

Voisiko tämä olla esim hajataittoa vai onko syytä pelätä jotakin vakavampaa :( Voiko hajataitto ilmetä tekstin leviämisellä tai venymisellä?

Optikolle olen menossa...

Mä nään helposti, jos kohdistan katseeni lähelle, niin takana olevat näkyvät limittäin kahtena. Mutta mulla onkin oikeassa silmässä hajataitto ja piilokarsastus.

Kyllä, mulla näkyy ne kuvat alekkain, esim teksitys alekkain, Mulla on miinusnäköä ja hajataittoa, karsastusta ihan reippaasti. Että metrin päästä ei voi telkkaria katsoa, kauempaa katsoessa tietysti kaikki menee yhdeksi puuroksi ja ei tule niitä kaksoiskuvia. Valoista kyllä saattaa tulla pimeällä kaukaakin katsottuna. Tai vastaavasti jos kirkkaassa valossa on joku tumma kohde kaukana, vaikka lähkölinja, saattaa näkyä kahtena alekkaisena rimana se piuha jne..

[QUOTE="vieras";22462998]Kyllä, mulla näkyy ne kuvat alekkain, esim teksitys alekkain, Mulla on miinusnäköä ja hajataittoa, karsastusta ihan reippaasti. Että metrin päästä ei voi telkkaria katsoa, kauempaa katsoessa tietysti kaikki menee yhdeksi puuroksi ja ei tule niitä kaksoiskuvia. Valoista kyllä saattaa tulla pimeällä kaukaakin katsottuna. Tai vastaavasti jos kirkkaassa valossa on joku tumma kohde kaukana, vaikka lähkölinja, saattaa näkyä kahtena alekkaisena rimana se piuha jne..[/QUOTE]

Piti kirjoittaa sähkölinja :D Ja se unohtui, että nämä alkoi 2,5v sitten, sitä ennen näkö pikkuhiljaa huononi ensin aivan huomaamatta sinne -1,5 asti vuosien varrella. Huomasin oikeastaan näköni huonontuneen vasta kun kokeilin erään tuttuni miinuslaseja jotka oli silloin -1 ja risat. Yllätyin miten hyvin näin ja ihmettelin miten olin niin tottunut omaan huonoon näkööni, ja elänyt sen kanssa.. Ja hain optikolta omat lasit. Nyt ollaan jo lähellä -3 Ja kun näkö oli siinä -2 , havaitsin niitä kaksoiskuvia ensimmäisen kerran.

Yhteistyössä