Onko kukaan kuuullut päiväkodista jossa ei edes huuhdella lasten ulkovaatteita?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "a p"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"a p"

Vieras
Lapseni uudessa päiväkodissa vaatteille ei tehdä yhtään mitään, ne vaan jätetään yltäpäältä kuraisina naulakkoon. Lisäksi naulakoiden yläpuolella olevia hyllyjä ei kukaan pyyhi, ja ne ovat aivan hiekassa, kun lasten kuraiset hanskat on laitettu siihen. Kiva siihen hiekan sekaan laittaa aamulla lapsen pipo, hanskat yms.

Mietin vaan miten yleistä tämä on ettei vaatteita yhtään putsata? On kuulemma heillä tapana ettei niin tehdä.

On vaan aika inhaa laittaa lapsen päälle kuraiset vaatteet kotiin lähtiessä. Turvaistuinkin on aivan likainen jo parissa viikossa, mitä lapsi on tuolla ollut.

Aiemmassa pk:ssa vaatteet huuhdottiin ja laitettiin kuivuriin ulkoilun päätteeksi, tarkemman pesun vanhemmat hoitivat kotona.

Tänään otin onneksi vara-ulkovaatteet mukaan, ja niin alan tehdäkin.

En ole vaan koskaan aiemmin kuullutkaan että jossain pk:ssa ei tehtäisi mitään lasten ulkovaatteille. Useimmissa päiväkodeissa käsittääkseni kai ainakin pahimmat kurat huuhdotaan, ja vaatteet laitetaan kuivauskaappiin tms.

Lasten pk:ssa ei ollut mitään paikkaa missä vaatteita olisi voitu huudella. Kuivauskaapeissa kuivattiin kyllä litimärät hanskat tms. Kurikset piti tuoda kotiin pestäviksi.

[QUOTE="tiina";25088273]no ei ainakaan meidän päiväkodissa oo ikinä vaatteita huuhdeltu, eikä siellä ole edes kuivauskaappia.[/QUOTE]

Ok, käytäntö on vaan niin erilainen kuin entisessä pk:ssa , siksi tuntuu oudolta.

Miten syksyisin ja keväisin, oliko lapsella kotimatkalla nuo rapaiset ulkovaatteet ja hanskat, vai oliko teillä vaihto- ulkovaatteet?

No eipä huuhdella meidänkään päiväkodilla, kuriksetkin pyydetään viemään kotiin ainoastaan perjantaisin. Normaaleille ulkovaatteille on meillä kyllä jokaisele omat lokerot ja hyllyt.
Pipothan kannataa tunkea aina takin hihaan, pelkästään tällä jo voi välttyä niilt, ah niin ihanilta täiltä.

Itseäni ärsyttää kun toisen ryhmän puolelta tursuu toisen muksut rojut meidän hyllylle, kun siinä ei ole mitään välilevyä. Tosin survon ne vaan takas sinne ja jos ei mahdu, kun sitä roipetta pitää olla siiinä säilytyksessä niin helvatusti (ylimääräisille tavaroille on siis jokaiselle oma kaappi), niin tiputan ne vaan sinne toisen puolen penkille.

En ole koskaan kuullut pk:sta, jossa huuhdeltaisiin lasten ulkovaatteet. Eli päinvastainen lienee yleisempää.

En tiedä mitä nuo tekee oman pojan pk:ssa. Kai ne suurimmat hiekat hutaisee harjalla pois haalareista, mutta eivät sen kummemmin todellakaan putsaa, eikä tarvitsekaan. Pesen kotona itse :)

En ole koskaan kuullut pk:sta, jossa huuhdeltaisiin lasten ulkovaatteet. Eli päinvastainen lienee yleisempää.

En tiedä mitä nuo tekee oman pojan pk:ssa. Kai ne suurimmat hiekat hutaisee harjalla pois haalareista, mutta eivät sen kummemmin todellakaan putsaa, eikä tarvitsekaan. Pesen kotona itse :)

Joo no ei tuolla tosiaan edes harjata mitenkään. Laitetaan vaan naulakkoon sellaisenaan, vaikka olisi sentin kurakerros.

Eli siis totuin liian hyvään lapsen entisessä pk:ssa. Harki kun se on nyt liian kaukana. :-D

Mä taas olen ollu monessa paikkaa enkä oo tavannu sellasta missä ei mitään tehdä. Nykysessäkin on kuivurikaapit+lasten wc:ssä kuivaustanko. Kyl ne laitetaan kuivumaan ja pahimmat siivotaan. rukkaset otetaan ip mukaan eteisestä kuivumasta joten hiekkaa ei lasten lokeroihin juurikaan kulkeudu.

Mä taas olen ollu monessa paikkaa enkä oo tavannu sellasta missä ei mitään tehdä. Nykysessäkin on kuivurikaapit+lasten wc:ssä kuivaustanko. Kyl ne laitetaan kuivumaan ja pahimmat siivotaan. rukkaset otetaan ip mukaan eteisestä kuivumasta joten hiekkaa ei lasten lokeroihin juurikaan kulkeudu.

Noin edellisessä pk:ssa tehtiin. Ei niitä varsinaisesti pesty, mutta harjattiin enimmät, ja jos jotain oikein sitkeää kuraa oli, huuhtaistiin pikaisesti, ja laitettiin kuivauskaappiin.

Tässä pk:ssa ei ole kuin se eteinen jossa on lasten lokerolliset naulakot. Siihen tullaan siis suoraan ulkoa.

[QUOTE="a p";25088519]Noin edellisessä pk:ssa tehtiin. Ei niitä varsinaisesti pesty, mutta harjattiin enimmät, ja jos jotain oikein sitkeää kuraa oli, huuhtaistiin pikaisesti, ja laitettiin kuivauskaappiin.

Tässä pk:ssa ei ole kuin se eteinen jossa on lasten lokerolliset naulakot. Siihen tullaan siis suoraan ulkoa.[/QUOTE]

No ei oo ihme että kulkeutuu hiekkaa jokapaikkaan kun noin on tilat eikä mitään ulkoeteistä.
En halua edes kuvitella miltä töissä näyttäs jos ne 20 kurakamppeet tungettas vaan lokeroihin suoraan päältä.

Pojan tarhassa on eteisessä suihkuallas pesua varten ennenkun lapset edes riisutaan. Sen suihkun voi vetää ulos jolloin sisälle kulkeutuva mura minimoidaan. Siitä sitten kuivuriin, hutilusoksaan tai lokeroon jos kuivat.

No ei oo ihme että kulkeutuu hiekkaa jokapaikkaan kun noin on tilat eikä mitään ulkoeteistä.
En halua edes kuvitella miltä töissä näyttäs jos ne 20 kurakamppeet tungettas vaan lokeroihin suoraan päältä.

Siltä tuolla juuri näyttää, valitettavasti.

Yksi syy tietty on se, että tilaa ei ole tehty alunperin päiväkodiksi, eikä siis jäkikäteen alkaneet tekemään mitään ulkoeteisiä.

En edes tiedä koska tuolla siivotaan kun ei se eteinen ole koskaan täysin siisti tietenkään, aamulla lasta viedessä on lattiat täynnä hiekkaa, samoin hakiessa. Kaipa siellä lattia rapautuu heti siivouksen jälkeen, kun tosiaan vaatteita ei mitenkään edes harjata/ravistella.

Ja siinä ne umpikuraiset hanskat eilenkin kököttivät, yhden kotiinvietävän lapun vieressä, niin että lappukin oli kurainen. :-D

Minusta vaan aika erikoista, mutta kapia tuohon tottuu. Tänään oli mukava lähteä kotimatkalle kun vaihdoin lapselle varahaalarin ja hanskat.

Tuvaistuin pitäisi vaan jotenkin yrittää putsata siitä liiasta joka on tässä 2 viikon aikana tullut...

No ei taida mitään niille tehdä, mutta usein on kuravaatteet eli haalari ei ole likainen haettaessa. Kuravaatteet ja hiekkaiset hanskat pk:ssa jätetään tuulikaappiin, joten lokeroihin ei hiekkaa oikeastaan kulkeudu.

Ei taida olla pienten puolella kuivuria, isojen puolella kyllä on..

Huuhtelu lienee harvinaista, mutta on aika erikoista, ettei lapsia harjata ennenkuin tulevat sisälle. Silloin vaatteista harjautuu enin kura ulos. Eikö lapsesi nykyisessä päiväkodissa tehdä edes tätä?
Ilmeisesti siellä ei ole siivoajia päiväsiakana lainkaan, jos joka paikka on kurassa?

[QUOTE="mona";25088653]No ei taida mitään niille tehdä, mutta usein on kuravaatteet eli haalari ei ole likainen haettaessa. Kuravaatteet ja hiekkaiset hanskat pk:ssa jätetään tuulikaappiin, joten lokeroihin ei hiekkaa oikeastaan kulkeudu.

Ei taida olla pienten puolella kuivuria, isojen puolella kyllä on..[/QUOTE]

No heh, tämän kahden viikon aikana ei ole ollut lapsella kertaakaan kuravaatteet käytössä, vaikka ne vein ensimmäisenä päivänä. Ei myöskään kurahanskat. Kumisaappaat ovat olleet kerran jalassa. Ja useasti on ollut kosteaa, ja satanut tihkua tässä parin vk aikana.

Eli haalari on ihan likainen, ja se lokerikko.

Huuhtelu lienee harvinaista, mutta on aika erikoista, ettei lapsia harjata ennenkuin tulevat sisälle. Silloin vaatteista harjautuu enin kura ulos. Eikö lapsesi nykyisessä päiväkodissa tehdä edes tätä?
Ilmeisesti siellä ei ole siivoajia päiväsiakana lainkaan, jos joka paikka on kurassa?
Vaatteille ei tosiaankaan tehdä mitään. Nyt olen muutamana päivänä hakenut lapsen tavallista aiemmin, eli ennen iltapäivän ulkoilua. Ja siinä ne vaatteet ovat roikkuneet paksussa ravassa naulakossa, osa ravasta kuivuneena ja varisseena lattialle. Ja eilen oli naulakon ylätasolla tosiaan hanskat joissa oli parin millin ruskea rapakuorrutus, ja kotiin vietävä lappunen oli myös kuraantunut.

Ja ei kyllä sitä huomaa jos tuolla joskus on siivottu, tai sitten siellä siivotaan kun lapset ovat ulkona, niin että lattia on saman näköinen kun lapset ovat tulleet sisälle.

Olen itse töissä päiväkodissa ja ihmettelen kyllä, jos sisälle tullessa henkilökunta ei vaivaudu harjaamaan lapsia. Tuntuu todella avuttomalta. Onko henkilökunta muuten normaalin oloista?
Tällä säällä ei harjaamalla kyllä ihan puhtaaksi saa vaan kostea hiekka jää vaatteisiin, joten voisiko kyse olla siitä?
Jos siivoaminen on ulkoistettu ei talossa varmaan kukaan siivoa päiväsaikaan vaan siivooja tulee illalla.

Herran vuonna 2001 olin päiväkodissa harjottelussa ja huuhtelin joka ikiset kuravermeet :D Oman kersan rytkyjä ei ole kyllä huuhdeltu eikä tarviikkaan..

Meidän esikoisen päiväkodissa Turussa pestiin aina kurahousut, siitä on aikaa 9 vuotta, ulkomaalaisittain murtava siivoustyöntekijä ne aina pesi, siellä oli oma pesuhuone altaineen ulko-oven vieressa noiden pesuun ja kuivatukseen. Haalareita en tiedä pestyn, kaikki joutuivat käyttämään kurahousuja, kun katsoivat ilman niitä vaativan. Nykykäytännöstä en tiedä.

Kolmosen päiväkodissa ei ollut minkäänlaisia paikkoja niitä pestä tai huuhdella, kuivauskaappi sentään löytyi. Harjaa ehkä käyttivät vähän ulko-ovella ja sieltä piti vähintään viikoittain kuskata kurikset kotiin pestäväksi, jos niitä oli käytetty.

Olen itse töissä päiväkodissa ja ihmettelen kyllä, jos sisälle tullessa henkilökunta ei vaivaudu harjaamaan lapsia. Tuntuu todella avuttomalta. Onko henkilökunta muuten normaalin oloista?
Tällä säällä ei harjaamalla kyllä ihan puhtaaksi saa vaan kostea hiekka jää vaatteisiin, joten voisiko kyse olla siitä?
Jos siivoaminen on ulkoistettu ei talossa varmaan kukaan siivoa päiväsaikaan vaan siivooja tulee illalla.

Niin minäkin ajattelin aiemmin että tulee illalla, mutta ihmetyttää vaan miksi edellispäiväiset kurat on kuitenkin lattialla aamuisin.

meillä oli lapsilla tänään päällä fleecevuorelliset kurakamat+samanlaiset fleecevuorelliset kurarukkaset. ja ihan rapasina oli naulakossa vaatteet, ja rukkaset kuivamassa. ei oltu huuhdeltu, vaikka on siis ihan normia kurakangasta niin voisi vaikka letkulla huuhdella ennen riisumista :D

Yhteistyössä