Onko kukaan muu okt-asuja pettynyt?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ei onnela
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";22961003]älä selitä :)
sinulla se ongelma tässä on, ei suinkaan naapureilla...
jos et halua asua omakotitalossa muuta kerrostaloon, mieluiten kaupungin vuokra-asuntoon niin saat suvaitsevaisemman ympäristön??![/QUOTE]

Mä, JOO, puolustan ap:tä. Okt alueilla, uusilla tai uudehkoilla on just tuollasta, materiakeskeistä, small talk naapureiden kesken on just tuota, vaihdoin auton, mennään Thaimaan matkalle, ostin moottoripyörän jne..loputonta. Naisilla sisustuksiin ja puutarhaan, kellä on uudempi ja makeempi versio pihasta/sisustuksesta.
Aika rasittavaa, lapset keskenään vertailee leluja ja härpäkkeitä, joita pelikonsoleiksi kutsutaan, kilpaa. Harrastuksista samoin, kaikilla kilpaillaan. Äh, kun päästää toisesta korvasta sisään, toisesta ulos, pärjää hyvin. Lapset on sit eri juttu.

[QUOTE="reetu";22961338]Mä, JOO, puolustan ap:tä. Okt alueilla, uusilla tai uudehkoilla on just tuollasta, materiakeskeistä, small talk naapureiden kesken on just tuota, vaihdoin auton, mennään Thaimaan matkalle, ostin moottoripyörän jne..loputonta. Naisilla sisustuksiin ja puutarhaan, kellä on uudempi ja makeempi versio pihasta/sisustuksesta.
Aika rasittavaa, lapset keskenään vertailee leluja ja härpäkkeitä, joita pelikonsoleiksi kutsutaan, kilpaa. Harrastuksista samoin, kaikilla kilpaillaan. Äh, kun päästää toisesta korvasta sisään, toisesta ulos, pärjää hyvin. Lapset on sit eri juttu.[/QUOTE]

No ei ole meidän okt-alueella... tai sitten olen ihan immuunni minkäänlaiselle kilpavarustelulle. Hankintoja tehdään meidän perheessä siksi, että niitä meillä tarvitaan, ei siksi että naapurillakin on.

[QUOTE="vieras";22961356]No ei ole meidän okt-alueella... tai sitten olen ihan immuunni minkäänlaiselle kilpavarustelulle. Hankintoja tehdään meidän perheessä siksi, että niitä meillä tarvitaan, ei siksi että naapurillakin on.[/QUOTE]

No näin me teemme myös, hankintoja omaan tarpeeseen. Lapset yrittää joo muuta. Että saa samaa kuin naapuri.

[QUOTE="reetu";22961374]No näin me teemme myös, hankintoja omaan tarpeeseen. Lapset yrittää joo muuta. Että saa samaa kuin naapuri.[/QUOTE]

Lapse tekevät aina noin, asuinpaikasta riippumatta. Halutaan tavaroita kun "kaikilla" muillakin on...

[QUOTE="vieras";22961236]Te ootte menny liian hienolle ok-taloalueelle asumaan! Täällä meidän vanhalla omakotitaloalueella on tosi kivoja ihmisiä :D[/QUOTE]
Tai sellaiselle mukahienolle alueelle. Sellaiselle savipeltokommuunille. Itse asutaan haja-asutusalueella eikä rajanaapuria ole. Kaikki ihmiset ovat mukavia. Tuossa muutaman kilsan päässä on juuri sellainen kammotus jota täällä smurffikyläksi kutsutaan. Mitä nyt olen niitä ihmisiä tavannut niin sellaista kyräilevää ja juoruilevaa sakkia useimmat ovat. Ja joka toisella se farmari-Skoda pihassa.

Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;22961655:
Tai sellaiselle mukahienolle alueelle. Sellaiselle savipeltokommuunille. Itse asutaan haja-asutusalueella eikä rajanaapuria ole. Kaikki ihmiset ovat mukavia. Tuossa muutaman kilsan päässä on juuri sellainen kammotus jota täällä smurffikyläksi kutsutaan. Mitä nyt olen niitä ihmisiä tavannut niin sellaista kyräilevää ja juoruilevaa sakkia useimmat ovat. Ja joka toisella se farmari-Skoda pihassa.

Missä lapsesi leikkivät ja näkevät ystäviään? Omakotitaloaluiden iso plussa on se, että lapset voivat itse käydä hakemassa kavereita leikkimään ilman että vanhempien on aina kuskattava ja sovittava etukäteen lasten vierailuista.

Postimerkkitonttien ongelmia, ei kiitos meille. Ap sympatiat, tiedän itsekin etten viihtyisi tuollaisessa ympäristössä, haluan omakotitalon olevan oikeasti oma, omassa rauhassa. Yrittäkää pitää sopiva hajurako naapureihin, ei niiden kanssa tarvitse turhaan edes yrittää kaveerata, pidätte vaan asiallisen viileät välit.

[QUOTE="vieras";22961770]Missä lapsesi leikkivät ja näkevät ystäviään? Omakotitaloaluiden iso plussa on se, että lapset voivat itse käydä hakemassa kavereita leikkimään ilman että vanhempien on aina kuskattava ja sovittava etukäteen lasten vierailuista.[/QUOTE]

Sitä voi olla isompia tontteja ja omaa rauhaa mutta silti asua paljon lapsiperheitä lähettyvillä, luuletko sä että haja-asutusalue tarkoittaa sitä että taloilla on aina 3km väliä?

[QUOTE="vieras";22961236]Te ootte menny liian hienolle ok-taloalueelle asumaan! Täällä meidän vanhalla omakotitaloalueella on tosi kivoja ihmisiä :D[/QUOTE]

Ihan sama tuli mullekin mieleen. Itse asumme vanhalla okt-alueella ja ihmiset täällä on paljolti samanlaisia kuin itse ollaan. Isännät ajelevat moottoripyörillä, korjailevat talojaan ja auttelevat tarvittaessa toisiaan. Emännät istuttavat kukkia, hoitavat pihojaan ja näpertelevät muutakin pientä. Välillä vain moikataan, välillä jäädään pidemmäksi ajaksi suustamme kiinni :)

Mä ymmärrän ap:ta. Mulla on tullut harvinaisen sekalainen tuttavapiiri äitejä ja tässä on huomannut kuinka erilainen henki eri alueilla voi olla. Sitä ei todennäköisesti edes huomaa, jos on aina asunut sellaisella. Tai tajua sellaista edes olevan olemassa, jos ei ole joutunut tekemisiin.

On olemassa tosiaan niin elämältään ja arvoiltaan homogeenisiä alueita, että siellä iskee ahdistus helposti, jos ei menekään ihan samassa muotissa kuin kaikki muut. Tai vaikka menisi, voi silti alkaa ahdistamaan, jos on tottunut erilaisiin ihmisiin. Uskomattominta noissa on, että ihmiset eivät itsekään tajua olevansa sisällä niin rajoittuneessa arvomaailmassa. (Tai kaikillahan meillä varmaan on rajoittuneisuutemme, mutta joissakin paikoissa tämä korostuu.)

Itse olen lähtöisin silloin uudelta hyvin keskiluokkaiselta omakotialueelta. Vasta kun olin vuosia asunut alueella, jossa on harvinaisen heterogeeninen asujaimisto tajusin kuinka vapauttavaa se on. En ollut koskaan edes ajatellut sitä tai edes huomannut. Täällä kun asuu ihan keskiluokkaisten perheiden lisäksi paljon opiskelijiota, vanhuksia, perheitä, yksinhuoltajia. Ulkomaalaisia, sinkkuja, korkeastikoulutettuja ja kouluttamattomia sekä työttömiä.

Täällä ei siis herätä erityisesti huomiota onko jollakin huonompi auto kuin toisella vai ei ollenkaan. Tai onko leikkipuistossa trendikkäissä kalliissa ulkoiluvaatteissa, puunhalaaja kirpparikuteissa vai intilainen sarissa. Ei tule arvioitua ihmisiä kovin pienten asioiden suhteen eikä muutenkaan vertailtua toisiin alitajuisesti, kun eroja on niin paljon.

Postimerkkitonttien ongelmia, ei kiitos meille. Ap sympatiat, tiedän itsekin etten viihtyisi tuollaisessa ympäristössä, haluan omakotitalon olevan oikeasti oma, omassa rauhassa. Yrittäkää pitää sopiva hajurako naapureihin, ei niiden kanssa tarvitse turhaan edes yrittää kaveerata, pidätte vaan asiallisen viileät välit.

Ensin ap valitta että kaikki ovat töissä ja kiireisiä. Sitten hän valittaa että naapurit kyttäävät häntä?

Miten töissä käyvä henkilö ehtii kytätä yhtään ketään?

Olisiko ap:lla ongelma oma suhtautuminen oman perheen elintasoon. Opiskelijoilla on on harvoin ylimääräistä rahaa, kun taas töissä käyvillä sitä usein jo on...

Joko ap menee töäihin tai muuttaa taksin kunnan tms. vuokra-asuntoon. Yksityispuolen vuokra-asunnossa ona aina se vaara, että joillakin on enemmän rahaa kuin itsellä on.

[QUOTE="vieras";22961770]Missä lapsesi leikkivät ja näkevät ystäviään? Omakotitaloaluiden iso plussa on se, että lapset voivat itse käydä hakemassa kavereita leikkimään ilman että vanhempien on aina kuskattava ja sovittava etukäteen lasten vierailuista.[/QUOTE]
Eihän se tarkoita ettei lapsilla kavereita olisi jos naapurin ikkuna ei ole kolmen metrin päässä omasta.
Ja se että meillä ei ole rajanaapuria, ei tarkoita sitä että asuttaisiin keskellä sysimetsää. Lapsilla on siis kavereita tästä kylältä ja esikoisella on 700 metrin koulumatka.

[QUOTE="vieras";22961948]"... asutaan haja-asutusalueella eikä rajanaapuria ole."[/QUOTE]
Rajanaapurilla tarkoitetaan tietysti sitä että heti tontin rajan toisella puolella on jonkun toisen okt-tontti. Sellaista meillä ei ole.
Ja kyllä meillä lapset itsekseen täällä kylillä kavereillaan kulkevat.

Viimeksi muokattu:
ihan kuin olisi kateutta ilmassa ap?
me asutaan uudehkolla okt-alueella ja vaikuttaa että kaikki naapuritkin käy töissä, ja on hienot autot ja vaatteet ym. Mutta pitääkö sitä varallisuutta sitten peitellä?
Ja ei me sen kummemmin olla naapureiden kanssa tekemisissä, ihan tervehdysasteella vain ja se riittää.
Ja ei missään tapauksessa enää lähdettäisi mihinkään kerrotaloon! siellä se vasta onkin ajateltava naapureita, ihan jo elämisenäänissä rajoituksia.