onko kukaan ollut oppisopimuskoulutuksessa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja harkitseva
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Olen opiskellut myynnin ammattitutkinnon oppisopimuksella ja nyt opiskelen lähihoitajan ammattia oppisopimuksella.
Ensinnäkin haet itse työpaikan. Sitten allekirjoitetaan oppisopimus sinun, työnantajan ja oppisopimustoimiston kesken. Se on siin määräaikainen työsiopimus, mutta eroaa tavan sopimuksesta esim siten että siinä sanotaan saatko teoriapäivien ajalta palkkaa vai maksaako oppisopimustoimisto päivärahaa.
Kaupan alalla sain palkkaa normaalisti TESin mukaan. Teoriapäivät oli palkattomia, mutta niitä oli vain yksi päivä viikossa. Kunnallisella puolella olen nyt ja palkka on 10% pienempi kuin normaali lähihoitajan palkka. Teoriapäivät ovat palkattomia, mutta niistä tosiaan saa päivärahan.
Ja pystyy todellakin elämään, olen tykännyt itse todella paljon ja voin suositella kaikille.

kiva......siitäkö johtuu kaikki suht nuorten kuolinilmoitukset??

lähinnä et onnistuuko talolainan maksamiset ja neljän muun perheenjäsenen ruokkimiset 50prosenttisesti sinä aikana?

Riippuu niin alasta. Oppisopimuksella saat työehtosopimuksen mukaista harjoittelijan palkkaa. Eli googleta sen alan liiton sivut ja kato mitä siitä saa. Paremmin sillä pärjää kun opintotuella.

ihanaa et joku täyspäinenkin innostui vastaamaan..

anlin:

kun etsii oppisopimuspaikkaa, niin onko työnantajat yleensä kuinka innokkaita palkkaamaan tälläsiä vai onko siinä ongelmia kun ne joutuu ajattelemaan vähän extraa kun ei oo ihan tavallinen työntekijä??

Joutuuhan jokainen työnantaja uutta työntekijää jonkin verran kouluttamaan. Helpommin ottavat oppisopimuksella ainakin minun kokemukseni mukaan jos vähän osaa jo hommia. Ettei ihan tyhjästä joudu kouluttamaan. Niin että työpaikkakin jotenkin hyötyy. Ota myös hyvin selvää niistä rahallisista korvauksista mitä firma tulee saamaan oppisopimustoimistolta sinun kouluttamisestasi. Se saa jo jonkun pienemmän firman innostumaan kun saa edullista työvoimaa.

Kyllä minun käsityksen mukaan nykyään on työnantajat enemmän innostuneet oppisopimuskoulutuksesta. Täytyy vain reippaasti kysellä. Minulla on molemmilla kerroilla ta on ollut oikein mielissään kun 'olen ollut aktiivinen ja reippaasti itse ehdottanut asiaa'.
Ei se työntakijän palkka mene kokonaan työnantajan pussista, sillä ta saa tukea. Lisäksi, jos olet työtön työnhakija kun sinut palkataan, saa ta työvoimatoimistolta työllistämistukea (tai sai ainakin silloin kun olin kaupan alalla)

Ja lisäykseksi vielä että kaupan alalla minulla oli jo vähän kokemusta takana, mutta nykyiseen työhön, minulla ei ollut minkäänlaista kokemusta ja silti otettiin hyvin töihin ''pystymetsästä''. Olen siis töissä hammashoitolassa hammashoitajana. Lähihoitajan tutkinto, erikoistuminen hammashoitajaksi.

Yhteistyössä