Onko kukaan synnyttänyt alakautta kahden sektion jälkeen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mutzi81
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

mutzi81

Aktiivinen jäsen
03.07.2006
6 059
0
36
Kolmatta siis odotan rv:lla 21 ja mulle tehty kaksi sektiota. Eilen kävin äitiyspolilla ja kysyin asiasta että onko mahdollista yrittää synnyttää alkautta niin lääkäri sanoi että ei se ihan mahdotonta ole. Mutta sitä on katsottava lähempänä sitten tarkemmin että mikä on tilanne ja meneekö kaikki nyt ok tässä raskaudessa.
Onko kellään kokemusta?

aika jännä ku eilen just luin Vauva-lehdestä että jos takana on 2 sektiota ni sen jälkeen ei lähdetä enää synnyttämään alateitse.. Mut kai nääki jutut vähän vaihtelee.. jotkut ehdottomasti jotain mieltä ja jotkut toista.. Tsemppiä kuitenki! =)

Alkuperäinen kirjoittaja pikku87:
aika jännä ku eilen just luin Vauva-lehdestä että jos takana on 2 sektiota ni sen jälkeen ei lähdetä enää synnyttämään alateitse.. Mut kai nääki jutut vähän vaihtelee.. jotkut ehdottomasti jotain mieltä ja jotkut toista.. Tsemppiä kuitenki! =)

Joo näin se yleensä meneekin. Lääkäri oli sitä mieltä että mulla on parantuneet molemmat haavat niin hirveän hyvin ja äkkiä arpeutuneet että voisi EHKÄ olla mahdollista alatiesynnytys.. Mutta sen näkee sit tosiaan lähempänä.

Kokemusta on kahdesta hätäsektiosta, jälkimmäinen tehtiin viikko sitten. Kumpikin synnytys meni siis kesken kaiken hätäsektioon, ja kummankin tuloksena onneksi terve tyttö. Viillot on tehty kiireen takia pystysuuntaan, kun normaalissa sektiossa viilto tehdään vaakaan, mikä on käsittääkseni kropalle ystävällisempi tapa.

No, minulle lääkäri (TAYS) sanoi, että kolmas synnytys olisi sitten automaattisesti suunniteltu sektio, mm. mahdollisten kiinnikkeiden vuoksi, komplikaatioriski olisi sen verran iso. Nämä minun hätäsektioni on tehty napanuoraan liittyvistä syistä, 1. liian lyhyt ja 2. kiertynyt tiukasti kaulan ympärille, eli ne eivät ole mitenkään "uusiutuvia", vaan osuivat nyt sattumalta minun kohdalleni. Mutta tosiaan nuo vanhat leikkausarvet ovat riittävä syy sektioon. En sitten tiedä, mitä sanovat niille synnyttäjille, joille on tehty suunniteltu sektio.

Niin, ja vielä; minun käsittääkseni TAYSissa ei mitenkään helposti suositella sektiota, vaan kannatetaan pääsääntöisesti alatiesynnytystä. Onneksi kuitenkin leikkaavat ja nopeasti, kun on pakko.

T. kahden terveen tytön onnellinen äiti

Mulla on kans molemmat haavat tehty pystyyn. Ja ovat olleet sellaisia suunniteltuja hätäsektioita. Toinen tehty 29+5 ja toinen 35+5. Täytyy varmaan saada muidenkin lääkäreiden mielipide sitten asiasta ennen kuin alan alakautta synnyttämään jos siihen mahdollisuus tulee..

Nuo mielipiteet ovat niin lääkärikohtaisia saman sairaalankin sisällä. Minulle sanottiin kolmannen raskauden synnytyksen suunnittelussa, että jos äiti oikein kovasti haluaa, niin alatiesynnytystäkin saatetaan harkita kahden sektion jälkeen. Ja osa lääkäreistä ei esim. käynnistä synnytystä yhden sektion jälkeen, osan mielestä siinä ei ole mitään riskiä (tai ainakaan sitä ei äidille kerrota). Ja TAYSissa siis tämäkin.

alatiesynnytys tarvitsisi perustella hyvin. Näin sanoi mulle neuvola + lääkärit. Aiemmat sektiot ovat kiireellisiä sektioita käynnistysten päätteeksi. Eli joku lääkäri sanoi, että pari prosenttia voinee synnyttää alateitse kahden sektion jälkeen. Syynä on se, että sektioiden jälkeen kohtu repeää helpommin alatiesynnytyksen yhteydessä kun arpikudoksen/kiinnikkeet kohdalta ei niin vahva. Jos raju synnytys riskit kasvavat..

Itse saan lähetteen viikon 34 jälkeen synnytystapa-arvioon, jossa tilanne tsekataan ja sovitaan mahd. leikkauspäivä. Jos synnytys käynnistyy etuajassa itsekseen, tehdään suunniteltu sektio sitten poliklinikkasektiona. :|

Tänään kävin neuvolassa ja puhuin siellä asiasta... Sanoi että ei mahdotonta että synnyttäisin alakautta. Käyttävät sellaista kohdun mittaajaa tai jotain synnytyksen aikana joka mittaa miten hyvin kohtu kestää supistukset ja ponnistamisen.

Alkuperäinen kirjoittaja Aubrieta:
Mä en uskaltaisi yrittää kahden sektion jälkeen alakautta. Kohdun repeämä ei kuitenkaan olisi mikään pikkukomplikaatio..

Ei ole niin..sillä onkin hankala sit päättää mitä tekee jos lääkäri sanoo että voin yrittää myös alakautta..

niinpä.. Kuitenkin tuo neuvolan kommentti "ei mahdotonta" ei musta kuulosta kovin vakuuttavalta. Mutta en halua pelotella, mulla ei ole mitään mutu-tuntumaa parempaa faktaa asiasta.. Itse menossa synnytystapa-arvioon reilun viikon päästä,kun edellinen synnytys sektio ja nyt iso vauva perätilassa. Missään tapauksessa en yli 3,5kg halua yrittääkään alateitse, koska vanha arpi on ja mun synnytyksiä on vielä ennenkin joudutti tipalla vauhdittamaan. Ja se taas ei arven kanssa ole hyvä yhdistelmä, sanoi gyne. Eli todennäköisesti menee sektioksi sitten lopulta tääkin. Edellinenkin oli perätilasektio, kaks ekaa yli 4,5kg poikaa tulivat normisti alateitse.

Tsemppiä joka tapauksessa, minkä tavan sitten valitsetkin =)

Alkuperäinen kirjoittaja Aubrieta:
Missään tapauksessa en yli 3,5kg halua yrittääkään alateitse, koska vanha arpi on ja mun synnytyksiä on vielä ennenkin joudutti tipalla vauhdittamaan. Ja se taas ei arven kanssa ole hyvä yhdistelmä, sanoi gyne.

Aubrieta, mitä mieltä sinä olet synnytyksen käynnistämisestä sektion jälkeen? Minä sain osakseni aikamoista syyllistämistä äitiyspolilla kun en yhden (kiireellisen) sektion jälkeen suostunut synnytyksen käynnistykseen. Lääkärin mukaan käynnistys olisi ollut oksitosiinilla ihan turvallinen, koska tippaa voi vähentää jos supistukset käyvät liian rajuiksi. Tiedän että kaikki lääkärit eivät ole samaa mieltä, enkä siksi suostunut. Tämän johdosta sektion syyksi merkittiin synnytyspelko, ja sama lääkäri päivitteli myöhemmin lehdessä kuinka pelkosektiot ovat yleistyneet :/

Jellonainen: no mun logiikalla toi sama koskee käynnistystäkin. Toki synnytyslääkärillä varmaan on tiukkaa faktaa mihin perustaa käsityksensä, mutta heilläkin tuntuu olevan toisistaan poikkeavia käsityksiä aika paljon. Mulle nimen omaan gyne sanoi keskiraskauden tarkastuksessa (käyn yksityisellä, kun en neuvolan liian tutullelääkärille halua mennä, je meidän neuvolassa ei sitäpaitsi oo ultraa...) että jos vauva ei käänny rt:hen, niin mun synnytystapa lienee sitten suht selvä koska

a) oon saanut yli nelikiloisia lapsia -> tääkin todennäköisesti sit on, eikä yli 3,5kg mielellään anneta synnyttää perätilassa alateitse
b) koska istukka on etuseinässä ei kääntöyritystä voitaisi tehdä
c) perätilaa ei kannattaisi synnyttää sektion jälkeen, koska pt-synnytyksen pitäisi mennä aika jouhevasti ja mulla on siis vanha sektioarpi joka saattaa heikentää supistuksia
d) koska mulle on jouduttu antamaan tippaa supistuksia vauhdittamaan aiemmissa alatiesynnytyksissä, ja vanhan sektioarven kanssa sitä ei mielellään käytetä

Mutta käytännöt tuntuu kyllä vaihtelevan lääkäristä ja sairaalasta toiseen. Ja yliopistosairaaloissa missä paras osaaminen on otetaan varmaan ehkä helpommin "riskejä". Siis ei tietenkään mitään suuria, mutta alue- ja keskussairaaloissa todennäköisesti joudutaan tekemään enemmän "varmuuden vuoksi" -ratkaisuja kuin yliopistosairaaloissa.

mitä nkl sanoo synnytystapa-arviossa.. varmaan ne taas haluaa yrittää alakautta. Ensimmäisen kanssa (oli kokoepäsuhta epäilys ja mahd.ahdas lantio) vaan kiduttiin oksitosiinin kourissa ja ei käynnistyksen jälkeen edistynyt 24h mihinkään. -> sektio. (en ollut puutunut, leikkausta jatkettiin silti)

Toisen kanssa menin eri sairaalaan. Kävin pelkopolin sektiopelon takia koska se oli entistä varmempaa se sektioon joutuminen. Tehtiin suunnitelma, että yritetään käynnistää vkolla 39 ja jos ei etene, leikataan. No 12 h rajuja supistuksia eikä mitään edistystä. Vaadin leikkauksen alkuperäisen suunnitelman mukaan (supistukset 2min välein, kesto 1min koko yön).
Molemmat lapset olleet 3,5-4kg

Nyt kolmannen kanssa ois suht varma sektio. Epäilen silti nkl:n haluavan alakautta. En tiedä enää miten reagoisin.

Yhteistyössä