Onko kukaan tehnyt muussia vielä Pirkan uuniperunoista (lila pussi)?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja voihan pottu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

voihan pottu

Vieras
Itse ostin niitä ja juuri olen kuorimassa, mutta jotenkin ne vaikuttaa vielä niin "kesäisiltä ja uusilta" perunoilta.
Oisko joku tehnyt muussia jo noista Pirkan potuista ja jos on niin onnistuiko muussi vai tuliko vielä liisteriä?

Jäin nyt siis aprikoimaan, että teenkö potuista sitten jotain muuta?

mä en tiedä pussien väreistä kun en osta perunoita vaan viljelen niitä. mutt jos siinä pussissa lukee että ovat muusiin sopivia niin silloin niitä voi käyttää muusiperunina vaikka suoraan maasta kuokittuna, ei ne muusiperunoiksi missään varastossa tule, se on vain ja ainoastaan peruna lajikkeesta kiinni.varhaisperunoista ei voi tehdä muusia koska ne eivät ole sitä lajiketta mutta esim. rosamunda, kulta tms. on taas muusiperunia, tosin kulta-perunia voi käyttää ihan keitettynäkin

oon tehny muista kesäpotuista, paa pari porkkanaa sekaan niin auttaa kummasti!

tai jos ostat perunat jo männäviikolla, niin ne on silloin jo "tarpeeks" vanhoja muussiin

Alkuperäinen kirjoittaja anni*:
mä en tiedä pussien väreistä kun en osta perunoita vaan viljelen niitä. mutt jos siinä pussissa lukee että ovat muusiin sopivia niin silloin niitä voi käyttää muusiperunina vaikka suoraan maasta kuokittuna, ei ne muusiperunoiksi missään varastossa tule, se on vain ja ainoastaan peruna lajikkeesta kiinni.varhaisperunoista ei voi tehdä muusia koska ne eivät ole sitä lajiketta mutta esim. rosamunda, kulta tms. on taas muusiperunia, tosin kulta-perunia voi käyttää ihan keitettynäkin

ai se perunan tärkkelys ei enää nykyisin muutukkaan varastoitaessa? :o kaikkee sitä "oppii" ku vanhaksi elää..

kyllä minä ainakin käyn kuokkimassa rosamundat pellosta tunti sitten ja nyt ne kiehuu ja 10min sotkuun ne ja ne ovat muusiperunia. mitään siikliä tai rikeaa en tee muusiksi vaan ne on keitin perunia.
ja sitä paitsi pellolta kaupan tiskiin matka kestää niin kauan et ne on silloin jo vanhoja

kyllä minä ainakin käyn kuokkimassa rosamundat pellosta tunti sitten ja nyt ne kiehuu ja 10min sotkuun ne ja ne ovat muusiperunia. mitään siikliä tai rikeaa en tee muusiksi vaan ne on keitin perunia.
ja sitä paitsi pellolta kaupan tiskiin matka kestää niin kauan et ne on silloin jo vanhoja

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

eli punakuorisia.
ja tasan tarkkaan saat hyvää ja sileää muussia, oikea määrä LÄMMINTÄ maitoa tai keitinlientä takaa että sileää tulee. ovat myös hyviä uusiperunia

selostatko vielä mitä tarkoitat tuolla oikealla määrällä lämmintä maitoa tai keitinlientä.
Itse nimittäin kaadan ekaks vedet pois kun potut kypsiä, sekaan heitän vähän voita, muussaan, suolaa ja sitten maitoa ja se on siinä.
Varmaan ihan vääränlainen tapa, mutta näin oon aina tehnyt ja jos perunat hyviä niin aina silloin kyllä onnistunut.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

eli punakuorisia.
ja tasan tarkkaan saat hyvää ja sileää muussia, oikea määrä LÄMMINTÄ maitoa tai keitinlientä takaa että sileää tulee. ovat myös hyviä uusiperunia

sitä meinaan että sen nesteen pitää olla lämmintä, muuten tulee kokkaraista tai liisteriä jos kaataa jääkaappikylmää maitoa sekaan. kyllä minäkin noin teen mut pistän sen mikrossa lämmitetyn maidon jo kun alan muussaamaan

Yhteistyössä