Onko kylpyhuone makuuhuoneen/vierashuoneen yhteydessä turhaa luksusta?

Vantaan neito

Jäsen
08.09.2012
299
0
16
Jyväskylä
Mitä mieltä olette? Pidättekö ilmeisesti Pohjois-Amerikassa hyvinkin suositusta tyylistä, että (pää)makuuhuoneen yhteydessä on kylpyhuone tai siitä pääsee suoraan pääkylpyhuoneeseen? Vai onko se aivan turhaa luksusta? Nostaako se mielestänne talon arvoa? Mä olen kohta puoli päivää keskustellut yhden arkkitehdin kanssa asiasta ja oikeasti meinaa hermot mennä, kun mä olen työn tilaaja/maksaja, niin eikö silloin mun mielipiteen pitäisi mennä edelle työnsuorittajan mielipiteestä?
Entäpä kylpyhuone teini-ikäisen tai vierashuoneen yhteydessä?
 
Viimeksi muokattu:
No mä ottaisin sellaisen välittömästi, jos alkaisin rakentaa ja olis siihen varaa. Sinä maksajana ja työntilaajana päätät. Jos ei työntekijälle sovi toimia sun ohjeiden mukaan, niin pistä vaihtoon.
Ja jos sulla suinkin on varaa niin tee niin monta kylppäriä/vessaa ku budjetti antaa myöten.
Ihan varmasti nostaa jälleenmyynti arvoa.
 
Arkkitehdin pointti oli se, että jälleenmyyntiarvo ei nousisi niin paljoa, että kylpyhuoneista olisi hyötyä. Toinen ongelma hänen mielestään on, että makuuhuoneisiin tulee liikaa neliöitä, joita on vaikea hyödyntää mitenkään, jos kylpyhuoneet toteutetaan alustavan suunnitelmani mukaan. No kai tuonkin voi nähdä ongelmana, mutta ei kai neliöitä voi olla n. 200 neliön omakotitalossa liikaa? Tekis kyllä mieli vaihtaa arkkitehtiä. Ehkä pitäis kysyä ihan vieraasta toimistosta tarjous.
 
Meillä on, siis kylppäri (talon ainoa) mun makkarin vieressä. Ja mun mielestä se kyllä on todella mukava, kun voi hellien hetkien päätteeksi kipaista suihkuun vaikka keskellä yötä. Tai tulla suihkun kautta sänkyyn.
 
Kylpyhuone ei ole turhaa luksusta, mutta varsin kallista.

Asunnon kalleimmat neliöt ovat kosteat tilat ja keittiö. Jos kosteita tiloja on asunnossa useita, ne maksavat.

Eli arkkitehti voi kokemuksesta olla myös sitä mieltä, että tilat eivät asiakkaan budjettiin mahdu.

Jos teillä on reilu budjetti, niin toki tämä silloin on mahdollista.
 
Ja sinun pohjasuunnitelmassasi voi olla täysin turhaa hukkatilaa. Tosin olen törmännyt sellaisiinkin arkkitehdin luomuksiin, mitkä ovat olleet kaikkea muuta kuin hyviä suunnitelmia, paljon hukkatilaa, neliöt olisi voinut käyttää paljon järkevämmin. Kuka tarvitsee esim. normaali-ihmisen olohuonetta suurempaa alakerran sisääntuloaulatilaa ja miksi huoneiden pitää olla pitkiä kapeita huoneita pitkän käytävän varrella, jonka vastakkaisella puolen on vain kapeat kylpyhuonetilat ja vaatehuoneet?
 
[QUOTE="vieras";27263752]Pitäisi olla suoran kulku vessaan ja pesutiloihin vähintään. Minusta virhe, jos uuteen taloon ei sitä rakenneta.[/QUOTE]

Niin munkin mielestä, mua ärsyttää, kun yritetään "säästää toisen puolesta", jos mä haluan niistä maksaa niin miksei voi antaa maksaa. Kai hän ajattelee, että sit siivouspäivänä tai joskus taloa myydessä valitan hänelle, kun ihmiset eivät maksakaan niistä paremmin.
 
Meillä on oma kylpyhuone sekä päämakuuhuoneen yhteydessä että vierashuoneen yhteydessä. Ei minulle tullut edes mieleen, että kyse olisi jostain suuresta luksuksesta, kun talo näin suunniteltiin. Kokonaiskustannuksissakin se oli loppupelissä melko mitätön summa mikä niihin ns. ylimääräisiin kylppäreihin upposi.
 
[QUOTE="poikia3";27263785]Kylpyhuone ei ole turhaa luksusta, mutta varsin kallista.

Asunnon kalleimmat neliöt ovat kosteat tilat ja keittiö. Jos kosteita tiloja on asunnossa useita, ne maksavat.

Eli arkkitehti voi kokemuksesta olla myös sitä mieltä, että tilat eivät asiakkaan budjettiin mahdu.

Jos teillä on reilu budjetti, niin toki tämä silloin on mahdollista.[/QUOTE]

No kyllähän ne tilat maksavat, mutta edelleenkin mun mielestä ollaan budjetin mukaisessa raameissa ja arkkitehti tietää sen, koska olen sanonut, että loppusumma kaikelle saa olla x euroa. Kyllä saa olla ovenkahvat kultaa ja timantein koristeltuja, että menee budjetti yli tässä projektissa.
 
[QUOTE="vieras";27263804]Ja sinun pohjasuunnitelmassasi voi olla täysin turhaa hukkatilaa. Tosin olen törmännyt sellaisiinkin arkkitehdin luomuksiin, mitkä ovat olleet kaikkea muuta kuin hyviä suunnitelmia, paljon hukkatilaa, neliöt olisi voinut käyttää paljon järkevämmin. Kuka tarvitsee esim. normaali-ihmisen olohuonetta suurempaa alakerran sisääntuloaulatilaa ja miksi huoneiden pitää olla pitkiä kapeita huoneita pitkän käytävän varrella, jonka vastakkaisella puolen on vain kapeat kylpyhuonetilat ja vaatehuoneet?[/QUOTE]

Onhan tuossa mun suunitelmassa juuri tuo ylisuuri aula-olohuone, mutta myös ajatus, että siitä saa näppärästi tehtyä ylimääräisen makuuhuoneen, jos vaikkapa joskus itse tarvii tai sitten asunnon myöhemmin omistava haluaa sellaisen tehdä.
 
Ei todellakaan ole turhaa luksusta. Se on niin mahtava. Siihen kun tottuu niin on vaikeeta tottua elämään taas ilman. Jo yllämainittujen asioiden lisäksi voin kokemuksesta sanoa, että ruokamyrkytyksessä on kiva, että vessa on lähellä sänkyä :D
 
Kätevähän se on juurikin tuossa mällimielessä. Edelleenkin kolmella loikalla pesulle ja puhtaana takas. Miten te valuttelette, pitkin lattioita ja sitten tortun pesun jälkeen myös lattian moppaus vai laitatteko jotkut välimatkahousut sängystä noustuanne?
 
Meillä on vain yksi kylpyhuone (jossa on myös vessa), mutta se on sijoitettu siten, että meidän päämakkarista pääsee suoraan siihen huoneeseen. Eli ei tartte erillistä vessaa tai kylppäriä, mutta meillä on pääsy suoraan pesulle. ollaan siis rakentamassa ja kyllä tuo ratkaisu oli semmoinen, mikä ratkaisi pohjakuvan. Lastenhuoneiden vieressä eteisessä on sitten normaali pikkuvessa. Nyt meille on tulossa vauva, niin ompa mukava käydä siinä viereisessä huoneessa pesemässä tarvittaessa yöllä/aamulla pyllyä.
 
Tuostahan taidettiin jutustella toisessa ketjussa viikko sitten. Tärkeää se lienee pariskunnalle, jonka arkeen öiset rakastelusessiot kuuluvat olennaisesti.

Ennen kuin luin vastaustasi tuli jo mieleen, että yöllisen session jälkeen on helppo pujahtaa makkarista suoraan kylppäriin :D

Onhan se toisaalta ihan kiva ja lisää yksityisyyden tunnetta, kun pääsee suoraan "masterbedroomista" kylppäriin tai vessaan. Ja sitten se talon toinen vessa on enemmänkin (kakaroiden ja) vieraiden käytössä.
 
[QUOTE="vieras";27263804]Ja sinun pohjasuunnitelmassasi voi olla täysin turhaa hukkatilaa. Tosin olen törmännyt sellaisiinkin arkkitehdin luomuksiin, mitkä ovat olleet kaikkea muuta kuin hyviä suunnitelmia, paljon hukkatilaa, neliöt olisi voinut käyttää paljon järkevämmin. Kuka tarvitsee esim. normaali-ihmisen olohuonetta suurempaa alakerran sisääntuloaulatilaa ja miksi huoneiden pitää olla pitkiä kapeita huoneita pitkän käytävän varrella, jonka vastakkaisella puolen on vain kapeat kylpyhuonetilat ja vaatehuoneet?[/QUOTE]

Kesämökille oli viisas arkkitehti sijoitellut piirustukseensa yläkertaan kaapistoja, vessan ja peilipöytiä tilaan jonka huonekorkeus oli alle 160cm.
 
Meillä on vain yksi kylpyhuone (jossa on myös vessa), mutta se on sijoitettu siten, että meidän päämakkarista pääsee suoraan siihen huoneeseen. Eli ei tartte erillistä vessaa tai kylppäriä, mutta meillä on pääsy suoraan pesulle. ollaan siis rakentamassa ja kyllä tuo ratkaisu oli semmoinen, mikä ratkaisi pohjakuvan. Lastenhuoneiden vieressä eteisessä on sitten normaali pikkuvessa. Nyt meille on tulossa vauva, niin ompa mukava käydä siinä viereisessä huoneessa pesemässä tarvittaessa yöllä/aamulla pyllyä.

Meillä samoin, mutta siinä lastenhuoneen vieressä sekä vieraiden käytössä olevassa pikkuvessassa on myös suihkunurkka. Vielä kätevämpää ja tuon suihkunurkan vaatimat lisäneliöt on about 1,5 :) Eipä tullut kovin kalliiksi!
 
Arkkitehdin pointti oli se, että jälleenmyyntiarvo ei nousisi niin paljoa, että kylpyhuoneista olisi hyötyä. Toinen ongelma hänen mielestään on, että makuuhuoneisiin tulee liikaa neliöitä, joita on vaikea hyödyntää mitenkään, jos kylpyhuoneet toteutetaan alustavan suunnitelmani mukaan. No kai tuonkin voi nähdä ongelmana, mutta ei kai neliöitä voi olla n. 200 neliön omakotitalossa liikaa? Tekis kyllä mieli vaihtaa arkkitehtiä. Ehkä pitäis kysyä ihan vieraasta toimistosta tarjous.

Maksaja päättää. Kyllä asunnolla/talolla on käyttöarvokin, eli jos SUN mielestä kylppäri on hintansa veroinen, niin eihän siinä jälleenmyyntiarvolla ole mitään väliä. Suunnitelkoot kyseinen arkkitehti sitten vain jotain geneerisia talopaketteja, jos asiakkaan toiveita ei voi ottaa huomioon.

Sinuna kysyisin tarjousta muualtakin.
 

Yhteistyössä