Onko lähihoitajat älykkäitä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kokemuksia?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
"Väitän että älykkäimmät lähihoitajat opiskelevat sairaanhoitajiksi, että saavat järkevämpää palkkaa.[/QUOTE]

Minä taas väitän, että ne vähemmän älykkäät lähihoitajat opiskelevat sairaanhoitajaksi, koska palkkaero on mitättömän pieni, sekä vastuu vain kasvaa, eli summa summarum, enemmän töitä, ja palkka pysyy samana.

• Tykkää
Reactions: Mippe
No älykkyyttä on niin montaa lajia. Matematiikan professori on mitä ilmeisemmin matemaattisesti älykäs, mutta osaako se pyörittää perheen perusarkea tai löytyykö tunneälyä ratkoa omia saati perheen murrosikäisten tunnelukkoja? No joo, typerä topikki tämä.

Kaverini kanssa juteltiin vähän aika sitten hoitoalan ihmisistä, tuli vähän kinaa, että ovatko lähihoitajat älykkäitä vai ei.

Onko kokemusta, että ovatko lähihoitajat älykkäitä vai ei?

No ei tietenkään voi sanoa, että ovatko kaikki älykkäitä vai ei.
Tunnen paljon lähihoitajia. Ihan tavallisia ihmisiä, ei mitään neropatteja, mutta "perus-äo" termillä kuvailisin.

Tosin osa on sellasia vajakkeja ja bimboja sitten että ei rajaa..

Lähihoitajan työssä tarvitaan enemmänkin sitä maalaisjärkeä ja tilanneälyä, kuin ns.kirjaviisautta.. On tullut työelämässä vastaan myös niitä vähemmän älykkäitä lähihoitajia(myös sairaanhoitajia), joiden kohdalla miettii, että miten hemmetissä ovat ikinä edes valmistuneet... :D Mutta itse lähihoitajana en pidä itteeni kovin älykkäänä: kusta, paskaa, oksennusta ja epäkiitollisuutta.Paskat työajat ja paska palkka työn määrään nähden. Ei tämä ole täyspäisen hommaa.. ;)

En nyt yleistämään lähtisi, koska joukkoon mahtuu monenlaista kulkijaa. On fiksuja, mutta kyllä siellä joukossa on sellaisia tapauksia, että ei voi kuin ihmetellä millä eväillä on edes kouluun asti päässyt.

Eivät sen älykkäämpiä tai tyhmempiä kuin sairaanhoitajatkaan.

Ei sairaanhoitajaksi tai terveydenhoitajaksi valmistumiseen mitään erityistä älyä tarvitse, tämä on karu totuus.

Niin on, mutta jostain syystä sinne todellakin pääsee ne daijuimmatkin tyypit. :D
Esimerkiksi silloin kun mä aloitin lähihoitajaksi opiskelun niin yksi meidän luokkalainen aloitti koulun viikon myöhässä, koska oli sen viikon vielä suljetulla.
Lisäksi meidän luokasta kuusi oli tai oli ollut laitoksessa, useampi käytti huumeita ja muut muuten vain ryyppäsi.
Itse asiassa luokassamme oli muutama fiksu ja muutama tosi hiljainen joista ei oikein ottanut selvää, mutta muuten täysin sekavaa porukkaa. :D

Siis on daiju jos on ollut laitoksessa, suljetulla tai käyttänyt huumeita/ryypännyt? Hohhoh, sullahan on elämänkokemusta...

Siis on daiju jos on ollut laitoksessa, suljetulla tai käyttänyt huumeita/ryypännyt? Hohhoh, sullahan on elämänkokemusta...

No on se mun mielestä vähän outoa, että tuollaiseen kouluun otetaan sisään sellaisia ihmisiä. Tai riskialtista ainakin ottaen huomioon millaista työtä nuo tyypit tekevät.
Pahoista mielenterveysongelmista kärsivät ja päihdeongelmaiset ei mun mielestä ole välttämättä niitä parhaita vaihtoehtoja hoitamaan muita ihmisiä.
Vai? Oletko eri mieltä? :D

No on se mun mielestä vähän outoa, että tuollaiseen kouluun otetaan sisään sellaisia ihmisiä. Tai riskialtista ainakin ottaen huomioon millaista työtä nuo tyypit tekevät.
Pahoista mielenterveysongelmista kärsivät ja päihdeongelmaiset ei mun mielestä ole välttämättä niitä parhaita vaihtoehtoja hoitamaan muita ihmisiä.
Vai? Oletko eri mieltä? :D

Otetaan muuten vieläpä aika paljon. Osa noista ongelmaisista ja päästään pimeistä lähtee hoitsukouluun hoitamaan ja pönkittämään itseään.

Monet pääsevät valitettavasti seulasta läpi - onahn niillä sitä ongelmista opittua empatiaa....

Älykkyyteen en ota kantaa - osa on, osa ei.

Otetaan muuten vieläpä aika paljon. Osa noista ongelmaisista ja päästään pimeistä lähtee hoitsukouluun hoitamaan ja pönkittämään itseään.

Monet pääsevät valitettavasti seulasta läpi - onahn niillä sitä ongelmista opittua empatiaa....

Älykkyyteen en ota kantaa - osa on, osa ei.

Niin otetaan, joka on musta kyllä erittäin outoa. Onko hoitajista sitten niin kova pula, että rimaa on täytynyt laskea..
Tiedän jopa yhden tapauksen joka meni vieroitushoidosta suoraan töihin hoitamaan ja lääkitsemään potilaita. :snotty:

Hoidon laatu on taattu..:rolleyes:

Kun näitä lukee, niin huumeita käyttävän lähihoitajaopiskelusta haaveilevan nuoren haave ei ole tuhoon tuomittu huumemenneisyyden takia.
Tosin ikävä kyllä huumenykyisyys taitaa estää sen kuitenkin. Jos ei muiden taholta, niin eipä taida saada aikaiseksi jatkaa opiskelua katkojen välillä. :( :( :(

Se on jännä että tollaselle alalle hakeutuu ne, joilla itsellään on pino ongelmia. Ja kyllä lähihoitajaksi pääsee opiskelemaan ihan kuka tahansa.
Silti on niitä älykkäitä ja supereita lähihoitajia olemassa :)

Vankeustuomion saanut ei pääse poliisiksi - ehdolliseen tuomioon riittä törkeä rattijuopumus joskus hamassa nuoruudessa. Välissä voi olla kaksi vuosikymmentä ilman mitään rikkeitä. Myös valtion virat ovat suljettuja.

Miksi huumeita käyttäneen mielenterveysongelmaisen pitäisi päästä tekemisiin sairaiden ihmisten kanssa?

• Tykkää
Reactions: fortunate
On niitä älykkäitä lähihoitajia, kuin sitten taas näitä joista miettii, että näköjään ei ole mitään rajaa millaset älykääpiöt pääsee lähihoitajiks!!
Onneks noita vähemmällä älyllä varustettuja ei palkata ihan joka paikkaan. (Tarkoiitan siis oikeasti vähempi älyisiä joilla äly ei ole meinannut riittää käydä edes peruskoulua)

Meillä on töissä ollut myös muutama harjoittelia joita ei ole voinut päästää edes harjotteluista läpi kun on niin yksinkertaista väkeä. Mutta kappas, sitten tulee niitä työpaikkoja jotka nämäkin päästää säälistä läpi eivätkä mieti yhtään, että joskus he ovat harjoittamassa ammattia. Mikä ei ole hyvä asiakkaitten kuin ei työkavereidenkaan kannalta.

Onneks myös joukkoon mahtuu sitten niitä jotka ovat todella hyviä hoitajia.

No ihan aiheen vierestä, mutta kyllä sitä toisnaan tuolla päivystyksessäkin miettii, että mitenhän tuokin tollukka on ihan lääkäriksi asti luvuissaan päässyt.....

Kai niitä löytyy joka ammattiryhmästä.
Mä en jaksa päätäni vaivata moisella :D kaikesta haukusta huolimatta opiskelen- lähihoitajaksi :D
Loppupeleissä mä hoidan sitten teidät älykkäätkin, kun te kuolaatte rinnuksillenne ettekä osaa enää syödä itse....

• Tykkää
Reactions: kampanisu
Osa on, osa ei. Osalle ei järjestetä edes soveltuvuuskokeita, kun työkkärissä katsotaan millä alalla ois töitä ja työkkäri kouluttaa.. Esimerkiksi tiedän yhden rikollisen, puukotukseen syyllistyneen laitettaneen lähihoitajaksi opiskelemaan, jotta töitä ois.. Joopa joo! Itsekin olen lh, varmaan sieltä keskiverto älykkyysluokasta :)

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;26122446:
Loppupeleissä mä hoidan sitten teidät älykkäätkin, kun te kuolaatte rinnuksillenne ettekä osaa enää syödä itse....
Tässä taas yksi esimerkki missä äly ei taida päätä pakottaa, mutta lähihoitajaks valmistuu kumminkin.
Joskus harmittaa, että tälläiset tapaukset pilaavat meidän kaikkien lähihoitajien maineen. :/

Samanlaisia lähihoitajat ovat kuin siivoojat, kaupan työntekijät, pankin "neidit", parturi-kampaajat,autoalan työntekijät, konetyöntekijät, keittäjät yms. duunarit. Kaikkiin mahtuu mätiä omenoita mukaan.

Ja niitä huumorintajuttomiakin löytyy joka ryhmästä.....

Koetin ilmeisen huonosti ilmaista sitä, että ei se älykkyys ja sen multihuipentuma nyt aina se tärkein asia ole, jotenkin kummasti sitä korostetaan näissä lähihoitaja keskusteluissa, ei juurikaan muissa ammattiryhmissä.

Jokaisessa ammatissa tarvitaan omanlaistaan ajattelutapaa ja sitä työälyä. Eikä se älykkyys mitenkään ihmistä suojele, dementia iskee siihen yliopiston professorinkin jos sikseen tulee.

Mun mielestä mainetta pilaavat ennenkaikkea ne lähihoitajat ja perushoitajat, apuhoitajat, jopa sairaanhoitajat), jotka puhuvat asiattomia ja ivaavat potilasta hoitaessaan häntä, nitä jotka motkottavat, tiuskivat ja rumpioivat lusikalla suuta samalla kun kertovat värikkäin sanakääntein kuinka mahdoton tämä kyseinen ihminen on syöttää.

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="mä";26122461]Samanlaisia lähihoitajat ovat kuin siivoojat, kaupan työntekijät, pankin "neidit", parturi-kampaajat,autoalan työntekijät, konetyöntekijät, keittäjät yms. duunarit. Kaikkiin mahtuu mätiä omenoita mukaan.[/QUOTE]
Onko ihminen mätä omena, jos ei ole (kovin) älykäs?

Yhteistyössä