Onko lapsella liian vähän vaatetta ulkona?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Hikka"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"Hikka"

Vieras
Aamulla pakkasta oli 2 astetta ja laitoin pojalle (3 v.) päälle pitkät kalsarit, pitkähihaisen (melko ohuen) paidan ja sukat. Sitten siihen päälle paksun toppapuvun, goretex-kengät, toppahanskat ja fleecepipon. Kerhotäti sanoi sitten hakiessani poikaa kerhosta, että pitäisi olla enemmän vaatetta toppapuvun alla (vähintään collegehousut kalsareiden tilalla). Poika itse sanoi, ettei ollut kylmä ulkoillessa.

Oliko siis liian vähän vaatetta vai ei? Itseni mielestä ihan riittävästi:) Miten te muut vaatetatte lapset tällaisilla pikkupakkasilla?

No jos poika tarkeni niin ok. Mut miksi pelkät pitkät kalsarit? Miksei tilalla ihan tavalliset collegehousut? Vai kulkeeko poika sit sisällä vallan kalsareissa?

Meidän 3 v neitillä on tänään päällä ulkona: sukkahousut,pitkähihainen t-paita,gollegehousut,gollegepaita, lapaset , rukkaset , pipo ja villasukat sekä kuomakengät. Pakkasta -1 aste.

Eipä tuo mitään - meillä muotitietoiset pikkuäitit tuovat lapsia kerhoon (vaunuilla) pelkissä sukkiksissa+pillifarkuissa ja ohuen paidan päällä toppatakki. Selkä ja maha paljaana...

Meillä 3v kalsarit, tpaita, pusero, collegehousut, villahaalari, villasukat, kauluri, pipo, toppahaalari, kuomat, topparukkaset. Ensimmäisillä pakkasilla tarvitsee melkein yhtä paljon vaatetta kuin myöhemmin talvella kovemmilla koska kylmään ei totu heti.

kai se on ok jos lasta ei palellut. Mut kannattaa muistaa että tää kosteus tekee tepposen lämpötilalle. Pelkkä mittarin tarkkailu ei riitä, kostea ilma tuntuu kylmemmältä. JA vaikka onkin kosteutta pitävä haalari, kyllä se uloin kerros joka kuitenkin kostuu, viilentää lämpötilaa puvun sisällä (huono vertaus, mut mene alasti ulos ensin kuivana ja sitten suihkusta tulleena eli märkänä...huomaat mitä ajan takaa)

Eipä tuo mitään - meillä muotitietoiset pikkuäitit tuovat lapsia kerhoon (vaunuilla) pelkissä sukkiksissa+pillifarkuissa ja ohuen paidan päällä toppatakki. Selkä ja maha paljaana...

Se on se tyyli, ei järki...

Luin aiemmin täällä vastaavaa ketjua jossa eräs äiti selitti että on parempi pitää kevyitä vaatteita niin ei tartte "koko vaatekaappia" pukea talvellakaan päälle...kun tottuu pieneen viluun. Mä lienen liian mukavuuden haluinen, mutta mieluummin puen kunnolla kun totuttelen tyylin vuoksi kylmään.

Kokeilkaa muuten joskus tehdä ulkona juuri samaa kuin lapsetkin, eli istukaa maassa, laskekaa mäkeä, keinukaa jne. ja miltä tuntuu takapuoli pelkillä kalsareilla&toppapuvulla? Kylmältä, veikkaan.. Itse oon testannut ja nykyään laitan hiukan enemmän myös taaperolle vaatetta. Yläosasta voi sitten vähentää.

meillä 2 v. poitsulla päällä sukkahousut, sukat, collegehousut, t-paita, pitkähihainen paita ja sit aluslakki, syyspipo, vk-hanskat, sormikkaat alle, sit vikingin toppasaappaat ja vk-puvu.. vk-puku on tosin hieman paksumpaa laatua ja sinne alle on hoidossa villahaalari jos kylmenee ilma.. täällä siis +2 astetta lämmintä.. ja hyvin on ollut hiestä märkänä aina kun haettu hoidosta (eikä oo villahaalaria ollut päällä).. etten uskalla vielä laittaa toppapukua päälle ettei paahdu..

[QUOTE="vieras";22438479]No jos poika tarkeni niin ok. Mut miksi pelkät pitkät kalsarit? Miksei tilalla ihan tavalliset collegehousut? Vai kulkeeko poika sit sisällä vallan kalsareissa?[/QUOTE]

No ajattelin, että collegehousut olisivat liian paksut paksun toppapuvun alla. Kerhorepussa oli kyllä mukana collarit, joten sisällä ei kuljeskele kalsareissaan:)

Mietin vaan, että en itsekään pikkupakkasilla (enkä välttämättä kovemmillakaan) laita toppahousujen alle muuta kuin "pitkät kalsarit" ja poika kuitenkin liikkuu huomattavasti enemmän kuin mitä itse liikun.

Jänskää kun nyt voi jo käyttää talvihaalaria kun on kunnolla pakkasella käyty. Ennen kuin mentiin kunnolla pakkasille kummasteltiin kuinka +5 asteessa lapsille laitetaan toppapuvut jo päälle. Tänään +5 astetta ja päiväkodissa näky kaikilla olevan talvitamineet. Mut ei ollut ennen ekoja pakkasia vaikka mittari näytti prikulleen samaa aste määrää ;)

Alkuperäinen kirjoittaja mittari ei aina riitä;22438546:
kai se on ok jos lasta ei palellut. Mut kannattaa muistaa että tää kosteus tekee tepposen lämpötilalle. Pelkkä mittarin tarkkailu ei riitä, kostea ilma tuntuu kylmemmältä. JA vaikka onkin kosteutta pitävä haalari, kyllä se uloin kerros joka kuitenkin kostuu, viilentää lämpötilaa puvun sisällä (huono vertaus, mut mene alasti ulos ensin kuivana ja sitten suihkusta tulleena eli märkänä...huomaat mitä ajan takaa)

Totta.
Ja kokeile tuommoisessa varustuksessa istua vaikka pulkassa tai lumessa leikkimässä. Minulla ainakin pylly paleltuisi.

Omalla 3-vuotiaallani on vain ohuet, pitkät trikoovaatteet sisävaatteina, niiden päälle villahousut + fleecetakki ja siinä päällä VÄLIKAUSIVAATTEET, ajatelkaas sitä!

[QUOTE="vieras";22438563]Kokeilkaa muuten joskus tehdä ulkona juuri samaa kuin lapsetkin, eli istukaa maassa, laskekaa mäkeä, keinukaa jne. ja miltä tuntuu takapuoli pelkillä kalsareilla&toppapuvulla? Kylmältä, veikkaan.. Itse oon testannut ja nykyään laitan hiukan enemmän myös taaperolle vaatetta. Yläosasta voi sitten vähentää.[/QUOTE]

Tämä on hyvä pointti. Ja joku mainitsi myös ton että vaikka puku pitääkin vettä, kostuu se ulkokerros aina kuitenkin. Ja kostea tuntuu aina kylmemmältä kuin kuiva, vaikka suoraa ihokontaktia kosteaan vaatteseen ei ole.

[QUOTE="vieras";22438563]Kokeilkaa muuten joskus tehdä ulkona juuri samaa kuin lapsetkin, eli istukaa maassa, laskekaa mäkeä, keinukaa jne. ja miltä tuntuu takapuoli pelkillä kalsareilla&toppapuvulla? Kylmältä, veikkaan.. Itse oon testannut ja nykyään laitan hiukan enemmän myös taaperolle vaatetta. Yläosasta voi sitten vähentää.[/QUOTE]

Jep, tämän vuoksi tosiaan voisi varmasti olla enemmänkin vaatetta toppapuvun alla. Ehkäpä ensi kerhokerralla laitan sitten ne collegehousut, jos on vähäsen pakkasta. Poika ei ole kyllä koskaan valittanut, että olisi kylmä tai muutakaan... Ja aina kun on ulkovaatteet riisunut, niin on ollut ihan lämmin (ellei jopa hikinen).

lapsista en tiedä...mutta itse istuin terassilaudoilla viikonloppuna. Tehtii viimeisiä syyspuuhia ja kaffet siinä sitten join, kaikki 10 minuuttia. Jalassa oli kevyemmät toppahousut ja niiden alla pitkikset...Ei se silloin niin kylmältä tuntunut, en ees huomannut. Nyt pissitulehdus...Mut mähän oon vaan aikuinen.

Pukekaa ne muksut nyt jo kunnolla lämpöisiin vaatteisiin. On tosi kurjaa kun niin moni palelee näillä keleillä. Mieluummin hieman liikaa kuin liian vähän, vaikka lapset leikkii, he myös könyävät maassa. Ja maa on jo todella viileä, eipä muuten jäätyiskään.

Alkuperäinen kirjoittaja pk-täti;22438695:
Pukekaa ne muksut nyt jo kunnolla lämpöisiin vaatteisiin. On tosi kurjaa kun niin moni palelee näillä keleillä. Mieluummin hieman liikaa kuin liian vähän, vaikka lapset leikkii, he myös könyävät maassa. Ja maa on jo todella viileä, eipä muuten jäätyiskään.

Peesi. Lämpömittari ei aina kerro kaikkea. Mä olen todennut vuosien aikana että lapsista näkee hyvin ne joiden vanhemmat joutuvat työn tai harrastuksen vuoksi olemaan paljon ulkona, kelillä kuin kelillä. Pukeminen on heille oman kokemuksen vuoksi jotenkin luontevampaa kuin niille jotka viettävät enemmän aikaa sisätiloissa.

[QUOTE="pph";22438745]Peesi. Lämpömittari ei aina kerro kaikkea. Mä olen todennut vuosien aikana että lapsista näkee hyvin ne joiden vanhemmat joutuvat työn tai harrastuksen vuoksi olemaan paljon ulkona, kelillä kuin kelillä. Pukeminen on heille oman kokemuksen vuoksi jotenkin luontevampaa kuin niille jotka viettävät enemmän aikaa sisätiloissa.[/QUOTE]

No tämä nyt on höpöhöpöä. Itse ulkoilen pikkupakkasilla siten, että ohuiden kuorihousujen alla on vain ohuet pitkikset, takki saattaa olla toppaa, mutta siellä ei olekaan sitten alla kuin ehkä t-paita. Ja istun hiekkalaatikolla ja möyrin maassa. :) Lapseni kuitenkin liikkuu minua enemmän ja hänellä on aina vähintään yksi kerros enemmän vaatteita kuin minulla.

[QUOTE="öhöm";22438783]No tämä nyt on höpöhöpöä. Itse ulkoilen pikkupakkasilla siten, että ohuiden kuorihousujen alla on vain ohuet pitkikset, takki saattaa olla toppaa, mutta siellä ei olekaan sitten alla kuin ehkä t-paita. Ja istun hiekkalaatikolla ja möyrin maassa. :) Lapseni kuitenkin liikkuu minua enemmän ja hänellä on aina vähintään yksi kerros enemmän vaatteita kuin minulla.[/QUOTE]

No tuskin aikuinen koskaan pääsee samaan tasoon lasten liikkumisen kanssa. Vai könätkö niin paljon maassa että kuoritakkisi pinta on kosta/märkä? Istutko pelkällä kylmällä maalla, tovia ja toista kosteissa kuorihousuissasi? Olet aikuinen ja ymmärrät lähteä liikeelle vilun tullessa. Lapsi ei.

[QUOTE="pph";22438891]No tuskin aikuinen koskaan pääsee samaan tasoon lasten liikkumisen kanssa. Vai könätkö niin paljon maassa että kuoritakkisi pinta on kosta/märkä? Istutko pelkällä kylmällä maalla, tovia ja toista kosteissa kuorihousuissasi? Olet aikuinen ja ymmärrät lähteä liikeelle vilun tullessa. Lapsi ei.[/QUOTE]

Istuskelen kyllä maassa enemmän kuin 3-vuotiaani, se on ihan varmaa. :)

Yhteistyössä