Onko lapsen angiina päivystysasia vai voinko odotella huomiseen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Lissu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

"Lissu"

Vieras
Meidän 5 v pojalla nousi kuume yön aikana (37,7) ja valittaa kurkkua. Viimeksi pari kuukautta sitten näillä oireilla oli kyseessä angiina. En näe kurkussa mitään peitteitä mutta pientä punaista "näppyä" on kauttaaltaan. Ei ihan samanlaista kuin enterorokossa mikä meillä on ollut jo aiemmin, vaan ihan pientä näppylää ikäänkuin ihottumaa.

Angiinaa mä tässä nyt eniten epäilen, mutta kun lapsi on ihan ok kunnossa niin voinko odottaa aamuun vai pitääkö lähteä yhteispäivystykseen jonottaan? Söi äsken leipää ja jugurttia joten ihan hirveän kipeä kurkku ei ole. Samanlainen oli viimeksikin angiinassa, pystyi syömään pehmeitä ruokia ihan hyvin.

Päivän lämpö ja kurkkukipu ei ole sunnuntain päivystysasia. Särkylääkettä voi antaa painon mukaan. Lapses on aika iso ja syö hyvin, en näe mitään syytä mennä lääkäriin.

[QUOTE="Vieras";28780426]Itse veisin lääkärille, jotta saisin lääkityksen aloitettua jo tänään.[/QUOTE]

No tätä minäkin mietin, mutta toisaalta kun lapsi on noin hyväkuntoinen niin tuntuu turhalta lähteä päivystykseen. Ja enhän voi olla varma että on angiinaa, voi olla jokin muukin nielutulehdus johon antibiootti ei auta.

Jos selvästi epäily angiinasta niin kävisin jo tänään, joskus angiina pahentuu nopeastikin, ei tietenkään aina. Jos on angiinaa niin helpommalla pääsee mitä pikemminkin saa lääkityksen.

Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;28780443:
Jos kurkussa selkeitä valkeita läikkiä veisin heti, jotta lapsi ei saa harvinaista jälkitautia niveltulehdusta tai ettei kurkkuun pääse kasvamaan paisetta. Muussa tapauksessa katselisin ainakin huomiseen

Ai hitto, tuon nielupaiseen olin unohtanut.

Valkeita läikkiä ei näy, vain sitä punaista "ihottumaa". Mä seurailen tilannetta, jos iltaa myöten lapsen vointi selvästi huononee tai tulee niitä peitteitä, niin sitten lähdetään vielä tänään lääkäriin.

[QUOTE="Lissu";28780452]Ai hitto, tuon nielupaiseen olin unohtanut.

Valkeita läikkiä ei näy, vain sitä punaista "ihottumaa". Mä seurailen tilannetta, jos iltaa myöten lapsen vointi selvästi huononee tai tulee niitä peitteitä, niin sitten lähdetään vielä tänään lääkäriin.[/QUOTE]

Joo, peitteillä käytä näytillä. Muuten seuraile rauhassa kotona. Paise on suht harvinainen ja nostaa kyllä yleensä aina korkean kuumeen.

Mä veisin kyllä jo tänään tai ainakin soittaisin päivystykseen. Kyllä ne sieltä sitten sanoo, jos voi jättää huomiselle. Mulla on itsellä niin kamalia kokemuksia angiinasta, että mun mielestä lääkitys pitäisi saada aloitettua mahdollisimman pian. Tavallisen flunssan kanssa en hötkyilisi.

Mä veisin jo tänään. Itselläni oli teini-iässä monta kertaa angiina ja pahimmillaan se oli jopa oireeton! Vaikka vointi on hyvä tai jopa tuo oireeton, mikä itsellä oli on syytä hakea lääkkeet ajoissa, sillä tuo viheliäinen tauti voi edetä/kehittää aikamoisia jälkitauteja. Isäni oli aikoinaan 2kk lapsena sairaalassa kun hoitamaton angiina teki munuaistulehduksen. Päivän odottelu on tietty aivan eri asia kuin hoitamaton :D joten eipä varmasti syytä huoleen, vaikka odottelisittekin huomiseen. Toisaalta päivystyksessä voi juurikin tänään olla tilaa kun ihmiset ovat nauttimassa tuosta säästä (paitsi ne, jotka ovat siellä päivystyksessä tuon sään vuoksi...)

Jos liian aikaiseen menee lääkäriin, niin voi jäädä apu saamatta. Käytin kaksosia torstaina tai perjantaina lääkärissä, kun olivat kipeitä. Lääkärissä ei sen kummempaa todettu. Tiistaina mentiin uudestaan ja todettin angiina.

No, mutta eikös siitä pitäs ensin ottaa viljelykin, ennen kun voi lääkekuurin kirjottaa... Eihän sitä muuten voi tietää mitä määrää, vai määrääkö ollenkaan, jos on virusperäinen.

Yhteispäivystys on yleensä sellainen ettei sinne oteta jos on vain mahdollisuus odottaa arkea, eli vain todelliset hätätapaukset pääsee. Terveysaseman oma päivystys arkena on sitten eri asia.

[QUOTE="vieras";28780477]No, mutta eikös siitä pitäs ensin ottaa viljelykin, ennen kun voi lääkekuurin kirjottaa... Eihän sitä muuten voi tietää mitä määrää, vai määrääkö ollenkaan, jos on virusperäinen.[/QUOTE]

Joo sen pikatestin tuloksen näkee parissa minuutissa, joskaan se ei ole täysin varma. Labratesteissä menee sitten aikansa, niitä ei yleensä aleta odottelemaan vaan hoidetaan pikatestin ja oireiden mukaisesti.

Yhteispäivystys on yleensä sellainen ettei sinne oteta jos on vain mahdollisuus odottaa arkea, eli vain todelliset hätätapaukset pääsee. Terveysaseman oma päivystys arkena on sitten eri asia.

Sepä se... on tuolla tullut muutaman kerran käytyä enkä kyllä viitsisi lähteä kuin äärimmäisessä hädässä. Itse jouduin viimeksi odottamaan 4 h lääkäriä kovissa kivuissa.

Mä jään nyt vielä seurailemaan kun lapsi ei tuon sairaampi ole, mutta jos niitä peitteitä ilmaantuu tai vointi selvästi huononee niin lähdetään jonottamaan.

Yhteistyössä