Onko lapsenne pakko maistaa kaikkia joulupöydän antimia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Meillä muut maistavat ja syövät mielellään jouluruokia...Paitsi perheen eskarilainen, joka ilmotti ettei aio joulupöydästä maistaa/syödä muuta kuin kinkkua, lohta ja maksalaatikkoa. Ei kovin vihannes/kasvis painotteista siis :( Muut laatikot ja salaatit kumosi jo... Itse yleensä vaadin maistamaan, mutta nyt mietin jaksaako sitä jouluna alkaa ruuasta tappelemaan. Päiväkodissa on kuitenkin laatikoita ja rosolleja jo tänä vuonna maistellut...

Miten te toimitte omien lastenne kanssa?

Ei tietenkään tartte maistaa. Iän myötä makutottumukset laajenee ja jos lapsi ei halua syödä, niin en todellakaan pilaa jouluruokailua. Pääasia, että istuu muiden kanssa joulusta nauttien:)

Kaikkea maistetaan vähän paitsi jotain maustesillejä tm lapsen suuhun ei niin sopivia en vaadi maistamaan.. mutta peruslaatikoita pitää maistaa. Lapset tietää sen, lahjat tulee vasta ruuan jälkeen.

En tietenkään. Olisipa kiva jouluruokailu, jossa pakotetaan maistamaan. Itsekään en suuhuni pistä esim. mätiä, en vain voi, kun se näyttää niin yököttävältä.

meillä lapsi (kohta 3 vee) saa syödä jouluna sitä mistä tykkää, eli en pakota maistelemaan. ihan hyvä ettei edes halua kauheesti maistella kun kaikkea ei jaksanu gluteenittomana tehdä.

En ole IKINÄ pakottanut maistamaan joulupöydässä jotain mitä lapsi ei halua. Ei aikuinenkaan syö mitään mitä se ei halua. Mulle voi riittää pelkkä ruuan ulkonäkö/haju etten ota jotain. Miksi lapsen pitäisi?
Syöminen on ylipäätään niin henkilökohtainen asia, että en edes töissä pakota lapsia maistamaan kaikkea. Olen koulussa töissä.

[QUOTE="vieras";22735553]Kaikkea maistetaan vähän paitsi jotain maustesillejä tm lapsen suuhun ei niin sopivia en vaadi maistamaan.. mutta peruslaatikoita pitää maistaa. Lapset tietää sen, lahjat tulee vasta ruuan jälkeen.[/QUOTE]

Kiristetäänkö teillä lahjoilla maistamaan, vai miten noi lahjat tähän liitty?

Meillä ei tarvitse kaikkea maistaa, en maista itsekään.

No en todellakaan pakota. Ei muakaan pakotettu lapsena syömään laatikoita kun en niistä kerran tykkää. Enkä muuten tykkää vieläkään.

Olis se mukava muisto lapsuuden jouluusta kun pakotettiin syömään sellaasta mistä ei pidä...

[QUOTE="vieras";22735565]Kiristetäänkö teillä lahjoilla maistamaan, vai miten noi lahjat tähän liitty?

Meillä ei tarvitse kaikkea maistaa, en maista itsekään.[/QUOTE]

Tätä mäkin jäin vähän suu auki miettimään...

Ei tietenkään ole mikään pakko syödä mitään, mistä ei tykkää. Itseasiassa juuri lasten takia meillä on joulupöydässä mm. lihapullia jne. Jouluateria on meidän perheessä ateria, jossa jokainen saa vatsansa täyteen hyvää ruokaa. Ei meillä mitään hampurilaisia jouluaterialla tarjoilla, mutta ei myöskään pakoteta syömään kaikkea mahdollista mitä tarjolla on.

En todellakaan. Ne on jo ennen joulua maistanu laatikot eikä tykänny. Muista meidän pöydässä ne tykkää. Saivat myös valita herkkuruuat joita saa jouluna syödä. Niin ja en itsekään syö kinkkua, syön (hui kauhistus) lihapullia itse kinkun sijasta. kalkkunasta tykkään mut lapset halus tänä vuonna kinkun, niin ostettiin se :) Kalkkuna olis jääny mun tuhottavaksi enkä olis edes pientä yksin saanu syötyä ku tykkään enemmän kaloista ja syön niitä lihapullien kans ;)

Ja lisäänpä vielä, et koskaan kotona ei pakotettu maistamaan mitään. Söin perunaa ja lihaa aina. Nykyään tykkään jo laatikoistaki, porkkana- ja lanttulaatikko on aivan herkkuja!

[QUOTE="hmm";22735587]Mutta miten se lapsi oppii tykkäämään jostain ruuasta jos ei kerta tahdo edes maistaa?[/QUOTE]

Miksi lapsen pitäisi oppia tykkäämään? Ehtii hyvin sitten vanhempanakin, jos niikseen on. Mikä hemmetin pakko kaikkien on pakko tykätä kaikesta.
Ongelmat ne on sullakin.

[QUOTE="hmm";22735587]Mutta miten se lapsi oppii tykkäämään jostain ruuasta jos ei kerta tahdo edes maistaa?[/QUOTE]

Aika tekee tehtävänsä. 26 vuoden jälkeen maistoin lanttulaatikkoa ja huomasin pitäväni siitä :xmas::p

Mä olen ikuisesti kiitollinen ettei mua pakotettu aikoinaan syömään jouluruokia, vaan sain ottaa just sitä mitä halusin.

Kyllä se oppii, usko pois. Likka ei yhdessä vaiheessa meinannut syödä muuta lihaa kuin makkaraa ja jauhelihaa. Eikä puhettakaan, että olisi salaattia syönyt. Millään ei suostunut maistamaan muita juttuja, mutta en kyllä sitten pakottanukkaan. Sitten joskus maistoi kalkkunaleikettä ja siitä saatiin yksi juttu lisää. Sen kalkkunan avulla huijattiin syömään kalakeittoa kun luuli kyseessä olevan kalkkunakeittoa...

Kinkkua likka ei syö ja sen takia joulupöydässä on hänelle lihapullia. Ei edelleenkään suostu kovin helposti maistamaan uusia juttuja, mutta kyllä nyt paremmin syö eri juttuja ja suostuu vähän helpommin maistamaan.

Meillä ei koskaan ole ollut pakko maistaa mitään. Lapsi (eskarilainen) on todella nirso ruuan suhteen, mutta on liian utelias ollakseen maistamatta uusia ruokia :D Joten itse ottaa mitä tahtoo, maistaa ja joko syö tai jättää lautaselle, jos ei tykännyt.

Yhteistyössä