Onko lapsesi kastettu? Jos on miksi? Jos ei, miksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja v i e r a s
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ei kastettu. Ollaan molemmat ateisteja miehen kanssa eikä kuuluta kirkkoon joten miksi kastettaisiin? Inhoan tapakristillisyyttä. Jos on uskovainen niin sitten kastaminen on ok, mutta ei sitä tavan takia tarvitse tehdä (sama kirkkoon kuulumisen kanssa)

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;26079038:
Mä joskus pohdin tätä asiaa, kun palstalta luin jonkun tyrmistyneen ääidin aloituksen, että seurakunnan päiväkerhossa tuputetaan lapsille uskontoa. Hän kun ei kuulu kirkkoon niin koki loukkaavana.

No just ja joo. Miksi sitten ottaa hyöty irti edes?
Tai sitten tämä että häitten jälkeen erotaan kirkosta. Tai vingutaan että ei voi kirkkohäitä pitää kun ei kuuluta kirkkoon- ei vain jaksa ymmärtää.
Hyöty irti, mutta mitään en antais. En usko, mutta kirkkohäät haluan. Näitä ihmisiä riittää.

Tuota en itsekään ymmärrä.

Muoks. Ja kaikki tuo että mainostetaan ateismia ja pilkataan kirkkoa, kuitenkin liitytään kirkkoon että saataisiin ne kirkkohäät ja ristiäiset lapselle ja samalla jo kysellään että eihän niihin häihin tai ristiäisiin tarvi liittyä mitään hengellisiä puheita tai lauluja.

Miksei voi järjestää kirkkoon kuulumattomana juuri sellaiset häät ja nimiäiset mitä itse haluaa?

Viimeksi muokattu:
On kastettu koska uskotaan Jumalaan. Kumpikin saanut uskon "äidinmaidosta" eli ei olla koskaan varsinaisesti "tultu uskoon" vaan on kasvettu siihen. Kummankaan vanhemmat, kuten mekin, ihan normaaleja uskovaisia eli ei periaatteessa arjessa niin näy. En silti itse voisi olla ei-uskovaisen kanssa suhteessa, olisi liian erilaiset arvot. Iltarukoukset lapsille opetetaan ja pyhäkouluun pääsee kun vähän vanhempi on :)

[QUOTE="vieras";26079064]No mä sanoin, et turhempaankin voi rahansa laittaa ja mä pidän noita lueteltuja kohteita kovin turhina mulle, joten en niitä myöskään näe mielekkäänä kustantaa. Jos jollekulle rahaa annan, haluan itse päättää kenelle.[/QUOTE]

Niin? Jos pidät noita turhina etkä usko etkä halua kannattaa kirkkoa niin et sitten kuulu kirkkoon. Halutessasi voit luovuttaa kirkollisveroa vastaavan summan johonkin muuhun, itsellesi tärkeämpään kohteeseen.

Jotkut taas pitävät tuota kirkon tarjontaa hyvänä ja tärkeänä ja haluavat tukea sitä kirkkoon kuulumalla ja kirkollisveroa maksamalla vaikkeivät itse uskossa olisikaan.

Kukin määrittelee itse sen minkä kokee turhaksi tai tärkeäksi.

Alkuperäinen kirjoittaja yhden äiti;26079465:
On kastettu koska uskotaan Jumalaan. Kumpikin saanut uskon "äidinmaidosta" eli ei olla koskaan varsinaisesti "tultu uskoon" vaan on kasvettu siihen. Kummankaan vanhemmat, kuten mekin, ihan normaaleja uskovaisia eli ei periaatteessa arjessa niin näy. En silti itse voisi olla ei-uskovaisen kanssa suhteessa, olisi liian erilaiset arvot. Iltarukoukset lapsille opetetaan ja pyhäkouluun pääsee kun vähän vanhempi on :)

Mä uskon Mikki Hiireen ja Aku Ankkaan, mutta silti en kuulu Disneywordl-klubiin,
mieheni uskoo joulupukkiin, muttei kuulu Korvatunturin Namikaan.

Niin? Jos pidät noita turhina etkä usko etkä halua kannattaa kirkkoa niin et sitten kuulu kirkkoon. Halutessasi voit luovuttaa kirkollisveroa vastaavan summan johonkin muuhun, itsellesi tärkeämpään kohteeseen.

Jotkut taas pitävät tuota kirkon tarjontaa hyvänä ja tärkeänä ja haluavat tukea sitä kirkkoon kuulumalla ja kirkollisveroa maksamalla vaikkeivät itse uskossa olisikaan.

Kukin määrittelee itse sen minkä kokee turhaksi tai tärkeäksi.

Niin omista arvoista ja mielipiteistähän täällä keskustellaan.

on kastettu, ja tämä toinenkin kastetaan. kuuluu "perinteeseen" mutta ei silti uskota mitenkään ihmeemmin. ja ajattelin, että se on mukavempi sitten myöhemmin ylä-asteella kun pääsee ripille, eikä tartte siinä vaiheessa alkaa kastamaan.

Ei kastettu koska kumpikaan vanhemmista ei kuulu kirkkoon. Itse olen sitä mieltä, että lapselle annetaan uskonnosta se tieto, mitä liittyy esimerkiksi juhlapyhiin, mutta oman uskonsa ja sen kohteen saa aikanaan löytää itse.

Osa on (ihan vaan tavan takia ja kaduttaa jälkeenpäin), osa ei. Sittemmin koko perhe eronnut kirkosta.
Mun lapseni on kastettu, samasta syystä eli ihan tavan vuoksi. Ei ole kaduttanut jälkeenpäin, vaikka olemmekin kaikki jo kirkosta eronneet ja minä sekä esikoinen käyneet Katumajärvessä pesemässä kasteemme pois. En koe, että kirkkoon kuulumisesta olisi ollut mitään suoranaista haittaakaan paitsi kirkollisvero.

Mä kastoin mun lapsen kirkossa, vaikka vähän epäilin sitä aluks. Mulla nääs on vähän eri näkökanta pelastuskysymyksessä kuin luterilaisella kirkolla. Mies halus välttämättä että kastetaan joten suostuin. Nyt aattelen et toisaalt miks ei.. Ei se kirkosta eroaminen kuitenkaan niiin hirveän vaikeaa sille lapselle ole tai aikuisena vai millon hän siitä pystyykin päättämään.

[QUOTE="Tii";26079915]No on kastettu. Olen kristitty ja tahdon lapsellenikin kasteen ja kristilliset arvot. Jopa ateisti isänikin otti kuolinvuoteellaan Kristuksen sydämeensä ja pelastui.[/QUOTE]

Oho! Miten isäsi pelastui? Eikö hän kuollutkaan?

[QUOTE="Tii";26079915]No on kastettu. Olen kristitty ja tahdon lapsellenikin kasteen ja kristilliset arvot. Jopa ateisti isänikin otti kuolinvuoteellaan Kristuksen sydämeensä ja pelastui.[/QUOTE]

Tapahtui siis ihme? Miten muuten Kristus otetaan sydämeen? Ja kuka on tämä Kristus ja missä hänet voi tavata?

On kastettu. Molemmat vanhemmat sekä käytännössä koko lähipiiri kuuluu ev.lut. seurakuntaan. Perinteet ja Jumalan siunaus lapselle tärkeimpiä syitä kastamiseen.
Vauvana en voi tietää lapsen omaa tahtoa, mutta molemmat ovat jo halunneet tietää varmistaa onko minut kastettu ja uskoakseni enemmän olisivat ihmetelleet jos heitä ei olisi kastettu. Ongelmaa ei kuitenkaan ole jos haluavat erota seurakunnasta tai vaikka mahdollisesti pestä joskus kasteen pois.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26079861:
Mun lapseni on kastettu, samasta syystä eli ihan tavan vuoksi. Ei ole kaduttanut jälkeenpäin, vaikka olemmekin kaikki jo kirkosta eronneet ja minä sekä esikoinen käyneet Katumajärvessä pesemässä kasteemme pois. En koe, että kirkkoon kuulumisesta olisi ollut mitään suoranaista haittaakaan paitsi kirkollisvero.

Mikä on Katumajärvi? :D

molemmat on kastettu, mieheni ei kuulu kirkkoon mutta itse kuulun. lapset on kastettu molempien tahdosta, koska halusimme että kerran on mahdollisuus niin kastetaan. lpaset saavat sitten itse 15v päättää eroavatko kirkosta vai eivät. mutta nyt saavat tutustua seurakunnan juttuihin ja uskontoon siihen asti.

itse en ole eroamassa kirkosta sen takia koska luspasin rippikoulun käytyäni mummolleni joka oli hyvin uskonnollinen että en ikinä eroa. ja tämän lupauksen pidän mummoni muiston takia.
lapseni saa aikanaan päättää itse mitä tekevät.

Yhteistyössä