Onko lasten hoito-ongelma tarpeeksi hyvä syy kieltäytyä työkkärin "tarjoamasta" työstä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mirumaru"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minultakin tsempit Ap:lle !!!
Joku jossain viestissä kysyi, moniko olisi pienten lasten äitinä, ja vielä raskaana olevana, valmis tekemään mainitsemaasi työtä, kovin moni ei vastannut... Syyksi tähän varmasti se, ettei kukaan ottaisi ko. työtä vastaan. Naiset haluavat vain nokitella ja kiillottaa omia kehiään.

Neuvoni sinulle, että käy heti huomenna TE-tstossa ja kerro tilanteesi ( raskaus, pienet lapset, mihen reissutyö). TE-toimiston tyypit on ihan ihmisiä ja uskon, että vetävät työhönosoituksen pois :)

Ja vielä niille, jotka sanoo, että varmasti työkkäri antaa karenssin... Työkkäri ei anna karenssia itse, vaan sen antaa,jos antaa, neuvotelukunta, johon kuuluu ihan tavallisia kuntalaisia.

Mulla oli kerran sama tilanne. Lapsi vuoden vanha, minä yh ja työkkäristä tuli osoitus tehtaaseen 3-vuorityöhön. Työkkäristä ei kannata selvitellä perhekuvioita vaan teet hakemuksen ko. työpaikkaan. Hakemukseen laitat cv:n, jossa näkyy että olet pienten lasten äiti ja raskaana. Tuskin edes kutsuvat haastatteluun. Jos kutsuvat, niin voit siellä sitten puhua niin kuin asiat ovat. Mutta et voi kieltäytyä mitenkään hakemasta osoitettua paikkaa etkä kieltäytyä haastattelusta. Jos teet niin, työkkäristä tulee karenssi.

Itse laitoin hakemukseen, ettei ole kokemusta ko. työstä ja että olen yh. Ei tullut kutsua edes haastatteluun. Onneksi sain pian sen jälkeen kokopäivätyön toimistosta liukuvalla työajalla :)

[QUOTE="Vieras";27910252]Huom! Voit saada kotihoidon tukea ja työttömyyskorvausta samaan aikaan. Lue ohjeet KELAn sivuilta!!![/QUOTE]

Hakea ja saada voi, mutta ne vähentää toinen toistaan eli loppupelissä käteen jää ihan sama summa kuin saisi vain toista. PAITSI jos olet osittaisella hoitovapaalla.

Aikamoisia mammoja tällä palstalla. Taatusti lähes kaikki toimisivat kuin ap: ottaisivat liitolta saadut rahat sekä välttelisivät viimeiseen asti tuota baarityötä (varsinkin raskaana), josta ei ole edes kokemusta. Helppohan se on nettipalstalla haukkua ja neuvoa ventovierasta ihmistä.

[QUOTE="vieras";27910180]Minultakin tsempit Ap:lle !!!
Joku jossain viestissä kysyi, moniko olisi pienten lasten äitinä, ja vielä raskaana olevana, valmis tekemään mainitsemaasi työtä, kovin moni ei vastannut... Syyksi tähän varmasti se, ettei kukaan ottaisi ko. työtä vastaan. Naiset haluavat vain nokitella ja kiillottaa omia kehiään.
[/QUOTE]

Varmaan sinun mielestäsi nokittelua, mutta mielestäni jos ilmoittaudutaan työttömäksi työnhakijaksi, ollaan valmiita tekemään tarjolla olevaa työtä. Vai miksi sinne muuten ilmoittauduttaisiin?

Minä en tietenkään tiedä mistään mitään, kun olen aina hankkinut itse mieleiseni työpaikan omin avuin.

Aikamoisia mammoja tällä palstalla. Taatusti lähes kaikki toimisivat kuin ap: ottaisivat liitolta saadut rahat sekä välttelisivät viimeiseen asti tuota baarityötä (varsinkin raskaana), josta ei ole edes kokemusta. Helppohan se on nettipalstalla haukkua ja neuvoa ventovierasta ihmistä.

Miksei ap voi olla työkkärissä rehellinen? "Olen raskaana enkä haluaisi yötyötä." Sitä mä ihmettelen. Jos itsensä keplottelee epärehellisyydellä tuohon tilanteeseen, niin kaatunutta maitolasia on ihan turha itkeä.

KIiitos paljon tsempeistä!!! Nyt jo paljon parempi mieli, kun jotkut ymmärtävätkin. Tunnen kyllä sympatiaa niitä yksinhuoltajia kohtaan, jotka joutuvat yötöissä käymään ja muutenkin kantamaan koko arjen yksin. Itsellä on sentään mies aina välillä.

Toivotaan että saisin jotain muuta työtä pian, ois ihanan rentoa olla äitityslomalla kun tietäis että ois työpaikka odottamassa. Edelliseen paikkaan loppui työsopimus ollessani esikoisen kanssa äitiyslomalla.

Mutta palaan ilmoittamaan miten kävi, jos muistan :)

Ihanaa kun täällä on hyviäkin ihmisiä. Ymmärrän toki eriävätkin mielipiteet, ja jokaisella on niihin oikeus. Itse vain ajattelen, että olisi yhteiskunnan varojen tuhlaamista, jos tytöt ois hoidossa, kun voin itsekin hoitaa. Ja sitten kun työkkärin kautta vois päästä työkokeiluihin/opiskelemaan, niin on paljon kivempi olla sillon työkkärin kirjoilla, kun on jokin taho joka tukee tätä kotoa pois pääsyä. Toki tää yllätysraskaus nyt sekoittaa tilannetta, ja tosiaan vasta rv15 menossa.

KIITOS!

Ei hitsi... Sä haet tarjottua työtä ja teet sitä jos saat paikan. Uutta ja mieluisampaa duunia voi hakea vaikka olisikin töissä. Sun cv näyttää aina paremmalta kun on näyttää tehneensä töitä. Sun nykytouhu on vain liuta tekosyitä, uusavuttomuutta ja yhteiskunnan tukien huijaamista.

on ok, koska olet työtön. Minusta noissa lapsissa ja mahassa on tarpeeksi työtä ilmankin, mutta sinun ja miehesi mielestä ilmeisesti ei, koska olet työtön etkä kotihoidontuella.

Joskus tuntuu että nämä vastaavankaltaiset aloitukset on tehty vain huonontaakseen naisten asemaa. Suomessa on todella paljon raskaana olevia vuorotyötä tekeviä naisia joiden lapset on vuoropäiväkodissa välillä. Jos siihen ei kykene niin ei saisi olla työkkärin rahoillakaan.

Voihan sitä olla kotihoidontuella ja SILTI hakea töitä jos niitä OIKEASTI haluaa. Tosiaan selvästi nyt on kiva juttu kun joku antaa enemmän rahaa. Kaikki vain omillaan ja kaikki tuet pois niin nämä kieroilut jäisi kokonaan pois. Jos haluaa rahaa niin sitä saa kun on töissä. Jos ei tarvitse rahaa niin silloin ollaan kotona.

Minusta on vähän omituista ettei ylpeys anna periksi mennä sossuun, mutta antaa periksi huijata liiton rahoja... jos tosiaan tulot on niin pienet että pitää kesät talvet crocseissa kulkea, vaikka mies on 24/7 töissä, kannattaisko kuitenkin siellä sossussa piipahtaa? Ei tarvis sitten vältellä niitä työkkärin tätejäkään. Jotka tosin eivät siis ilmeisesti olekaan tarjonneet raskaana olevalle yh:lle baarityötä, kun eivät raskaudesta tienneet. Joskus kannattais kertoa ne oleelliset asiat ekassa viestissä ;)

no jos olisin aloittajan tilanteessa, pistäsin hakemuksen menemään ja sanoisin, että ihan mielenkiintoista olisi katsoa, kykenenkö myymään viinaa kännisille, sillä minulla on pientä asenneongelmaa kännisiä kohtaan (mikä olisi ihan totta minun kohdallani). Ja toisaalta olisi kiva päästä asemaan, jossa voi vähentää ihmisten kännäämistä. Mä en varmaan jaksais kauaa kännisiä kunnella vaik en raskaana oliskaan. vaikka muuten yötöistä kyllä tykkäisikin.

No siis mielelläni olisin kotihoidontuella, mutta kuten jo kerroin, olen kerran ollut ja se oli niin raskasta kun ei ollut rahaa, etten enää sitä halua kokoa. Mä en nyt ymmärrä millä tavalla huijaan liittoa? Mun mielestä on on vaan tosi hankala ajatella, että mun pitäs viedä lapset ensin hoitoon n.8h, työmatkat 2h ja sit mun nukkuminen 8h. Eli kysyin täällä aloituksessa, että onko sellanen edes mahdollista, että lapset ois 18h hoidossa kolme päivää putkeen. Tämä raskaus nyt ei varsinaisesti pitäisi siis vaikuttaa mihinkään työhön Suomessa, mutta itse koen sen hurjaksi ajatukseksi, että siellä känniläisten haukuttavana ja tuupittavana pitäisi olla.

Ja itse myös vihaan känniläisiä, syysttä jota en jaksa nyt perustella edes. Mutta ymmärrän toki sen ajatuksen, että työttömälle pitäisi kelvata mikä tahansa työ, mutta mun itseni mielestä mulla on oikeus hakea sellaista työtä, joka sopii mulle ja lapsilleni.

Ja siis nää raha-ongelmat oli silloin kotihoidontuella, ei nyt. Sen takia en sille tuelle enää halua, koska me ei sillä pärjätä, vaan haluan töihin. Mutta juuri tämä työ ei innosta edes palkan takia, koska se olisi reippaasti pienempi mitä saan liitolta, koska olisi vain viiikonlopputyö. Jos siinä edes tienaisi, niin se voisi houkutella. Täähän ois loistava työ jollekin opiskelijalle.

Meillä ei siis ole varaa siihen, että jäisin kotihoidontuelle. Tai ehkä olisi, mutta huonosti menee muutenkin ja rahaongelmat kiristää vielä enemmän parisuhdetta. Mutta ehkä mä vain tosiaan itse teen näistä asioista liian vaikeita. Ei pitäs käydä tällä palstallakaan :D

en ymmärrä miksi ei voi olla rehellinen työkkäriin. ihmisiä sielläkin on töissä ei se ole mikään helvetin esikartano. itseäni kohtaan siellä on aina oltu fiksuja koska itsekin kohtelen heitä ihmisinä.
toiveitani on kuunneltu, ja tilanteet huomioitu.

[QUOTE="aapee";27910995]No siis mielelläni olisin kotihoidontuella, mutta kuten jo kerroin, olen kerran ollut ja se oli niin raskasta kun ei ollut rahaa, etten enää sitä halua kokoa. Mä en nyt ymmärrä millä tavalla huijaan liittoa? Mun mielestä on on vaan tosi hankala ajatella, että mun pitäs viedä lapset ensin hoitoon n.8h, työmatkat 2h ja sit mun nukkuminen 8h. Eli kysyin täällä aloituksessa, että onko sellanen edes mahdollista, että lapset ois 18h hoidossa kolme päivää putkeen. Tämä raskaus nyt ei varsinaisesti pitäisi siis vaikuttaa mihinkään työhön Suomessa, mutta itse koen sen hurjaksi ajatukseksi, että siellä känniläisten haukuttavana ja tuupittavana pitäisi olla.
[/QUOTE]

On se niin rankkaa että lapsesi olisivat hoidossa ja sinun pitäisi kulkea työmatka. Eikös olis kivaa kun kaikka ajattelisi niin ja nostettas vaan kaikki niitä liittojen rahoja? Sittenhän meillä kaikilla ois huippukivaa ja Suomi olisi onnellinen maa.

On se niin rankkaa että lapsesi olisivat hoidossa ja sinun pitäisi kulkea työmatka. Eikös olis kivaa kun kaikka ajattelisi niin ja nostettas vaan kaikki niitä liittojen rahoja? Sittenhän meillä kaikilla ois huippukivaa ja Suomi olisi onnellinen maa.

Onko sulla lapsia? Minkä ikäisiä? Laittaisitko ne 18 tunniksi hoitoon olemattoman palkan takia kolmeksi päiväksi putkeen? Tyyliin et sun kk palkka on 600-700e kuussa.

[QUOTE="aapee";27910995]No siis mielelläni olisin kotihoidontuella, mutta kuten jo kerroin, olen kerran ollut ja se oli niin raskasta kun ei ollut rahaa, etten enää sitä halua kokoa. Mä en nyt ymmärrä millä tavalla huijaan liittoa? Mun mielestä on on vaan tosi hankala ajatella, että mun pitäs viedä lapset ensin hoitoon n.8h, työmatkat 2h ja sit mun nukkuminen 8h. Eli kysyin täällä aloituksessa, että onko sellanen edes mahdollista, että lapset ois 18h hoidossa kolme päivää putkeen. Tämä raskaus nyt ei varsinaisesti pitäisi siis vaikuttaa mihinkään työhön Suomessa, mutta itse koen sen hurjaksi ajatukseksi, että siellä känniläisten haukuttavana ja tuupittavana pitäisi olla.

Ja itse myös vihaan känniläisiä, syysttä jota en jaksa nyt perustella edes. Mutta ymmärrän toki sen ajatuksen, että työttömälle pitäisi kelvata mikä tahansa työ, mutta mun itseni mielestä mulla on oikeus hakea sellaista työtä, joka sopii mulle ja lapsilleni.

Ja siis nää raha-ongelmat oli silloin kotihoidontuella, ei nyt. Sen takia en sille tuelle enää halua, koska me ei sillä pärjätä, vaan haluan töihin. Mutta juuri tämä työ ei innosta edes palkan takia, koska se olisi reippaasti pienempi mitä saan liitolta, koska olisi vain viiikonlopputyö. Jos siinä edes tienaisi, niin se voisi houkutella. Täähän ois loistava työ jollekin opiskelijalle.

Meillä ei siis ole varaa siihen, että jäisin kotihoidontuelle. Tai ehkä olisi, mutta huonosti menee muutenkin ja rahaongelmat kiristää vielä enemmän parisuhdetta. Mutta ehkä mä vain tosiaan itse teen näistä asioista liian vaikeita. Ei pitäs käydä tällä palstallakaan :D[/QUOTE]

Opiskelija sitten koulupäivien päälle tekis yöt töitä? Nyt kannattaa kiireesti tarkastella kunnolla että mihin rahaa kuluttaa, jos kotihoidontuella ja miehen palkalla on liian tiukalla. Ymmärrän kyllä sen ettei houkuta tiukoille rahallisesti vetää, mutta nyt kerkiää järjestelemään kuluja pienemmiksi, ennen seuraavan lapsen (vielä syntymättömän) vanhempainrahakauden loppumista. Aika moni täälläkin varmasti on joutunut sinnittelemään sillä kotihoidontuella aikansa ja tietää kuinka vähäinen se on, mutta suurin osa on onnistunut sillä pärjäämään, tai sitten on hakenut töitä ja ottanut tarjotun työn vastaan.

Varmaan sinun mielestäsi nokittelua, mutta mielestäni jos ilmoittaudutaan työttömäksi työnhakijaksi, ollaan valmiita tekemään tarjolla olevaa työtä. Vai miksi sinne muuten ilmoittauduttaisiin?

Ööö.. Uskon, että TE-toimistoon työttömiksi ilmoittautuneet ovat valmiit vastaanottamaan koulutuksensa mukaista työtä ( mieluiten), tässä tapauksessa siis ihan toista mitä tarjottu! Jos ihmiset toimisivat sinun perusteidesi mukaan ( = ottavat tajolla olevan työn vastaan) Suomessa tuskin työttömyyttä olisi.

Itselläni 2 tutkintoa, lähihoitaja ja sosionomi (AMK) ja jos tulee eteen tilanne, että joudun TE-tston kirjoille, haen töitä vain korkeammalla tutkinnolla, en siis lähde hakemaan lähitoitajan töitä tai esim. myyjän tai leipomotyöntekijän töitä, joista minulla on yhteensä 12 vuoden työkokemus! Näitä piilotyöpaikkoja löydän itsekin.

Tällä tavalla tarve ja tarjonta kohtaa :)

Ööö.. Uskon, että TE-toimistoon työttömiksi ilmoittautuneet ovat valmiit vastaanottamaan koulutuksensa mukaista työtä ( mieluiten), tässä tapauksessa siis ihan toista mitä tarjottu! Jos ihmiset toimisivat sinun perusteidesi mukaan ( = ottavat tajolla olevan työn vastaan) Suomessa tuskin työttömyyttä olisi.

Itselläni 2 tutkintoa, lähihoitaja ja sosionomi (AMK) ja jos tulee eteen tilanne, että joudun TE-tston kirjoille, haen töitä vain korkeammalla tutkinnolla, en siis lähde hakemaan lähitoitajan töitä tai esim. myyjän tai leipomotyöntekijän töitä, joista minulla on yhteensä 12 vuoden työkokemus! Näitä piilotyöpaikkoja löydän itsekin.

Tällä tavalla tarve ja tarjonta kohtaa :)

Ja jos omaa koulutusta vastaavaa työtä ei löydy, niin siinä vaiheessa ei taivuta ottamaan muuta työtä vastaan? Kauan mielestäsi pitäisi olla työttömänä työnhakijana ennenkuin voisi ajatella muuta kuin korkeinta koulutustaan vastaavaa hommaa? Työkkärin linja on tainnut olla se 3kk, jonka jälkeen aletaan tarjoamaan sitten muutakin kuin koulutusta vastaavaa?

Viimeksi muokattu:
Luovutan, en saa teitä ymmärtämään. Mulle on turha enää vastata, kone kiinni enkä aio enää täällä käydä. Keskittyisitte oikeesti vittuilemaan niille, jotka oikeesti sitä rahaa "teidän" pussistanne vie. Mä teen niin kuin parhaakseni näen, ja olen rehellinen ihminen, sekös teitä näköjään harmittaa.

Ja kun mä olen niitä töitä niin hakenut! Ja nyt tää ainut työ mitä ne pakottaa hakemaan on sellanen jota en halua niin täällä tulee kirvestä selkään. Koittakaan hei hieman avartaa sitä maailmankatsomusta, ehkä teidänkin kannattas ne koneet laittaa kiinni ja lähtee opiskelemaan vaikka sitä empatiaa ja sympatiaa ;)

Helvetti että mä inhoon näitä työkkärissä roikkujia jotka ei sitte ota työtä vastaan ku sitä tarjotaan. Lapset ei oo mikään este työnteolle, kuten täälläon monesti sanottu, hoitopaikan pitää järjestyä vaikka tekisi viis yötä putkeen duunia. Jos ei kiinnosta työ ni sanoo et ei kiitos, siitänvaan saattaa se karenssi paukahtaa..
Jää kotihoidontuelle ni ei tarvi pelätä töihin kutsua.

Yhteistyössä