Onko lasten 'kyselyikä' raivostuttava?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Professional Griefer
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Professional Griefer

Vieras
Mikä toi on? Miks? Miks? Miks se on noin? Mitä toi tekee? Miks toi täti on noin kulmikas? Miks toi talo on tossa?

Niin ja en mä edes tiedä, onko sellaista asiaa kuin 'kyselyikä' vai onko se osa perus uhmaikää vai mitä.. oon vaan kyselyiästä kuullut puhuttavan.

Mietin vaan, kun mun kyselyikä ei oo ehkä menny vieläkään ohi. Mamalla on varmaan ollu pinna kireellä kun oon ollut pieni, nyt sen taakan kantaminen on vaan siirtynyt mun miehelle..

Kerro esimerkki!

Esim, tultiin hoidosta ja autossa keskustelua:

"Äiti, meneekö isi tänään navettaan?"

"Joo, menee"

"ai miks"

"no, koska lehmät pitää lypsää, että saadaan maitoa ihmisille ja meille itselle."

"ai, no ketkä kaikki sitä maitoa juo?"

"No te pojat ainakin"

"Ahaa, saanko mennä isin kanssa navettaan?"

"kysytään isiltä"

"mä saan äiti mennä, mut Alma ei saa mennä" (<-- pikkusisko)

"No, miksi Alma ei saa mennä?"

"No, äiti siksi kun navetta on vaarallinen paikka pikkutytöille, siellä asuu mustia lehmiä ja vaarallisia lehmiä"

Keskustelussa äiti ja poika 4v.

Veljensä aloitti sitten pian jatkamalla keskustelua siitä, mitkä lehmät oikeasti on vaarallisia
ja mitkä vain mustia :D

Minusta kyselyikä on hieno juttu. Pitää vaan jaksaa vastailla muun toiminnan ohessa. Kannattaa myös kysyä muksun omaa arviota kysytysta asiasta ja johdatella oikeaan suuntaan.

Meillä kestänyt kyselyikä nyt yli vuoden. Poika hieman alle neljä. Vähän väsyttäväähän se on välillä. Esimerkiksi kun heti aamulla ensitöikseen kysyy "Miksi mutka ei ole suora?" ja kysymystulva jatkuu aamusta iltaan. Poika on erityisen kiinnostunut maapallosta ja auringosta ja sienistä ja miksi madot voivat syödä myrkkysieniä. Noiden aiheiden tiimoilta usein kysellään. Tai sitten on ihan vaan sellaista et poika ensin toteaa "Onpas mukavaa." Vastaan että niin on, ja poika siihen "Miksi?". :)

Meillä on yksi minäitte-, miksmikäkuka-, eiiiiku äitiiii, määhaluuuun... Sä et saa tulla tänne, koska... Mene pois eiku tuu takas, eieieiei tuuuuu takaaas äääääÄÄÄÄÄ! ÄÄÄÄ mä haluun ite, ite puen!

Joskus saa laskea toiseenkin kymmeneen ja poistua vähäksi aikaa :D

Joskus loppuu pitkätkin pinnat, mutta harvoin onneksi. :rolleyes:

[QUOTE="...";27744860]Esim, tultiin hoidosta ja autossa keskustelua:

"Äiti, meneekö isi tänään navettaan?"

"Joo, menee"

"ai miks"

"no, koska lehmät pitää lypsää, että saadaan maitoa ihmisille ja meille itselle."

"ai, no ketkä kaikki sitä maitoa juo?"

"No te pojat ainakin"

"Ahaa, saanko mennä isin kanssa navettaan?"

"kysytään isiltä"

"mä saan äiti mennä, mut Alma ei saa mennä" (<-- pikkusisko)

"No, miksi Alma ei saa mennä?"

"No, äiti siksi kun navetta on vaarallinen paikka pikkutytöille, siellä asuu mustia lehmiä ja vaarallisia lehmiä"

Keskustelussa äiti ja poika 4v.

Veljensä aloitti sitten pian jatkamalla keskustelua siitä, mitkä lehmät oikeasti on vaarallisia
ja mitkä vain mustia :D[/QUOTE]

Ehkä meillä on eri käsitys hauskuudesta. Ja kai selitit, miksi maitoa juodaan. Mihin tulokseen tulitte lehmien vaarallisuudesta?

Ehkä meillä on eri käsitys hauskuudesta. Ja kai selitit, miksi maitoa juodaan. Mihin tulokseen tulitte lehmien vaarallisuudesta?

Sä oot tylsä, pitäiskö mun nyt niinku kertoa sulle 2 tunnin keskustelu kokonaisuudessaan?
Miksi?

tietävät jo miksi maitoa juodaan, se ei ollut keskustelun aiheena.

Vaaralliset lehmät = sarvellisia lehmiä
Mustat lehmät = mustia lehmiä (lapsen käsitys aiheesta)

Lapset tietävät myös yleisesti sen että lehmät ovat vaarallisia pikkulapsille ja yksin ei saa mennä

Kysymykset ovat hauskoja :), siis sellaiset "miks on puita olemassa?", "miks tähdet on niin pieniä" -tyyppiset. Haastavat omaakin ajattelua, ja joskus joudun 3,5-vuotiaalle sanomaan, että en tiedä, mutta otetaan selvää :).

Mutta. Ennen omia lapsia ajattelin, etten ikinä tule lapsilleni sanomaan mistään, että siks ku minä sanon. Mutta nyt täytyy myöntää, että välillä nakkaan tuonkin. En yksinkertaisesti jaksa joka kerta perustella sataan kertaan puhuttua asiaa. Siis näissä tilanteissa, kun pyydän laittamaan haalarin päälle tai tulemaan hammaspesulle, ja lapsi kysyy ykskantaan "miks?".

Meillä tuolla 5v on kyselyikä varmaan villeimmillään nyt, välillä se kyl rasittaakin.
Usein kyl tulee hyviä ja hauskoja keskustelujakin kun ruvetaan pohtimaan ja leikkimään ajatuksilla.

[QUOTE="jep";27744958]Kysymykset ovat hauskoja :), siis sellaiset "miks on puita olemassa?", "miks tähdet on niin pieniä" -tyyppiset. Haastavat omaakin ajattelua, ja joskus joudun 3,5-vuotiaalle sanomaan, että en tiedä, mutta otetaan selvää :).

Mutta. Ennen omia lapsia ajattelin, etten ikinä tule lapsilleni sanomaan mistään, että siks ku minä sanon. Mutta nyt täytyy myöntää, että välillä nakkaan tuonkin. En yksinkertaisesti jaksa joka kerta perustella sataan kertaan puhuttua asiaa. Siis näissä tilanteissa, kun pyydän laittamaan haalarin päälle tai tulemaan hammaspesulle, ja lapsi kysyy ykskantaan "miks?".[/QUOTE]

AI, että et jaksa sanoa, että ilman tulee kylmä, tai, että hammaslääkärit tarttee töitä?

AI, että et jaksa sanoa, että ilman tulee kylmä, tai, että hammaslääkärit tarttee töitä?

En välttämättä jaksa sadannenkahdeksankymmenennen kerran puolentoista päivän sisään. Ei ole kyse siitä, etteikö lapsi tietäisi, miksi hampaat pestään. Tuon ikäinen osaa jo pitkittää vänkäämällä, ja ne tilanteet nyt vaan erottaa. Joskus kyllä kysyn vastaan, että no miks, ja lapsi saa kertoa itse :).

[QUOTE="jep";27745261]En välttämättä jaksa sadannenkahdeksankymmenennen kerran puolentoista päivän sisään. Ei ole kyse siitä, etteikö lapsi tietäisi, miksi hampaat pestään. Tuon ikäinen osaa jo pitkittää vänkäämällä, ja ne tilanteet nyt vaan erottaa. Joskus kyllä kysyn vastaan, että no miks, ja lapsi saa kertoa itse :).[/QUOTE]

Mutta oliko niitä hauskoja esimerkkejä?

Meillä ainakin nuoremman lapsen kyselyikä oli rasittava. Aina kun vastasin jotain, piti sitä ennen miettiä seuraavat mahdolliset jatkokysymykset. Jos olin itse väsynyt, en enää jaksanut vastailla niin pitkään mitä lapsi kyseli. Ja kun niitä samoja kysymyksiä saattoi tulla konta kertaa päivässä.

Lapsen kanssa kävelylenkki meni monesti yhden tietyn paikan ohitse. Hän kysyi joka kerta "ykä" (mikä) ja "ikki" (miksi). Ja se "ykä" saattoi toistua kymmenenkin kertaa peräkkäin. Jos vastasin huvikseni jotain muuta kuin aiemmin olin vastannut, rattaista kuului ei ja ykä. Ja taas sama alusta...

Hauskoja esimerkkejä on vaikea antaa, kun keskustelut jatkui ja jatkui, lisäksi ne oli hauskoja siinä hetkessä.

Yhteistyössä