Onko liian aikainen nukkumaanmeno ekaluokkalaiselle

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
jos 19.30 on iltapala, kahdeksalta hampaanpesu ja iltatoimet ja sen jälkeen sänkyyn eli n. 20.15, joskus menee puoleenkin. Koulu alkaa joko klo 8 tai 9 ja puoli tuntia ennen pitää lähteä kävelemään. Herätys yleensä 45min ennen kuin lähtee kouluun. Tuntuu, että tosi monet samanikäiset valvoo kymmeneen ja ylikin. Meillä nuoremmat menee samaan aikaan sänkyyn, ekaluokkalainen ei ole saanut erityislupia valvoa...

Eipä ole, mun mielestä ainakaan. Meidän 3. ja 6. luokkalainenkin noudattaa suunnilleen tuota samaa aikataulua. 12v saa lueskella sängyssään, mutta sieltä ei saa tulla pois. Joskus harvoin hän saa erityisluvan katsoa vaikkapa elokuvan tms.

Ei musta ollenkaan...meillä tokaluokkalainenkin on kouluiltoina 20.30 sängyssä ja yleensä unten mailla jo ennen klo 21.

koulu alkaa klo 8, 9 tai 10. Jos joskus poikkeustapauksissa valvoo pitempään, niin on kyllä selkeesti väsynyt eli tarvii tuon unimäärän kyllä vielä!

Ei minun mielestä ole liian aikainen. Tuohon aikoihin meidän ekaluokkalainenkin menee nukkumaan, samoin 4-vuotias veljensä. Meillä ei ole edes ollut koskaan mitään nurinaa asiasta.

No sehän riippuu siitä onko lapsi pirteä herättyään, ja saako illalla unen sänkyyn päästyään. Ei oo järkeä pyörittää toista sangyssä 2 tuntia jos ei vielä ole väsynyt. Meillä eskarilainen nukkuu 12 tuntia ja tokaluokkalainen 10.

Meidän ekaluokkalainen on jo nukkunut tunnin. Jos on aamulla kahdeksaan meno, niin menee 19-19.30 nukkumaan ja jos yhdeksään meno niin 19.30-20. Nukkuu kellon ympäri keposeen, ei edes pistä vastaan aikaista nukkumaan menoa.

..Tiedät sen siitä että nukahtaako lapsesi helposti vai joutuuko pitkään pyörimään punkassa ja unta odottaa.

Meillä 8v, 6v ja 3v käyvät nukkumaan n. 19.30 ja heräävät aamulla siinä 7 aikaan.. Ja hyvin päivän touhut jaksavat porskuttaa, 3 vuotiaskin jaksaa hienosti ilman päikkäreitä.

Ei todellakaan. Juurihan oli uutisissakin, että nykylapset nukkuvat ihan liian vähän ja mukavampi se on niin päin, että aamulla on enemmän aikaa tehdä aamutoimia virkeänä ja lapsi jaksaa reippaana koulussa kun on saanut nukkua kunnolla.

Meillä eskarilainen menee klo 20 sänkyyn (tai siihen ainakin pyritään). Herätys meillä on joka aamu klo 6.30. Mulla on kova huoli tytön nukkumisesta ku tuntuu ettei aamuisin jaksa herätä kunnolla, mutta toisaalta aina on herääminen yhtä vaikeaa. Jotenkin tuntuu, että pitäis varmaan jo viim. 19.30 olla sängyssä, mutta ku ei millään malta siihen aikaan vielä asettua ku ei olla nähty töiden jälkeen ku 2 tuntia...

Meidän eka ja tokaluokkalaiset menee puoli yhdeksältä petiin ja siellä saa sen 15 min lukea, ja sitten valot pois ja hiljaisuus (nukkuvat samassa huoneessa). Tulevat viimeistään puoli seitsemältä kavereilta, riippuu kavereista. Esikoinen on kutosella ja hänellä on eri nukkumaanmenoajat. Kaksi pienimpää lasta on vielä pieniä ja ei koulussa.

Ei yhtään liian aikaista ekaluokkalaiselle. Meillä suurin piirtein samat ajat vielä viime vuonna, kun poika kolmosella. Nyt nelosluokkalaisena menee sänkyyn n.klo 20.30 ja viimeistään klo. 21 pitää jo valot sammuttaa. Yleensä lukee tuon puoli tuntia ennen nukahtamista.

Yöuni on riittävä, jos lapsi herää aamullla pirteänä. Ekaluokka on usein lapselle henkisesti vväsyttävämpi kuin eskari, joten sitä ajatellen yöunen määrää onkin ihan hyvä lisätä - ainakin tilapäisesti - eskariajasta.

Mun mielestä on hyvä aika mennä nukkumaan.Ei lasten tarvi riekkua myöhälle kun kouluunkin pitää jaksaa ja kuitenkin lapset tarvitsevat paljon unta jotta oppi menee paremmin sitten päähän asti.Muistaakseni me oltiin pienenä kans viimestään klo21.00 nukkumassa.

Mun mielestä niitä vanhempia on liikaakin, jotka antaa lastensa tuossa iässä valvoa jatkuvasti kymmeneenkin. Parempihan se on, että menee ajoissa nukkumaan niin jaksaa seuraavan päivän. Minun mielestä toimit oikein. =)

Eihän se ole liian aikaisin. Meillä ekaluokkalaisen on mentävä nukkumaan niin, että yhdeksään mennessä pitää olla lukemiset luettu ja unten mailla. Aamutoimet eivät vie kauaa: puuro, pesut ja pukeutuminen vievät korkeintaan 20 minuuttia, joten riittää, että herää klo 8.30; koulu alkaa aikaisintaan klo 9.30, matkaan menee n. 20 minuuttia.

Yhteistyössä