Onko liiasta porkkanasta haittaa vauvalle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja daalia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
D

daalia

Vieras
Olen itse tehnyt soseita vauvalle, 5,5 kk, 4 litran kattilalliseen laitan n. 9 perunaa ja 5 porkkanaa, plus muita kasviksia. Valmis sose on selkeästi oranssia. Vauvalla on mun mielestä nyt hiukan oranssit posket ja nenä (voi toki johtua myös naamaansa läästimästään soseesta..), olen reilun kuukauden hänelle noita syötellyt. Eikö aikuisellakin se porkkanan karoteeni voi puskea ihosta pinnalle? Onkohan haitallista vauvalle? Muualla kropassa en ole huomannut.

Meidän poika söi puolivuotiaasta asti peruna-porkkanasosetta kahdella aterialla päivittäin, ja huomasin kyllä että vuoden ikäisenä oli ihon väri pikkasen kellertävä.. :D Ja kesällä ruskettui tosi kauniisti vaikkei suorassa auringossa ollutkaan, ja siis ihan suomessa. Ei siitä haittaa varmasti ole, jos ei tuota ihonväriä katso haitaksi.

No, onhan liika aina liikaa vähän joka-asiassa. Eikä tota a-vitamiinin esiastettakaan hyvä ole ihan super super paljon saada... Kuitenkin liikasaanti vaatii tosi runsasta syömistä, mutta ehkä vaihtelun vuoksi voisi lisätä jotain muuta kuin porkkanaa välillä perunasoseeseen.. :)

Tai no..mä otan vähän sanojani takaisin vielä..
Periaatteessa betakaroteenia ei voi saada liikaa.. Mutta kuitenkin vaihtelun vuoksi muutakin kuin porkkanaa ois hyvä saada :)

Itse olisin kuulema pienenä syönyt porkkanaa vaikka kuinka paljon (selittää ehkä sen, että en nykyään sitä sitten syökään... ) ja nenäni oli lähellä oranssia. Neuvolasta oli annettu äidilleni ohjeeksi välttää porkkanaa vähän aikaa ja sen jälkeen säännöstellä sitä =) En kuitenkaan tiedä, onko liiasta porkkanasta haittaa.

Yhteistyössä