Onko liikaa Muumeja 2-vuotiaalle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Meikku"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Meikku"

Vieras
Mulla on syyskuussa kaksi vuotta täyttänyt tyttö, joka rakastaa Muumeja! Hän saa päivittäin katsoa korkeintaan kaksi Muumi-jaksoa tv:stä ja lisäksi tykkää lukea Muumi-kirjoja ja leikkiä Muumi-hahmoilla ja -talolla. Tätä on nyt jatkunut suunnilleen loka-marraskuusta asti. Tosin siis uusia Muumi-kirjoja ja Muumi-talon sai vasta äskettäin joululahjaksi. Nyt olen kuitenkin ruvennut miettimään, että onko jotenkin "vahingollista" hänen mielikuvituksensa ja ajatusmaailmansa kehitykselle, että hän aivan kuin elää Muumi-maailmassa? Hän myös syö Muumi-lusikalla ja tykkää väritellä ainoastaan jo loppuun väritettyä Muumi-värityskirjaa. Kun yritän hänelle ehdottaa, että katsottaisiinkin Pikku Kakkonen Muumien sijaan, se ei käy millään... Nyt illalla keräilinkin enemmistön Muumi-kirjoja pois hyllystä ja päätin, että huomenna ei katsota Muumeja, vaan jotain muuta lastenohjelmaa, mikäli siis ylipäätään katsotaan tv:tä... On tosi surkeeta, kun ilmatkin on noin kamalat, kun ei tuolla pihallakaan hirveesti keksi tekemistä tällaisella kelillä. Löytyykö kohtalotovereita? Ja mitä muut ootte mieltä tyttäreni Muumi-villityksestä? Teenköhän vain kärpäsestä härkäsen?

Anna lapsen nauttia muumeista! Ainoa mitä kannattaa rajoittaa, on tv:n katselu, minkä oletkin jo onnistuneesti tehnyt. :) Oma tuon ikäinen tyttö ihastui aikanaan HelloKittyyn (tosin en antanut telkkarista katsoa) ja nyt täyttää tammikuussa 5 ja hellokittyt on vaihtunut prinsessoihin! Anna lapsen olla lapsi, ei siitä mitään vahinkoa hänelle voi olla!

teet. meillä kans 2,5vee muumifani, enkä ottaisi tuota niin vakavasti. Mutta eihän tuota asiaa kannata itse tuputtaa ja korostaa lapselle, vaan antaa tosiaan itse lapsen tykätä ja valita lusikkansa jos haluaa :)

Musta tuntuu ettei nuo fanitukset vielä niin pysyviä ole :) Hyvä vaan mun mielestä, jos jostain tuollaisesta tykkää ja keksii sen avulla leikkejä jne... :)

samaa mieltä kuin kitty.. meil on nyt 4v:llä menossa niin muumi ku prinsessa vaihekki (mut muumit vie prinsesoilta voiton), ennen tätä oli hello kitty ja koiramäki vaihe.

Meillä vähän alle 3 v on ilmoittanut, että hän on Niiskuneiti, pikkuveli on Muumipeikko, minä olen Muumimamma ja isä on Muumipappa. Rakastaa Muumeja :). Tosin myös Nalle Puh ja jotkut muut lastenohjelmat, -lelut, -kirjat ja -hahmot kiinnostavat.

En jaksa stressata, mielestäni noissa Muumeissa on kuitenkin aika terve meininki. Tosin jossain vaiheessa meinasi tulla kiukuttelua, kun ei saanutkaan katsoa dvd:tä niin paljon kuin haluaa, ja silloin sanoin, että nyt pidetään telkkariton viikonloppu ja tehdään kaikkea muuta. Venähtikin sitten viikoksi se kokeilu. Välillä on ihan hyvä varmaan tehdä niin, mutta noin muuten odottelen rauhassa, että tämä villitys menee ohi.

Kiitoksia järkevistä vastauksistanne! Lapsi on meidän ainokainen ja myönnän, että olen vähän liiankin varpaillaan hänen kanssaan.... Mielestäni myös on tärkeää rajoittaa tuo tv:n katselu ja sen olen tehnytkin ja siinä pysytäänkin. Kuitenkin Muumeissa on niin hyvät juonet ja rikas kieli, että pidän itsekin niistä! Tottakai, jos tyttö rupeaa kaipaamaan kaappiin laittamiani kirjoja, annan ne hänelle, jos muut kirjat eivät kelpaa!

Meillä tyttö (4v) ollut 1,5v asti tosi muumifani ja tuntuu, että koko elämä vaan pyörii muumien ympärillä! En mä oo ainakaan ajatellut että se mitenkään hankaloittaisi elämää tai vahingoittaisi, enemmänkin päinvastoin.

[QUOTE="Meikku";25305536]Susu: En aio enää kasvattaa tuon ikäisen tv-aikaa, vaan mielestäni tuo noin tunti on kyllä riittämiin![/QUOTE]

järkevä ratkaisu.. meil saa 2 ja 4v katsoa yhden muumin ja sit jonku 1:n muun lyhyen lisäksi. Myös tietokone aika on rajattu eli 45 + 30 min on max.. joulunaikaan pidettiin kumpiki joulutauolla

Yhteistyössä