Onko linjoilla kätilöitä tai kätilöopiskelijoita?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "tilta"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ihan vaan tästä sivusta, että oman synnytykseni myötä aloin kyllä arvostamaan kätilöiden työtä suunnattomasti.

Jo silloin kun oli np-ultrassa kätilö oli niin mukana ja innoissaan meidän vauvastamme, vaikka näkee niitä varmasti monia päivässä. Samoin synnytyksessä tunsin, että olen hyvissä käsissä ja varmoin ottein molemmat kätilöt (vuoro vaihtui välissä) hoiti hommansa.

Ainoa pelästyksen aihe oli se, kun kätilö sanoi hakevansa apuvoimia synnytystä varten. En tiennyt (tai en muistanut, jos se oli minulle kerrottu), että aina tulee varsinaiseen synnytykseen myös toinen kätilö.

Synnytin NKL:llä ja aina paikalla oli kätilöopiskelija. Toki siihen aina kysyttiin lupa ja sen annoin, vaikka vähän tuntui siltä, ettei "ylimääräisiä" tarvittaisi. Mutta ymmärrän tietysti, että tarvitsevathan he oppia.

Hyvän alan olet valinnut!

Ap, jos mahdollista, kerro sinäkin kätilöksi opiskelusta. Itse olen tällä hetkellä lähihoitaja, ensi keväänä olisi tarkoitus hakea AMK:iin opiskelemaan joko ensihoitajaksi tai kätilöksi! Molemmat unelma-ammatteja, joista en osaa valita :)