Onko maidossa vikaa vai syötänkö pientä vauvaa jotenkin väärin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja höh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

höh

Vieras
Ihan ekaksi, syökö vauva jos sillä ei oikeasti ole nälkä? Voiko syödä siis liikaa?

Imetän vauvaa mutta olen nyt antanut Baby Semp korviketta lisäksi kun tuntuu ettei oma maito riitä ja vauva haluaa maitoa. Pullosta oon antanut ja syö, sitten kun nukahtaa ja olen vienyt sänkyyn niin on tullut aika iso, ei kuitenkaa mikää hirveä mutta reilumpi läiskä puklua. Puklaakohan siis ne korvikkeet pois ettei pysy sisällä ne? mikä voi olla jos puklaa kaiken korvikkeen pois? mitä tässä tilanteessa pitäs tehä jos oma maito ei riitä ja tuo korvike ei sisällä pysy?

Olen sitä mieltä, etteivät vauvat syö tahallaan liikaa.

Korvike voi tulla tuttipullosta paljon nopeampaa vauhtia kuin rinnasta ja se kenties aiheuttaa puklua? Tuttipullolla voisi siis olla merkitystä. Niitä on sellaisia tutteja, missä on pienelle vauvalle sopiva virtaus ja jotka imitoi mahdollisimman hyvin rintaa.

korvike-vauvat pulauttelee enemmän, toiset vauvat pulauttelee enemmän
vauva syö vain tarvitsevansa määrän, ei voi syödä liikaa.

kokeile jättää korvike hetkeksi pois ja pumppaile itseltäsi maitoa, jotta näät paljon sulta tulee maitoa. pumppaaminen myös lisää oman maidon tuotantoa. Voi olla että vauvalla on tiheän imun kausi ja siksi on vähän kärsimättömämpi tissillä kun maidon tuotanto ei ole vielä tarpeeksi suuri. voi toki olla, että oma maitosi ei vaan riitä, mutta itse pumppaisin ja yrittäisin imetystä useammin.

Sitten vielä sellainen, että jos antaa korviketta, niin se oman maidon tuotanto ei siitä sitten kasvakaan. Vauvalle tulee niitä tiheän imun kausia, jolloin "tilaa" lisää maitoa äidin rinnoista ja äidin maidontuotanto kasvaa vastaamaan vauvan tarpeita. Siinä mielessä lisämaito voi häiritä imetystä, mutta toki teet niin kuin itse tiedät parhaaksi ja teille parhaiten sopii.

Alkuperäinen kirjoittaja höh:
Imetän vauvaa mutta olen nyt antanut Baby Semp korviketta lisäksi kun tuntuu ettei oma maito riitä ja vauva haluaa maitoa.

Miksi sinusta tuntuu ettei oma maitosi riitä? Eli siis jos lapsi irrottaa otteensa rinnasta, niin mistä pätelet että haluaa vielä maitoa? Ja mik'äli haluaisikin, niin miksi et tarjoaisi esim. toista rintaa. Jos maitoa erittyy täysin normaalisti (kuten on enemmän kuin todennäköistä), äidinmaito ei lopu kesken. Tai sitten se tietysti loppuu, jos kroppa saa väärän signaalin, että maitoa ei juodakaan niin paljon kun oikeasti tarvitaan, jos rinan jälkeen aina tarjotaan pulloa...

Alkuperäinen kirjoittaja S:

Korvike voi tulla tuttipullosta paljon nopeampaa vauhtia kuin rinnasta ja se kenties aiheuttaa puklua? Tuttipullolla voisi siis olla merkitystä. Niitä on sellaisia tutteja, missä on pienelle vauvalle sopiva virtaus ja jotka imitoi mahdollisimman hyvin rintaa.

muistatko yhtää minkä merkkisiä? me ostettiin ihan tavallisia joissa on se pieni reikä

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

muistatko yhtää minkä merkkisiä? me ostettiin ihan tavallisia joissa on se pieni reikä

esim aventilla on eri tuttiosia, 1 sopii vastasyntyneestä eteenpäin rintaruokitulle lapselle. sitten on myös tommy-tippee, josta itellä ei kokemusta.

Alkuperäinen kirjoittaja f:

kokeile jättää korvike hetkeksi pois ja pumppaile itseltäsi maitoa, jotta näät paljon sulta tulee maitoa. pumppaaminen myös lisää oman maidon tuotantoa. Voi olla että vauvalla on tiheän imun kausi ja siksi on vähän kärsimättömämpi tissillä kun maidon tuotanto ei ole vielä tarpeeksi suuri. voi toki olla, että oma maitosi ei vaan riitä, mutta itse pumppaisin ja yrittäisin imetystä useammin.

olen pumppaillut aina kun tuntunut että tisseissä paljon maitoa, mutta nyt useamman päivän tuntunu ettei paljon ole ja kun vauva vielä paljo tissillä ja molempaa rintaa antaa niin ei jää pumpattavaksi :/

Alkuperäinen kirjoittaja M.:
Imetän vauvaa mutta olen nyt antanut Baby Semp korviketta lisäksi kun tuntuu ettei oma maito riitä ja vauva haluaa maitoa.

Miksi sinusta tuntuu ettei oma maitosi riitä? Eli siis jos lapsi irrottaa otteensa rinnasta, niin mistä pätelet että haluaa vielä maitoa? Ja mik'äli haluaisikin, niin miksi et tarjoaisi esim. toista rintaa. Jos maitoa erittyy täysin normaalisti (kuten on enemmän kuin todennäköistä), äidinmaito ei lopu kesken. Tai sitten se tietysti loppuu, jos kroppa saa väärän signaalin, että maitoa ei juodakaan niin paljon kun oikeasti tarvitaan, jos rinan jälkeen aina tarjotaan pulloa...

Vauva jotenki vaikeroi imiessään, ja olen sitten kokeillut puristaa tissistä maitoa niin ei kunnolla tule. molempaa tissiä olen kyllä antanut.

olen pumppaillut aina kun tuntunut että tisseissä paljon maitoa, mutta nyt useamman päivän tuntunu ettei paljon ole ja kun vauva vielä paljo tissillä ja molempaa rintaa antaa niin ei jää pumpattavaksi :/

veikkaan, että vauvalla on tiheän imun kausi=imee sun tissit ihan tyhjiksi ja susta tuntuu, että maito ei riitä. Näitä kausia tulee vauvoille aika monta, ja silloin kannattaa vaan sitkeesti tarjota sitä tissiä ja aina jos antaa pullosta niin ahkerasti pumpata itse. Parin päivän päästä sun keho saa signaalin, että maitoa tarvitaan lisää ja silloin sitä myös alkaa tulemaan. Joillain ei tietty maitoa vaan riitä, mutta usein äiti itse tyrehdyttää maidon tulon, kun huolissaan antaa lapselle korviketta ja silloin oma maidontuotanto ehtyy ja imetys käy päivä päivältä vaikeammaksi.

nyt neuvoisin, et imetät vaan usein ja jos annat korviketta niin sitten pumppaat vielä iteltäs. parin päivän päästä näät nouseeko lisää maitoa vai ei, ja sitten voit harkita uudestaan kuinka paljon annat korviketta. vauva voi myös haluta imeä jotain, eli tuttia voi myös kokeilla. jotkut vauvat saattaa juoda turhaa maitoa koska haluaisivat vaan imeä jotain...

Kuulostais kyllä nyt vähän siltä että vauvalla on tiheän imun kausi. Ja alkuun olin itsekin hämmentynyt kun ensin rinnat tuntuivat todella täysiltä ja sitten yhtäkkiä eivät tuntuneet olevan täynnä edes silloin kun vauva alkoi syömään. Hyvin tuo silti kasvoi ja sai mahansa täyteen.
Tiheän imun kaudet olivat melko raastavia, kun tuntui että vauva on koko ajan tissillä ja ettei rinnasta mitään tule, olivat niiiin tyhjän oloiset. Sitten olikin taas pari päivää kun oli täysi olo rinnoissa.

Myös korvikkeissa on eroja. Esikoinen oli pullovauva ja BabySemp sai hänet puklauttelemaan kamalan paljon. Tuttelin kanssa ongelmaa ei ollut. Eli korvikemerkin vaihtoa voisi harkita.

Ainakin Aventilla on hyviä. Meillä ei pullo ollut juuri käytössä, mutta pariin Aventin pulloon olin todella tyytyväinen.

http://www.babyshop.fi/product_catalog.php?c=44

Alkuperäinen kirjoittaja M.:

Vauva jotenki vaikeroi imiessään, ja olen sitten kokeillut puristaa tissistä maitoa niin ei kunnolla tule. molempaa tissiä olen kyllä antanut.

ihokontakti auttaa, eli molemmat nakuksi ja peiton alle imettämään.. hassua, mutta se oikeesti toimii. jos tuntuu et maidon tulo alkaa hitaasti, niin voit vähän aluksi pumpata, että maito lähtee tulemaan ja sitten vasta antaa "valmiin" rinnan vauvalle. muista että parin viikon ikäinen vauva ei syö paljon mitään, eli sulta ei tarvi tulla desejä sitä maitoa..

Alkuperäinen kirjoittaja a:

veikkaan, että vauvalla on tiheän imun kausi=imee sun tissit ihan tyhjiksi ja susta tuntuu, että maito ei riitä. Näitä kausia tulee vauvoille aika monta, ja silloin kannattaa vaan sitkeesti tarjota sitä tissiä ja aina jos antaa pullosta niin ahkerasti pumpata itse. Parin päivän päästä sun keho saa signaalin, että maitoa tarvitaan lisää ja silloin sitä myös alkaa tulemaan. Joillain ei tietty maitoa vaan riitä, mutta usein äiti itse tyrehdyttää maidon tulon, kun huolissaan antaa lapselle korviketta ja silloin oma maidontuotanto ehtyy ja imetys käy päivä päivältä vaikeammaksi.

nyt neuvoisin, et imetät vaan usein ja jos annat korviketta niin sitten pumppaat vielä iteltäs. parin päivän päästä näät nouseeko lisää maitoa vai ei, ja sitten voit harkita uudestaan kuinka paljon annat korviketta. vauva voi myös haluta imeä jotain, eli tuttia voi myös kokeilla. jotkut vauvat saattaa juoda turhaa maitoa koska haluaisivat vaan imeä jotain...

oon antanut tuttia mutta pykeltää vaan sen pois.

Vauva jotenki vaikeroi imiessään, ja olen sitten kokeillut puristaa tissistä maitoa niin ei kunnolla tule.
Se, että et puristamalla saa maitoa, ei välttämättä tarkoita, ettei sieltä heruisi vauvalle.

Täältä olen saanut paljon apua:
http://imetystukilista.net/sivut/index.php

Alkuperäinen kirjoittaja trää:
Hei! mulla teki melkeen kaks viikkoa sitä että söi päivin ja öon tunnin-kahden välein, eli oli tiheän imun kausi. nyt paree! minkä ikänen sun vauva on?

pari viikkoa

nyt jatka sinnikkäästi!! soita huomenna neuvolaan jos/kun vaivaa että riittääkö maito. Tuleeko kakkaa miten usein? Kestää aina hetken ennen kuin kysyntä ja tarjonta kohtaa.

Vauva jotenki vaikeroi imiessään, ja olen sitten kokeillut puristaa tissistä maitoa niin ei kunnolla tule.
Se, että et puristamalla saa maitoa, ei välttämättä tarkoita, ettei sieltä heruisi vauvalle.

Täältä olen saanut paljon apua:
http://imetystukilista.net/sivut/index.php

hyvä sivu. mikä rintapumppu sulla on? niisäkin on eroja ja niiden käyttäminen vaatii aikansa oppia, eli vaikka pumppaisit niin maitoa ei välttämättä tule vaikka sitä olisi.

Hei! mulla teki melkeen kaks viikkoa sitä että söi päivin ja öon tunnin-kahden välein, eli oli tiheän imun kausi. nyt paree! minkä ikänen sun vauva on?

pari viikkoa

nyt jatka sinnikkäästi!! soita huomenna neuvolaan jos/kun vaivaa että riittääkö maito. Tuleeko kakkaa miten usein? Kestää aina hetken ennen kuin kysyntä ja tarjonta kohtaa.

tsemppiä tosiaan. muistan itse kuinka vaikeeta noi ekat viikot oli ja kuinka turhauttavaa pohdinta oli. Pari päivää sinnikkäästi vaan yrität ja katsot nouseeko maito. 2 viikon ikäinen ei vielä osaa kunnolla syödä, eli te molemmat vasta opettelette. korvike tulee tavis pullosta niin vaihdilla, että jos paljon juotat niin vauva saattaa hylätä rinnan kokonaan.. aventin pullo käyttöön jos pakko ja sitkeesti vaan tissiä suuhun. parin päivän päästä pohdit asiaa uudestaan :)

Rintapumpusta. Mulla oli todella kehuttu rintapumppu (Avent Isis), jolla en saanut itse pumpattua maitoa juuri ollenkaan. Vauvalle maito riitti kuitenkin hyvin. Täysimetin 5 kk ja maitoa olisi riittäänyt osittaisimetyksellä varmaan maailman tappiin (imetin 1 v 2 kk ja maitoa olisi tullut pitkään sen jälkeenkin).

Unohtui mainita aiemmin, että muakin käytettiin kyllä tuttina, kun ei vauvalle oikea tutti kelvannut. Sen kyllä sitten myöhemmin huomasi milloin vain huvikseen imeskeli ja milloin söi.

Ja sen sanon vielä että se alku on hankalaa ja vaatii sitkeyttä... joskus tuntuu että ois NIIIIN helppo vaan antaa pullosta, itse jaksoin sen kun ajattelin kaikkia imetyksen hyviä puolia; ruoka on aina mukana, ei tartte kyläilemään lähtiessä huolehtia että tuttipullot ja korvikkeet on mukana, yöllä ei ole pakko nousta sängystä kun voi vaan tyrkytä tissin suuhun vauvalle... Ei tartte miettiä että missäs sen maidon lämmittää jos on reissun päällä jnejne..