Onko masennus noloa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja dep
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
D

dep

Vieras
Sain juuri diagnoosin ja keskivahvan mielialalääkityksen. Mieheni tietää ja lähimmät ystäväni, mutta en tiedä haluanko/kehtaanko kertoa esim vanhemmilleni, anopille yms.. Sain vauvan 5 kk sitten ja sen jälkeen olen ollut alakuloinen ja voinut pahoin, nyt oireet on pahentuneet huomattavasti, mutta olen koko ajan pitänyt "kulisseja" yllä ulkopuolisille. Jatkanko samaa rataa ja odotan että lääkitys alkaa purra ja olo parantua, vai tulenko kaapista asian suhteen? (lääkitys kuitenkin kestää 3-6 kk, jos tulee myöhemmin ilmi, ehkä se sitten "nolompaa", kun en aiemmin kertonut..)

tutkittiinhan sulta kilpirauhasarvot? nimittäin synnytyksen jälkeen voi tulla tilapäinen kilpirauhasentoimintahäiriö, joka masentaa. eli paranee kilpirauhasen lääkityksellä, ei masislääkkeillä.

Ei ole noloa ja kannattaa kyllä ainakin lähimmille ihmisille kertoa, niin tietävät asiasta ja osaavat suhteutua siihen toivottavasti oikealla tavalla ja auttaa, jos pystyvät. Mun mielstä ei ainakaan ole yhtään muodikasta se että jollain perheenjäsenellä on masennusta, mieluummin eläisin ilman sitä ja nauttisin lasten varhaisista vuosista täysillä. Ehkä sitten joskus. :ashamed:

ei se noloa ole, eihän se oma vika ole jos sairastuu. mutta koska siitä on tehty muotisairaus eikä monet ymmärrä sitä tarpeeksi hyvin, en ole viitsinyt huudella asiasta ylimääräisille. lähipiiri tietää, vanhemmat, sisarukset, appivahemmat ja muutamat parhaat kaverit. Voimia :hug:

Näin psykiatriassa työskentelevänä sanon, että ei ole noloa. Mun mielestä mikään sairaus - oli se sitten psyykkinen tai fyysinen - ei ole noloa. Miksi masennusta tarvitsisi hävetä? Kuka tahansa meistä ihmisistä voi sairastua siihen.
Ymmärtämättömyyttä on kuitenkin vielä paljon, joten suosittelen, ettet ihan kenelle tahansa kerro masennuksestasi. Tietysti läheisille ihmisille on hyvä puhua suoraan, mistä on kyse, mutta muuten kannattaa valikoida, kenelle asiasta kertoo.

Yhteistyössä