onko masennusta sairastavalla oikeutta haaveilla saada vielä lapsia...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kysymyksiä?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kysymyksiä?

Vieras
...siis : ) oli sekava lause..lapsia jo on pari ja mies.
...sairastan masennusta,lääkitystä on.lisäksi muita mielenterveyden ongelmia jotka kuitenkin läääkityksellä pysyy hallinnassa.onko minulla oikeutta hhaaveilla että saisin vielä joskus vauvan? mietin tätä paljon..ja vauvakuume iso! mielipiteitä ja ajatuksia ?

Kyllä mun mielestä jos samaan aikaan kuitenkin huolehtii vauvasta ja takaa että se oma pää pysyy kunnossa ja tajuaa myöskin sen vaihtoehdon että jos ei se pysykään ja osaa hakea apua.

On, mutta kannattaa harkita tarkasti sitä, että mihin ne omat voimavarat riittää, mikäli masennuksesi menee pahempaan suuntaan jne.

Raskaus, synnytys ja vauvan ensimmäiset kuukaudet ovat terveellekin ihmiselle välillä äärimmäisen rankkoja kestää, saati sitten sairaalle.

Alkuperäinen kirjoittaja lamminsydan:
Masennus johtuu Jumalan puuttumisesta elämästäsi. Tarvitset rakkautta, rukoile Jeesusta elämääsi :)

Miten sä selität sitten sen että eräällä tutullani, uskovalla ihmisellä, on masennus? Vai onko se sitten feikkiuskovainen?

raskausaika on tottakai todella vaikea..tiedän sen jo etukäteen .. mutta usko siihen,että elämä jatkuu vielä sen jälkeenkin,antaa voimia jaksaa...ainakin edellisissä raskauksissa..vaikeita asioita..hoitosuhde on olemassa....

Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:
Alkuperäinen kirjoittaja lamminsydan:
Masennus johtuu Jumalan puuttumisesta elämästäsi. Tarvitset rakkautta, rukoile Jeesusta elämääsi :)

Miten sä selität sitten sen että eräällä tutullani, uskovalla ihmisellä, on masennus? Vai onko se sitten feikkiuskovainen?

Veit sanat mun suusta. Ilmeisemmin lamminsydan ei ole vielä tietoinen siitä että masennus on myös muutakin kuin mielen aiheuttama sairaus. Itselläni synnytyksen jälkeinen masennus selittyi kehon voimakaalla reaktiolla estrogeenin vähenemiseen elimmistössä. Hoitava lääkärini kertoi että istukan irrotessa naisen kehon estrogeeni taso tipahtaa jopa 1000 kertaisesti (eli raskauden aikana estrogeeni taso voi olla jopa 1000 kertainen normaaliin estrogeenitasoon verrattuna). Ja taas tuo hormoniheitto vaikuttaa suoraan aivojen välittäjäaineisiin jotka ovat olennainen osa ihmisen mielialansäätelyssä. Noi seikat on täysin faktoja.

Alkuperäinen kirjoittaja se ainoa oikea:
sairaan ihmisen ei ole hyvä hankkia lapsia lisää. Muut lapset jää tuuliajolle ja vauvastakaan ei jakseta täysipainoisesti huolehtia.

Tiesitkö että monella se ei mene noin? Moni hoitaa lapset ja heihin liittyvät asiat suorastaan sairaalloisen hyvin ja se omasta itsestään huolehtiminen jää

Alkuperäinen kirjoittaja se ainoa oikea:
sairaan ihmisen ei ole hyvä hankkia lapsia lisää. Muut lapset jää tuuliajolle ja vauvastakaan ei jakseta täysipainoisesti huolehtia.

Paskan marjat.

Itseäni esimerkkinä käyttäen, voi käydä myös päin vastoin. Minulle uusi vauva oli kuin uusi alku ja minusta elämä on nyt helpompaa ja ihanampaa kuin aikoihin, lapset 3kk ja 2v.

On olemassa lääkkeitä joita voi käyttää raskausaikanakin ja voi käydä neuvolassa juttelemassa vaikka joka viikko.

Onhan sitä oikeus haaveilla, mutta suoraan sanottuna EN suosittele. Miten pärjäät raskausajan ilman lääkkeitä? Entä jos masennus, ahdistus tai mitä sairauksia tarkoitatkaan iskevät päälle uudestaan vauvan kanssa. Miten hoidat vauvan? Lapset vaistoaa ja voivat kärsiä vaikka äiti näennäisesti voisi hyvin.

Sairastan masennusta ja siitä huolimatta haluan lapsia. Niin kauan ko en oo yksin ja mulla on ammatti-ihmisiä tukena ja toimiva lääkitys, en nää mitään estettä lapsille jos itse koen että oon valmis äidiksi.
Ilman tukea ja yksin huonokuntoisena en hankkisi lasta, olen itse kärsinyt äitini masennuksesta joka näkyi juomisena, enkä halua omalle lapselleni samaa.
Jos olo on ollut pidemmän aikaa hyvä ja esim. terapian jatkuminen on turvattu, lapsi saa tulla. Uskon myös, että paranen tässä vuosien saatossa, eli haaveet lapsesta ovat täysin oikeutettuja. :heart:

Yhteistyössä