Onko meillä hometta??? :O

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja FANG-ANN-75
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja FANG-ANN-75:
HOMEKOIRAT:

200 ? / kohde + tutkittavat neliöt 2 ? / neliö (hinta sisältää alv:n 22%)

Kilometrikorvaus 0,80 ? / km (hinta sisältää alv:n 22%)

Wooh. :o :|

Homeongelmissa toi on vielä pieni laskutus, meillä pelkästään tavarantarkastajan tunnin käynti ja muutaman kymmensivuinen lausunto maksoi 4750e..

Homeen mahdollisuus voidaan tutkia myös teistä verikokeella. Lääkäriltä pyydät sen vaan uhmakkaasti!! Mä olisin itse helkkarin hyvä homekoira, mut taidat asua niin kaukana ettei kyläily onnistu... :)

HOMEKOIRAT:

Aivan, vähän maksaa mutta mielestäni on sen väärti. koira tunnistaa sädesienen (joka on erittäin vaarallinen terveydelle) ja noin 30 muuta ihmisen terveydelle haitallista hometyyppiä. Homettahan voi olla (ja usein onkin) aivan kuivissa rakenteissa jotka muutoin löytyvät vain repimällä seinät auki. Koira haistaa homeen rekenteiden läpi.

Olimme itse loppuvuodesta ostamassa 80-luvun taloa johon tilasimme homekoiran käymään. Maksoimme itse tuosta keikasta 600 e ja se oli mielestäni erittäin pieni hinta siitä hyvästä että vältyimme ostamasta hometaloa. Koira osasi näyttää juuri ne kohdat joissa hometta tai kosteutta oli.

Jos asutte vuokralla niin luulisi olevan isännöitsijällekin pienempi hinta maksaa tuo homekoiran käynti kuin kunnollinen hometutkimus rakenteita avaamalla?

Alkuperäinen kirjoittaja Kokemuksesta puhun:
HOMEKOIRAT:

Aivan, vähän maksaa mutta mielestäni on sen väärti. koira tunnistaa sädesienen (joka on erittäin vaarallinen terveydelle) ja noin 30 muuta ihmisen terveydelle haitallista hometyyppiä. Homettahan voi olla (ja usein onkin) aivan kuivissa rakenteissa jotka muutoin löytyvät vain repimällä seinät auki. Koira haistaa homeen rekenteiden läpi.

Olimme itse loppuvuodesta ostamassa 80-luvun taloa johon tilasimme homekoiran käymään. Maksoimme itse tuosta keikasta 600 e ja se oli mielestäni erittäin pieni hinta siitä hyvästä että vältyimme ostamasta hometaloa. Koira osasi näyttää juuri ne kohdat joissa hometta tai kosteutta oli.

Jos asutte vuokralla niin luulisi olevan isännöitsijällekin pienempi hinta maksaa tuo homekoiran käynti kuin kunnollinen hometutkimus rakenteita avaamalla?

Mä olen luullut koiran käynnin maksavan paljon enemmän, mut toihan on todella kohtuullinen korvaus tarkkuuteensa nähden! Muistelen vain lukeneeni, että homekoiriayrittäjiä on viime vuosina tullut aika paljon lisää ja kaikkien laatu ei ole kovin hyvä. Pitkä kokemus ja riittävät meriitit kannattaa siis vaatia jos hommaan ryhtyy.

Minulla on lähes ilmainen keino. Lähetä minulle postissa yksi vaatekappale plus palautuskuori. Postikulut 1,60 suuntaansa.

Tunnistan ja myös 4-vuotias lapseni tunnistaa hometalon hajun osassa huutamistani huutiskohteista. Ne on nakattava äkkiä pesuun, vaikka niistä selvästi haistaa myös sen, että on pesty. Tulee ihan huono olo. 4-vuotiaani siis sanoo huutisvaatteista, että tämä haisee ihan x:lle (hometalon omistajan nimi).

En nyt tietenkään väitä olevani 100 % luotettava homekoira, mutta aika tarkka nenä minulla on ja asuntoesittelyissä siitä on ollut runsaasti hyötyä.

Homeethan eivät vaikuta ihmisiin samalla tavalla, eivätkä ne kaikki haise. Eikä niitä aina pystytä verestä toteamaan. Nämä ovat tuttavieni kokemuksia. Erään talossa ei haissut, mutta hometta siellä oli ja perhe sairasteli. Toisen talossa haisee, toiseen asukkaaseen se ei ole vaikuttanut, mutta toinen on ollut jatkuvasti sairaana.

Meilläkin on varmaan kosteutta/hometta jossain, kun vaatteisiin tarttuu outo haju. Sitä ei itse huomaa, mutta kun vie vaatteet uuteen ympäristöön, niin jo tuntuu omaankin nenään outo tunkkainen haju. Mutta meistä kukaan ei sairastele mitenkään, niin emme ole tehneet asian tutkimiseksi mitään. Ehkä sitten joskus tulevaisuudessa, kun peruskorjataan.

Ja niin... mä käytin meillä terveystarkastajan. Ihan aistinvarainen se tutkimus pääsääntöisesti on, jonka se tekee. Mittareita on mukana, eli ilman lämpömittari, ilmankosteusmittari ja rakenteiden kosteuden mittaamiseen tarkoitettu mittari (meillä sitä ei edes käytetty). Mitä hyötyä siitäkään oikeastaan on, ellei teillä haise mikään :/

Lisään vielä, että mun mielestä helpoimmalla pääsette, kun vain haette uutta asuntoa.

Tuli vaan mieleen, että sairastelun voi aiheuttaa myös radon. Radon on hajuton ja aiheuttaa monenlaisia terveysongelmia. Yhdellä sukulaisperheellä oli samankaltasia ongelmin, joiden aiheuttajaksi radon paljastui.

Linkki wikipediaan: http://fi.wikipedia.org/wiki/Radon

Alkuperäinen kirjoittaja Minna:
Tuli vaan mieleen, että sairastelun voi aiheuttaa myös radon. Radon on hajuton ja aiheuttaa monenlaisia terveysongelmia. Yhdellä sukulaisperheellä oli samankaltasia ongelmin, joiden aiheuttajaksi radon paljastui.

Linkki wikipediaan: http://fi.wikipedia.org/wiki/Radon

Paitsi että laittamassasi linkissäkin radonista sanotaan, että "Se ei aiheuta allergisia reaktioita, huimausta eikä väsymystä." Syöpä on ainoa mitä se aiheuttaa.

Kiinnostaisi, millä perusteella sukulaisperheesi ongelmat liitettiin radoniin?

Kappas, UUTTA TIEOA :O!!!

Olen puhunut naapurien kanssa. Kahdessa muussakin asunnossa epälyä ja kovaa sairastelua! Epäilevät saunaansa. Meillä mies saa outoja oireita kämmeniin kun käy saunassa. Kämmenet kutiaa ja kirvelee! :attn: .
Pulju on painanut villasella eikä oo tutkinu noita naapureiden koteja. Sovittiin et aletaan yhdessä ajaan asiaa, mitä enempi meitä on, sitä enempi ottavat tosissaan.
Nyt alkoi hometaisto :kieh: :kieh: |O |O
Yhdessä vastapäisessä asunnossa homekorjaus tehty ja kävivät kerhohuoneella suihkussa sen aikaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Muurarin Vaimo kiireessä:
Homeen mahdollisuus voidaan tutkia myös teistä verikokeella. Lääkäriltä pyydät sen vaan uhmakkaasti!! Mä olisin itse helkkarin hyvä homekoira, mut taidat asua niin kaukana ettei kyläily onnistu... :)

Noin meilläkin selvisi, että kotona on hometta. Eli pyydät lähetteen verikokeisiin.

Miten teillä kävi?

Näin jälkikäteiskommenttina sanoisin (jos joku googlaa keskusteluja myöhemmin), että hometta voi olla hyvin, vaikka ei olisi ollenkaan kosteutta. Nykyisessä asunnossani on juuri löydetty useassa paikassa hometta, vaikka kaikki on täysin kuivaa. Riittää, kun on joskus ollut pari viikkoa kestänyt kosteusvaurio, joka on sittemmin kuivunut.

Ylivoimainen valtaosa homevaurioista ei haise lainkaan! Joku voi olla todella myrkyllinen asunto ilman mitään hajua, ja jossain taas voi haista kuin mikä, mutta ei ole terveydelle vaarallinen. Ei voi siis vetää hajuttomuudesta mitään johtopäätöksiä. Yksi mikä kuulemma antaa viitteitä, että homeet aikaansaavat huoneeseen usein tunkkaisen ja raskaan olon. Eli on tunne, että pitäisi tuulettaa, jotta ilma tulisi raikkaaksi.

Itselläni on samanlainen kokemus kuin ap:llä. "Pitkittynyt fulnssa" ei kuin paheni vain. Lopulta muutin asunnosta pois, vaikken ollut edes asunut vuottakaan. Samantien paranin! Oireilla oli selkeä syy-yhteys asuntoon, mutta sieltä ei koskaan tutkittu tai todettu mitään homeita. Päinvastoin kaikki väittivät, että se on hienossa kunnossa. En tänä päivänäkään tiedä, mille siellä oireilin, mutta onko sillä väliäkään, parasta kun tuli taas terveeksi muualla. Jossain vaiheessa vain on pakko tehdä ratkaisuja, kun sairastuu tarpeeksi.

Jos haluat tutkia asuntoanne, niin tilaa koulutettu homekoira paikalle.

meillä on talossa menossa remontti, laajennamme ja remontoimme vanhaa.

Mun nenään tuli aina välillä outo haju ja pyysin kunnan rakennustarkastajaa tekemään kosteusmittauksen. Välikatolla käyty katsomassa ja kaiken piti olla kunnossa.

Nyt kuitenkin kun katon alta purettiin kaikki villat ja muut pois, löytyi iso home-esiintymä. Samoin eteisen seinän välistä löytyi kosteaa seinärakennetta, vaikka kosteutta ei pitänyt olla.

Tyttö on sairastellut aika paljon pari ensimmäistä vuottaan, me muut emme niinkään. Mutta sairastelu ajoittuu syksyyn, talveen ja kevääseen. Päiväkotiaikaan lähinnä. Nyt kun oli kaksi kuukautta kotihoidossa kesällä, ei yhtään sairaspäivää. Joten en uskalla mennä sanomaan, johtuuko tytön sairastelut homeesta vai ei.

Mä olisin nyt keväällä kuitenkin teetättänyt homemittaukset kun epäilytti, mutta kevät oli jo liian pitkällä. Ne pitää talvella tehdä. Hinta olisi ollut joitain satoja euroja per mittaus, en enää muista mitä.

Ei homemittauksia tarvitse tehdä talvella! Tosi usein kuulee tuollaisen väitteen, mutta älkää uskoko.

Jos sellaisesta puhuu, viitataan ilmasta tehtyyn tutkimukseen, mutta se on niin yhtä tyhjän kanssa, ettei sitä lainkaan suositella tehtäväksi. Tietty firmat tekevät niitä, kun onhan se helppo keino rahastaa tietämättömiä. Isännöitsijät varmaan tilaavat nii9tä, koska ilmanäytteistä lähes aina tulee tulos, ettei ole ongelmaa.

Näytteen voi ottaa myös pintasivelynä, mutta sekin on vähän epäluotettavaa. Helpointa on vaan porata reikä seinään tai nappaista palanen pueretta materiaalia ja ottaa siitä kunnon materiaalinäyte, joka analsyoidaan labrassa (viljelyllä). Sen voi ottaa ihan milloin vain. Ongelma on tietysti, että pitää tietää mistä kohtaa näyte on täsmälleen otettava, ja siinä homekoira auttaa, kun merkkaa tarkan paikan, missä haisee eniten.

Sitten kun on korjattu ja purettu rakenteita, pitää ottaa ennen kokoonkarismista vastaavat näytteet purkualueen reunoilta (tai hankkia se homekoira, minkä itse teen jatkossa aina), jotta tietää, onko purettu tarpeeksi. Meillä esim. ei oltu purettu ollenkaan riittävästi ensin, vaikka silmämääräisesti ja kosteusmittarilla niin aluksi luultiin. Remontin riittävää laajuutta pitää siis myös seurata tarkasti.

no mä soitin kunnan terveysviranomaiselle vai mikä se nyt onkaan, joka noita mittauksia tekee ja sano mulle että talvella tehdään.

mutta ehkä se on eri asia täällä pohjoisessa kun ei ole tuhatta firmaa ja homekoiria sun muita käytettävissä. Veikkaan että täällä ei aleta homekoiraa mistään eteläsuomesta tilaamaan.

Yhteistyössä