Onko mieheni alkoholisti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Minnia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Minnia

Vieras
Hän juo viikolla 1-2 tölkkiä olutta per päivä (tölkki 0,5l).
Viikonloppuisin olutta menee 6tölkkiä ilta tai 2 ploa viiniä.

Hän ei harrasta mitään liikuntaa ja omaa mahtavan vatsan.
Kaikkeen menemiseen liittyyy alkoholi;jos mennään skimbareisuulle perheen kera hän pohtii taskumattia jne. Jos mennään kylään hän pohtiii kumpi ajaa...

Mitä sanotte onko hän alkoholisti?

noo..mun mies saattaa juo joka kolmas-joskus jopa joka toinen ilta 8-> olutta.
tuo 8 minimi kertamäärä..joskus huvikseen laskenut niin viikossa ( 7päivää) meneee 36-50 tölkkiä) välillä paukkuja päälle ( vahvoja)

[QUOTE="tiina";25743629]noo..mun mies saattaa juo joka kolmas-joskus jopa joka toinen ilta 8-> olutta.
tuo 8 minimi kertamäärä..joskus huvikseen laskenut niin viikossa ( 7päivää) meneee 36-50 tölkkiä) välillä paukkuja päälle ( vahvoja)[/QUOTE]

Miksi?
Mitä ajatttelet?
Hyväksyt tämän?

kyllä mä häntä pidän alkkiksena jo.vaikkei joka ilta ole pakko saada
on tuossa jo pakko olla jonkinlainen riippuvuus..ja ei en hyväksy todellakaan.
eilen meni 10 tölkiiä ja puolet kossusta

Alkoholismin tarkka määrittely on vaikeaa, koska se ei näy missään varsinaisessa testissä (geenitutkimukset on taloudellisesti pois suljettuja, niistä voisi saada osviittaa)
Mutta kuten joku jo sanoi, yksi hyvä määritelmä on, että jos se häiritsee lähjeisiä. Ihminen joka ei ole alkoholisti ei tarvitse alkoholia tilanteissa, joissa se häiritsee muita tai sellaisia määriä, jotta se häiritsee muita.
Toinen on tuo alkuperäisen esiin tuoma, että ajatukset on kokoajan alkoholissa. Alkoholistin ei tarvi juoda edes joka viikko, mutta koko elämä on sen seuraavan juomisen suunnittelua ja ajatukset on kaikenaikaa alkoholissa.
Kolmas hyvä mittari on, mitä tapahtuu, kun EI saa alkoholia siloin kun on suunnitellut. Jos ihminen on äreä ja syyttelee muita tilanteesata, kyse melkovarmasti on alkoholismista.
Toisinsanoen elkoholismia ei voi mitata käyttömäärän perusteella, vaan sillä, mitä tapahtuu kun henkilö juo tai mitä tapahtuu, jos ei saa juomaa halutessaan.

[QUOTE="tiina";25743656]kyllä mä häntä pidän alkkiksena jo.vaikkei joka ilta ole pakko saada
on tuossa jo pakko olla jonkinlainen riippuvuus..ja ei en hyväksy todellakaan.
eilen meni 10 tölkiiä ja puolet kossusta[/QUOTE]

Kuinka jaksat hänen rinnallaan? mietitkö koskaan lähteväsi parisuhteesta pois?
Itse tätä mietin vakavasti juuri.

pe taas kävi ilmi kun heitin vitsinä " entäs jos en ostakkaan kaljaa sulle tänään" tuli kireä vastaus "pidän tuon mielessäni kun ens ti mulla palkkapäivä ( miehellä siis)

Onhan tuossa jonkinasteinen ongelma, kun se on niin välttämätön joka käänteessä se alkoholi. En tiedä mikä määrä ylittää normaalin kulutuksen rajan. Enemmän alkoholistin määrittää mun mielestä se, voiko lähteä esim. juhliin/kylään ja olla juomatta ja silti pitää hauskaa? Voiko juoda yhden ja lopettaa helposti siihen, vai onko jatkettava? Jääkö sovittuja/luvattuja asioita tekemättä juomisen tai krapulan takia? Kärsivätkö läheiset juomisesta, mutta häntä ei se kiinnosta?

Kyllä se takkuista on, ja eroa olen enemmän tai vähemmän pyöritellyt mielessä viimeiset kolme vuotta. Juominen ei ole kuitenkaan ainut ihmistä määrittävä tekijä, ja niin kauan kuin suhteessa on enemmän hyvää kuin huonoa, sitä kai helposti jatkaa. Mut kyllä se totuuden nimissä on viime aikoina ollut aika kiikun kaakun, siis hyvän suurempi osuus. Jatkuvaa aktiivista ponnistelua tämä vaatii minulta; minä toimin tavallaan rajoittimena miehen juomiselle ja pyöritän perhearkea käytännössä yksin (olematta kotiäiti). Mies kyllä käy töissä.

Yhteistyössä