Onko mun äiti alkoholisti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
on varmaan paljonkin semmoisia, jotka eivät ole määrissä mitaten edes erityisen suuria kuluttajia, mutta silti siinä juomisessa on jotain hämärää. Ja silloin jonkun olisi hyvä puuttua asiaan. Ei ole oikein hyvä, että ihminen turruttaa itsensä, ettei tarvitse elää. Siinä nimittäin jää se elämä helposti silloin tosiaan elämättä. Kunhan vilahtaa. Silloin lähimmäiset jäävät vaille tämän yhden ihmisen henkistä läsnäoloa.

Sen siivotun kämpän voi myös ostaa, ja ruokaa saa ravintolasta. Vaan ei ole kiva ymmärtää muutaman vuosikymmenen päästä, että pahus sentään äitini ei oikeasti ollutkaan läsnä. Ei ole äidillekään kiva, jos ehtii loppuvuosinaan oivaltaa, että harakoille meni. Tunteittensa kanssa olisi hyvä päästä sinuiksi, ja kyetä ne näyttämään muillekin.
Äitini on kyllä läsnä ja elää täysillä! Siitä ei oikeesti oo kysymys. Siivoaa talonsa itse ja tekee maailman parhaimmat ruuat.. Kun olin lapsi oli elämäni oikein mallillaan. Arki oli sitä tavallista, koulua ja kavereita. Viikonloput oltiin perheen kesken, pelailtiin, katottiin leffoja, tehtiin hyvää ruokaa.. Vaikka vanhemmat ottivatkin muutamat oluet tms. ei mulla ollut ikinä turvaton olo tai jäänyt huonoja muistoja.

[QUOTE="a p";23954176]Äitini on kyllä läsnä ja elää täysillä! Siitä ei oikeesti oo kysymys. Siivoaa talonsa itse ja tekee maailman parhaimmat ruuat.. Kun olin lapsi oli elämäni oikein mallillaan. Arki oli sitä tavallista, koulua ja kavereita. Viikonloput oltiin perheen kesken, pelailtiin, katottiin leffoja, tehtiin hyvää ruokaa.. Vaikka vanhemmat ottivatkin muutamat oluet tms. ei mulla ollut ikinä turvaton olo tai jäänyt huonoja muistoja.[/QUOTE]

Niin siis tätä mä just tarkoitan, että se ei todista henkisestä läsnäolosta, että siivoaa ja kokkaa. Joskus päinvastoin, ylenmääräinen päteminen on vain lääke henkiseen läsnäolovajeeseen. Mutta osallistuuko se henkisesti teidän elämään, tietääkö teidän asioista, onko tasapainoisen oloinen, ts. tavallaan riippumaton mutta täysin lähestyttävä? Tiedättekö te hänen asioistaan, ja pystyttekö keskustelemaan niistä äidin ahdistumatta tai loukkaantumatta?

Taitaa olla olemassa alkava alkoholistityyppi, jonka nimenomaan täytyy koko ajan todistaa pätevällä touhuamisella, ettei hänellä ole ongelmaa? En nyt tällä ota kantaa siihen, edustaako äitisi tätä ryhmää.

Isäni on tissuttelija, hoitaa hommansa ja harvoin kuulostaa humalaiselta. Henkinen läsnäolo vain on joko tyhjää sentimentaalisuutta tai raivopäistä loukkaantumista. Pitkään se sentimentalismi meni minuun täydestä. Tosiasiassa se ihminen on täydellisen keskenkasvuinen. Tietty älykkyys vain useimmiten kätkee asian.

jos äitisi on ok. nyt asiat kaikilla ok. lapsuutesi hyvä ja ok. äiti juo muutaman alkoholi annoksen viikossa. miksi puhki analysoit asioita, keksit hirviöitä sinne missä niitä ei ole? miksi teet äidillesi noin??

alkoholin suurkuluttajan raja on yli16 annosta viikossa. se ei tarkoita että olisi alkoholisti. juoko äitisi niin paljon, enemmän ?

[QUOTE="vieras";23953807]Eli siis. Mun äiti on keski-ikäinen työssäkäyvä nainen. Edelleen onnellisesti naimisissa isäni kanssa. Koti on aina siisti ja sinne on kiva mennä kylään. Aina on kunnon itse tehdyt hyvät sapuskat tarjolla.
Mutta äitini juo joka ilta oluen tai siiderin, joskus myös kaksi. Viikonloppuisin ottaa ruuan kanssa viiniä ja kahvin kanssa konjakin, illalla vielä muutaman miedon.
Pystyy siis olla juomattakin jos on jotain menoja tms.
Onko hän mielestänne alkoholisti ja pitäiskö mun puuttua asiaan?[/QUOTE]
Olen täysin raittiista perheestä, joten olen ehkä nipo, mut must käyttää liikaa. Ymmärtäsin, jos JOSKUS jois, mutten ainaista juomista....

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="joku";23954224]jos äitisi on ok. nyt asiat kaikilla ok. lapsuutesi hyvä ja ok. äiti juo muutaman alkoholi annoksen viikossa. miksi puhki analysoit asioita, keksit hirviöitä sinne missä niitä ei ole? miksi teet äidillesi noin??

alkoholin suurkuluttajan raja on yli16 annosta viikossa. se ei tarkoita että olisi alkoholisti. juoko äitisi niin paljon, enemmän ?[/QUOTE]

[QUOTE="vieras";23953807]Mutta äitini juo joka ilta oluen tai siiderin, joskus myös kaksi. Viikonloppuisin ottaa ruuan kanssa viiniä ja kahvin kanssa konjakin, illalla vielä muutaman miedon.[/QUOTE]

esimerkkinä:

viikolla
3 x 1 olut/siideri
2 x 2 olut/siideri

viikonloppuna
4 x 1 viinilasi
2 x 1 konjakki
2 x 2 olut/siideri

Yhteensä 17 annosta viikossa. Kyllä, kuulostaa paljolta.

Älkää nyt jaksako, jos tämä äippä olisi italialainen tai espanjalainen niin ette pitäisi mitään melua tyhjästä. Sillä viinihän ei monen mielestä ole edes alkoholia, mutta auta armias jos kaljan tai siiderin vetäsee niin johan on helvetti irti.

Ihan naurettavaa lässyttämistä, hommatkaa elämä.

Älkää nyt jaksako, jos tämä äippä olisi italialainen tai espanjalainen niin ette pitäisi mitään melua tyhjästä. Sillä viinihän ei monen mielestä ole edes alkoholia, mutta auta armias jos kaljan tai siiderin vetäsee niin johan on helvetti irti.

Ihan naurettavaa lässyttämistä, hommatkaa elämä.
Viini ei ole alkoholia. Joo ei. :D Ilmeisesti alkoholista ei ole ihmisen terveydelle haittaa, jos sen juo ruoan kanssa, rentoutumiseen tai kahvin kanssa. Mutta ai niin, joka päiväisestä alkoholin, muunkin kuin viinin (joka ei ole alkoholia :D), juomisesta huolestuminen on naurettavaa lässytystä.