Onko mielestäsi outoa jos keskituloinen perhe ostaa vain käytettyjä lastenvaatteita

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja utelias
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

utelias

Vieras
Täällä on parjattu että päiväkodissa huonompiosaisten lapsilla vuotaa nenät. Entä jos ns. paremman perheen lapsi on puettu käytettyihin vaatteisiin, pidätkö silloin tätä lasta huono-osaisena?

Minkä verran vaatteita on liian vähän vaatteita? Mua ihmetyttää se että niitä jotka ei halua osallistua kulutusjuhlaan, syystä tai toisesta, arvostellaan siitä että ei olla viimeisen muodin mukaan puettu lapsia. Joillakin ei ole rahaa, toisilla on aate, ettei kuluta enempää kuin on tarpeen.

Joillakin kolmansilla kenties joku muu syy. Vasta siivosin lasten kaappeja ja totesin että kivoja vaatteita jäi taas niin nopeasti pieneksi, eikä ehditty paljon käyttää, ettei kannattaisi oikein uutena ostaa mitään. Jatkossa ostan uutena vain muutaman vaatteen, ja niiden pitää olla sellaisia, joista tosi paljon tykkään.

Me olemme aika hyvätuloisia, mutta juuri kävin kirpparilla ostamassa mm. vaatteita. Minä en ymmärrä sitä, että isotuloisen pitäisi ryhtyä hirveän epäekologiseksi kuluttajaksi eli ostaa kaikki uutena ja ostaa hirveän paljon ja usein, eihän siinä ole mitään järkeä!

Sitäpaitsi meidän lapsista ei kyllä kukaan huomaa, että iso osa vaatteista on kirpparilta peräisin. Kyllähän niillä myydän todella hyvälaatuista ja uudenveroista tavaraa, joten yleistys kirpparivaatteista kulahtaneina ja rumina on kyllä ihan älyvapaa.

En ole huomannut että kukaan pitäisi meitä outona. Kaikki tutut kyllä tietävät, että kierrän innolla kirppareita. Mieluummin sitten käytän säästyneet rahat vaikka hyvään viinipulloon ja vaikka hyväntekeväisyyteen. =)

minusta se vaan on tuhlausta ostaa vaatteet ihan uutena kun kirppariltakin saa ihan hyviä vaatteita! esim. syksyllä ostin reiman talvihaalarin, joka oli kuin uus kirpparilta 3 eurolla.
rahaa olis käyttää vaatteisiin enemmänki mut mitä järkeä?? ei hoidossa katota 3-vuotiasta kieroon, jos vaatteet ei oo viimisintä muotia. ja jos vanhemmat kattoo kieroon niin siinä kattokoot. tärkeintä on et lapsella on vaatteet päällä!
toki joskus ostan jotain uutenakin mut hyvin harvoin. sukkahousut ja pikkarit ostan uutena

En minä ainakaan osta lapsille sellaisia käytettyjä vaatteita, jotka näyttävät käytetyiltä. Ihan kuin en itsellenikään. Käytettyjä on myös siistikuntoisia, eikä sellaisia virittyneitä 80-luvun rutkuja niinkuin jossain kirppiksillä.

Ihan ok. Itse ostan vain uusia vaatteita, koska se on nopeampaa ja helpompaa, mutta pienempänä käytettiin paljon muilta saatuja käytettyjä vaatteita. Nykyään lapset käyttävät toistensa vanhoja vaatteita. Vanhat vaatteet annan tutuille.

Minusta on järjetöntä se, että ajatellaan, että pitäisi ostaa uutta jos on rahaa. Tällaiseenkin ajatteluun olen törmännyt.

Ostan omatkin vaatteet lähinnä aleista tai sitten normihinnalla tyyliin H&M:stä. Lapselle samoin sekä sitten kirppikseltä. Ja perheemme tienaa yli keskitulojen verran. Mieluummin käytän rahaa omakotitaloomme ja matkusteluun.

Ei ole outoa. Eikä ole outoa sekään, vaikka varakkaiden vanhempien lapsella nenä vuotaisi. Tunnen useammankin tällaisen lapsen, jolla nokka vuotaa allergialääkkeistä huolimatta yli puolet vuodesta.

Ei siinä mitään outoa ole. Mekin olemme keskituloinen perhe, tai ehkäpä jopa aavistuksen vielä paremmin toimeentuleva. Meillä olisi varaa ostaa uutena ihan kaikki, mutta suosimme osin käytettyä tavaraa ja vaatetta. Tuo 2-vuotias on vaatetettu tähän mennessä lähestulkoon täysin kirppari- ja lahjavaatteilla, mutta olen huomannut, että nyt alkaa isommat koot olemaan huonokuntoisia kirpparilla. Niinpä tästä eteenpäin ostan vain tarvittavan määrän vaatetta , uutta ja laadukasta. Toivoakseni säilyvät hyvänä myös pikkuveljelle. Halpaa markettivaatetta en aio ostaa lapsille, koska niissä etenkin poikien vaatteissa on värit ja kuosit yleensä aivan kamalat. Ei kiitos mustaa ja harmaata, luurankoja jne. meille.

On viisasta ostaa käytettyä. Tänään päälläni oli alesta ostetut housut (5 e), kirppistunika (4e) ja alehuivi (2e). Pojalla oli päällä Reimatec hattuineen kirppikseltä (20 e), Kuomat myös kirppikseltä (2 e) ja Peukalopotit alesta (5e). Olemme yli keskituloisia.

me ollaan kait keskitulonen perhe ja ainakin nyt kun lapset on pieniä ja koko ajan tarvii isompaa vaatetta niin ei tulis mieleenkään ostaa kaupasta, siihenhän menis aivan älyttömästi rahaa! En ole mikään pihi mutta en mä näe mitään järkee siinä et kaikki rahat tuhlataan vaatteisiin joilla on käyttöä vaan vähän aikaa.

Myös ekologisuus on mun mieleen, ja se, että vaatteessa ei sit ehkä ole enää niitä "myrkkyjä", mitä käsittelyaineita onkaan. Kiva myös jos vaate on pehmeäksi kulunut.

meillä on perhetuttuna lääkäri, joka ostaa lapsilleen vaatteita pääosin kirppikseltä, käyttää kestovaippoja, ei lennä mielellään, mun mielestä se on vaan ympäristötietoinen =) en hetkeäkään usko että se olisi rahasta kiinni..

Yhteistyössä