Onko migreeni mielestänne syy olla pois töistä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Minka"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Minka"

Vieras
Tuntuu, että jotkut ei ymmärrä mitä migreeni on ja ajatellaan sen olevan vain päänkipua.

Itsellä ainakin tulee näköhäiriöitä enkä näe kunnolla sen takia. Pää on todella kipeä. Jotkut taas oksentavat migreenin takia.

En mä ainakaan voisi kuvitella tekeväni töitä migreenissä kun en edes näkisi kunnolla mitä teen. Saati, että edes pääsisin ensinnäkin sinne työpaikalle jos migreeni alkaa ennen työvuoroa. Joidenkin mielestä kun voi ajaa autoa vaikka olisi migreeni. Joo todella turvallista jos ei edes näe kunnolla eteensä.

Kyllä on.

Itselläni kohtauksen aikana puhe menee pöperöksi, oksennus tulee varmasti, ja pää on ihan valmis räjähtämään.
Ja mulla kestää kohtauksen jälkeen viikko ennen kuin oksettava olo ja pääkipu hellittää.

No en kykene töihin jos kohtaus on kokonaan päällä, oksennan pienestäkin liikahduksesta, näkökenttä kapenee ja valo sattuu vielä enemmän ja sitten oksennetaan lisää. Lisäksi puhe puuroutuu ja alan änkyttää. Onneksi työnantaja on ymmärtänyt (kun on pari kertaa nähnyt minut kohtauksen iskiessä). Onneksi on täsmälääkkeet.

Itse kärsin migreenistä ja en todellakaan voi olla töissä kohtauksen aikana. Olen nyt hoitovapaalla ja jos paha kohtaus tulee päivän aikana on pakko soittaa mies töistä kotiin koska en pärjää lasten kanssa.

Mulla tulee niin pahat näköhäiriöt että jos autoa lähtisin ajamaan niin ihan varmasti ajaisin kolarin.

Jos en lääkkeitä saa/ehdi ottaa tarpeeksi ajoissa, saatan oksentaa monta tuntia ja olla ainakin päivän täysin toimintakyvytön.

Migreeni ei todellakaan ole vaan pääkipua :0

On todellakin.
Mulla saattaa "halvaantua" toinen puoli silloin, puhe puuroutuu , tasapainossa vispaa.
Näköhäiriöt ja ykäämiset tietty päälle (ääni ja valoherkkyys) , kiristävä panta päässä ja "silmän takana" , kropan puutuminen.

Ja valitettavasti on kokemusta pomosta joka ei ymmärtänyt migreenin päälle :(

Todellakin! Itse en pysty migreenissä tekemään mitään, jopa sängyssä maatessa päähän koskettava tyyny sattuu.

Offtopicina itseäni ärsyttää, kun tavallista pientä päänsärkyä kutsutaan puheissa migreeniksi tyyliin "voi kun mulla on paha migreeni nyt päällä, mutta teenpä tässä silti töitä täysillä". Tuollaiset "migreenit" tekevät oikeat migreenikärsijät joidenkin mielissä lusmuaviksi tekosairaiksi ja vähättelevät migreenin kokonaisvaltaisuutta.

• Tykkää
Reactions: Suzytte ja Wolt
On se. Kerran on nyt lasten aikana tullut niin paha kohtaus, että oli pakko antaa lapset isovsnhemmille hoitoon. Onneksi sattuivat olemaan lähistöllä. Otan tosi herkästi lääkettä pieniinkin esituntemuksiin, jotta ei menisi pahaksi. Olen todellakin pahan kohtauksen tullessa työkyvytön. Kerra töissä vihjailuvat mun olevan vain krapulassa. Loukkasi todella. Olin oksentaa asiakkaan päälle, makasin toimiston sohvalla ja itkin hiljaa ja odotin miestä hakemaan kotiin. Kerran oksensin bussipysäkille.

Onneksi yleensä pärjään jos ennakoin.

On todellakin syy olla pois töistä. Olen joutunut olemaan pois töistä migreenin takia, ja lähtemään pois kesken päivän. Onneksi meillä on pomolla kanssa migreeniä, niin ymmärtää.

On se. Kerran on nyt lasten aikana tullut niin paha kohtaus, että oli pakko antaa lapset isovsnhemmille hoitoon. Onneksi sattuivat olemaan lähistöllä. Otan tosi herkästi lääkettä pieniinkin esituntemuksiin, jotta ei menisi pahaksi. Olen todellakin pahan kohtauksen tullessa työkyvytön. Kerra töissä vihjailuvat mun olevan vain krapulassa. Loukkasi todella. Olin oksentaa asiakkaan päälle, makasin toimiston sohvalla ja itkin hiljaa ja odotin miestä hakemaan kotiin. Kerran oksensin bussipysäkille.

Onneksi yleensä pärjään jos ennakoin.

:hug: se on inhottavaa..
Mulla oli vimpaks tiistaina/keskiviikkona yber migreeni.. alko ku salama kirkkaalta taivaalta bussissa.. oli kivan pitkä ja tuskanen matka tärisevässä bussissa meikusta suvelaan ku yrität pidätellä sisuksia.
Ku bussi täynnä kikattavia teiniksejä parfyymissään ja viereiselle puolelle tuli joku laitapuolen kulkija.
Onneks mies oli viekussa samassa bussissa (ei ajamassa) tökki minuu välillä kylkeen etten sammu.. ja ku just sinä aamuna oli se lääke-asetti jääny himaan.

On todellakin!!

Mulla kävi niin 4 vuotta sitten että vaikka migreeniä ei ollut koskaan ollut, se alkoi yhtäkkiä, ja tuli heti niin rajuna että oli käytännössä 6 viikkoa päällä. Kohtauksia oli tuona aikana 1-4 kertaa päivässä, eli olin suurimman osan ajasta vuodepotilaana. 3 kertaa tuona aikana jouduin lähteä päivystykseen saamaan lääkettä suoraan suoneen, ne, migreeninkatkaisu.

Sopivaa kohtauslääkitystä alettiin heti etsiä muttei meinannut löytyä, kuudes vasta tepsi, samoin estolääkkeistä kuudes auttoi.Syyksi paljastui hemipleginen, eli harvinaisempi migreenityyppi, johon ei tavalliset lääkkeet auta. Ainut kohtauslääkkeeksi sopiva oli/on Burana 800, ja estolääkityksenä Triptyl.

Nyt estolääkitystä ei tarvitse käyttää enää kuin välillä pari kk, silloin kun kohtauksia alkaa tulla yli kaksi kertaa viikossa.

Ja varsinkin kun mulla on tuo halvausoireinen migreeni, niin todellakaan en ole työkykyinen. Vaikka silloin kun minulla oli tuo 6 viikon migreenijakso, niin kyllähän minua lähes vääjäämättä pidettiin töissä lintsarina.

Kyllä migreeni on pätevä syy jäädä pois töistä.Itselläni kun kohtaus on päällä, niin silmissä
vilisee sahalaitaa, huimaa,on kuin kiristävä panta päässä, valoherkkyytä, oksettavaa oloa.
Joskus migreeni saattaa jäädä jopa päälle pariksi-kolmeksikin päiväksi peräkkäin.
Onneksi estolääkitys on vähentänyt kohtauksia.

On,mutta kannattaa kertoa työkavereille/poollemitä se teidän kohdalla tarkoittaa. Monet sanoo että ai kun on kova pääkipu, niinkuin migreeniä.... Ja toimii ihan normisti. Toiset ei osaa puhuakaan sen aikana.

Yhteistyössä