Onko minua käytetty seksuaalisesti hyväksi lapsena?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lääkärileikki?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";25323892]No voin kommentoida tähän niin että kyllä ihan 7v osaa jo toista lasta houkutella, lahjoa ja painostaa epätavallisiin "lääkärileikkeihin"! Meillä oma tyttäreni joutui tällaisen kohteeksi ja tätä oli kestänyt kuukausia ennenkuin tuli julki. Tyttäreni tiesi että siinä on jotain epänormaalia ja salasi asian, ei osannut edes kertoa sitä koska sai aina tehdystä työstä palkkion. Joutui siis nuolemaan 7v pojan vehjettä ns. majaleikissä piilossa.

Minä tämän tytön äitinä koin asian ällöttävänä ja koin että lastani oli ns. hyväksi käytetty. Tämä oli kaukana ns.lääkärileikistä, jollaisen minä myös ymmärrän kehojen vertailuna ja katselemisella. Mielestäni jos toinen lapsi pyytää, lahjoo (saat sitä tai tätä jos teet minulle näin ), painostaa ja ehkä lopulta pakottaa tai jopa suuttuu jos toinen ei suostu, ei todellakaan ole sitä että toinen ns.uhri olisi vapaaehtoisesti lähtenyt tällaiseen "leikkiin" mukaan.

Näitä tapauksia on tullut muutaman vuoden sisällä pari kertaa lähipiirissä kahdelle pojalle tehtynä. tekijänä myös molemmissa poikalapsi mutta vanhempia poikia kuin meidän tapauksessa.

Minä reagoin meidän tapauksessa aika suuresti ja sitä myös vähäteltiin. ja minulle sanottiin sen olevan normaalia lääkärileikkiä. Sosiaalityöntekijä tokaisi, että lapset käyvät kauppaa erilaisilla asioilla. Niin käyvät, mutta ihan seksilläkin nykyään??[/QUOTE]
Epätoivottavaa ja kiusaavaa käytöstä, mutta ei ole hyväksikäyttöä. Seksi sanan liittäminen pikkulapsiin on ihan oman pääsi keksintöä.

Kyllä vaan, melkein tuosta kun se niin kauan jatkui voisi päätellä, että ei se leikki ihan vapaaehtoista ollut ja näin se oli monilta osin väärin tehty näiden vanhempien lasten osalta = ainakin eräänlaista hyväksikäyttöä.
Itse valitettavasti olin samanlaisten leikkien uhri lapsena, tosin ne leikit jatkuivat yhteensä kuusi vuotta ja muistan ne ihan pelkkinä hyväksikäyttöinä, vaikka tekijä oli vasta 9-16v poika. Itse olin neljä vuotta nuorempi. Tosi ällöttävää, miten monta vuotta sitä pohdinkaan ja syyllisyyttä tunsin, ennenkuin aikuistuin ja kykenin selittämään itselleni, että se ei mitenkään ollut minun vikani. Se tunne oli ihan älyttömän vapauttava! Itseluottamukseenikin se todennäköisesti vuosikaudet vaikutti aika tuhoisin seurauksin. Nyt kolmevitosena elämäni on kaikilta osin onnellista ja nuo ajat on vain tapahtumasarja hämäriä muistoja, jotka ei enää vaivaa. Saan nauttia omasta elämästäni, perheestäni ja lapsistani. Ja olen osannut opettaa lapsilleni, että jokaisella ihmisellä on oikeus koskemattomuuteen. Eikä mitään tyhmää, edes lapsuudenkaan nimissä voi toiselle tehdä. Toki aina lasten ymmärtämällä tavalla näistä asioista ollaan puhuttu.

En halua kaapata ap:n ketjua, mutta haluaisin silti kommentoida tätä sivujuonnetta, että lapsen tekemä seksuaalinen hyväksikäyttö ei ole seksuaalista hyväksikäyttöä.

Toisesta ketjusta napatakseni: onko lapsen tekemä murha murha? Jos 10-vuotias kiduttaa ja tappaa nuoremman lapsen, tekijä on aika taatusti pahasti häiriintynyt, mutta ei se eikä tekijän nuori ikä tee tekoa seurauksiltaan vähäisemmäksi.

Samoin seksuaalisissakin asioissa. Tekijä voi toki olla syyntakeeton, ja voi olla ettei tekijä edes ymmärrä mitä tekee, mutta on aikamoista kokemuksen vähättelyä väittää, ettei seksuaalinen hyväksikäyttö ole seksuaalista hyväksikäyttöä, ellei tekijän aikeissa ole nimenomaan seksuaalinen hyväksikäyttö. Uhrille riittää se tieto, että hänen koskemattomuuttaan on loukattu - mitä uhri niillä tekijän motiiveilla tekee?

Ottamatta kantaa siihen, onko sinua käytetty hyväksi vai ei, lapsi voi tuntea syyllisyyttä ja häpeää sellaisista leikeistä, vaikkei häntä niihin olisi pakotettukaan. Jälkikäteen sitä voi olla vähän vaikea arvioida, että mitä tapahtui ja miksi, ja mikä oli kenenkin osuus (nimenomaan tällaisissa yhteisissä leikeissä). (Muoks, lähinnä tarkoitan sitä, että itseä on saattanut lapsena jo kovastikin hävettää, ja on tavallaan ryhmän/kaverin näkymättömän painostuksen vuoksi tehnyt jotain, joka ei kuitenkaan ole loppujen lopuksi tuntunut itsestä hyvältä. En tarkoita pelkästään kehoon liittyviä juttuja. Ja sen lisäksi, se koskemattomuuden raja voi olla niin erilainen eri ihmisillä, että toinen kokee hyvinkin ahdistavana asioita, jotka toista ei ahdista, esim koskeminen. Silläkin on mun mielestä eroa, onko lapsi ylivirittäytynyt seksuaalisesti vai onko se puhdasta utealiaisuutta toisen kehosta.)

Itsekin muistan jotain leikkeja lapsuudesta joidenkin kavereiden kanssa, jotka oli tosi noloja liittyen juuri johonkin osittaiseen alastomuuteen, mutta ei ne olleet seksuaalisia mun mielestä.

Viimeksi muokattu:
En halua kaapata ap:n ketjua, mutta haluaisin silti kommentoida tätä sivujuonnetta, että lapsen tekemä seksuaalinen hyväksikäyttö ei ole seksuaalista hyväksikäyttöä.

Toisesta ketjusta napatakseni: onko lapsen tekemä murha murha? Jos 10-vuotias kiduttaa ja tappaa nuoremman lapsen, tekijä on aika taatusti pahasti häiriintynyt, mutta ei se eikä tekijän nuori ikä tee tekoa seurauksiltaan vähäisemmäksi.

Samoin seksuaalisissakin asioissa. Tekijä voi toki olla syyntakeeton, ja voi olla ettei tekijä edes ymmärrä mitä tekee, mutta on aikamoista kokemuksen vähättelyä väittää, ettei seksuaalinen hyväksikäyttö ole seksuaalista hyväksikäyttöä, ellei tekijän aikeissa ole nimenomaan seksuaalinen hyväksikäyttö. Uhrille riittää se tieto, että hänen koskemattomuuttaan on loukattu - mitä uhri niillä tekijän motiiveilla tekee?

Lisäisin vielä tähän, että "seksuaalinen hyväksikäyttö" on terminä vähän kapea-alaisen kuuloinen; se kuulostaa juuri siltä, että vanhempi henkilö käyttää nuoremman avuttomuutta hyväkseen. Englanninkieliset "sexual abuse" tai "molestation" ovat ehkä parempia.

Ja kyllä, jos 7-vuotias pakottaa toisen 7-vuotiaan nuolemaan vehjettään, niin se ON seksuaalista hyväksikäyttöä. Hyvänen aika, miten se ei voisi olla?! Tekijän motiiveilla, ymmärryksellä tai viattomuudella ei ole siinä tapauksessa väliä, sillä UHRIN kannalta tuo on alistavaa ja loukkaa seksuaalista koskemattomuutta. Mihin se raja pitäisi vetää? Jos kiusaaja työntäisi jotain uhrin alapäähän, niin olisiko sekin "vain" viatonta kiusaamista?!

Aika sairasta ajattelutapaa joillakin. Samalla tavallahan monet pedofiilitkin puolustelevat aikuisten ja lastenkin välisiä seksuaalisväritteisiä leikkejä - että eihän niissä ole mitään pahaa, kun lapsi ei viattomuudessaan näe siinä mitään seksiä.

Juuri näin! Tavallaan siinä vähätellään uhrin kokemustakin, jos sanotaan, ettei kyseessä ollut seksuaalinen hyväksikäyttö. Lasten seksuaalisuuteen liittyvät asiat nyt yleensäkin on tabu. Ei se tarkoita, että lasta aletaan kohtelemaan minään ihmishirviönä, jos puhutaan asioista niiden oikeilla nimillä. Apua sekä tekijä että uhri tarvitsevat joka tapauksessa.

Kyllä se on pahaa, jos siihen liittyy pakottamista/painostamista. Vapaaehtoiset lääkärileikit on asia erikseen.

No mikä sitten on painostamista. Lääkäri ja pyllyleikit tuon ikäisillä kuitenkin melko normaalia. Muistan, että päiväkodissani oli poika, joka oli äidilleen sanonut, että hänet pakotettiin mukaan leikkiin. Sen sijaan kukaan muista lapsista ei tiennyt pojan olleen mukana pakotettuna, vaikka ehkä hän sen sitten koki niin. Ehkäpä itse nyt muistat leikit ja nyt aikuisena sijoitat leikkeihin omia aikuisen moraalisääntöjäsi ja olet nolo?

Voit ajatella sen ihan miten haluat, mutta hyväksikäyttö ei katso ikää. Ihan on mahdollista, että alaikäinen hyväksikäyttää toista alaikäistä, oli motiivit sitten mitkä tahansa. Esim. lapset, joita on hyväksikäytetty, saattavat tehdä samaa toisille lapsille. Tietenkään se ei ole sama asia kuin aikuisen lapseen kohdistama hyväksikäyttö, mutta lapsi voi yhtä lailla saada siitä traumoja ja negatiivisia tunteita.

Jep. Sanoisin vielä tähän, että se ei ole sama asia kuin aikuisen lapseen kohdistama hyväksikäyttö siltä kannalta, että miten tekijää tulisi rangaista. Aikuinen tekijä on täysin vastuussa tekemisistään; lapsi ei, eikä useinkaan edes ymmärrä, mitä on tekemässä.

Mutta uhrille on tosiaankin laiha lohtu, että tekijä oli toinen lapsi eikä aikuinen. Traumojen pistäminen tärkeysjärjestykseen väistämättä vähättelee monien kokemuksia.

Juuri näin! Tavallaan siinä vähätellään uhrin kokemustakin, jos sanotaan, ettei kyseessä ollut seksuaalinen hyväksikäyttö. Lasten seksuaalisuuteen liittyvät asiat nyt yleensäkin on tabu. Ei se tarkoita, että lasta aletaan kohtelemaan minään ihmishirviönä, jos puhutaan asioista niiden oikeilla nimillä. Apua sekä tekijä että uhri tarvitsevat joka tapauksessa.

Kirjoitit tämän sillä välin kun kirjoitin ylläolevaa :D Olemme siis samoilla linjoilla!

Aiemmin kerroin meidän tapauksesta mitä tyttärelleni tehtiin. Asiasta tehtiin lastensuojeluun ilmoitus ja asiaa sieltä käsin puitiin. Tämä tyttäreni joka oli ns. uhri ei saanut minkäänlaista huomiota asian suhteen, ei tarjottu minkäänlaista apua. Koulusta tarjottiin koulupsykologin apua, kun sinne jouduin asiasta ilmoittamaan. Ehkä asialla ei ollut ns. merkitystä kun urhi on muutenkin erityislapsi?

Sama kuitenkin tuli ilmi lähipiirissä sattuneen samanlaisen tapauksen jälkeen. Leikkipuistossa isompi poika pakotti toista poikaa tekemään iselleen kaikenlaista ja toinen kuvasi kännykkäkameralla tapahtumaa. Apua ei taaskaan tarjottu uhrille vaan tekijästä tehtiin uhri kotiolojen perusteella.

Ja viimeisin tapaus jossa jo paljon vanhempi poika yritti tunkeutua vehkeellään nuoremman pojan takapuoleen oli lopulta uhrit nämä tekijät eikä tämä oikea uhri.

Yhdessä tapauksessa näistä kolmesta tarjottiin teon uhriksi joutuneen äidille ns. kriisiapua. meidän tapauksessa ja toisessa tapauksessa ei koskaan kysytty tarvitaanko apua uhrille tai perheelle.

Se miksi itse koin äitinä tämän asian nöyryyttävänä, ällöttävänä ja vaikeana oli se että olin itse raskaana, tunteet todella menivät laidasta laitaan asian suhteen ja tekijä oli lähipiiristä, ei oma lapsi kuitenkaan.Lapsi joka joutui tämän kohteeksi on erityislapsi, josta toki olen äitinä kantanut muutenkin ylimääräistä huolta ja pelännyt että jonakin päivänä hän joutuisi tällaisen teon kohteeksi. Asia on vieläkin takaraivossa kuin eilinen päivä, enkä halua olla tämän tekijälapsen kanssa missään tekemisessä.

Ne tai se joka tässä ketjussa vähättelee asiaa ymmärtää vasta sitten jos oma lapsi joutuu tällaisen "leikin" kohteeksi. Siinä nimittäin loppuu se oma ymmärrys aika nopeasti ;)

Varmasti kukaan ei osaa sanoa palstalla, onko sinua käytetty seksuaalisesti hyväksi vai ei. Jos sinä koet, että se oli seksuaalista hyväksikäyttöä, niin sitten sinua on käytetty. Kannattaa varmaan lähteä purkamaan asiaa jonkun ammattilaisen luona, sillä lapsethan ovat todennäköisesti itse insestin uhreja, eivätkä näin ollen välttämättä ymmärtäneet edes "normaalia" lääkärileikkiä.

[QUOTE="vieras";25324165]Aiemmin kerroin meidän tapauksesta mitä tyttärelleni tehtiin. Asiasta tehtiin lastensuojeluun ilmoitus ja asiaa sieltä käsin puitiin. Tämä tyttäreni joka oli ns. uhri ei saanut minkäänlaista huomiota asian suhteen, ei tarjottu minkäänlaista apua. Koulusta tarjottiin koulupsykologin apua, kun sinne jouduin asiasta ilmoittamaan. Ehkä asialla ei ollut ns. merkitystä kun urhi on muutenkin erityislapsi?

Sama kuitenkin tuli ilmi lähipiirissä sattuneen samanlaisen tapauksen jälkeen. Leikkipuistossa isompi poika pakotti toista poikaa tekemään iselleen kaikenlaista ja toinen kuvasi kännykkäkameralla tapahtumaa. Apua ei taaskaan tarjottu uhrille vaan tekijästä tehtiin uhri kotiolojen perusteella.

Ja viimeisin tapaus jossa jo paljon vanhempi poika yritti tunkeutua vehkeellään nuoremman pojan takapuoleen oli lopulta uhrit nämä tekijät eikä tämä oikea uhri.

Yhdessä tapauksessa näistä kolmesta tarjottiin teon uhriksi joutuneen äidille ns. kriisiapua. meidän tapauksessa ja toisessa tapauksessa ei koskaan kysytty tarvitaanko apua uhrille tai perheelle.

Se miksi itse koin äitinä tämän asian nöyryyttävänä, ällöttävänä ja vaikeana oli se että olin itse raskaana, tunteet todella menivät laidasta laitaan asian suhteen ja tekijä oli lähipiiristä, ei oma lapsi kuitenkaan.Lapsi joka joutui tämän kohteeksi on erityislapsi, josta toki olen äitinä kantanut muutenkin ylimääräistä huolta ja pelännyt että jonakin päivänä hän joutuisi tällaisen teon kohteeksi. Asia on vieläkin takaraivossa kuin eilinen päivä, enkä halua olla tämän tekijälapsen kanssa missään tekemisessä.

Ne tai se joka tässä ketjussa vähättelee asiaa ymmärtää vasta sitten jos oma lapsi joutuu tällaisen "leikin" kohteeksi. Siinä nimittäin loppuu se oma ymmärrys aika nopeasti ;)[/QUOTE]
Minusta tuntuu, että tässä traumatisoitumisen kohteena ja "uhrina" olet ollut sinä, eikä lapsi. Kannattaisi varmaan hankkia tälle uhriololle jotakin terapiaa. Lapsellekaan ei ole tervettä, jos hänestä väkisin yritetään saada uhri ja tuntemaan enemmän pahaa oloa kuin olisi alunperin tuntenut.

[QUOTE="vieras";25324165]Aiemmin kerroin meidän tapauksesta mitä tyttärelleni tehtiin. Asiasta tehtiin lastensuojeluun ilmoitus ja asiaa sieltä käsin puitiin. Tämä tyttäreni joka oli ns. uhri ei saanut minkäänlaista huomiota asian suhteen, ei tarjottu minkäänlaista apua. Koulusta tarjottiin koulupsykologin apua, kun sinne jouduin asiasta ilmoittamaan. Ehkä asialla ei ollut ns. merkitystä kun urhi on muutenkin erityislapsi?

Ne tai se joka tässä ketjussa vähättelee asiaa ymmärtää vasta sitten jos oma lapsi joutuu tällaisen "leikin" kohteeksi. Siinä nimittäin loppuu se oma ymmärrys aika nopeasti ;)[/QUOTE]

En sano ettet sinä ja tyttäresi olisi kärsineet tilanteesta, mutta kannattaa muistaa, että toisinaan (ei aina) myös tekijä on joutunut insestin tai hyväksikäytön uhriksi, joten ei kannata aina ensimmäisenä olla osoittamassa syyttävällä sormella, sillä se ei välttämättä kohdistu oikeaan henkilöön.

[QUOTE="vieras";25324158]No onhan siinä vakavuusasteestakin kyse, ennen kuin aletaan puhumaan oikein uhrista. Pelkkä painostaminen ei siihen riitä.[/QUOTE]

Niin, minä en tiedä mitä ap:lle tehtiin. Kommentoin näillä "uhripuheilla" vain näitä väitteitä, että lapsi ei muka voi joutua seksuaalisesti hyväksikäytetyksi toisen lapsen toimesta.

Ja jos tosiaan (kuten ylempänä) lapsi pakottaa toisen lapsen ottamaan peniksen suuhunsa, niin kyllä siinä jo ihan oikeasta "uhrista" puhutaan.

[QUOTE="vieras";25324195]En sano ettet sinä ja tyttäresi olisi kärsineet tilanteesta, mutta kannattaa muistaa, että toisinaan (ei aina) myös tekijä on joutunut insestin tai hyväksikäytön uhriksi, joten ei kannata aina ensimmäisenä olla osoittamassa syyttävällä sormella, sillä se ei välttämättä kohdistu oikeaan henkilöön.[/QUOTE]

Oletko sinä vähän tyhmä? Jos henkilö A lyö lasta B ja lapsi lyö tämän takia lasta C, tekeekö se lapsen C mustelmasta vähemmän oikean mustelman?

Kyse olikin siitä että nämä tällaisten asioiden kohteeksi joutuneet lapset siirretään sivuun ja asiaa heidän kantiltaan vähätellään ja tekijöistä tehdään uhreja. Varmasti suurissa osin tapauksissa tekijä on ollut uhri jossain vaiheessa elämäänsä. Yhdessä tapauksessa jopa sosiaalityöntekijä totesi että poika on itse suostunut isompien kohteeksi. Niinpä, eikai poika voi muuta kuin suostua jos uhataan turpiin vedolla jos ei suostu.

TRAUMA JA DISSOSIAATIO: Kun lapsen käytös on poikkeavan seksualisoitunut

Tuollakin puhutaan hyväksikäytöstä niissäkin tilanteissa, joissa molemmat osapuolet ovat lapsia. Mulle on sinänsä ihan sama, haluaako joku puhua kiusaamisesta vai hyväksikäytöstä.
Tässä puhutaan hyväksikäytöstä ja siitä seuranneesta käyttäytymisestä ketjureaktiona. Ei siitä, että kuka tahansa painostavasti käyttäytyvä lapsi olisi hyväksikäyttäjä. Ap:n tapauksessa ei voida varmaksi sanoa, mistä on ollut kyse ja onko edes ollut kyse "poikkevan seksualisoituneesta käytöksestä", jolloin lapsi ei näe toisia lapsia muuten kuin objekteina.

Ja varmaan kannattaisi miettiä näiden asiaa vähättelevienkin äitien/isien missä lääkärileikkien rajat kulkevat?

Otatko sinä suihin tohtorilta mennessäsi näyttämään kipeää kurkkuasi? ;) Minä en ainakaan.

[QUOTE="vieras";25324227]Tässä puhutaan hyväksikäytöstä ja siitä seuranneesta käyttäytymisestä ketjureaktiona. Ei siitä, että kuka tahansa painostavasti käyttäytyvä lapsi olisi hyväksikäyttäjä. Ap:n tapauksessa ei voida varmaksi sanoa, mistä on ollut kyse ja onko edes ollut kyse "poikkevan seksualisoituneesta käytöksestä", jolloin lapsi ei näe toisia lapsia muuten kuin objekteina.[/QUOTE]

Tässä ketjussa jotkut ovat sitä mieltä, ettei lapsi voi käyttää seksuaalisesti hyväksu toista lasta vaan "vain" kiusata tms. Siksi laitoin tuon linkin. Ap:n tapauksesta ei ole riittävästi tietoa, ei ehkä hänellä itselläänkään. Kertoman perusteella kuitenkin tuli olo, ettei kyseessä ollut molemminpuoliset lääkärileikit.

[QUOTE="vieras";25324250]Ja varmaan kannattaisi miettiä näiden asiaa vähättelevienkin äitien/isien missä lääkärileikkien rajat kulkevat?

Otatko sinä suihin tohtorilta mennessäsi näyttämään kipeää kurkkuasi? ;) Minä en ainakaan.[/QUOTE]
No olipa todella ontuva vertaus kaikin tavoin.

[QUOTE="vieras";25324250]Ja varmaan kannattaisi miettiä näiden asiaa vähättelevienkin äitien/isien missä lääkärileikkien rajat kulkevat?

Otatko sinä suihin tohtorilta mennessäsi näyttämään kipeää kurkkuasi? ;) Minä en ainakaan.[/QUOTE]

Minusta lapsi, joka pakotetaan tekemään vastoin tahtoaan jotain, on uhri ja tulee kaltoinkohdelluksi. Jokaisella on hieman erilaiset ne oman henkilökohtaisen rajat, joten yksi saattaa kokea jo alastomana nähdyksi tulemisen yhtä ahdistavana, kuin toinen koskeminen (enkä pidä kumpaakaan sen oikeampana, jos rautalankaa halutaan).

Silti minusta 7-vuotias joka tahtoo että toinen nuolaisee hänen sukuelintään, ei todellakaan ymmärrä asiaa oraaliseksin suorittamisena, eikä se ole sama kuin että pakotettaisiin suuseksiin. Onko se jotenkin vähemmän väärin sitten, no ei ole, asiat voivat olla väärin ilman että niitä pitää rinnastaa suoraan johonkin toiseen tekoon. Pakottaminen ja painostaminen, ja toisen yksityisyyden loukkaaminen on väärin ilman, että sitä pitäisi pitää täysin verrannollisena oraaliseksiin pakottamiseen.

Yhteistyössä