Onko mitään järkee mennä lukioon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja MiljaHolja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Taidat ymmärtää tahallasi väärin? Kai hän tunneilla aukaisi kirjat, ei vaan erikseen päntännyt kirjoituksiin.

Sanoisin silti että suurimman osan täytyy nähdä vaivaa kirjoitusten eteen ja muutenkin ahkeroida arvosanojen eteen. Varsinkin kun kyseessä on alle kasin oppilas peruskoulussa.

Minulle yliopisto oli paljon helpompi kuin lukio. Yliopistossa ei tarvinnut juuri rehkiä kun vaan kävi demoissa ja kuunteli luennoilla. Kolmasosan pystyi vielä olemaan poissa. Tosin se johtui siitä että asiat kiinnostivat minua. Eniten jouduin näkemään vaivaa virkamiesruotsin eteen.

Mitä sä olet opiskellut yliopistossa? On mennyt multa ihan ohitse, että olet edes opiskellut yliopistossa. Ei ole mitään käsitystä sun alasta. Sen tiesin palstakirjoitusten perusteella, että astro on tainnut opiskella aika paljonkin yliopistossa mutta ei nyt kyllä muistu nekään alat mieleen.

Niin ja miksiköhän meidän joidenkin pitää lukea niitä kirjoja ja siltikin välillä tuntuu ettei mitään muista. :laugh:

Pojallani ei ole lääkitystä. Syy on se, että suhtaudun kielteisesti siihen, että kehittyviä aivoja lääkitään, ellei ole pakko. En siis mitenkään sano, etteikö joidenkin kannattaisi kokeilla mutta poikani on kumminkin joten kuten pärjännyt.

Ei ole sinällään huono missään lukuaineessa. Ja sen huomaa, että jos saa joskus edes vähän lukemaan kokeisiin, niin tulokset hyviä.

Ei halua mennä kymppiluokalle, koska sinne jää semmoista porukkaa joiden kanssa ei halua olla kauheesti tekemisissä. Kaverit kyllä menee lukioon, että sekin puoltaisi tuota.

Uskoisin, että menee lukioon (täällä sinne pääsee kaikki). Täytyy vaan varmuuden vuoksi saada poika edes pikkasen paremmin kiinni tuohon koulunkäyntiin, jos saisi keskiarvon hilattua edes lähelle kasia, niin se olis ok lähtökohta.

Vituttaa kun joka ikiseen tämmöseen ketjuun tulee joku leuhkimaan, että "ei tartte tehä mitään ja silti hyvin meni". Ihmisillä on kuulkaa aika paljon eroja. Ja myös siinä on eroja, että minkä mieltää pänttäämiseksi. Ja toiset oppii eri tavoin...

No juttelen pojan kanssa, että haluaako tiettyyn ammattiin vai vielä ns. miettimisaikaa eli yleissivistävän lukio koulutuksen. Itse lukion käyneenä voin sanoa, että lukio ei kyllä ole vaikea, kokeista kyllä pääsee heittämällä läpi jos vähänkin on pitänyt korvia auki tunnilla. Siis kokeethan on ihan samoja tehtäviä kuin mitä tunnilla käydään, ei kyllä ihan oikeasti ole vaikeaa. Tietysti pitää olla tiettyä motivaatiota ja halua lukea ja kerrata sekä tehdä myös joskus niitä läksyjä jos haluaa oikeasti oppia - voi tietenkin päntätä asiat kokeeseen ja unohtaa sen jälkeen mikä toimii todella hyvin lukiossa (valitettavasti). Mutta itse olen saanut kymppejä kokeista ihan vain kuuntelemalla, kaikilla tunneilla ei kirja edes ole välttämätön jos osaa tehdä kunnon muistiinpanot.

En näe mitään syytä miksei pärjäisi lukiossa, ei se lukio mikään yli-ihmisten koulu ole.. Mutta toisaalta lukio on kyllä hemmetin turha ellei suuntaa yliopistoon ja yliopistonkin kanssa kannattaa miettiä mille alalle oikeasti edes kannattaa työttömäksi jäämisen takia hakeutua.

Ai joo ja myös se piti sanoa että lukioissa on ihania opinto-ohjaajia, että poikasi kannattaa varata heti ensiksi sellaiselle aika (jos menee lukioon) ja jutella juuri näistä omista terveyteen liittyvistä asioista ja oppimisvaikeuksista yms. Aivan varmasti keksii toimivan ratkaisun pojallesi. Siis ihan omasta kokemuksesta sanon, kannattaa hyödyntää joten rohkeasti vaan kokeilemaan jos poikaasi lukio kiinnostaa. :)

Mä kannustaisin ja tukisin poikaa siinä opiskelu toiveessa joka pojalla itsellään on. ELi jos haluaa lukioon niin sinne sitten! En näe syytä miksei poikasi voisi pärjätä lukiossa. Vaikka sillä seiskan keskiarvollakin. Jos vain on haluja ja keskittymiskykyä jaksaa kuunnella tunneilla.

Mua jäi vaivaamaan toi lause, että poikasi on pärjännyt "joten kuten" ... Mitä se tarkoittaa? Onko pojalle suositeltu esim lääkärin toimesta lääkitystä?

[QUOTE="Vieras";28058972] Mutta toisaalta lukio on kyllä hemmetin turha ellei suuntaa yliopistoon ja yliopistonkin kanssa kannattaa miettiä mille alalle oikeasti edes kannattaa työttömäksi jäämisen takia hakeutua.[/QUOTE]

Olen erimieltä. Lukio ei koskaan ole turha. Sieltä saa oikeasti hyvän yleissivistyksen. Ja aika helposti. Lukiosta valmistuttua on vasta 19-20 vuotias joten vielä on hyvää aikaa opiskella se ammatti mitä haluaa.

• Tykkää
Reactions: Data
Lukio yleissivistävänä kouluna ei ole koskaan turha. Nykymaailma toimii niin paljon tiedon varassa, että ihan varmasti on hyötyä lukion käymisestä ihan riippumatta mille alalle sitten suuntautuu.

[QUOTE="Veera";28058924]Mitä sä olet opiskellut yliopistossa? On mennyt multa ihan ohitse, että olet edes opiskellut yliopistossa. Ei ole mitään käsitystä sun alasta. Sen tiesin palstakirjoitusten perusteella, että astro on tainnut opiskella aika paljonkin yliopistossa mutta ei nyt kyllä muistu nekään alat mieleen.

Niin ja miksiköhän meidän joidenkin pitää lukea niitä kirjoja ja siltikin välillä tuntuu ettei mitään muista. :laugh:[/QUOTE]

FM tietojenkäsittelytieteestä. Johtamisesta kävin aineopinnot ja ne tuntuivat vielä helpommilta kuin tkt:n kurssit.

Jos poika itse haluaa lukioon, kannustaisin sinne. Lukion voi suorittaa vaikka neljässä vuodessa, jolloin saa vähän enemmän aikaa siihen lukemiseenkin, jos on vaikeampaa.

Lukio on ihan hyvä yleissivistävä koulu. Jos se ei kiinnosta eikä opiskele, niin se on yhtä tyhjän kanssa, mutta ihan samoin se on minkä tahansa muun koulun kanssa. Jos poikaa ei yhtään kiinnosta mennä amikseen, niin ei sinne menemisessä ole mitään järkeä, vaikka se oiskin lukiota helpompaa.

[QUOTE="Ilves";28058967]Vituttaa kun joka ikiseen tämmöseen ketjuun tulee joku leuhkimaan, että "ei tartte tehä mitään ja silti hyvin meni". Ihmisillä on kuulkaa aika paljon eroja. Ja myös siinä on eroja, että minkä mieltää pänttäämiseksi. Ja toiset oppii eri tavoin...[/QUOTE]

Minulla on tarkkaavaisuushäiriö kuten aapeen lapsellakin. Uskon olevani oikeutettu kommentoimaan ketjuun.

Taidat ymmärtää tahallasi väärin? Kai hän tunneilla aukaisi kirjat, ei vaan erikseen päntännyt kirjoituksiin.

Niin että avasi sittenkin jossain vaiheessa? =) Ensimmäisestä viestistä kun sai sen mielikuvan, että vaimosi on niin helkutin viisas, että kaikki tieto on ollut hänen päässään jo syntymästä lähtien.

Sillä taas ei ole mitään uutisarvoa, ettei joku yritä kiriä parin viikon lukulomalla koko lukion oppimäärää kiinni. Kyllä sen oppimisprosessin olisi pitänyt tapahtua sen edeltävän parin vuoden aikana, ei hiki hatussa kirjoituksia edeltävänä iltana.

[QUOTE="Vieras";28059033]Lukio yleissivistävänä kouluna ei ole koskaan turha. Nykymaailma toimii niin paljon tiedon varassa, että ihan varmasti on hyötyä lukion käymisestä ihan riippumatta mille alalle sitten suuntautuu.[/QUOTE]

Eihän lukio turha ole, mutta moni muu koulu saattaa olla hyödyllisempi.

[QUOTE="Vieras";28059051]Data, tämä ei ole sinun ketjusi. Avaa oma.[/QUOTE]

Sano tuo kyselijöille. Sitä paitsi tuo liittyi siihen mitä muut ovat jutelleet täällä.

Miksi sinä taas täällä olet? Tuo huomautus oli aiheeton ja onko sinulla edes kokemusta/tietoa tarkkaavaisuushäiriöstä ja sen vaikutuksesta opiskeluun? Jos haluat puhua minusta tai astrosta, avaa oma ketju sille.

Sano tuo kyselijöille. Sitä paitsi tuo liittyi siihen mitä muut ovat jutelleet täällä.

Miksi sinä taas täällä olet? Tuo huomautus oli aiheeton ja onko sinulla edes kokemusta/tietoa tarkkaavaisuushäiriöstä ja sen vaikutuksesta opiskeluun? Jos haluat puhua minusta tai astrosta, avaa oma ketju sille.

Ei mitään lisättäävää edelliseen viestiini, ei ole sinun ketjusi. Kukin meistä voi johdattaa keskustelua takaisin aiheeseen, ei asian viereen (mihin toki tällä viestilläni syyllistyn).

Ja niin, kaverini lapselle kymppiluokka oli ok, vaikka tällä pojalla ei diagnoosia ollutkaan.

[QUOTE="vieras";28059079]Lukio on paras vaihtoehto jos ei omaa selkeitä erityistaitoja joiden varaan voi luoda uran.[/QUOTE]

Hah hah hah. Jos erikoislahjakkuutta ilmenee, niin sitten varsinkin pitää mennä lukioon. Tuo poikahan on matemaattisesti erityislahjakas. Ehdottomasti lukioon. Pärjää varmasti jos saat vähän kuria touhuun.

Lukio kannattaa ainoastaan siinä tapauksessa, jos tarkoituksena on lähteä yliopistoon opiskelemaan. Ammattikorkeakouluun voi päästä ihan yhtä helposti amiksen jälkeenkin. Esim. jos sosiaaliala kiinnostaa, niin voi käydä vaikka lähihoitajakoulutuksen ensin ja sitten hakea AMK:hon. Lukiosta saattaa olla jopa haittaa, jos kirjoituksista tulee vaikka B:tä ja C:tä. Sellaisilla papereilla ei ole juuri mitään virkaa! Yliopistoon jos menee, niin sitten tietysti pitää käydä lukio ja kirjoituksiin kannattaa oikeasti panostaa. Kysy pojaltasi, mikä häntä kiinnostaa isona. Onko esim. hyvä kädentaitoa vaativissa jutuissa? Kaikkia ei ole luotu pänttäämään ja lukemaan.

Lukio kannattaa ainoastaan siinä tapauksessa, jos tarkoituksena on lähteä yliopistoon opiskelemaan. Ammattikorkeakouluun voi päästä ihan yhtä helposti amiksen jälkeenkin. Esim. jos sosiaaliala kiinnostaa, niin voi käydä vaikka lähihoitajakoulutuksen ensin ja sitten hakea AMK:hon. Lukiosta saattaa olla jopa haittaa, jos kirjoituksista tulee vaikka B:tä ja C:tä. Sellaisilla papereilla ei ole juuri mitään virkaa! Yliopistoon jos menee, niin sitten tietysti pitää käydä lukio ja kirjoituksiin kannattaa oikeasti panostaa. Kysy pojaltasi, mikä häntä kiinnostaa isona. Onko esim. hyvä kädentaitoa vaativissa jutuissa? Kaikkia ei ole luotu pänttäämään ja lukemaan.

Ei ole kädentaitoa vaativissa jutuissa hyvä. Vaan kylläkin enemmän semmoinen pohdiskelija. Siksi kyllä ajattelen, että lukio olisi varmaan hyvä.

Ja siis kyllä mä tosta AMK:sta oon sitä mieltä, että lukio on senkin kannalta parempi. Saatikka sitten joku yliopisto, niinkuin sanoitkin. Itse oon aikuisopiskellut AMK:ssa ja kyllä siellä ne lukion käyneet on parempia kuin muut. Siis keskimäärin.