Onko muiden lasten päiväkodissa mielenterveyspotilaita töissä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "huolestunut äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";27487747]Tässä on se syy, miksi päiväkodin toiminnasta kannattaa valittaa suorana korkeammalle taholle, ei vain päiväkodin johtajalle. He ovat usein itse päiväkodissa työskennelleitä ja saattavat hyväksyä lasten huonoakin kohtelua. Ylemmässä johtoportaassa on korkeammin koulutettuja ihmisiä, jotka osaavat lain paremmin ja vaativat parempaa kohtelua lapsille. Enkä tarkoita korkeammalla koulutuksella että ovat empaattisempia vaan sitä että tietävät että jos työntekijöiden tekoihin ei puutu niin laillisiakin seurauksia voi olla.[/QUOTE]

Jep. Minä en valittanut työntekijästä mutta puutteellisesta hygieniatasosta vessoissa (ei ollut saippuaa tai jos joskus oli, sitä ei saanut käyttää), valitin suoraan ylemmälle taholle ja sen jälkeen on ollut saippuaa + vessat siivottu useammin. :)

Muissa työpaikoissa ei saa ottaa työkaveria syliin ja pitää sitä siinä väkisin jos ei osaa käyttäytyä yms. yms. Ja huutaminenkin on erilaista eri ihmisten korvaan, ja jos ei tiedä mitä on ennen sitä tilannetta tapahtunut niin ei voi tietää oliko äänen korottaminen maitolasin kaatumisesta oikeutettua vai ei...

Äänen korottaminen on eri asia kuin huutaminen. Päiväkodissakin saa vain poikkeustapauksissa ottaa syliin ja pitää väkisin, huutamista ei ole päiväkodeissa henkilökunnalle sallittu. Jäähypenkkikin alkaa olla kyseenalainenl, erityisesti jos se sijaitsee muista eristettynä.

Juu, ja viereen ei saa mennä makaamaan jos lapsi ikävöi tai pelkää nukkarissa siis, kun voi tulla syyte. Halata ja koskettaa ei saa kun voi tulla syyte. Mitään ei saa tehdä lapselle ettei vaan loukkaa tämän itsemääräämisoikeuttaan tai yksityisyyttään.

[QUOTE="vieras";27487805]Äänen korottaminen on eri asia kuin huutaminen. Päiväkodissakin saa vain poikkeustapauksissa ottaa syliin ja pitää väkisin, huutamista ei ole päiväkodeissa henkilökunnalle sallittu. Jäähypenkkikin alkaa olla kyseenalainenl, erityisesti jos se sijaitsee muista eristettynä.[/QUOTE]

Niinpä niin, sekin riippuu ihmisestä milloin äänen korottaminen menee huudon puolelle. ;) Ja ap:lla kun näyttää menevän muutenkin ylitulkinnan puolelle niin vähän kyseenalaistan sitä huutoa. Mutta totuushan ei koskaan selviä joten vain spekuloinniksihan tämä täällä jää..

[QUOTE="vieras";27487599]Ai että ihan naapureita ovat? No kyllä sitten varmasti tuntee tosi hyvin.[/QUOTE]

Samaa mietin =) Mullakin on tässä "naapureina" noin 60 asukasta joista en varsinaisesti tunne yhtään. Lähimmät naapurit näöltä ja nimeltä, poristaan pihalla ja rapussa tavatessa niitä näitä ja seinänaapurista tiedän että hän on mielenterveyskuntoutuja (kertoi itse ja pyysi ottamaan yhteyttä äitiinsä jos hänen kotoaan alkaa kuulua älytöntä huutamista tai paikkojen rikkomista).

Meiltäkin kuuluu usein huutoa (yleistä älämölöä ja kailotusta, lasten itkua, äidin karjahtelua jne) ja minäkin näppäilen puhelintani usein pihalla ollessa. Minulla ei ole mielenterveysongelmia eikä lapsiamme kohdella kaltoin vaikka joskus korotankin ääntäni. Joku naapuri tosin voi "tietää" asian olevan juuri toisella tavalla.

Nämä on naitä just...

[QUOTE="vieras";27487805]Äänen korottaminen on eri asia kuin huutaminen. Päiväkodissakin saa vain poikkeustapauksissa ottaa syliin ja pitää väkisin, huutamista ei ole päiväkodeissa henkilökunnalle sallittu. Jäähypenkkikin alkaa olla kyseenalainenl, erityisesti jos se sijaitsee muista eristettynä.[/QUOTE]

Oho, missä tämmöset säännöt?

Kyllä mun lapseni tarhassa (tarkaavaisuus- ja hahmottamishäiriöisille lapsille olevassa ryhmässä) ainakin korotetaan ääntä ja huudetaankin toisinaan, jäähypenkki on käytössä ja eristetään jopa huoneeseen. pahasti käytöshäiriöinen lapsi on jopa kääritty lakanaan rauhoittumaan kun potki ja löi toisia. Ja tämän he ovat tuoneet ilmi itse niin meille kuin esim. lapsen hoitavalle lääkärille ja terapeutille, näin kuulemma toimitaan myös esim. lasten psykalla.

Ilmeisesti lapsille karjuminen on ihan arkipäivää päiväkodissa ja kaikki ovat sitä mieltä että on ok että lapsen hoitajalla on alkoholiongelma ja mielenterveysongelmia.

no ok anteeksi että avauduin

Muissa työpaikoissa ei saa ottaa työkaveria syliin ja pitää sitä siinä väkisin jos ei osaa käyttäytyä yms. yms. Ja huutaminenkin on erilaista eri ihmisten korvaan, ja jos ei tiedä mitä on ennen sitä tilannetta tapahtunut niin ei voi tietää oliko äänen korottaminen maitolasin kaatumisesta oikeutettua vai ei...

Ja paskanmarjat. Hoitajilla on todella ammattitaito hakusessa, jos pitää lapsille töissä karjua.

Mutta onhan se nyt tälläKIN palstalla todettu, että kaikenmaailman tekijät ovat lapsia hoitamassa, perhepäivähoidossa ja päiväkodissa.

[QUOTE="huolestunut äiti";27488002]Ilmeisesti lapsille karjuminen on ihan arkipäivää päiväkodissa ja kaikki ovat sitä mieltä että on ok että lapsen hoitajalla on alkoholiongelma ja mielenterveysongelmia.

no ok anteeksi että avauduin[/QUOTE]

Jos siellä ihan lämpimikseen karjuu ja karjumalla nolaa tai pelästyttää lapset niin ei se nyt täysin oikein ole eikä aja asiaa. Joskus on ääntä korotettava kovastikin, että saa asiansa 20 lapsen laumalle sanottua.

[QUOTE="huolestunut äiti";27488002]Ilmeisesti lapsille karjuminen on ihan arkipäivää päiväkodissa ja kaikki ovat sitä mieltä että on ok että lapsen hoitajalla on alkoholiongelma ja mielenterveysongelmia.

no ok anteeksi että avauduin[/QUOTE]

Älä välitä. Musta se ei ole ok. Tai se tietty riippuu ongelman vakavuudesta. Pelkkä mielenterveysongelma ei vielä automaattisesti tarkoita, etteikö selviäisi hyvin työstään lasten parissa. Ja alkoholista, vaikka en itse katokaan hyvällä jokaviikonloppusta reipasta ryyppäämistä niin jos se ei vaikuta työntekoon, ni sitten ei paljoa ole siihen sanottavaa. Tässä varmaan suurimman osan pointti oli ettei vielä kertomasi perusteella voi hirveästi vetää johtopäätöksiä koko tyypistä.

• Tykkää
Reactions: MorbidMama
Älä välitä. Musta se ei ole ok. Tai se tietty riippuu ongelman vakavuudesta. Pelkkä mielenterveysongelma ei vielä automaattisesti tarkoita, etteikö selviäisi hyvin työstään lasten parissa. Ja alkoholista, vaikka en itse katokaan hyvällä jokaviikonloppusta reipasta ryyppäämistä niin jos se ei vaikuta työntekoon, ni sitten ei paljoa ole siihen sanottavaa. Tässä varmaan suurimman osan pointti oli ettei vielä kertomasi perusteella voi hirveästi vetää johtopäätöksiä koko tyypistä.

Juuri näin!

[QUOTE="vieras";27488019]Ja paskanmarjat. Hoitajilla on todella ammattitaito hakusessa, jos pitää lapsille töissä karjua.

Mutta onhan se nyt tälläKIN palstalla todettu, että kaikenmaailman tekijät ovat lapsia hoitamassa, perhepäivähoidossa ja päiväkodissa.[/QUOTE]

Ja sen että ko hoitaja todella karjui epäasiallisesti tiedämme mistä?

No mä tuskin viittin tässä kertoa kauhean tarkasti, koska en todella halua että mua tästä tunnistetaan... tai tätä hoitajaa.

Astuin sisään ovesta ja kuulen huutoa ja lapsen nimittelyä, kun kurkkasin ovesta näin lapsen istuvan itkusilmässä ja kaatunut maitolasi pöydällä ja toinen hoitaja alkoi siivota sitä. Toinen hoitaja vielä jatkoi että nyt et kyllä saa enää maitoa sit lisää, on se kumma kun ei neljävuotias osaa lasista juoda jne jne. kun näki mut niin lopetti. Mut se huuto oli niin kova ett itsekin säikähdin.

Ja tuo naapuri, heillä on samanikäisiä lapsia ja ovat ulkoilleet pihalla yhdessä. Tää hoitaja on itse kertonut ongelmistaan ja on leuhkinut alkon käytöllään.

[QUOTE="huolestunut äiti";27488269]No mä tuskin viittin tässä kertoa kauhean tarkasti, koska en todella halua että mua tästä tunnistetaan... tai tätä hoitajaa.

Astuin sisään ovesta ja kuulen huutoa ja lapsen nimittelyä, kun kurkkasin ovesta näin lapsen istuvan itkusilmässä ja kaatunut maitolasi pöydällä ja toinen hoitaja alkoi siivota sitä. Toinen hoitaja vielä jatkoi että nyt et kyllä saa enää maitoa sit lisää, on se kumma kun ei neljävuotias osaa lasista juoda jne jne. kun näki mut niin lopetti. Mut se huuto oli niin kova ett itsekin säikähdin.

Ja tuo naapuri, heillä on samanikäisiä lapsia ja ovat ulkoilleet pihalla yhdessä. Tää hoitaja on itse kertonut ongelmistaan ja on leuhkinut alkon käytöllään.[/QUOTE]

Mielenterveyskuntoutujienko on tehtävä sitten työtä pissa sukassa ja ei saa pitää kuria lapsille? Tuo tilanne, josta kerroit, et selvästikään nähnyt koko tilannetta. Joten jos lapsi on ollut itkusilmässä, voi olla, että on kiukutellut ja kaatanut itse lasin pöydälle. Ja kyllä lapsille on rajat asetettava. Nimittely ei tietystikään ole oikein, mutta millaisesta nimittelystä sitten puhut? Alkon käytöstä sanoisin sen verran, että jos on töissä humalassa, se on sitten työnantajalle kuuluva asia. Muuten se ei kuulu vanhemmille, koska on henk.koht. elämän asia.

[QUOTE="anonyymi";27487669]Mun ex työtoveri päiväkodissa:
-pakotti lapsia syömään niin että oksensivat lautaselle
-huusi lapsille milloin mistäkin syystä
-haukkui lapsia tyhmiksi ja idiooteiksi
-rikkoi kaikkia yhdessä sovittuja sääntöjä oman mielensä mukaan
-oli täysin arvaamaton, ei tiennyt ikinä millä päällä tuli töihin
-haukkui välillä meidät työverit lyttyyn, välillä oli ylen ystävällinen

kestin 3kk ja lopetin tuolla, sääliksi käy lapsia, johtajalle puhuin, mutta johtaja vain totesi että tuollainen on ollut viimeiset 20 vuotta...[/QUOTE]

Hyi h*lvetti! en varmana olisi jättänyt asiaa sikseen, johtajallakin on pomo..... ja sen pomolla oma pomo. Ja myös lasten vanhemmille tulee tuollaisesta kertoa, jos ei siihen heti muuten puututa. He ainakin voi tehdä rikosilmoituksen, jolloin johtajankin takapuoleen tulee äkkiä vipinää....

Aloitukseen, se että vetää viikonloppuisin viinaa ja dogaa, ei tarkoita ettei voisi olla viikolla työkykyinen. Se on jokaisen oma asia mitä tekee vapaa-ajalla.

23 lapsen keskellä on joskus pakko HUUTAA, luuletteko että 23 lasta villeimmillään saa kuriin ja kontaktiin jollain pikku jutustelulla? Asiaton huutaminen esim. yhdelle lapselle maitolasin kaatumisesta on väärin. Jos taas lapsi tahallaan heittelee maitolaseja pisin pöytiä useasti niin henk.koht. olen sitä mieltä että ääntä saa siinä kohtaa korottaa, lapsen nimittely ei ole silti oikein.

Kännykkä ei välttämättä ole hoitajan henkilökohtainen, se voi olla myös työpuhelin.

Aloittajan viesti on vain spekulaatiota, sille ei voi antaa kovin paljon painoarvoa...."eräs tuttu puistossa kertoi, että pk, n hoitajalla on pahoja mt-ongelmia..." Päiväkodin työntekijät tosiaan ovat ihmisiä hekin, omine ongelmineen, se heille salliittakoon. Kenenkään mt-ongelmat eivät kuulu sivullisille ja niitä on turha spekuloida. Mt -ongelmaiset voivat olla työssä, kunhan hoitavat työnsä asiallisesti. Ihmisiä on vähän tökeröä lokeroida "mt-ongelmaiset".

Ymmärrän aloittjan huolen , kaikkihan me haluamme lapsillemme parasta mahdollista hoivaa. Kuitenkin pitää lähteä siitä, että jos työssä ilmenee ongelmia tai huomaa päiväkodissa epäkohtia, niistä ensisijaiseti keskustellaan ko. henkilön ja mahd. johtajan kanssa.

Eri-asia on sitten selkeät laiminlyönnit ja kaltoinkohtelu, virkavirheet, kuten esim. ylempänä mainitut pakkosyöttämiset tmv. Niistä HETI yhteys vaikka poliisiin, jos ei muu auta!

Yhteistyössä