Onko muilla herkästi oksentavia lapsia? Onko tämä normaalia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Meillä on tuollainen reilu 2-vuotias poika. Pienempänä oksensi aina kun oli itkenyt ihan älyttömästi; yleensä päätyi itku siis siihen että tuli oksennus. Meni kuitenkin ohi mutta nyt on alkanut taas; saattaa oksentaa jos on syönyt vaikka ruokaa ja siihen päälle jälkkäriä - sanoo että huono olo ja menee oksentamaan. Huono olo menee saman tien ohi eikä enää sen jälkeen valita. Ei ole mitenkään väsynyt tai huonovointinen muuten ja paino menee ihan omalla käyrällään.
Toinen milloin saattaa oksentaa on se että jos itkee kovasti niin oksennus tulee kovin helposti. Onko tuollainen normaalia vai voiko tuo viitata johonkin isompaan?

Kärsiikö esim. matkapahoinvoinnista? Tulee ensimmäisenä mieleen että on vain harvinaisen herkkämahainen. Meillä on hieman vajaa 2-vuotias poika jolla on joskus ollut pahoinvointia juuri esim.hysteerisen itkukohtauksen päätteeksi, mutta se yleensä edellyttää sitä että on juuri syönyt. Samoin on jo lähdemme autolla jonnein, pitää odottaa ainakin pari tuntia syömisestä tai poika oksentaa autoon kaaressa... Paino menee nätisti käyrällä, joten ei mitään sellaista ongelmaa täälläkään.

Pienempänä oli matkapahoinvointiakin mutta sekin mennyt nyt hieman isompana ohitse. Tuota oksentamista on kyllä sattunut yleensä aina ruoan ja/tai itkemisen jälkeen. Tai kerran esimerkiksi jäi appelsiininpala hieman kurkkuun niin tuli oksennus. Ei muuten pahoinvoiva tai mitään; oksentaa ja se on siinä. Jatkaa touhujaan.

Ikävä pulma. Tiedän kaksi erillistä tapausta, joissa kyseessä herkästi oksenteleva lapsi. Toisessa syyksi ilmeni refluksi, toisessa keliakia. Keliakia löydettiin vasta, kun ei keksitty enää mitään muuta kuin tehdä testi, vaikka lääkäri ei edes uskonut oksentelun johtuvat siitä. Niin vaan oli.

Oh, refluksi? Meillä tuo samainen lapsi välillä kakoo ja nieleskelee vaikkei olisi juuri syönytkään mitään. Käytin lääkärilläkin kun ajattelin jotain refluksia tmv. mutta lääkäri sanoi että niekeskely on vaan tapa.

No voi, onpa ikävä vaiva. Valitettavasti en osaa auttaa.

Otsikkoon reagoin, koska meidän 2½-vuotias on aika herkkä hajujen suhteen. Esim kakkahädällä pitää aina nenästä kiinni ja yökkäilee "kun haisee". Onpa tuo raukka yhdesti oksentanutkin vessakäynnin päätteeksi juuri pahan hajun takia...

[QUOTE="vieras";22169177]meillä herkästi oksentava lapsi. varsinkin jos on paha haju tai joku puhuu jotain "ällöttävää" niin saattaa oksentaa :D[/QUOTE]

Peesi. Kauhean kiva vaiva :/

Siis meillä oli kerran niin "ihana" tilanne, kun lapsi näki televisiossa puklaavan vauvan. Oksensi, kun näki sen. Minä kiikutin peiton putsattavaksi vessaan, ja kakoin siinä pestessäni sitä, itse olen samanlainen. Lapsi tulikin siihen viereen ja näki minun kakovan, ja oksensi eteisen lattialle :headwall:

Oksentaa helposti yskiessäkin, tai huutaessa. Tai jos ruoan koostumus on "outo". En tiedä minkä verran liittyy allergioihin, refluksia ei ole enää ollut maidon jättämisen jälkeen, mutta muuten hyvin niukka ruokavalio käytössä.

Uusimmat

Yhteistyössä