Onko muilla tälläistä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Murmeli -76
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Murmeli -76

Aktiivinen jäsen
24.08.2007
2 401
1
36
Onko kenelläkään 4-v.poikaa?Itsellä on 2 poikaa ja nyt on alkanut menemään hermot tän vanhemman kanssa totaalisesti.Huutaako kenenkään muun lapsi jos käsketään esim.kuivaamaan suihkun jälkeen itse tai pukemaan itse?meillä alkaa välittömästi huuto "etten mä osaa".Hän osaa kyllä pukea yms.Ja siis joka asiasta melkein nykyään sama mekkala.Nyt kun tuo 10kk ikäinen pikkunenkin tutkii paikkoja ja ottaa leluja,juuri ne lelut isomman täytyis saada..ja taas huudetaan..Alkanut muutenkin yht"äkkiä tekemään kiusaa kauheesti pikkuveljelleen ja koiralle ja alkanut myös niskoittelemaan enemmän kuin koskaan.Uhma alkoi kunnolla kun pikkuveli syntyi,kuinka kauan se oikeen kestää jos tämä käytös siihen kuuluu?

Minusta tuo on mustasukkaisuutta pikkuveljeä kohtaan ja samalla huomionhakua teiltä samoin keinoin kuin pikkuvelikin (eli taantumista sen vuoksi, että häntä hoidettaisiin samoin kuin vauvaakin). Jostain olen kuullut, että usein tuo mustasukkaisuus ja huomionhaku tulevat juuri siinä vaiheessa, jolloin pienempi sisarus alkaa liikkua -> hänestä tulee silloin isosisarukselle "todellinen uhka", koska alkaa osata jo samoja asioita kuin isompi sisaruksensakin.
Tilanne helpottuu toivottavasti, kun annatte isommalle paljon positiivista huomiota. Kovasti kehuja onnistuneista suorituksista ja samalla hänelle omia vastuuhommiaan, jotka ovat hänelle ns. isomman lapsen hommia ja samalla mainostatte niitä hänelle niin, ettei pikkuveli osaakaan näitä vielä, vaan sinäpä isompana osaatkin!

Alkuperäinen kirjoittaja Wilkins:
Minusta tuo on mustasukkaisuutta pikkuveljeä kohtaan ja samalla huomionhakua teiltä samoin keinoin kuin pikkuvelikin (eli taantumista sen vuoksi, että häntä hoidettaisiin samoin kuin vauvaakin). Jostain olen kuullut, että usein tuo mustasukkaisuus ja huomionhaku tulevat juuri siinä vaiheessa, jolloin pienempi sisarus alkaa liikkua -> hänestä tulee silloin isosisarukselle "todellinen uhka", koska alkaa osata jo samoja asioita kuin isompi sisaruksensakin.
Tilanne helpottuu toivottavasti, kun annatte isommalle paljon positiivista huomiota. Kovasti kehuja onnistuneista suorituksista ja samalla hänelle omia vastuuhommiaan, jotka ovat hänelle ns. isomman lapsen hommia ja samalla mainostatte niitä hänelle niin, ettei pikkuveli osaakaan näitä vielä, vaan sinäpä isompana osaatkin!

Joo kyllä hän saa huomiota osakseen paljon pitkin päivää ja hänelle on sanottu montakin kertaa että hän on isoveli ja osaa paljon juttuja mitä pikkuveli ei osaa.Toiset päivät ovat parempia kuin toiset.Joskus vaan ottaa pattiin tämä touhu.Kiitoksia vastanneille,mukava huomata että samanlaista on muuallakin. =)

Meillä on kanssa, nimenomaan neljä vuotiaalla pojalla. Tai ei ehkä ihan samaa, mutta kiukuttelua kuitenkin, joka asiasta. Huutaa ja raivoaa välillä, mutta normaalisti on kyllä ihanan aurinkoinen ja osaava poika.

Juu, samanlaista on meilläkin. Pojat on 4v, kohta 3v ja 1v ja tuo 4v on KOKO ajan härnäämässä keskimmäistä ja saa noita raivareita pitkin päivää milloin mistäkin.

Yhteistyössä