Onko muilla tälläst "ongelmaa", kun lapsi sairastaa??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ??
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

??

Vieras
Mä en ikinä haluais jäädä töistä pois, tulee olo ihan ku tekisin jotain väärin. Ja kuvittelen et työkaverit ajattelevat must pahaa ku oon terveenä kotona. Jotenkin vaan on huono oma tunto. Ja huomenna pitäis hakee sairasloma todistus ja olla tuon flunssasen lapsen kanssa kotona.

tuli ehkä ennen, mutta ei enää. Kaikki lapselliset joutuu olemaan ja siihen meillä on lain suoma oikeus. Mitään palkintoa ei saa jos oikeuttaan ei käytä.

Mulla ois huomenna erittäin paljon mun läsnäoloa vaativa juttu, mut se on nyt niin, et nou kän duu.
Firmassa on joku 700 työntekijää, ehkä ne selviää vaikka yksi on poissa. Kollega joutuu tietty kovimman paineen alle, kun tekee munkin työt.

Tuttu tunne.. mut meil onneks on sellaset työkaverit et päinvaston ajavat töistä pois, jos kuulevat et laps on kotona (vaik olis isän kanssa) sairaana..
Nyt käännät ajatuksen niin, että sä annat lapselle enemmän (varsinkin silloin kun se on sairaana), mitä pystyt kuunapäivänä työkavereille anamaan!! Lapsi tarvitsee sinua nyt, ei työkaverit!!

Yritän kokoajan selittää itelleni et tää on vaan pakko. Mullakin ois ollu huomenna koko päivä töitä ja nyt joku joutuu sen mun vuoron tekemään. Enkä usko et työkaverit pahal ajattelee, se on tuol omien korvien välissä vaan.. Mut inhottava olo..

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kyllä mun työnantaja ainakin vaatii. Todistuksen jossa lukee lapsen nimi ja vanhemman nimi joka on lapsen kanssa kotona.

Eli vaatii aina ihan lääkärissä käynnin. Entä sitten tilanne, jossa lapsi on oksentanut viikonlopun, mutta ei enää maanantaina, niin mennäänkö silti maanantaina lääkäriin ja kerrotaan et eilen oksensi?

Ei tule huonoa omaatuntoa. :) Lapsi tarvitsee minua, mutta duunissa en ole korvaamaton. Kerran tosin vaan olen joutunut olemaan yhden päivän töistä pois lapsen kuumeen vuoksi. Meillä työnantaja ei vaadi sairauslomatodistusta lapsen, eikä oman sairastelun vuoksi: kolme päivää saa sairastaa/hoitaa sairastelevaa lasta omalla ilmoituksella.

Lapsen takia ei ole koskaan ollut vaikea olla pois. Pakkohan se on jäädä silloin kotiin, kun ei ole muuta mahdollisuutta. Sen sijaan vaikeampi on ollut jäädä sairastamaan, kun itse on kipeä. Nyt yt-neuvottelujen jälkeen en kylläkään mene enää sairaana töihin, vaan pyydän heti sairauslomaa. Sen verran törkeästi homma hoidettiin meillä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
No tollasessa tilanteessa varmaa oisin jo sunnuntaina käyny sairaalan päivystyksessä. Mut joo, aina pitää todistus mun työnantajalle.

Noh, meiltä on 50 kilometriä päivystykseen... Eli en kyllä lähtenyt, kun lapsi tosiaan on oksentanut tänään.

Täytyy murehtia aamulla lisää ja alkaa soitella lääkäriin, työnantajalle jne.

Lapsi vielä niin pieni, ettei ole lapsen sairauksien vuoksi tarvinnut olla pois. Mulla on kuitenkin huono omatunto aina omienkin sairauksien vuoksi. Aina vähän sellainen olo kuin lintsaisi tai ainakin pitäisi vakuutella olevansa sairaana, vaikka makaisi neljänkymmenen asteen kuumeessa. Raskaana jouduin olemaan saikulla paljon ja se oli ahdistavaa, kun tunsi, ettei raskauden vuoksi pitäisi joutua olemaan pois. Helpottavinta olikin, kun ongelmat osuivat lomaviikoille, ei joutunut selittämään kenellekään.

Olet liian kiltti ja tunnollinen työntekijä! Tiedän tunteen, sillä olen itsekin ollut samanlainen. Etenkin ennen lapsen syntymää uhrasin työlleni paljon ja olin monet kerrat myös sairaana töissä, koska kotiin jääminen aiheutti niin suuret omantunnon tuskat. Ihan älytöntähän se on, sillä vaikka työ on ihmiselle tärkeä juttu, ei se nyt niin tärkeä saisi olla, että se menee kaiken muun ohi. Nyt lapsen myötä arvojärjestys on mennyt uusiksi ja työ tulee todellakin vasta lapsen ja perheen jälkeen.

Alkuperäinen kirjoittaja ylitunnollinen kiltti tyttö:
Lapsi vielä niin pieni, ettei ole lapsen sairauksien vuoksi tarvinnut olla pois. Mulla on kuitenkin huono omatunto aina omienkin sairauksien vuoksi. Aina vähän sellainen olo kuin lintsaisi tai ainakin pitäisi vakuutella olevansa sairaana, vaikka makaisi neljänkymmenen asteen kuumeessa. Raskaana jouduin olemaan saikulla paljon ja se oli ahdistavaa, kun tunsi, ettei raskauden vuoksi pitäisi joutua olemaan pois. Helpottavinta olikin, kun ongelmat osuivat lomaviikoille, ei joutunut selittämään kenellekään.

No must on tältä tuntunu kans aina, omien sairauksien kohalla. Ja nyt kun olen lapsen saannin jälkeen palannut töihin niin pitää olla aivan terveenä poissa.

riitelin just palkkakonttorin kanssa noista todistuksista. Neuvola oli jostain syystä kirjoittanut toditukseen, et puhelimessa annetut tiedot. Ei ollu koskaan ennen kirjoittanut ja mä en eedes lukenut koko kuponkia.
Tästä lähtien mulla on oltava sit aina lääkärin paperi. Ja tänään sit hainkin semmoisen huomista varten, Mehiläisestä, 80e. Olis pare kelvata.

Ja kollegoilta utelin, et mitä sitten kun oksennetaan tai ripuloidaan, niin vastaus oli, et menet päivystykseen ja vaadit todistusta. Mitä useammin se lapsi ehtii oksentaa päivystyksen lattialle, sen nopeammin se kuponki tulee...

Työnantajille EI välttämättä KELPAA puhelintodistus. Muistakaa pyytää terkkaa, ettei kirjoita sitä puhelin-juttua siihen paperiin, nin kaikki on ok. (Uhatkaa tuoda se sairas lapsi sinne tk:een, kyllä ne sit joustaa...)

Yhteistyössä