onko muilla yhtä vaikeaa 4-vuotiasta lasta kuin meillä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja muita
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

muita

Vieras
Valittaa,kiukuttelee,kitisee,raivoaa eikä mikään tunnu riittävän hänelle! Joka asiasta,pienestäkin, tekee suuren numeron huutamalla ja kitisemällä. Nykyään ei tee enää mieli poistua kotoa mihinkään, aina joka paikassa (kaupassa,kylässä ym.) kiukuttelee ja huutaa....Ei taida minun (eikä miehen) voimat kauaa enää kestää :( Tätä on jatkunut jo varmaan toista vuotta ja tuntuu että vaan pahenee..onko tämä enää normaalia vai ei?

Alkuperäinen kirjoittaja muita:
Valittaa,kiukuttelee,kitisee,raivoaa eikä mikään tunnu riittävän hänelle! Joka asiasta,pienestäkin, tekee suuren numeron huutamalla ja kitisemällä. Nykyään ei tee enää mieli poistua kotoa mihinkään, aina joka paikassa (kaupassa,kylässä ym.) kiukuttelee ja huutaa....Ei taida minun (eikä miehen) voimat kauaa enää kestää :( Tätä on jatkunut jo varmaan toista vuotta ja tuntuu että vaan pahenee..onko tämä enää normaalia vai ei?

No kato peiliin! Taitaa lapsi käyttäytyä just niinku te hänelle..Eli huudatte että tottelis ja ette saa kuria? Ei oo lapsen vika et on tollaset vanhemmat....

samaa mietin itse välillä, mut mua helpottaa se et välillä taas 4 vuotias osaa olla erittäin kiltistikkin. mulla on sympatiat sun puolella. ootko neuvollassa kertonu tilannetta? jos se meinaan on ihan oikeesti jatkuvaa ja kestäny noin kauan niin harkitsisin lääkärissä käyntiä, jos sattuu oleenkin vaikka jotain mikä sen selittäis, mut älä nyt paniikkia ota. luultavammin on vaik kovapäinen lapsi. toivottavasti helpottais!

Alkuperäinen kirjoittaja aino:
Alkuperäinen kirjoittaja muita:

No kato peiliin! Taitaa lapsi käyttäytyä just niinku te hänelle..Eli huudatte että tottelis ja ette saa kuria? Ei oo lapsen vika et on tollaset vanhemmat....

Joo, kertokaas nyt sitten mulle, miten tota kuria saa pidettyä ka kuriin kasvatettua? Miten te sen kurin teette?

Meillä on samanlainen 5 v. Kylässä on aina ku enkeli mutta taas viimeaikoina on kaupassa käynnit ollu todella hankalia.. Ja on koko ikänsä ollu suhteellisen haastava lapsi.

Tytöllä on kehitysviive ja ammattilaisten mukaan erittäin herkästi tulistuva temperamentti.

ei ole ainokainen ja kyllä me ollaan yritetty kuria pitää. On ollut jäähyt käytössä ja ollaan jätetty lastenohjelmia katsomatta ym. Kertokaa mitä voisin hänen kanssa kokeilla jotta arki edes hiukan helpottuisi?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei ole kuin kurin puutetta, miksi annat kitistä? Jokaisesta pienestä virheestä rokotat niin saatte ihanan perhe-elämän takaisin, ja se on hyväksi lapsellekin.

Täähän varsin hyvältä neuvolta kuulostaa. Äly hoi.

Otan ap osaa, meillä on 4-vuotiaalla ollut uhmaa jo reilun ajan mutta onneksi niitä helpompiakin hetkiä löytyy. Mutta siis kovaa tahtojen taistoa käydään ja tämä kehitysvaihe on vain kestettävä.
Saako lapsi tarpeeksi sitä positiivista huomiota niinä hyvinä hetkinä? Lapsi kun hakee sen huomion sitten hyvällä tai pahalla. Ja toisille pettymysten kestäminen vain ottaa kovemmalle kuin toisille.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
ei ole ainokainen ja kyllä me ollaan yritetty kuria pitää. On ollut jäähyt käytössä ja ollaan jätetty lastenohjelmia katsomatta ym. Kertokaa mitä voisin hänen kanssa kokeilla jotta arki edes hiukan helpottuisi?

Sinun pitää olla täsmällinen ja rankaista joka ainut kerta. Heti kun lapsi alkaa kitistä että en halua tätä leipää, niin leipä pois eikä mitään tilalle. Jos lapsi kiukuttelee että en halua tätä puseroa, niin on sitten alasti, eikä sattumalta pääse äidin kanssa pihalle tms. Koko juju on siinä että lapsi uskoo sinun toteuttavan uhkauksesi ja kun tietää että jos kiukuttelee niin saa jotain paljon pahempaa tilalle niin se loppuu. Kiukuttelee kaupassa, heti autoon tai äidille herkkuja mutta ei lapselle. Sinun pitää olla kova ja jopa julma, se on kaikki lapsen parhaaksi, kun hän ymmärtää säännöt niin hänelläkin on helpompaa.

Alkuperäinen kirjoittaja päärynärouva:
samaa mietin itse välillä, mut mua helpottaa se et välillä taas 4 vuotias osaa olla erittäin kiltistikkin. mulla on sympatiat sun puolella. ootko neuvollassa kertonu tilannetta? jos se meinaan on ihan oikeesti jatkuvaa ja kestäny noin kauan niin harkitsisin lääkärissä käyntiä, jos sattuu oleenkin vaikka jotain mikä sen selittäis, mut älä nyt paniikkia ota. luultavammin on vaik kovapäinen lapsi. toivottavasti helpottais!

samaa olen kyl pohtinnu minäkin tuon 4v kans ja samaan sarjaan on 6v ja 1v 6kk tulos kaikilla uhmaikä :/ :/ et luultavastikin helpottaa josain kohtaa !
meil tulee sileen aaltomaisesti nuo uhmakaudet ja kun toisel loppuu toinen alottaa ja kolmas peräs....huoh ....se on hyvä tietää ettei yksin ole tämän ongelman kans :hug: :hug:

Yhteistyössä