Onko muilla yli 3v. lapsia, jotka eivät ole halunneet pukea itse vielä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Halikatti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"Halikatti"

Vieras
Kun meillä poika 3,5v. ei ole osoittanut halua laittaa itse mitään vaatekappaleita päälleen, eikä olla sitä pyydeltykään. Olen ajatellut, että alkaa pukea sitten kun osoittaa siihen kiinnostusta. Hän on karkeamotoriikassa hieman kömpelö ja ikäisiään jäljessä, mutta hienomotorisesti taitava. Samoin persoonana sellainen varovainen.

Tarhasta vain toivoivat tänään, että osais jo pukea, kun hoitajat eivät ehtisi. Jotenkin en tajua, kun tarhasta vielä kertovat aina, miten heillä ei ole kiire minnekään ja jos tulee kiire, niin sitten hidastetaan vauhtia.

Ei siellä oikein voi "hidastaa tahtia". Jos meinaa syöttää ja pukea ja nukuttaa 20 lasta siinä ajassa missä palstamamma kotonaan saa ehkä yhden lapsen hoidetuksi, niin vauhtia on oltava jonkun verran. En ole lapsiltani kysellyt taitoja opetellessa, että kiinnostaako? Joko puet tai jäät kotiin, jos muut menevät ulos tms. Tai siis, ennemminkin niin, että laiska äiti, joka ei tee mitään lapsensa puolesta, on lapselle suuri etu. Vähemmän sitä palvelua!

No ei kyllä meillä ole tuon ikäisen päätettävissä pukeeko itse vai ei. Autetaan tarvittaessa harjoitusta vaativissa, mutta perusvaatteet pukee itse. Harjoitusta vaativilla tarkoitan hanskojen laittoa niin, että on paidan hihan päällä, mutta haalarin/takin hihan alla ja lahkeiden sukkiin laittamista, nauhojen solmimista yms. Kyllä sinun kuule pitäisi itse lasta kehoittaa, neuvoa ja kannustaa. Ei ne taidot harjoittelematta kehity eikä se harjoittaminen ole päiväkodin tehtävä. ;)

En kyllä ymmärrä miksi tuon ikäiseltä kysellään haluaako pukea itse. Eikai kiinnostakkaan pukea jos palvelu pelaa.....
Vaikka teidänlaisia on paljon.... Kyllä 3,5 v pitäisi jo osata pukea itse perusvaatteet, ja millä oppii jos ei harjoittele.

Ei siellä oikein voi "hidastaa tahtia". Jos meinaa syöttää ja pukea ja nukuttaa 20 lasta siinä ajassa missä palstamamma kotonaan saa ehkä yhden lapsen hoidetuksi, niin vauhtia on oltava jonkun verran. En ole lapsiltani kysellyt taitoja opetellessa, että kiinnostaako? Joko puet tai jäät kotiin, jos muut menevät ulos tms. Tai siis, ennemminkin niin, että laiska äiti, joka ei tee mitään lapsensa puolesta, on lapselle suuri etu. Vähemmän sitä palvelua!

Todellakin näin!!

Minun ryhmässä päiväkodissa on yleensä 1 aikuinen eteisessä, kun lapset iältään 3-4 pukevat. Lähes jokainen tarvitsee jossain kohtaa apua. Ja jokaisen lapsen vaatteet aikuinen katsoo valmiiksi. Hulinaa riittää, vaikka kaikki eivät olekaan kerralla pukemassa. Niin siis, missä muut aikuiset ovat? Yksi on itse pukemassa, että pääsee viemään valmiit lapset ulos ja toinen aikuinen huolehtii niistä lapsista, jotka eivät vielä ole eteisessä.

Se kiireetön ilmapiiri liittyy ihan eri asiaan.

Viimeksi muokattu:
No monella ei varmaan ole halunneet, mutta onneksi suurin osa ymmärtää, että pukeutuminen on niitä taitoja, jotka lapsen vain on osattava. halusi tai ei.
Kovin pitkämielinen on lapsesi päiväkoti, jos vasta noin isolta sitä ovat alkaneet vaatia. Vai onko hän vasta mennyt hoitoon?
Teet lapsellesi valtavan karhunpalveluksen tekemällä hänestä avuttoman.

No ihan varmasti puet lapsen vielä ekaluokalla, jos kyselet, että haluaisitko nyt itse pukea. Nyt alatte treenaamaan sitä pukemista! Kai riisuu jo edes osan itse? Sukat ja housut? Saako pipon päähän? Kyllähän tuo on jo sellainen juttu, että jos sitten eskarissa aletaan kiiruusti opetella pukemista, niin voipi olla että ekaluokallakin tarvitsee vielä apua esim. vetoketjuissa ja housujen lahkeissa.

Ei halua edes yrittää pukea itse, ei ala oma-aloitteisesti pukemaan itse vaikka päiväkodissa muut samanikäiset ja pienemmät jo pukee...? Ts. edes mallista oppiminen ei kiinnosta?

Se kuulostaa minusta oudolle.

Pukeminen on hyvää motoriikan harjoitustakin, eli hopi hopi mukelo itse pukemaan vaan :). Hassua olisi, jos pitäisi odottaa sitä päivää, kun lapsi sanoo että "haluaisin alkaa pukeutumaan itse"....kyllä lapsia pitää hiukan tuuppia oikeaan suuntaan ja antaa mahdollisuus oppia tekemään itse.

[QUOTE="liinis";23746507]No monella ei varmaan ole halunneet, mutta onneksi suurin osa ymmärtää, että pukeutuminen on niitä taitoja, jotka lapsen vain on osattava. halusi tai ei.
Kovin pitkämielinen on lapsesi päiväkoti, jos vasta noin isolta sitä ovat alkaneet vaatia. Vai onko hän vasta mennyt hoitoon?
Teet lapsellesi valtavan karhunpalveluksen tekemällä hänestä avuttoman.[/QUOTE]

Kukaan ei vastannut vielä siihen kysymkseen, ovatko lapset halunneet pukea itse, ilmeisesti eivät? Siis en mäkään tarkoita, että aina, vaan osoittaneet kiinnostusta. Mutta en mä sitä kyllä ole pelännyt, ettei lapsi oppisi itseään pukemaan, eli ei hänestä avutonta tule. Eikä ollut tullut mieleenkään, etteivätkö tarhassa pue. Mutta siellä on kyllä tosi vähän henkilökuntaa, joo, niinkuin kaikkialla päiväkodeissa nykyään.

meillänuorin lapsi 3.5v. ja tosi harvoin itse yrittää pukea. Meillä 4 lasta ja kyllä se pukeminen alkaa , kun lapsi on siihen valmis . Ei pakottamalla , vaikka tarhassa olisi kuinka kiire ..

Kukaan ei vastannut vielä siihen kysymkseen, ovatko lapset halunneet pukea itse, ilmeisesti eivät? Siis en mäkään tarkoita, että aina, vaan osoittaneet kiinnostusta. Mutta en mä sitä kyllä ole pelännyt, ettei lapsi oppisi itseään pukemaan, eli ei hänestä avutonta tule. Eikä ollut tullut mieleenkään, etteivätkö tarhassa pue. Mutta siellä on kyllä tosi vähän henkilökuntaa, joo, niinkuin kaikkialla päiväkodeissa nykyään.

Kyllä on ollut MINÄMINÄMINÄITSE vaihe jo paljon ennen tuota ikää.

Kyllä hän on jo aika avuton jos ei tuossa iässä osaa itse pukea.

Eihän he siellä ehdi kaikkia pukea päästä varpaisiin, eikä siinä olisi mitään mieltäkään. Tod.näk. päivittäin patistelevat lasta pukemaan itse ja toivovat että sinä tekisit yhteistyötä omalta osaltasi.

Niin on.

Tajuaako lapsi edes, että itse voi pukea, syödä, käydä vessassa jne, jos vanhemmat eivät niitä taitoja tavallaan opeta, eli rohkaise lasta siihen ja anna siihen mahdollisuutta?

Eihän lapsi voi oppia, tai olla kiinnostunut, jos ei ole edes tietoinen että niinkin voi tehdä.

Meillä poika 1 v 3 kk ja pukee itse sukkia, kenkiä, hanskoja, hatut tms. helpot, kovasti harjoittelee housujen laittoa jalkaan. Kolmevuotiaalla isoveljellä uhma on melkoinen ja pukeminen välillä hakusessa, mutta ihan mielellään pukee kun sille päälle sattuu. Isoveljellä olen nyt alkanut ottamaan linjaa, että äiti ei enää pue ennen kuin poika yrittää ensin itse, kun alkaa ikää olla jo sen verran (kolme vuotta tuli tällä viikolla täyteen). Yksivuotiaana vanhempikin lapsi alkoi osoittaa kiinnostusta pukemiseen, tosin myöhemmin kuin veljensä, kun ei ollut samanlailla mallia.

Pakko kommentoida tuohon päiväkotiasiaan myös, itse päiväkodin työntekijänä toimineena, että ihme etteivät aiemmin ole ottaneet pukemattomuutta, ilmeisesti täydellistä sellaista, huomioon ja puheeksi. Tokihan siellä lasta autetaan, mutta kyllä kolmevuotiaana jo pitäisi edes jotakin itse pukea. Samoin jos on ongelmia motoriikassa, niin kannattaisi kyllä tosissaan alkaa harjoitella sitä pukemista ja muutenkin kiinnittää huomiota motorisiin taitoihin.

Mun poika täytti 3 pariviikkoa sitten, ei kiinnosta pukeminen vähemmissäkään määrin..saa housut, sukat, paidan,haalarin, hatun kyllä päälensä ja kengät jalkaan kun hoputtaa vieressä....en ole kyllä ikinä osannut ajatella ettei oppisi pukeutumaan vaikka vähän onkin kankeata viellä tuon pukemisen kanssa...No onpa tuolla aikaa täällä kotona niitten vaatteitensa kanssa taistella :D eli kotihoidossa on.

nyt 4-vuotias rupesi pari kuukautta sitten yhtä-äkkiä pukemaan itse.Sitä ennen ei millään.Sama juttu kun on käynyt aina potalla eikä suostunut pöntölle,niin yx päivä vaan meni itse pöntölle eikä halua enää pottaa=)

Tajuaako lapsi edes, että itse voi pukea, syödä, käydä vessassa jne, jos vanhemmat eivät niitä taitoja tavallaan opeta, eli rohkaise lasta siihen ja anna siihen mahdollisuutta?

Eihän lapsi voi oppia, tai olla kiinnostunut, jos ei ole edes tietoinen että niinkin voi tehdä.

Ainahan on näitä, joiden mielestä lapsi pukee liian hitaasti/väärin, syö liian sottaisesti tms., joten parempi vaan aikuisen tehdä asiat lapsen puolesta. Päiväkodeissa olen nähnyt jopa kouluikää lähenteleviä lapsia, jotka piti opettaa PURESKELEMAAN, koska kotona annettu aina sosemaista ruokaa, jolloin hampaita ei ole juuri kaivattu. Kuulostaa helpolta, mutta takaan ettei sitä ole.

Veljentyttäreni tuskin on mikään maailmanihme tai erityisen poikkeuksellinen lapsi, ikää nyt 2,5v ja pysyy maastoratsastuksessa omin avuin hevosen selässä yksin. Ihan siksi, että taitoja on harjoitettu. Lapsi pystyy moneen, pahinta on se, että aliarvioidaan lapsi, pidetään liian nuorena vaikka mihin tavalliseen. Meillä 3-vuotiaat on jo pistetty tiskaamaan ja ruskistamaan ruokia pannulla. Suosittelen samaa kaikkien lapsille, etenkin niille lapsille, joilla on hankaluuksia motorisesti tms. Omalla esikoisellanikin on ollut karkeamotorisia vaikeuksia sekä puheongelmia, mutta niistä on selvitty.

Meillä töissä paras vain silkinhienoa sosetta syövä lapsi oli menossa eskariin... Oli aika shokki tajuta, että joutuukin pureskelemaan ruuan itse, kun sitä eivät hoitajat soseutakaan ja purista sen jälkeen vielä siivilän läpi...

Kyllä poika varmaan tajuaa, onhan hän nähnyt vanhempiensa pukeutuvan. Se vain ei ole ollut hänen minä itse vaiheensa repertuaria sitten vissiin. Toki me aletaan nyt kun pysivät, niin treenaamaan sitten.

Ei me olla hänelle opetettu sitäkään, miten halkoja lisätään takkaan, tyhjennetään tiskikone, hämmennetään ruokaa paistinpannulla, lakaistaan harjalla lattiaa, muutamia pojan 2-vuotis lempitouhujen esimerkkejä mainitakseni (:

Meidän keskimmäinen on ollut tosi huono pukemaan itse. On nyt 5v ja kyllä nyt osaa pukea itse, takin vetoketjussa tms. sellaisessa tarvii apua. Mutta 3vuotiaana ei kyllä pukenut itse varmaan mitään. Ei kiinnostanut, eikä halunnut pukea, välillä tuntui että ei ossa vaikka opetettiin. Tuntui että pikkaritkaan tai housut ei mene jalkaan. On ollut vähän kömpelömpi/varovainen liikkumisessa ja hienomotoriikassa joitain ongelmia. Vuosi sitten pikkusiskon ollessa 2v ja tämä poika 4v niin musta tuntui että tuo 2v puki paljon paremmin itse kuin isoveljensä. Mutta viime talven aikana edistystä tapahtunut huimasti pukemisessa ym ja nyt ei ongelmia. Paidan tais oppia kunnolla laittamaan päällensä vasta viime loppukesästä, aiemmin ei meinannut millään mennä päälle oikein. Joten ap:n lapsi voi kans olla hitaasti pukemaan oppivaa sorttia.

Mä vastaan: Mun molemmat tytöt on halunneet, kun oon kysyny, että haluutko koettaa itse. Ja sitten oli vaihe kun mä en saanu auttaa, vaikka olis ollu vähän kiire.

Mä vastaan: Mun molemmat tytöt on halunneet, kun oon kysyny, että haluutko koettaa itse. Ja sitten oli vaihe kun mä en saanu auttaa, vaikka olis ollu vähän kiire.

Meilläkin 1,5v tyttö haluaa koittaa pukea hattuja itse koko ajan päähänsä. Ja kenkiä (vanhemmat) sais laittaa jalkoihin kans. Muutenkin tyttö ojentaa raajoja kun äiti pukee, poika ei oikein... Tyttömme on kyllä paaaaaljon käytännöllisempi monissa asioissa kuin poika.

Yhteistyössä