Onko muita joilla kohdun sisäsuu ollut auki rv 31

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

aija

Vieras
Mulla huomattiin pari viikkoa sitten, että kohdun sisäsuu on auki n. 1 cm, kohdukaula pehmenny. Nyt alkaa rv 31. Oireina on välillä alamahalla painontunne ja vihlaisut alapäässä, näitä oireita on muutaman kerran päivässä. Oon aatellu, että nuo vihlaisut ois vauvan potkuja, mut voiko ne olla jotain muuta?Mietin että onko tilanne kohdunsuulla voinu edistyä viime lääkärintarkistuksen jälkeen.
Miten teillä muilla on loppuraskaus menny, jos on ollu vastaavia oireita?

Hei!

Mua kiinnostaa kans. Sama homma. En vaan tiedä onko paikat auki vai ei kun en oo päässy lääkärille. Mut vihlasuja on ja maha jo laskeutunut. Ja rv 34 menossa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Hei!

Mua kiinnostaa kans. Sama homma. En vaan tiedä onko paikat auki vai ei kun en oo päässy lääkärille. Mut vihlasuja on ja maha jo laskeutunut. Ja rv 34 menossa.

lisään et mulla ne ei voi olla potkuja koska vauva jo lähtöpaikoillas

Mulla on ollut toiselta lapselta viikoilla 33 alkaen pehmeä kohdunsuu ja auki pari senttiä. Syntyi viikoilla 39. Painontunne alavatsalla tulee kun kohdun seinämät/lihakset ym antavat periksi ja mukautuvat vauvan painoon. Vihlaisut voivat olla jos lapsi on pää alaspäin ja kääntelee päätään siellä. Liitoskipuja. Hyvin meni loppuaika, ei sullakaan varmaan mitään hätää.

Mulla on ollut toiselta lapselta viikoilla 33 alkaen pehmeä kohdunsuu ja auki pari senttiä. Syntyi viikoilla 39. Painontunne alavatsalla tulee kun kohdun seinämät/lihakset ym antavat periksi ja mukautuvat vauvan painoon. Vihlaisut voivat olla jos lapsi on pää alaspäin ja kääntelee päätään siellä. Liitoskipuja. Hyvin meni loppuaika, ei sullakaan varmaan mitään hätää.

Niin ja nyt mulla kolmas raskaus menossa, siinä ei tällaisia juttuja. Tai no.. liitoskivut aina vain aikaisemmin kuin kahdelta aikaisemmalta, mut ei auki vielä.

Alkuperäinen kirjoittaja sama vieras:
Hei!

lisään et mulla ne ei voi olla potkuja koska vauva jo lähtöpaikoillas

Mäkin oon aikasemmin luullu, et ois potkuja, mut lääkäri meinas et vauva ois raivotarjonnassa. Olin niin yllättyny tästä aukeamisesta, et en hoksannu lääkäriltä tarkemmin kysyä. Mulla ei oo supistuksia, tai ei ainakaan sellasia ku aiemmassa raskaudessa, ainoat oireet on painontunne ja nuo vihlaisut

Mulla ollut vastaava tilanne kahdessa raskaudessani ja molemmat lapset syntyneet rv39+ joten hyvin on mennyt. Olen kyllä välttänyt kaikenlaista rasitusta (näin lääkäri kehoitti) jonnekin rv36 asti.

Alkuperäinen kirjoittaja 2äiti:
Mulla ollut vastaava tilanne kahdessa raskaudessani ja molemmat lapset syntyneet rv39+ joten hyvin on mennyt. Olen kyllä välttänyt kaikenlaista rasitusta (näin lääkäri kehoitti) jonnekin rv36 asti.

Tää on aika nolo kysymys, mut saako seksiä harrastaa (siis yhdyntää) jos sisäsuu on auki?Eikö se limatulppa kuitenki suojaa sikiötä? Entä saako käydä uimassa? Enpä näitäkään hoksannu lääkäriltä kysyä, ei se tosin itsekkään sanonu mitään, kirjotti saikkua ja sanoi että ei saa kauheesti nostella.

mulla sama tilanne kuin ap:lla mut mulla supistelee päivittäin ja yöllä herään polttoihin. Viikkoja 34 ja toinen lapsi tulossa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Tää on aika nolo kysymys, mut saako seksiä harrastaa (siis yhdyntää) jos sisäsuu on auki?Eikö se limatulppa kuitenki suojaa sikiötä? Entä saako käydä uimassa? Enpä näitäkään hoksannu lääkäriltä kysyä, ei se tosin itsekkään sanonu mitään, kirjotti saikkua ja sanoi että ei saa kauheesti nostella.

Mä en kävis uimassa jos sulla auki kohdunsuu. Mutta jokainen valitsee itse.

Alkuperäinen kirjoittaja mimmu:

Niin mä vähän aatteelinkin, enkä varmaan uskalla mennä. Miten tuo seksi? Haluja ois, mut ei olla nyt uskallettu. Mietin, et jos käyttäis kortsua, kun sperma voi kuulemma aiheuttaa supistuksia

Niin mä vähän aatteelinkin, enkä varmaan uskalla mennä. Miten tuo seksi? Haluja ois, mut ei olla nyt uskallettu. Mietin, et jos käyttäis kortsua, kun sperma voi kuulemma aiheuttaa supistuksia

Voinnin mukaan voi sexyä harrastaa. Ja kortsu on ihan ok, ei ainakaan tulehdusriskiä.

En kyllä suosittelisi sitä seksiäkään. Mulla tuo tilanne oli jo rv 26 ja jouduin sairaalaan (KYS)vuodelepoon raskausviikolle 32 asti. Sua eivät varmasti ota sairaalaan koska viikot on jo noin pitkällä mutta kyllä pitäis välttää ylimääräistä rasitusta kohdunsuulle. Pitkään paikallaan istuminenkin tekee rasitusta eli mieluiten sitten seisot tai makaat.

Sopivatko jonkin kontrolliajan että kohdunsuun tilannetta tarkistetaan vai miten jatkot lääkärin suhteen?

Oliko niin, että tämä ei ole ap:n ensimmäinen lapsi? Nyt on siis menossa viikot 33? Alkaa olemaan ihan ok tuo pehmeneminen. Elimistö mukautuu syntymään ja lasketut ajat ei aina pidä kutiaan, ultrallakaan saadut.

Mulla on kontrolliaika lääkärille heinäkuun puolivälissä.
Huomenna alkaa rv 31, eli liiaan aikasta olis vielä syntyä. Toinen lapsi tulossa. Tämä aukeaminen huomattiin rutiinitarkastuksessa rv 29, en tiiä kuinka kauan on ollut auki, koska oireita ei oo ollut, niin en ole käynyt lääkärillä ku viimeksi joskus rv 19 paikkeilla.

Hassua kun lääkäri ei sanonut mitään tuosta seksiasiasta eikä uimisestakaan, vaikka nyt onkin kesä ja uiminen ajankohtaista. Tietenki tyhmää, että en kysyny, mut olin niin häkeltyny, että ei tullu mieleen.

Eihän se kokonaan oo auki jos sisäsuu on vaan auennu.
Ultralla todettiin tuo sisäsuun aukeaminen.Rv 34 vauva laskeutui lähtökuoppiin,rv 36 kohdunsuu 3sormelle auki.Syntyi laskettuna päivänä

Mulla löytyi 2n lapsen äitiyskortit, molemmilla kohdunsuu ole pehmentynyt ja toisella jo hiukan lyhentynytkin viikolla 28+. Sisäsuuta ei tutkittu joten siitä en tiedä, ulkosuu ollut kiinni viikkoon 36 asti. Eka syntyi 40+5 ja toinen 42+0. Ja kävin kyllä uimassa. Kolmannen korttia en löytänyt, mutta häntä odottaessa olin Serenassa päivää ennen kun syntyi, lääkäri antoi luvan.

Mulla ei varmaan ollut auki kun geeleillä yritettiin saada käynnistymään vesien mentyä v36. Viisas terkkari kyllä jo sanoi aiemmin että kannattaa laittaa ajoissa paikat kuntoon vauvalle. No minähän olin laittanut jo heti kun pakkaus tuli ja lisää neuloin.
Ei syntynyt vauva vaikka tipallakin yritettiin kun kuume nousi, en tosin antanut sitä enää lisätä ja sitten leikkasivat. Olisinko ollut liian vanha kun ikää piirua vaille 40 ja muut luomusti alakautta. Mulla myös monena iltana supisteli niin että kellotin mutta aina ne loppuivat.

Jos olisin sä pyytäisin ottamaan näytteet tosta streptokokista sillä kontrollikäynnillä. Jos kerran vihlaisut voi olla siitä merkkinä. Sehän aiheuttaa kohdunsuun pehmenemistä ja voi aiheuttaa myös vauvalle infektion kalvojen puhjettua. Hoitona on käsittääkseni antibiootit.

mul oli 2 cm auki alle 30 viikon. ja kohdunkaula lyhentynyt jo muistaakseeni 31 viikolla. kovasti lääkäri sanoi, että ajois tulee, mutta ei tullut tai no 38+6, koska käynnistettiin, kun epäilivät isoksi

n.rv 30 oli kolmannessa odotuksessa sisäsuu 1cm auki.
muutenkin oli hienosti pehmeytyny ja kaula hävinnyt melkein olemattomiin.
supistuksia tuli kivuttomina paljon ja lisäks sellasia piikkejä.
rv 37 supisteli kipeesti kokoyön ja aattelin jo pääseväni synnyttään.. ja pöh..vauva syntyi 40+0.
mullei otettu mitään kokeita,mutta ultrattiin parikertaa.

Lääkäri totesi tänään, että mulla ei ole kohdunkaulaa jäljellä ollenkaan ja paikat ovat pehmeät. Kiinni kohdun suu tosin vielä on. Saikkua ja lepoahan tuo määräsi. Ei saa nostella, ei stressata eikä paljon liikkuakaan. :/ Onko muilla siis ollut vastaavaa tilannetta vai onko teillä ollut kohdunkaulaa jäljellä? Viikkoja on nyt 30+1.

Alkuperäinen kirjoittaja Etsiväkaksoset:
Jos olisin sä pyytäisin ottamaan näytteet tosta streptokokista sillä kontrollikäynnillä. Jos kerran vihlaisut voi olla siitä merkkinä. Sehän aiheuttaa kohdunsuun pehmenemistä ja voi aiheuttaa myös vauvalle infektion kalvojen puhjettua. Hoitona on käsittääkseni antibiootit.

Mulla on otettu jo tässä raskaudessa, ei ollut streptokokkia

Yhteistyössä