onko muita joilla krooninen virstatulehdus

JääPrinsessa

Aktiivinen jäsen
11.09.2007
1 051
0
36
mulla koko ajan |O alkaa järki loppua tämän asian kanssa, tänää just soitin tulokset ku multa otettiin klamydia testitkin ettei johdu sellasesta mutta selvä pissatulehdus siis oli,olen syönyt 5 ERI antibioottikuuria vapun jälkeen,ensin nitrofur,selexid,trimopan,yx neljäs mitä en muista ja nyt sain tosi vahvan kuurin millä lähtee kuppakin kuulemma mut tuntuu että taas alkaa oireet tuleen,EILEN LOPPU KUURI!alamaha taas kipee ja koko ajan pieni vessähädän tunne,olen niin väsynyt tähän :headwall: noi antibiootit tekee huonon olon mulle enkä halua koko ajan syödä mutta ku ei mikään auta!mitä mä enään voin tehdä?

Joko mä tunnen sut tai sitten et ainakaan ole ainoa :D Juuh, aika lohdutonta, mutta karpaloa kai ne suosittelee... Koita jaksaa. Onko sulla tutkittu mitään mistä se johtuu, ettei ole tulehdusta jossain "ylempänä", tyyliin virtsanjohtimissa tai peräti munuaisissa asti...? En siis halua pelotella ja kyllähän ne varmaan oirehtis muutenkin sitten, mutta kuitenkin...

Ja jos nuo liittyy seksin harrastamiseen niin kannattaa ottaa aina kun harrastaa niin kaks C-vitamiini tablettia, sekin kuulemma vähän edes ehkäisis. Siis virtsiittiä, ei lapsia;)

Älä pue päällesi sieltä tiukkoja housuja. Käytä alusvaatteina vaan puuvillaisia, keinokuituiset ei tee hyvää. Karpalo ja puolukka on suositeltava ottaa jokapäiväiseen ruokavalioon.

kyllä se joskus helpottaa!

Alkuperäinen kirjoittaja Hmm:
Joko mä tunnen sut tai sitten et ainakaan ole ainoa :D Juuh, aika lohdutonta, mutta karpaloa kai ne suosittelee... Koita jaksaa. Onko sulla tutkittu mitään mistä se johtuu, ettei ole tulehdusta jossain "ylempänä", tyyliin virtsanjohtimissa tai peräti munuaisissa asti...? En siis halua pelotella ja kyllähän ne varmaan oirehtis muutenkin sitten, mutta kuitenkin...

Ja jos nuo liittyy seksin harrastamiseen niin kannattaa ottaa aina kun harrastaa niin kaks C-vitamiini tablettia, sekin kuulemma vähän edes ehkäisis. Siis virtsiittiä, ei lapsia;)

no itseasiassa kyllä,olen huomannut sellasen asian kun olen tässä tapaillut yhtä miestä ja ollaan harrastettu n. 4 kertaa seksiä ja joka joka kerta ku olen lähtenyt sen luota aamulla ni jo parin tunnin päästä tulehdus :headwall: käytetään aina kondomia joten voiko se liittyä jotenki siihen,ei mulla oo tämmöstä ollut kenenkään toisen kanssa :whistle:

Tuttua. Jos et ole raskaana niin ota karpalokapseleita tai makeuttamatonta karpalomehua sekä runsaasti C-vitamiinia. Ota ne seksin jälkeen. Muista käydä pissillä ennen ja jälkeen seksin, heti! Pese alapää hyvin, älä pese pesuaineella vaan pelkällä vedellä.
(Myös kumppanin sormien ym. tulisi olla puhtaat, vähänki likasista tulee helposti virtsiitti jos hyväilee niillä) . Älä käytä stringejä! Juo paljon nestettä. Älä käytä antibioottikuurin aikana alkoholia (joistain voi mennä teho).

Lisätutkimukset lienee kohdallasi aiheellisia, onko diabetes tms? Valitettavasti julkinen terv.huolto on niin paska että vaikea joskus saada apua. Klamydian lisäksi olisi hyvä testata tippuri. Eihän sulla koskaan kondyloomaa tai herpestä ole ollut?

Jatkuva virtsiitti voipi myös johtua emätintulehduksista, kohtutulehduksesta jne. Onko hiivaa tms.? Onko emättimen limakalvot ok?

Seksin jälkeen tuleva virtsiitti on ns. honeymoon kystiitti.
Ehkä voisit kokeilla myös estolääkitystä.

Alkuperäinen kirjoittaja JääPrinsessa:
no itseasiassa kyllä,olen huomannut sellasen asian kun olen tässä tapaillut yhtä miestä ja ollaan harrastettu n. 4 kertaa seksiä ja joka joka kerta ku olen lähtenyt sen luota aamulla ni jo parin tunnin päästä tulehdus :headwall: käytetään aina kondomia joten voiko se liittyä jotenki siihen,ei mulla oo tämmöstä ollut kenenkään toisen kanssa :whistle:

Otetaanko sulta aina virtsanäyte vai antavatko lääkkeet vain oireiden perusteella? Meinaan, että joskus voi olla virtsiitin oireita ilman että olisi bakteeria virtsassa. Kumiallergia tuskin on kyseessä, koska se aiheuttaisi lähinnä kutinaa+kirvelyä. Mutta onko kutinaa? Ja tosiaan onko limakalvot muuten ok?

otettiin pe testit, pissanäytteessä näkyi just se tulehdus tänää soitin,ja lekuri vaan sano et jos tulee taas oireet ni soita uudestaan ni sit se lopullinen viljely on valmis,klamydia ainaki oli neg.
muita eivät ottaneet koska ainoastaan klamydia aiheuttaa tälläasia oireita muissa taudeissa on erilaiset oireet,ota nyt selvää sitte... :headwall:
kutisee kyllä mutta mulle tulee hiiva aina antibiooteista,en ole käynyt gynella 2vuoteen,pitäsköhän..mitä muuten tekee urologi? joku suositteli tällasta..

otettiin pe testit, pissanäytteessä näkyi just se tulehdus tänää soitin,ja lekuri vaan sano et jos tulee taas oireet ni soita uudestaan ni sit se lopullinen viljely on valmis,klamydia ainaki oli neg.
muita eivät ottaneet koska ainoastaan klamydia aiheuttaa tälläasia oireita muissa taudeissa on erilaiset oireet,ota nyt selvää sitte... :headwall:
kutisee kyllä mutta mulle tulee hiiva aina antibiooteista,en ole käynyt gynella 2vuoteen,pitäsköhän..mitä muuten tekee urologi? joku suositteli tällasta..

Urologi tutkii virtsaelimiä tms.
Mä olen kärsinyt kutina-virtsatiekierteestä yli 2 vuotta. Nyt pääsin tulehduksista eroon c-vitamiinilla. Olen syönyt varmaan satoja antibioottikuureja ja virtsiitti iski niiden aikanakin.
Lääkärissä testasivat kaikki sukupuolitaudit moneen kertaan. Negaa.
Aina vaan antibioottia ja hiivalääkettä käteen. Nyt yli 2 vuotta myöhemmin limakalvot on ihan paskana tosta rumbasta, seksi ei onnistu enää ollenkaan.. ja ovestinia nyt tungen että korjais limakalvot.

Mun äidillä+mummilla oli myös ns. krooninen virtsatietulehdus. Liekö sitten periytyvää.

Mutta juu, jos talous sallii niin mene ihmeessa gynelle.

Jääprinsessa,

seksin jälkeen muista aina käydä tyhjentään rakko äläkä vahingossakaan nukaha niin että nukut aamuun asti, auttaa hirveästi! Itellä tulehuksia ollu näin vähemmän. Jos käytät ehkäsyrengasta niin silläki voi olla vaikutusta asiaan, itse olen vaihtamassa pillereihin josko se auttais. Viime viikolla lääkäri määräs mulle myös paikallista estrogeeniä kun limakalvot ohenee pillereiden ja/tai renkaan takia. Kuulemma hieman vanhempien naisten ongelmien hoitoon käytetään mutta kokeilen silti.

Joilleki apua on ollu myös hermoratahierojasta, itse olen menossa ensi viikolla. Sitten pitäis välttää sokeria (niin kurjaa ku se onki), se kiihdyttää bakteerien "liikehdintää". Ja myös sokerointia, itse sain elämäni ensimmäisen VTI:n viikko elämäni ensimmäisen brassi-sokeroinnin jälkeen. Karpalo ei ole mun kohdalla auttanut kun se tepsii vaan siihen e.coliin, mulla on streptokokki ja stafylokokki ollu ne aiheuttajat.

Apteekissa on myös sellasta nestettä poistavaa ja virtsateitä desinfioivaa teetä, seki vähän helpottaa. Olen itse syöny niin monta antibioottikuuria viimesen vuoden aikana ettei lääkäritkään enää pysy perässä ja siks oon yrittäny löytää jonku luonnonmukasemman hoidon tähän vaivaan. Antibioottien kanssa ehdottomasti maitohappobakteereja sitten ettei suoslisto mene.

Ja sitten urologi, joissain tapauksissa myös gyne, voi lähettää sut tutkimuksiin ettei sulla vaan oo semmonen autoimmuuni-kystiitti tai esim. toisen munuaisen vajaatoiminta tai toimimattomuus. Äidilläni oli kuulemma just parikymppisenä ollu samanlaista vaivaa siihen asti ku ensimmäisenä lapsena synnyin. Kuulemma joku rakenteellinen muutos tapahtuu sillon, joten uskallan elätellä pientä toivoa että se hermoratahieroja pystyis naksauttaan jonku paikan tuolta alavatsasta kohdilleen kun en vielä ole lapsia suunnitellut ihan lähivuosina..

Täälläkin on kroonisena...

Estolääkityshän siihen suositellaan ottamaan. Eli seksin yhteydessä pieni määrä antibioottia (esim Trimopa, Nitrofur...)

Mulla kierre ollu paha ja toistunu kuukauden välein tuo vakavampi VTI. Auttoi jo se, ettei pidä tekokuituisia alusvaatteita eikä pese saippualla limakalvoja. Karpalo ei mulla auttanut.
Hiivaan auttaa parhaiten luonnonjogurtti.

Pesulla käynti ja virtsaaminen seksin jälkeen ei onnistu nyt kun yritetään vauvaa. Eli ois tarkotus pitää kaikki tavara sisuksissa. :whistle:
Ja onhan siksi tässä jo yksi VTI kärsitty viime viikolla, mutta pakko mikä pakko...

Hankalaa on.

-B

Alkuperäinen kirjoittaja Hmm:

Kysy lääkäriltä estolääkitystä, muistaakseni 1 tabletti yhdynnän jälkeen

Toistuvia virtsatieinfektioita voidaan estää mikrobilääkkein silloin, kun virtsatieinfektio uusii vähintään kolme kertaa vuodessa. Ensisijaisina estolääkkeinä käytetään pieniä annoksia trimetopriimiä tai nitrofurantoiinia. Estolääkitystä ei kuitenkaan kannata jatkaa loputtomiin. Siksi on hyvä tarkistaa, mitä itse voisi tehdä tulehdusten uusimisen ehkäisemiseksi.

Joskus virtsatietulehdukset ovat seurausta virtsaputken suuta ärsyttävästä hankauksesta ja bakteerien kulkeutumisesta virtsateihin yhdynnän aikana. Mikäli virtsatietulehdukset liittyvät selvästi sukupuoliyhdyntään, kannattaa tyhjentää rakko ja ottaa estolääkitys kerta-annoksena heti yhdynnän jälkeen. Vaihdevuosien jälkeen paikallinen estrogeenihoito vähentää virtsatieinfektioita. On myös havaittu, että karpalo- ja puolukkamehu vähentävät tulehduksen uusimista ainakin nuoremmilla naisilla.

On muitakin keinoja varmistaa, etteivät virtsatietulehdukset toistu - tosin kaikkien neuvojen tehokkuudesta ei ole varmaa näyttöä, mutta ei haittaakaan:

Huolehdi, että juot nestettä riittävästi, sillä juominen lisää virtsan määrää ja nopeuttaa virtsan vaihtumista rakossa. Myös ummetus kannattaa hoitaa sekä välttää kylmettymistä ja tiukkoja vaatteita, etteivät ne turhaan hierrä ja ärsytä virtsaputken suuta. Runsas C-vitamiinin nauttiminen happamoittaa virtsaa ja hidastaa joidenkin bakteerien lisääntymistä virtsassa. Vältä spermisidejä eli siittiöitä tappavia ehkäisypuikkoja, -vaahtoja ja tabletteja.

Lisää infoa...
http://www.terveysportti.fi/pls/kh/kaypahoito?suositus=khp00038

Tosiaan, sain hetki sitten tietää, että toistuvat virtsatieinfektioni johtuvat ilmeisesti honeymoon-kystiitistä, joka tarkoittaa yhdynnän jälkeen ilmaantuvia oireita. Itse tajusin vasta nyt, että "syy on yhdynnöissä", kun lääkäri kysyi olenko huomannut yhteyttä yhdynnän jälkeisiin oireisiin. Saan ensin antibioottikuurin tulehdukseen ja sen jälkeen koitetaan estolääkitystä. Olen 18-vuotias tyttö. Kyseisestä "taudista" löytyy hyvin vähän tietoa, oikeastaan vain ihmisten omakokemuksia. Oireita minulla erittäin paljon lisääntynyt virtsaamisen tarve, (hätä on heti kun saa housut vedettyä ylös) ja järkyttävä kirvely virtsatessa. Tai oikeastaan kipu ja kirvely tulee niiden viimeisten tippojen aikana. Alavatsaan sattuu usein, ja tämä vaiva häiritsee aika paljon olemista ja elämistä. Onko kellään samanlaisia kokemuksia/oireita, ja onko mitään itsehoitokeinoja, millä voisin elämääni helpottaa? En haluaisi syödä antibiootteja loppuelämääni enkä myöskään estolääkitystä jokaisen seksikerran jälkeen. Miten teillä muilla vaikuttaa esim. C-vitamiinu, karpalo-/puolukkamehut/-kapselit? Maitohappobakteeri antibiootin yhteydessä? Tuntuu ettei nuo terveys (lue:arvaus)keskuksen hemmot tiedä mitään mistää ja tuntuvat kovin välinpitämättömiltä.. Kertokaa ihmeessä omia kokemuksianne, helpottaisi suuresti ! Kaipaan tietoa varsinkin tuosta honeymoon-kystiitista.

Kiitos jo etukäteen.

mulla koko ajan |O alkaa järki loppua tämän asian kanssa, tänää just soitin tulokset ku multa otettiin klamydia testitkin ettei johdu sellasesta mutta selvä pissatulehdus siis oli,olen syönyt 5 ERI antibioottikuuria vapun jälkeen,ensin nitrofur,selexid,trimopan,yx neljäs mitä en muista ja nyt sain tosi vahvan kuurin millä lähtee kuppakin kuulemma mut tuntuu että taas alkaa oireet tuleen,EILEN LOPPU KUURI!alamaha taas kipee ja koko ajan pieni vessähädän tunne,olen niin väsynyt tähän :headwall: noi antibiootit tekee huonon olon mulle enkä halua koko ajan syödä mutta ku ei mikään auta!mitä mä enään voin tehdä?

Mulla samat oireet ja gynekologi totes mulla yliaktiivisen rakon eli et virtsarakko supistelee vaikka ei ole täynnä virtsaakaan. Sulla vois olla sama eli nyt äkkiä gynen pakeille niin pääset vihdoin selvyyteen tästäkin mahdollisuudesta. Lääkitys auttaa tähänkin vaivaan kyllä mutta ajan kanssa. Ei ole kiva vaiva tämäkään mutta tieto toivottavasti helpottaa tuskaasi.

Mulla katkesi kierre seuraavilla

- Heti kun tulee oireita, kaikki sokerit pois ruokavaliosta hetkeksi ja paljon vettä
- Samoin heti jotain hapanta juotavaa. Itse keitin vettä ja sekoitin siihen pakasteesta raakoja kokonaisia puolukoita, meni sillä lailla helposti alas eikä ollu sokeria "mehussa".
- Vain 100 % puuvillasta olevia alushousuja, ei stringejä
- Itse en ole koskaan saippualla pessytkään, mutta moni sanoo että saippuat pois alapäästä.
- Yleensä otin vielä alkukirvelyn vakavuudesta riippuen valkosipulia raakana näkkärin päällä. Jos ei vaikuttanut pahalta, en aina tätä jaksanut.

Mulla loppui siihen kun aloin syödä karpalotiivisteitä suurta annosta päivittäin. Silloinkin kun ei ole tulehdusta niin otan pienen annoksen joka päivä. Siitä on tullut rutiini jo.

Muistathan ihan vain juoda tarpeeksi vettä -ja, kaikkein tärkeimpänä, käydä tarpeeksi usein pissalla! Mun ystävän kierteen katkaisi se kun hän piti juomis- ja pissauspäiväkirjaa ja lääkäri totesi ystäväni kyllä juovan tarpeeksi vettä, mutta ei käyvän tarpeeksi RIITTÄVÄN USEIN pissalla. Eli hän odotti liian pitkään pissahädän koventumista ennen kuin meni pissalle.

Tee niin kuin minä. Ala syödä estolääkkeitä. Olen syönyt niitä jo noin 10 vuotta ja todennäköisesti syön koko loppuelämäni.

Jjepjep, sain Selexid-antibiootin, kaksi kuuria putkeen eli kaksi viikkoa 1 lääke 2 kertaa päivässä.. Toivottavasti menee ohi ja toivottavasti elimistö ei kovin paljoa kärsisi. Sen jälkeen aion kyllä ottaa estolääkityksen, jos vaikka helpottaisi oloa jonkin verran, eikä se uusisi niin usein.. Mitä mieltä ootte, kannaattako alkaa syömään estolääkkeitä joka kerta seksin jälkeen?

Alkuperäinen kirjoittaja xxx:
Tuttua. Jos et ole raskaana niin ota karpalokapseleita tai makeuttamatonta karpalomehua sekä runsaasti C-vitamiinia. Ota ne seksin jälkeen. Muista käydä pissillä ennen ja jälkeen seksin, heti! Pese alapää hyvin, älä pese pesuaineella vaan pelkällä vedellä.
(Myös kumppanin sormien ym. tulisi olla puhtaat, vähänki likasista tulee helposti virtsiitti jos hyväilee niillä) . Älä käytä stringejä! Juo paljon nestettä. Älä käytä antibioottikuurin aikana alkoholia (joistain voi mennä teho).

Lisätutkimukset lienee kohdallasi aiheellisia, onko diabetes tms? Valitettavasti julkinen terv.huolto on niin paska että vaikea joskus saada apua. Klamydian lisäksi olisi hyvä testata tippuri. Eihän sulla koskaan kondyloomaa tai herpestä ole ollut?

Jatkuva virtsiitti voipi myös johtua emätintulehduksista, kohtutulehduksesta jne. Onko hiivaa tms.? Onko emättimen limakalvot ok?

Seksin jälkeen tuleva virtsiitti on ns. honeymoon kystiitti.
Ehkä voisit kokeilla myös estolääkitystä.

Niin, "onko sulla koskaan ollut kondylooma".. TIEDOKSI. Kondylooma eli visvasyylä on aina veressä eikä koskaan lähde sen kummemmin pois, vaikkei oirehtisikaan.

Yhteistyössä