Onko muita, joilla LA aika

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja helmikuun alussa?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Moi!

Meillä mies kans huolehtii etten tee liikaa: patistaa päiväunille jne. Osoittaa sillä tavalla rakkauttaan minua ja rusinaa kohtaan=)
Mies onkin sanonut, että hän alkaa ymmärtämään raskauden paremmin siinä vaiheessa kun masu kasvaa kunnolla ja rusina monottaa villisti. Tosin eipä tätä raskauttaan vielä itsekään ole sisäistänyt. Tuntuu, että eivät ne sydänäänet voi minun mahastani kuulua tai ultrassa näkyvä ihmistaimi minussa liikkua ja kasvaa. Jotenkin ei vaan tajua, että voisi itse kasvattaa elämää...mutta ehkäpä sen viimeistään sitten tajuaa kun vaavi on sylissä 8)

Nyt on sitten eka lääkäri takana ja kaikki oli ok =)
Ei vieläkään tajua, että ne sydämenäänet kuuluvat omasta masusta ;-)
Olettekos jo muuten hankkineet jotain vauvantarvikkeita? Me ei olla, mutta anopit kuuluvat jo hamstranneen yhtä syn toista ja sukulaiset ovat innolla tekemässä kaikenmoisia lahjoituksia kastemekosta juhlakenkiin...
Nyt rv 13+1.

Moi!!! Taidan minäkin liittyä tähän joukkoon, kun tuo toinen porukka on jo niin täynnä (jos vaan sopii teille)

Tilanne siis semmoinen että ensimmäistä ollaan tekemässä, minä 26 ja mies 33. LA on 3.2. Neuvolassa oon käynyt kerran, sydänääniä ei vielä silloin kuulunut (rv8+5) ja tänään olis np-ultran aika. Jännittää aivan kamalasti...! : )
Lääkärineuvola on sitten ensi viikolla. Tänään vissiin tämä odottamishomma muuttuu ""todellisemmaksi"". Vaikka melko todellistahan tuo on ollut jo tähän asti, pahoinvointia on ollut ja kipuja ihan riittävästi. Nykyään tuntuu että vatsa painaa keuhkoja littuun, kun kyykistelee. Saas nähdä miten tilanne on loppuvaiheessa. Varmaan tuntuu että tukehtuu jo pienestäkin liikkeestä. Verenpaine on ollut kamalan matala, yläpaine on pysyy siellä satasessa ja vähän alle ja alapaine on jotain kuudenkympin luokkaa ja kyllä huimaa ja tekee pahaa kamalasti toisinaan. Olen antanut itselleni luvan syödä salmiakkia ja lakritsaa kohtuumääriä, kun se tuntuu auttavan verenpaineeseen. Muuten mielitekoja ei enää kamalasti ole. Suolaista tekee lähinnä mieli. Kaikki rasvainen on yök ja suklaa ja sokerinen ällöttää. Vatsa on pömpöttänyt jo melko kauan. Lähipiiri on huomannut vatsan kasvun jo reilu kuukausi sitten ja tällä hetkellä se näkyy selvästi.
Itsellä ajatukset pyörii poikavauvassa ja eikös se suolan himo siihen viittaakin. Jotenkin päässä leijuu myös ajatus kaksosista. Yhtä näin alkuun kyllä itse toivon, mutta eihän kaksosetkaan paha asia ole : )
Vatsan reilu kasvu, vahvat aikasin alkaneet raskausoireet ja aikanen r-testin plussa vois kyllä viitata kaksosiin. Joka tapauksessa tänäänhän se selviää, mitä sillä näkyy vai näkyykö mitään.
Mies on ihan kympillä mukana alkukankeuksien ja paniikin jälkeen ja on lähestulkoon varma siitä että tulee poika.

Mitään vauva-aiheista tavaraa ei olla vielä hommattu, Itse ajattein sitten ultran jälkeen suunnitella pienempiä hankintoja... Ettäs semmoista...

Tällä hetkellä tilanne siis rv12+6

Nekku

Moi vaan kaikille! kävimme ultrassa tänään ja siellähän se asukki oli viuhtomassa! tippa tuli silmään ku katsoin sitä!! tässä olen koko aamun ihastellut vaavin kuvia : ) nyt siis RV 13..laskettu aika muuttui päivän aikaisemmaks 2.2.2006

Mitään vauvatavaraa ei olla vielä hommattu. Tekis kyllä mieli lähtee kirppareille kattelemaan josko löytyis jotain kivaa halvalla. Vaunut ajateltiin tilata jossain vaiheessa Saksasta. Ollaan tilattu sieltä myös jääkaappi ja siitä on hyviä kokemuksia. Siinä tuli säästöä 400e! Ja paketti tuli kotiovelle. Mitäs tavaroita/vaatteita aiotte hankkia ennen vauvan syntymää? Äippäpakkauksessa on kai aika hyvin tavaraa, mut kai vaatteitakin tarvii hieman lisää ja ne ä-pakkauksen vaatteet on isoja aluksi.

Eka ultra eli np-ultra on nyt takana ja niskapoimu oli 1,7 ja verikokeeseen yhdistettynä suhdeluvuksi tuli n.1:6000 elikkäs kaiken pitäis olla ok tuolla suunnalla. Vähän meinasi huolestuttaa, kun pikkunen vain kellui kohdussa pää alaspäin eikä eväkään värähtänyt vaikka hoitaja ultrasi ja ultrasi ja yritti pyöritettää sitä vaikka mihin asentoon.
Sitten yhtäkkiä se vain heilautti käsiä ja alkoi potkia jaloilla. Sykekin tuntui tasaisena, mutta enpäs edes muista mikä syke oli... Olisikohan ollut nokosilla, kun oli niin pitkään paikalllaan. Sykkeen nopeus selviää sitten lääkärineuvolassa uudestaan.
Kaikki oli siis ok tällä reissulla ja kuvan saimme matkaan jota näyttää tuttaville. Ja tilanne tänään siis rv13

Heipähei!

Isommat hankinnat ovat lienee yhdistelmävaunut (ei kyllä moisista vaunuista kokemuksia, mutta ajattelin niiden olevan monikäyttöisimmät), turvakaukalo, sitteri, hoitopöytä ja vanna.

Vaatetta tuskin tarvitsee hirveästi itse ostella kun niitä saa sukulaisilta jne. Oikeastaan ehkä ainoa hintavampi vaateostos taitaa olla toppahaalari. Eräs kevätttalvella lapsen saanut ystäväni nimittäin sanoi, että äitiyspakkauksen puku on niin suuri, että vastasyntynyt suunnilleen hukkuu siihen. Suositteli lämpimästi, että talvivauvalle ostaisi pienemmän haalarin, jossa ei olisi lahkeita vaan ainoastaan sellainen pussukka jaloille.

Kovasti olen pikkiriikkisiä vaatteita jne.hipelöinyt kaupoissa, mutta olen onnistunut pitämään itseni kurissa - ainakin toistaiseksi=) Voi olla, että homma repeää jahka raskaus nyt etenee vähän pidemmälle...

Tervehdys pitkästä aikaa!

Oltiin miehen kanssa viikko reissussa, siksi ei ole minusta mitään kuulunut.

Nyt on sitten ensimmäinen neuvolakokemus saatu ja lähimmille sukulaisille kerrottu. Kovasti olivat innoissaan ja anoppi oli kuulemma jo monesta asiasta arvaillutkin...

Ultra on varattu parin viikon päähän, ehkä sitten tosiaan uskoo, että tuolla masussa joku asustaa... Mitään hankintoja ei olla vielä mietitty, onhan tässä aikaa. Kaveripiirissä on jonkun verran vauvoja, toivottavasti heiltä saisi lainaan tai ihan ostettua omaksi jotain tarvikkeita, ettei tarvitsisi ihan kaikkea uutena hankkia.

Paha olo on (onneksi) helpottanut, isoimmat oireet tällä hetkellä on usein iskevä nälkä ja väsymys. Pitäisikin varmaan ruveta tässä suunnittelemaan lounasta...

Hyviä vointeja itse kullekin!

plim

Moi... Kirjoitanpas jotain ettei aivan vajota...

Mitenkäs te muut olette oikein voineet? Itsellä menossa rv13+3 ja jotenkin tuo olo ei ainakaan tunnu paremmalta kuin aikaisemmin. Pahoinvointi on kyllä helpottanut, tosin nykyään yökkäyttää paljon herkemmin kuin aikaisemmin. Ei tarvitse muuta kuin ajatella esim. homeen hajua tai katsoa vessan pyttyä ja miettiä oksentamista, niin kyllä vatsa tekee kovasti volttia.
Yleensäkin olo on aika kurja. Jotenkin alavatsalla tuntuu koko ajan kovaa paineen tunnetta ja nivusia repii kamalan kipeästi. Vatsa toimii miten sattuu ja pissalla saa hypätä jatkuvasti. Väsymys on todella hurjaa, varsinkin syönnin päälle. Verensokerit vissiin vaihtelee kovasti. Pitäisi syödä vähemmän ja useammin, mutta tuntuu että olen muutenkin koko ajan laittamassa jotain suuhuni ja täytyyhän sitä lämmintä ruokaakin joskus syödä... Hemoglobiini on varmaan alkanut laskea. Onneksi tällä viikolla on lääkärineuvola.
Oon vaan miettinyt että mitenhän tätä jaksaa, jos koko loppuaika on tämmöistä ja eikö näiden oireiden pitäis helpottaa pikkuhiljaa. Töissäkin on kiireisin ja raskain aika menossa....

Käytiin katteleen vaunuja, istuimia, pinniksiä yms. viikonloppuna. Aika paljon pitäis hommata kaikenlaista... Saas nähdä miten tuttavilta löytyy ylimääräisiä tavaroita...

Mulla onneksi ehkä pahin väsymys on nyt väistynyt, mutta ajoittainen etominen kyllä vaivaa. Samaten kans välillä repii ilkeästi alavatsaa kun kohtu kasvaa...ja vessassa saapi viettää aikaa enemmän kuin tarpeeksi. Maha kans mulla toimii ihan niinkun haluaa, neuvolasta kehottivat syömään kovasti luumuja.
Mulla on jo kyllä selvä pieni vauvamaha=) On kuitenkin vielä niin pieni, että kätkeytyy löysien paitojen alle kätevästi. Maha on alkanut pyöristyä jo tuosta rintojen altakin eikä enää vaan alavatsa pömpötä, niin ja vyötärö on hävinnyt kuin tuhka tuuleen. Jännää 8)

Hei!

Meillä la on 6.2.06. Olen 24v ja mies on 32v. Esikoinen tulossa. Neuvolassa ollaan käyty ja ultrassa ja lääkärissä. Hammaslääkäriin vielä pitäisi mennä. Harmi kun seuraava neuvola aika on vasta syyskuun alussa. Mies tulee silloin mukaan, ei ole ollut vielä mukana. Se on innoissaan raskaudesta ja on niin hellyyttävän huolissaan joskus. Valmistun kätilöksi joulukuussa jään kuitenkin jo melkein heti sitten vuoden lopuulla äitiyslomalle. Odotellaan innolla tyttöä tai poikaa. :)

Kirjoitellaan!

Jopas on taas ketju pudonnut, joten nostetaanpas meitä=)

Mulla on ollu pari päivää alamaha hellänä ja ylös on saanut nousta / kääntää kylkeä sängyssä TODELLA hitaasti ellei ole halunnut kärsiä melkoisista vihlonnoista:( Ja keskellä yötä herään yhtäkkiä siihen, että vessahätä on niin kamala, että hyvä kun ehtii pöntölle...
Voiko kohdun kasvukivut aiheuttaa tollasta? Mitään muita oireita mulla ei ole (vuotoja tms.).

Tervehdys! Ensiksi Papulille: minulla on myös välillä aikamoista vihlontaa mahassa ja tuntuu, että toisinaan öisin on vaikea löytää hyvää asentoa. Selällään ei silloin ainakaan kärsi olla. Uskon kyllä, että nuo ovat normaaleja kasvukipuja eikä kannata huolestua.
Kävin juuri ekan kerran neuvolalääkärillä. Kaikki oli kunnossa ja sydänäänet kuului. Joudun tosin äitiyspolille kun sairastan epilepsiaa. En vaan älynnyt kysyä, että mitä siellä ä-polilla tehdään..Onko muilla tietoa?
Mulla on myös jo selvä maha. Muutama kaveri ja anoppi olivat arvanneet raskauden kun näkivät minut reilu viikko sitten. Mies oikein hämmästyi toissailtana kun kiinnitti huomion paljaaseen mahaani..Tokaisi vaan, että sulla on jo tosi iso maha!:) Ongelmana alkaakin olla jo vaatteet. En mahdu enää moniin vanhoihin vaatteisiin. Asutaan vielä niin korvessa, että täytyisi varata koko päivä aikaa jos meinaisi lähteä etsimään äippävaatteita..Onkos teillä muilla jo ongelmia vaatteiden kanssa?
Mulla vointi paranee koko ajan. Oonkin innolla odottanut sitä energistä keskiraskautta. Hyvää vointia teille kaikille!!

Juu, vaateongelmia ollut jo hyvän aikaa:) Olen päätynyt kuminauhavyötäröisten hameiden jne.käyttäjäksi (töissä pakko olla vähän siistimmät kamppeet). Ja nyt odottelen Babyidean sivuilta tilaamaani Belly Beltiä. Tuon vekotuksen avulla kun toivon saavani myös farkkuni taas käyttöön:) Muutenkin www.babyidea.fi sivuilla on kaikenlaista kivaa äitiysvaatetta (ei tod.mitään kukkamekkoja rusetteineen!), että kannattaa käydä vilkasemassa;-)

Mitenkäs teitä muita vaivaa tuo pissahätä? Itselläni tuntunut taas viime päivinä, että koko ajan pissattaisi (ei kuitenkaan samalla tavalla kuin virtsatietulehduksessa, nimi.kokemusta on) eikä kovin kauaksi uskalla vessan lähettyviltä lähteä...viime päiviin saakka olenkin päässyt aika vähällä pissatuksella.

Mietin vaan, että voisiko tuo pissatus ja muut tuntemukset johtua siitäkin, että kohtu nousee vatsassa? Jostain muistan lukeneeni, että näillä viikoila (14 tasan) kohdun pitäisi muuttaa asentoaan/nousta ja tuosta aiheutuisi paineen tunnetta ja mahdollista kipuilua häpyluun yläpuolella jne. Onko muilla tietoutta asiassa???

Hei,

Vaatteet puristaa täälläkin :(

Ostin alkuviikosta farkut Bebesiltä. Ne ovat vatsan alle tulevaa mallia, mutta nousevat selästä varsin ylös. Selkäpuolella on leveällä kuminauhalla säädettävä rypytys. Farkut ovat muutenkin joustavaa materiaalia. Näyttävät normaaleilta farkuilta korkeaa selkää lukuunottamatta. Onneksi se jää ihan normaalipituisenkin paidan alle piiloon - eikä aluspöksyt vilku yrittämälläkään pyllistellessä :) Vielä en ole ottanut käyttöön, kun parit vanhat farkut sopivat edelleenkin ylänappi aukaistuna ja näitä uusia housuja saa kuitenkin muutaman viikon päästä käyttää ihan joka päivä.

Lisäksi olen ostanut kaksi leveähelmaista puseroa / lyhyttä mekkoa Lindexiltä. Kätevää, että nykyinen muoti on aikamoista mammamallia. En ole mikään empirelinjaisten vaatteiden tai löysien tunikoiden suuri ystävä, mutta nyt ei harmita lainkaan että kaikki kaupat ovat täynnä äitiysvaatteiden tapaisia paitoja ja toppeja :)

Hei vaan kaikille! tosta kohdun siirtymisestä luin myös, että RV 15 se olisi lonkkaluiden yläpuolella eli pikku hiljaa nousee kunnon kummuksi! mites teillä pahoinvointi? mulla oli sunnuntai iltana kamala olo ja piti oksentaa kaikki mitä olin päivänaikana syönyt...minulla jatkuu yö pissalla juoksu..saatan käydä jopa 2 krt yössä...

Mulla pahin pahoinvointi alkaa jo helpottaa, pystyn jopa välillä jo lihaakin syömään. Tosin pieniä etomuksia tulee aina sillon tällön, mutta ei oo yökkö olo koko aikaa niinkun vielä joku aika sitten. Oksennussaldoni vielä kuitenkin puhdas 0!
Välillä meinaa päänsärky vaivata, mutta oon yrittänyt välttää turhaa Panadolin popsintaa ja vaan sietää moista vaivaa.

Yöllä mun ei onneks tartte nousta kuin kerran vessaan, mutta päivisin saan sitten visiteerata eriössä sitäkin useammin...

Mulla on jo ihana pömppömaha;-) En malttais odottaa, että siitä tulis sellanen ""kiinteä kumpu"". Alkkareistakin huomaa, että ne eivät enää pysy mahan päällä vaan tippuvat kurttuun mahan alle. Hassua:)

Hei! Minullakin oli pahoinvointia noin rv7-11, sitten se loppu ku seinään. Oli semmosta etovaa oloa ja jotkut hajut kävi nenään tosi pahasti. Sitten jos oli pitkä aika syöntien välillä ni olo muuttu pahemmaksi, heti kun sai ruokaa ni helpotti! :) Verensokereista johtui. Kerran oksensin. Sitten tuli enemmänkin sellasia ei mielihaluja vaan päinvastasia epämielihaluja tai jotain, et yhtään en voi kuvitellakaan syöväni jotain grillimakkaraa ja perunasalaattia, mikä on ennen menny ihan täysiä. Jotekin on hirmu terveelliseks menny elämäntavat ja ennen ku karkkia teki mieli harva se päivä ni nyt se on hyvin vähälle jääny. Ihan hyvä vaan. Ja näyttää että paino vaan laskee, johtuneeko ruokatapojen terveellistymisestä? On tää ihmeellistä tää raskaus, miten se muuttaa. Aattelee sitä vauvaa, et se saa kaiken tarvittavan.

Rinnat on vieläkin kokoajan pinkeä, ihan ku ois silikonit ottanu. Vessaan juoksen kerran yössä. Nälkä tulee hyvin usein ja janokin. Maha pömpöttää, vaikka onhan miulla aina oikeestaan ollu tämmönen pömppö, mutta nyt enemmän. On pitäny hankkia parit housut, mis on isompi vyötärö tai semmoset rennot college tai trikoo housut mis on leveä resori vyötäröllä on tosi hyvät.

Outoo ku oma äitini ei oikeestaan oo ollu kiinnostunu minun voinnista raskauden tiimoilta. Kai se on jotenki hämmentyny, eikä osaa. Onhan minulla kaksi vanhempaa veljeä eikä niillä vielä oo lapsia. Minusta olen hyvän ikäinen, aika nuori äiti vielä. Saan koulunkin käytyä loppuun juuri. Haluankin olla sellainen ihminen, joka etsii onnensa muualta kuin työstä ja rahasta. Enemmin sellainen perhekeskeinen, perhe ja parisuhde ensin ja sitten työ ja ura. Ei oo niin kiinnostusta luoda uraa, kunhan jotain työtä ois joskus.

Miten teidän muiden vanhemmat ja sukulaiset ja kaverit reagoi ja suhtautu uutiseen? Mitä ajattelette työn ja perheen yhdistämisestä?

Heissan,

meillä vanhemmat on ollu tosi innoissaan, ovat kai odottaneet tätä uutista salaa jo vuosikaudet (ollaan oltu miehen kanssa yksissä yli 7 vuotta). Miehen äiti itki onnesta ja minun mummo oli siskonsa kanssa myös itkenyt onnesta. Eli tosi positiivisesti kaikki ovat asian ottaneet ja ovat innoissaan. Tosin aavisteltiin kyllä, että vauvauutinen on kaikille iloinen, mutta tuo ilon ja onnen määrä yllätti kyllä meidätkin=)

Itse en ole vuosikausiin kovinkaan paljoa äitini kanssa tekemisissä ollut, sillä olen isäni kasvattama (eron jälkeen jäin isälle). Ei olla riidoissa tms., mutta kun pienestä asti äiti on asunut uuden perheensä kanssa toisella paikkakunnalla niin yhteydenpito on vaan jotenkin hiipunut. Nyt olen huomannut olevani äitinikin mielestä kiinnostavampi kuin koskaan, hän on ostellut kuulemma vauvanvaatteita, ehdottelee taapamisia ja soittelee kysellen vointia...ihan niinkuin minä ihmisenä olisin jotenkin muuttunut sen takia, että olen raskaana. Sama ihminenhän minä olen - mitä nyt masu kasvaa...minun suhtautumiseni äitiini ei raskauden myötä ole muuttunut mielestäni mitenkään vaan haluaisin pitää välini hänen kanssaan samanlaisina kuin ennenkin, en siis halua esittää mitään ""ylintä ystävää"" tms. Ja tällä en nyt tarkoita sitä etteikö hän saisi hoitaa vaavia jne., mutta jotenkin lisääntynyt yhteydenpito vain raskauden takia tuntuu teeskentelyltä...

Ähh, tulipa tästä nyt melkonen äiti-tytär -sepustus. Toivottavasti joku jaksoi lukea läpi ja ymmärsikin lukemastaan jotain;-)

Mun vanhemmat otti iloisesti asian vastaan ja samoin miehen vanhemmat ja kaikki ystävät ym...tätä uutista oltiin odotettu meidänkin piireissä kun, minulla ja miehellä tulee marraskuussa 8 vuotta täyteen yhteiseloa!!! minullakin alkaa maha pönköttää ja alkkarit ei pysy vatsan päällä vaan rullautuu alemmas... : ) päänsärky meinaa vaivata kokoajan mutta, en ole viitsinyt ottaa panadolia! kyllä kestän nämä säryt kunhan asukki voi hyvin!! oletteko alkaneet syömään mitään monivitamiinitabletteja?
mietin että, uskaltaisko aloittaa?? hyviä vointeja teille!
T: Ninnu+masukki 14+1

Yhteistyössä