Aika ehdoton mies? Mielestäni lapsettomuushoidoissa pitää mmolempien taipua kompromisseihin. Meillä myös yksi luomulapsi, joka tuli jo puolen vuoden yrityksellä. Nyt toista yritetty kohta viisi vuotta. Mies on ollut vastahakoinen hoitoihin, vaikka kärsii lapsettomuudestamme kuten minäkin.
Vuoden yrityksen jälkeen halusin tehdä jotain, ja söinkin sitten vuoden Terolutia ja kahdeksan kuukautta Clomifenia. Sitten olisi pitänyt mennä pidemmälle, mutta mies ei halunnut, ja se jäi. Sitten tuli valmistuminen, töiden aloittaminen ja muutto, ja tilannetta piti rauhoitella. Lopulta yritystä oli ollut neljä vuotta, kun puhuin miehen ympäri, hoitoihin. Sperma ei ollut huippulaatua, mutta ei se ehkä ollut niin kova pala. Ensimmäiseen inseminaatioonkin oli melkein vuoden jonotus! Inssivaiheessa mies sanoi, että ei jatketa IVF:ään, koska pelkää minun masennusreaktioitani pettymyksiin. Eli että ei anneta edes mahdollisuutta, niin ei tarvitse pettyä. Ehkäisystä ei sentään ole puhuttu.
Kun toinen inssi piti tehdä, sitä ei tehtykään. Eli munarakkuloissa ei ollutkaan tarpeeksi suurta. Olin siellä yksin, ja sanoin meidän jatkavan IVF:ään, johon jonotetaan taas vuosi. Kotona kun kerroin miehelleni, hän kauhisteli vain odotusaikaa, ei sitä, että olisimme menossa hoitoihin.
Pitkä tarina, en tiedä onko sinulle mitään iloa. Itse olen harmitellut, että taivuin silloin miehen tahtoon emmekä menneet pidemmälle hoidoissa. Uskoimme ja toivoimme silloin vielä luomulapseen. Nyt alkaa parhaat hedelmällisyysvuodet olla takana (29v), ja vuosi odotttelua edessä, ennen kuin mitään tehdään. Tosi tylyä. Aika kuluu, eikä kulunutta saa takaisin millään ilveellä! Mekin olisimme halunneet lapsille alle 2v ikäeron. Nyt poika täyttää pian 6, eikä toisesta ole tietoakaan. Suren poikani puolesta, joka joutuu kasvamaan "yksin"! Mutta että olisi heittänyt hanskat tiskiin siinä vaiheessa... Yritä vielä puhua miehesi kanssa. Miettikää sitä, miltä nämä asiat tuntuvat 10-20 vuoden päästä. Olisiko sillä niin väliä, vaikka vähän olisi autettu, tai sillä, että onko ikäeroa 2 vai 6 vuotta.
Tsemppiä! =)