Onko muita, jotka ei käsitä miten ihmiset kitisee siitä, että toimeentulotuessa lasketaan lapsilisät mukaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihme valitusta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

ihme valitusta

Vieras
Summassahan on laskettu osuus lasta kohden. Mä en voi käsittää, miten joku voi ajatella, että lapsilisät on "otettu pois" toimeentulotuella eläviltä! Ja kyllä minä olen elänyt toimeentulotuella ja elänyt vuosia jopa alle sen hakematta sitä kuitenkaan ja siltikään en tajua miten joku voi noin ajatella!

Tavallaanhan lapset jo lisäävät toimeentulotukea niin miksi ihmeessä se lapsilisä pitäisi siihen sitten vielä lisätä? Ok voitaisiinhan tehdä niin, että lapsilisää ei laskettaisi mukaan toimeentulotukeen, mutta tällöin mun mielestä se lapsen osuus pitäisi poistua kokonaan?

Aatellaan esim 3 lapsen yksinhuoltajaa. Oma osuus 400 euroa, lapsista saa yli 200 euroa (jotenkin näin eikös?). Siihen sitten kolmen lapsen lapsilisät yh-korotuksineen eli 450 euroa lisäksi. Eli tommonen 1500 euroa (asumis+ muiden hyväksyttyjen kulujen jälkeen) ihan vaan elämiseen! Kuinkas monella työssäkäyvällä yksinhuoltajalla jää noin paljon?

Summassahan on laskettu osuus lasta kohden. Mä en voi käsittää, miten joku voi ajatella, että lapsilisät on "otettu pois" toimeentulotuella eläviltä! Ja kyllä minä olen elänyt toimeentulotuella ja elänyt vuosia jopa alle sen hakematta sitä kuitenkaan ja siltikään en tajua miten joku voi noin ajatella!

Tavallaanhan lapset jo lisäävät toimeentulotukea niin miksi ihmeessä se lapsilisä pitäisi siihen sitten vielä lisätä? Ok voitaisiinhan tehdä niin, että lapsilisää ei laskettaisi mukaan toimeentulotukeen, mutta tällöin mun mielestä se lapsen osuus pitäisi poistua kokonaan?

Aatellaan esim 3 lapsen yksinhuoltajaa. Oma osuus 400 euroa, lapsista saa yli 200 euroa (jotenkin näin eikös?). Siihen sitten kolmen lapsen lapsilisät yh-korotuksineen eli 450 euroa lisäksi. Eli tommonen 1500 euroa (asumis+ muiden hyväksyttyjen kulujen jälkeen) ihan vaan elämiseen! Kuinkas monella työssäkäyvällä yksinhuoltajalla jää noin paljon?

Niin ja noi summat on nykyään vissiin vielä korkeampia ja toi lapsilisähän onkin kolmesta lapsesta yh-korotuksilla 500 euroa...

No niinpä, tuloahan ne lapsilisätkin on. Hommaisivat töitä niin ei tarttis kitistä. Olen itsekin ollut hetken toimeentulotuella ja kyllä toi oli selvä kuin pläkki että lapsilisät lasketaan siihen. Toimeentulotuen kuuluisi olla viimeinen vaihtoehto ja väliaikainen tulonlähde, se ei ole tarkoitettu siihen että eräät nostelevat sitä vuosia kun eivät vaivaudu töihin.

[QUOTE="vieras";23494064]Oon ihmetellyt ihan samaa![/QUOTE]

Hyvä, että joku sentään :) On nimittäin hippasen väärin tätä asiaa levitelty (siis sen enempää selvittämättä mihin perustuu). Selitetään vaan kovaan ääneen, miten kaikkista pienituloisimmilta on otettu lapsilisät pois (siis eihän se mene ollenkaan niin). Oikeastaan asiaa rupesin paremmin miettimään, kun oma äitini oli tästä ihan järkyttynyt ja kauhuissaan miten väärin se on... Joo niinhän se varmaan kuulostaa siltä ihmisen korvissa, joka ei tajua mitään toimeentulotuesta...

Mun oikeustajun mukaan pienipalkkaisestakin työstä pitää saada enemmän kun toimeentulotuesta ja muista sosiaalituista. Kaupan kassalla osa-aikaisena työskentelevän pitäisi tienata enemmän kun vaan kotona makaava tuilla eläjä. Työnteon pitää olla kannattavaa!

Yh + 3 alle 10v lasta. 419,11 + 264,04 + 243,08 + 222,13 = 1148,36
Yh + 3 yli 10v lasta 419,11+ 293,38 + 272,42 + 251,47 = 1236,38
= koko perusosa, mihin kuuluu tietysti niin yh:n oma tulo (oli sitten joku tuki tai sitten työtulo) että lapsilisät. Mahdollisesti myös asumiskuluja saa maksaa tästä summasta, jos vuokra nyt vaan sattuu olla sossun hyväksymien rajojen yli ja halvempaan ei pääse.

Että mistä se 1500e tuli ihan noin käyttövaroja liikkumiseen, ruokaan, vaatteisiin, puhelimiin, hygieniaan? Kun ei tuohon summaan pääse edes noilla teini-ikäisillä lapsilla joista saa vähän isommat tuet per muksu... Tuo 1500e on noin suunnilleen vain kahden vanhemman perheillä käytettävissä, jos noita lapsia on se 3.

Mun oikeustajun mukaan pienipalkkaisestakin työstä pitää saada enemmän kun toimeentulotuesta ja muista sosiaalituista. Kaupan kassalla osa-aikaisena työskentelevän pitäisi tienata enemmän kun vaan kotona makaava tuilla eläjä. Työnteon pitää olla kannattavaa!

Täysin samaa mieltä! Tukien varassa elää aivan liian paljon ihmisiä vain sen takia, että se on kannattavampaa kuin työnteko!!!

Yh + 3 alle 10v lasta. 419,11 + 264,04 + 243,08 + 222,13 = 1148,36
Yh + 3 yli 10v lasta 419,11+ 293,38 + 272,42 + 251,47 = 1236,38
= koko perusosa, mihin kuuluu tietysti niin yh:n oma tulo (oli sitten joku tuki tai sitten työtulo) että lapsilisät. Mahdollisesti myös asumiskuluja saa maksaa tästä summasta, jos vuokra nyt vaan sattuu olla sossun hyväksymien rajojen yli ja halvempaan ei pääse.

Että mistä se 1500e tuli ihan noin käyttövaroja liikkumiseen, ruokaan, vaatteisiin, puhelimiin, hygieniaan? Kun ei tuohon summaan pääse edes noilla teini-ikäisillä lapsilla joista saa vähän isommat tuet per muksu... Tuo 1500e on noin suunnilleen vain kahden vanhemman perheillä käytettävissä, jos noita lapsia on se 3.

Niin se 1500 tuli siitä, josko tohon summaan lisättäisiin ne lapsilisät. Ja näköjään se on sitten alle 10v lasten kanssa n.1650 euroa ja yli 10v lasten kanssa liki 1800 euroa... Ja sun mielestäkö se olisi oikein, että noin paljon jäisi käteen asumis sun muiden kulujen jälkeen tekemättä sen eteen yhtään mitään????

Minä olen kahden lapsen yksinhuoltaja. Pienipalkkaisessa kokopäivätyössä. Mulle jää vuokran jälkeen (pelkän vuokran, ei muiden asumiskulujen, vuokra ihan "normaali") 1300 euroa käteen. Tässä summassa on siis jo mukana lapsilisät yh-korotuksineen ja elatustuet. Toinen lapsi on yli 10v ja toinen alle. Josko siis saisin toimeentulotukea pitäisi jäädä kaikkien asumiskulujen jälkeen 970 euroa tällä hetkellä. Josko tohon lisättäisiin se lapsilisäkin vielä niin sehän tekisi sitten jo liki sen 1300 euroa! Ja tosiaan sittenhän sossu maksais myös sähköt, vakuutukset, vedet, ei tarttisi pistää bensaan montaa sataa euroa, kun ei tarttisi käydä töissä jne jne.

Huhhuh.

no mä ymmärrän hyvin, miksi sossu katsoo sen tuloksi,kun verottajakaan ei katso? sen lisäksi ootko miettinyt että köyhätkin saattaa joskus tarvita lastenhoito apua, johon ei sitten olekkaan rahaa. köyhienkin lapset tarvitsee sen välikausiouvun+talvipuvun+kuravaatteet+ hanskat+kengät. yms kyllä se kuule on aika elämmä kuormittava tekijä kun pitäs ostaa kaikkee pakollista mut rahat ei riitä.

Yhteistyössä