Onko muita jotka eivät aio tehdä itselleen joulustressiä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "a p"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"a p"

Vieras
Ja miten toteutatte stressittömän joulunalusajan?

Meillä miehen kotona ei ole vietetty jouluja ollenkaan, minun kotonani taas on. Olemme päätyneet kompromissiratkaisuun, että vietämme joulua, mutta hyvin minimalistisesti, kulut ja kiireen minimoiden.

Joulukortteja lähetän vain ihan lähimmille,eli noin 6 kpl.

Joulun alla leivomme vain yhden pienen satsin pipareita ja torttuja, kun ei niitä kukaan perheessämme (3 h) kovin paljoa syö.

Jouluruuat ostamme valmiina, vain kinkun/kalkkunan paistamme itse. (emme vielä ole päättäneet kumman hankimme)

Emme hanki joulukuusta osin tilanpuutteen, taaperon ja kissojen vuoksi, vaan meillä on iso ns. "valopyramidi" toimittamassa kuusen virkaa. Sen lisäksi ikkunalle tulee valaistu joulutähti. Keittiön pöydälle tulee jouluinen pöytäliina, ja poltamme jouluisia tuoksukynttilöitä. Muita joulukoristeita ei tule, emmekä aio joulun alla siivota kuin ihan samalla tavalla kuin yleensä.

Joululahjoja annamme vain vähän, miehen kanssa toisillemme yhdet, lapselle kaksi. Lisäksi vain vanhempamme ja kummilapseni saavat yhden lahjan. Joululahjoihin riittää kaikkiaan noin 100-120 e.

Näillä aineksilla syntyy meille stressitön joulu, jossa tärkeintä on joulun rauhallinen ja tyyni , harmoninen tunnelma, sekä läheiset ihmiset.

En aio ottaa stressiä.

Kaapit on jo yhtä vaille siivottu, ikkuna pesty, valoja ripustellaan. Korttitarpeet on, varmaan nyt viikonloppuna askarrellaan lapsen kanssa. Samoin leipomisia tehdään pikku hiljaa, ruokajuttujakin tehdään ajoissa valmiiksi, mitä vaan voi. Meillä harjoitetaan kohtuullisen kuluttamisen periaatetta, joten lahjoja ostetaan vain vähän. Aikuisten lahjat ovat pääsääntöisesti elämyksiä tai jotakin poiskuluvaa.

Ei stressiä. Todennäköisesti joulun vietän osittain töissä, kun viime vuonna joulu oli vapaata. Piparitaikina ostetaan paikallisen leipomon tekemänä ja lasten kanssa leivotaan. Torttuja ei taideta tehdäkään, kun niitä ei kovin syödä. Suklaata kaupasta ostetaan. Äitini tarjoaa jouluruoan hieman ennen joulua. Jouluna kotosalla ollaan ja oma joulupöytä on todella riisuttu, kun ei kovin tykätä. Lahjoja on ostettu ihan reilulla rahalla lapsille, me vanhemmat emme toisillemme lahjoja osta. Joulusiivousta ei tehdä, vaan jatkuvasti meidän taloudessa muutenkin siivoillaan ja kovin on riisuttu tämä sisustus, joten helppo siivota. Joulukuusta ei tule, kun ei ole tilaa. MUutama jouluvalo ja koriste. Verhoja en vaihda.

Meillä näin:(ei tod mitään stressia, nautitaan va)

Joulukortteja lähetän vain ihan lähimmille,eli noin 6 kpl. EN LÄHETÄ OLLEENKAAN

Joulun alla leivomme vain yhden pienen satsin pipareita ja torttuja, kun ei niitä kukaan perheessämme (3 h) kovin paljoa syö. EI MEILLÄKÄ NIITÄ SYÖDÄ, MUTTA JOS MENNÄÄN JONNEKIN NIIN VOIN LEIPOA(TYKKÄÄN OLLA KEITTIÖSSÄ)

Jouluruuat ostamme valmiina, vain kinkun/kalkkunan paistamme itse. (emme vielä ole päättäneet kumman hankimme)MEILLÄ EI TYKÄTÄÄN KINKKUSTA, TEEN YLEENSÄ LOHTA/KALKKUNA/PAAHTOPAISTIA + ERILLAISIA SALAATTIA. KUITENKIN MENNÄÄN VARMAAN MIEHEN VANHEMMILLE SYÖMÄÄN NIIN OTAN SINNE JOTAIN...

Emme hanki joulukuusta osin tilanpuutteen, taaperon ja kissojen vuoksi, vaan meillä on iso ns. "valopyramidi" toimittamassa kuusen virkaa. Sen lisäksi ikkunalle tulee valaistu joulutähti. Keittiön pöydälle tulee jouluinen pöytäliina, ja poltamme jouluisia tuoksukynttilöitä. Muita joulukoristeita ei tule, emmekä aio joulun alla siivota kuin ihan samalla tavalla kuin yleensä. EMME SIIVO MITENKÄÄN ERIKOISESTI, EI MITÄÄN PÖYTÄLIINOJA/VERHOJA.....kUUSI VARMAAN LAITETAAN, MUTTA SE ON TEKOKUUSI JA VALMIIKS KORISTELTUKIN KAIKEN LISÄÄKSI))) jOULUVALOT LAITOIN JO

Joululahjoja annamme vain vähän, miehen kanssa toisillemme yhdet, lapselle kaksi. Lisäksi vain vanhempamme ja kummilapseni saavat yhden lahjan. Joululahjoihin riittää kaikkiaan noin 100-120 e.

sUURIN OSA LAHJOITA ON JO PAKETOITU, NE OVAT IHAN JOTAIN PIENTÄ (ESIM. KIRJA, VILLASUKAT)MUILLE SUKULAISILLE + LAPSILLE MONTA PIENTÄ PAKETTIA JOISSA ON JOTAIN NAMEJA, KIRJOJA, LELUJA JNE....kAIKKI LAHJAT ON HANKITTU PITKIN VUOTTA ALEISTA, EI TARVI "ERIKSEN LÄHTEÄ KAUPPAAN"...

Meillä näin:(ei tod mitään stressia, nautitaan va)

Joulukortteja lähetän vain ihan lähimmille,eli noin 6 kpl. EN LÄHETÄ OLLEENKAAN

Joulun alla leivomme vain yhden pienen satsin pipareita ja torttuja, kun ei niitä kukaan perheessämme (3 h) kovin paljoa syö. EI MEILLÄKÄ NIITÄ SYÖDÄ, MUTTA JOS MENNÄÄN JONNEKIN NIIN VOIN LEIPOA(TYKKÄÄN OLLA KEITTIÖSSÄ)

Jouluruuat ostamme valmiina, vain kinkun/kalkkunan paistamme itse. (emme vielä ole päättäneet kumman hankimme)MEILLÄ EI TYKÄTÄÄN KINKKUSTA, TEEN YLEENSÄ LOHTA/KALKKUNA/PAAHTOPAISTIA + ERILLAISIA SALAATTIA. KUITENKIN MENNÄÄN VARMAAN MIEHEN VANHEMMILLE SYÖMÄÄN NIIN OTAN SINNE JOTAIN...

Emme hanki joulukuusta osin tilanpuutteen, taaperon ja kissojen vuoksi, vaan meillä on iso ns. "valopyramidi" toimittamassa kuusen virkaa. Sen lisäksi ikkunalle tulee valaistu joulutähti. Keittiön pöydälle tulee jouluinen pöytäliina, ja poltamme jouluisia tuoksukynttilöitä. Muita joulukoristeita ei tule, emmekä aio joulun alla siivota kuin ihan samalla tavalla kuin yleensä. EMME SIIVO MITENKÄÄN ERIKOISESTI, EI MITÄÄN PÖYTÄLIINOJA/VERHOJA.....kUUSI VARMAAN LAITETAAN, MUTTA SE ON TEKOKUUSI JA VALMIIKS KORISTELTUKIN KAIKEN LISÄÄKSI))) jOULUVALOT LAITOIN JO

sUURIN OSA LAHJOITA ON JO PAKETOITU, NE OVAT IHAN JOTAIN PIENTÄ (ESIM. KIRJA, VILLASUKAT)MUILLE SUKULAISILLE + LAPSILLE MONTA PIENTÄ PAKETTIA JOISSA ON JOTAIN NAMEJA, KIRJOJA, LELUJA JNE....kAIKKI LAHJAT ON HANKITTU PITKIN VUOTTA ALEISTA, EI TARVI "ERIKSEN LÄHTEÄ KAUPPAAN"...

tyhmä kone teki näistä : ( surullisen huumion.......

En todellakaan ota stressiä, ei sovi mun luonteelle :saint:

Joulu on vielä ihan tekemättä (lahjat ostamatta, siivoukset tekemättä jne. Kortit jo aloiteltiin tosin), mut en silti osaa mitään ressata. Mä nyt vaan olen tämmönen :xmas:

Oi ei koskaan mitään stressiä!
Mutta pipareita leivotaan itsetehtyyn taikinaan kerran viikossa joulukuun ajan, laatikot on tehty jo, jouluksi siivotaan ihan perus viikkosiivous.. Kaapit pysyvät siistinä ympäri vuoden ;)
Toki koristellaan oikein runsaasti ja kuusi sisälle aatonaattona. On kinkut ja muut herkut.
Kaupoissa kierrellään rauhassa ja kuunnellaan joululauluja ja jiplaillaan kaikkia ihania lahjaideoita ja joulutavaraa. Neulepuikot viuhoo lahjoja tehdessä. Lasten kanssa askarrellaan kortit, kuunnellaan joulumusiikkia, tunnelmoidaan kynttilänvalossa..
Se mille toiset stressaa, voi olla toisille mitä ihaninta joulunodotuspuuhailua <3

En koskaan ota Joulusta stressiä =) Aina teen kaikki ruoat, leivät, leivonnaiset itse, lahjatkin osin teen itse. Mutta en koskaan ole osannut stressata niistä, niin ja vielä pidän joulukauppaa siinä sivussa pystyssä. Ja jos totta puhutaan, niin en stressaa mistään, en osaa. Nautin haasteista =)

[QUOTE="Mimo";25092541]En koskaan ota Joulusta stressiä =) Aina teen kaikki ruoat, leivät, leivonnaiset itse, lahjatkin osin teen itse. Mutta en koskaan ole osannut stressata niistä, niin ja vielä pidän joulukauppaa siinä sivussa pystyssä. Ja jos totta puhutaan, niin en stressaa mistään, en osaa. Nautin haasteista =)[/QUOTE]

Me ollaan vissiin samanluonteisia :wave:

En aio ottaa stressiä.

Kaapit on jo yhtä vaille siivottu, ikkuna pesty, valoja ripustellaan. Korttitarpeet on, varmaan nyt viikonloppuna askarrellaan lapsen kanssa. Samoin leipomisia tehdään pikku hiljaa, ruokajuttujakin tehdään ajoissa valmiiksi, mitä vaan voi. Meillä harjoitetaan kohtuullisen kuluttamisen periaatetta, joten lahjoja ostetaan vain vähän. Aikuisten lahjat ovat pääsääntöisesti elämyksiä tai jotakin poiskuluvaa.

aiotko viettää joulusi siellä kaapissa, vai miksi ne kaapit pitää siivota juuri jouluksi?

Meillä ei stressata... normaali viikkosiivous jouluviikolla, muutamia entisiä joulukoristeita laittelen ja keittiöön jouluverhot. Joulukuusi laitetaan (omakotitalon) etupihalle valoineen, sain viime jouluna tarpeeksi, kun kuusi kaatui varmaan 5 kertaa ja varisseita neulasia on joka paikka täynnä.

Kinkkua en tod. näk. edes paista, vaan teen hirvipaistin ja laatikot tulee valmiina kaupan hyllystä. Sienisalaattia teen syksyllä keräämistä sienistä ja rosollin olen tehnyt aina itse. Torttuja ja pipareita paistellaan kaupan valmistaikinoista. Olen töissä eikä hirveästi aikaa iltaisin...

:wave: Me annetaan asioiden mennä painollaan, ei jaksa stressata turhia.

- Joulukortteja lähetän kyllä, ja ihan itsetehtyjä. Tykkään näperrellä kaikkea ja niiden tekeminen on rentouttavaa. Suurin osa korteista on jo tehty.
- Tykkään leipoa, joten en osaa stressaantua siitäkään. Välillä tulee leivottua esim. pipareita ihan liikaa suhteessa siihen kuinka paljon niitä menee, silloin vien niitä mennessäni sukulaisille ja kavereille tai pistän miehelle töihin mukaan. Ja jos en jaksa leipoa niin sitten ostetaan piparit kaupasta.
- Menemme vanhemmilleni syömään, joten ei periaatteessa ei tarvitse ostaa jouluruokia. Olemme kuitenkin tarjoutuneet jotain viemään, mutta saa nyt nähdä.
- Meillä on muovikuusi joten ei tarvitse stressata sitäkään, jos kaatuu niin sitten kaatuu. Pituutta tuolla ei ole kuin 120cm joten suurta tuhoa tuskin aiheutuu :)
- Pikkuhiljaa olen alkanut jo koristelemaan kotia, oikeastaan aloitin sen jo vuosi sitten :D Ei olla tekemässä mitään suursiivousta.
- Joululahjoja olen hankkinut pitkin vuotta, suurimman osan teen itse. Lahjatkin alkaa olla kasassa pikkuhiljaa.

ei mulla oo ikinä ollu ressiä jouluntakia, mitä ei oo kerenny tehdä niin sitä ilman on pärjänny. ainut mitä pitää jouluna pakosta olla on kinkku, kalkkuna, rosolli ja lanttulaatikko. millään muulla ei ole väliä.
joulukoristeetkin laitoin ja keräsinkin jo pois tämän joulunosalta. olivat 24h ja se riitti.

:wave:

Miksi siitä pitäs ressiä ottaa? :)

Ei meillä sen tarkemmin siivota joulua varten, perussiisti on hyvä, lahjat on jo ostettu, ruoka on jo suunniteltu, joulua laittelen pikkuhiljaa oman fiiliksen mukaan sitten joulukuun aikana..Mikäs tässä ollessa. :)

aiotko viettää joulusi siellä kaapissa, vai miksi ne kaapit pitää siivota juuri jouluksi?

Tää on ehkä typerin sanonta jota tiedän. Minä en ainakaan vietä joulua kaapissa mutta kyllä, kyllä mä ne siivoan. En vietä mitään muutkaan päivää kaapissa mutta siitä huolimatta siivoan niitä silloin tällöin. Vai siivoatko sinä kaapit vain sillon kun aiot viettää päivän niissä? :headwall:

Hep!

Ei minulla ole koskaan joulustressiä, vaan odotan sitä innolla. Ihan perusviikkosiivous tehdään ennen joulua. Ruoat ostan kaupasta, siis loput, mitä isovanhemmat eivät tuo meille mukanaan.

Meillä on muutto juuri ennen joulua, mutta silloihan kaapit on siivottu;-) Odotan joulua uudessa kodissa tänne vanhaabn en laita mitään joulun nautinnoista tulee nyt lyhempi kun yleensä, mutta sitäkin nautinnollisempi kun saatiin vihdoinkin oma koti :-) Siinä joululahjaa kerrakseen.

Meillä ei erityisemmin siivoilla joulua varten, yhtä siistiä aina. Jouluvalot laittelen ihan kohta ja vähän ennen aattoa laitan pienen kuusen pöydälle. Kynttilöitä polttellaan. Mitään jouluruokia en tee, koska en niistä välitä suuremmin. Aattona mennään syömään mun vanhemmille, joulupäivänä miehen. Saadaan siis kyllästyä jouluruokaan vaikkei itse tehdäkään. Joulutorttuja saatan tehdä jos tulee vieraita kahville ennen joulua. Ja saatan ostaa edullisen joulukukan, ellen sitten satu saamaan joltakulta lahjaksi.

Emme osta miehen kanssa mitään toisillemme, yhdet lahjat lapsille ja kummilapsille. Mummot antavat kyllä lahjoja lisää.

[QUOTE="vieras";25093149]Miksi kukaan ei ihmettele ja vittuile kevätsiivouksesta mutta joulusiivouksesta vittuillaan? Mä en hinkkaa keväällä mutta hinkkaan ennen joulua tai aloitan jo syksystä kun sillon vaan iskee inspis.[/QUOTE]

Tätä mä ihmettelen kans. Tuntuu, että kaikkina muina vuodenaikoina saa siivota, mutta joulun alla se on suorastaan kiellettyä. Mullakin syksyisin iskee sellainen kotiolo, tekee mieli siivota ja sisustaa jne.

Yhteistyössä