Onko muita, jotka häpeää usein itseään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Mitä asioita, millaisissa tilanteissa? Mistä se johtuu? Mikä voisi auttaa?

Mä häpeän ulkonäköäni ja pukeutumistani, koen usein itseni rumaksi ja liian erottuvaksi tavallisissa arkisissa vaatteissani. Häpeän jos sähellän, esim kaupan kassalla pudotan pankkikorttini, tai myöhästyn joltain käynniltä. Sitten tulee usein jonkinlainen alemmuudentunne, että mulla ei olisi edes oikeutta olla yhtä hyvä kuin muut.

Voiko se johtua ala-asteen parin vuoden ajalta koulukiusaamisesta, siitä kun mut suljettiin porukoista ja leikeistä pois eikä kukaan olisi halunnut mua mukaan koska luokan johtohahmo ei tykännyt musta ja nälvi usein?
Mitä muita syitä voisi olla?

Miten tästä voisi päästä eroon, kun se hallitsee joitain tilanteita ihan liikaa, ja pelkään että lapseni oppivat siitä huonoa mallia?

Mä häpeän ulkonäköäni ja pukeutumistani, koen usein itseni rumaksi ja liian erottuvaksi tavallisissa arkisissa vaatteissani. Häpeän jos sähellän, esim kaupan kassalla pudotan pankkikorttini, tai myöhästyn joltain käynniltä. Sitten tulee usein jonkinlainen alemmuudentunne, että mulla ei olisi edes oikeutta olla yhtä hyvä kuin muut.

Voiko se johtua ala-asteen parin vuoden ajalta koulukiusaamisesta, siitä kun mut suljettiin porukoista ja leikeistä pois eikä kukaan olisi halunnut mua mukaan koska luokan johtohahmo ei tykännyt musta ja nälvi usein?

Miten tästä voisi päästä eroon, kun se hallitsee joitain tilanteita ihan liikaa, ja pelkään että lapseni oppivat siitä huonoa mallia?
Heikko itsetunto juontaa lapsuudesta. Kuka on murtanut itsetuntosi?

Nooh oikeestaan ku kännissä sekoillu netissä ja kirjotellu hölmöyksiä ni sit hävettää pari päivää se sekoilu joskus siis juon kalsari kännei ku kavereiden kaa ni känny pysyykin taskussa 😁. Vaik ehkä oon röllin näkönen ni ulkonäköni on kyl pienin murheista tai ei mua haittaa edes en vietä aikaani peilin edessä😁.
Ja hei jollekkin oot aina kaunis ja hyvä ihminen

Siiis millä tavalla näytät lapsille mallia? Siis sen et sua joku asia hävettää miten se lapsi saa sen tiedon?

• Tykkää
Reactions: -roosaruusa-

Kannattaa muistaa se, että muut ihmiset ei juurikaan jaksa miettiä sinun kämmäyksiäsi tai vaivaa päätään niillä. Eikä ne muutkaan niinkovin erityisiä ole. Ehkä sinun pitäisi lakata arvioimasta itseäsi suhteessa muihin ja olla vaan oma itsesi?

Tuskin ne lapset lukevat ajatuksiasi ja tietävät mitä ajattelet. Heistä kasvaa omia yksilöitään omien kokemustensa kautta ja saattavat olla aikuisena täysin päinvastaisia kuin sinä. lapset tarvitsevat rakkautta ja huolenpitoa. Se riittää.

Myöhästely on kyllä ärsyttävää... ja asia, joka pistää kiristelemään.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Perustin muutama vuosi sitten tälle palstalle Häpeä-ketjun. Olen luultavasti pohtinut häpeää perusteellisesti. Virheitä sattuu kaikille. Tänään alkaa uusi viikko ja toivon, että viikosta tulee mukava. Sää lämpenee ja toivon kaikille parasta. Pääsiäisen aikaan eteisen plafondin lamppu paloi. Ostin uuden ja lampun muoto on entistä pulleampi. Lampun sisään mahtuminen oli vaikeaa. Ruuvien kiristäminen pää kallellaan tikkailla seisten oli kiusallista. Ehkä häpeän tunne olisi ollut seuraava, jos asennus ei olisi onnistunut. Yksineläjänä olen perfektionisti ja hoidan kaikki asiat itse. Katsoin maikkarin sivulta Bridget Jones, elämäni sinkkuna elokuvan. Kun elokuva aikoinaan tuli elokuvateattereihin, se ei kiinnostanut minua ollenkaan. Elin siihen aikaan raastavaa elämänvaihetta. Ihana elikuva, joka päättyy suloisesti. Ehkä minunkin on jo aika ostaa uusi punakantinen päiväkirja. Kirjoituksiani en häpeä tällä palstalla. Jos viestini aiheuttavat myötähäpeää, olen onnistunut tarinoissani.

Perustin muutama vuosi sitten tälle palstalle Häpeä-ketjun. Olen luultavasti pohtinut häpeää perusteellisesti. Virheitä sattuu kaikille. Tänään alkaa uusi viikko ja toivon, että viikosta tulee mukava. Sää lämpenee ja toivon kaikille parasta. Pääsiäisen aikaan eteisen plafondin lamppu paloi. Ostin uuden ja lampun muoto on entistä pulleampi. Lampun sisään mahtuminen oli vaikeaa. Ruuvien kiristäminen pää kallellaan tikkailla seisten oli kiusallista. Ehkä häpeän tunne olisi ollut seuraava, jos asennus ei olisi onnistunut. Yksineläjänä olen perfektionisti ja hoidan kaikki asiat itse. Katsoin maikkarin sivulta Bridget Jones, elämäni sinkkuna elokuvan. Kun elokuva aikoinaan tuli elokuvateattereihin, se ei kiinnostanut minua ollenkaan. Elin siihen aikaan raastavaa elämänvaihetta. Ihana elikuva, joka päättyy suloisesti. Ehkä minunkin on jo aika ostaa uusi punakantinen päiväkirja. Kirjoituksiani en häpeä tällä palstalla. Jos viestini aiheuttavat myötähäpeää, olen onnistunut tarinoissani.

Tästä hoksaa hyvin sen että ihmisissä on persoonallisuuseroja.

Meikää ois alkanut kiukuttaa jo kaupassa, kun tiedän, että lamppuja on ainakin sataa eri kokoa ja todennäköisyys siihen että sopiva päätyy ostoskoriin on pieni.

Seuraavaksi ois ärsyttänyt se, että niiden vaihtaminen on hankalaa. Sivumennen olisin ajatuksissani toivottanut insinöörit ja suunnittelijat, kaikki, hevonkuusenperseeseen ku eivät mitään noinkaan yksinkertaisesta asiasta tajua.

Ja kun se lamppu viimein ois ollut paikoillaan ni olisin niin v.ittuuntunut ja täynnä adrenaliinia että siinä sujuu sit suursiivouskin samaan puuskaan :D

Mut mulla on mies. Se kyllä hoitaisi homman...mutta ku se on ehkä hieman liian vahva niin lamppuja menisi rikki ainakin yksi enneko vempele taas toimii joten jo lähtökohta on eri. Mulle se ei ois pakko vaan jotain missä olen yksinkertaisesti parempi ja helläsormisempi. Taitavampi :)

Ihmisen kuuluukin hävetä myöhästyessään.
No ei kuulu, mikäli se ei ole tapa. Vahinkoja sattuu kaikille ja jokainen on joskus jostain myöhästynyt.
Pienempi vastaava tunne nolous olisi silloin siedettävää, mutta häpeä on jotain niin syvältä ja vaikuttaa omanarvontuntoon ja ihmisarvon kokemiseen, että ei satunnaisella myöhästymisellä tarvitse niitä polkea.

No ei kuulu, mikäli se ei ole tapa. Vahinkoja sattuu kaikille ja jokainen on joskus jostain myöhästynyt.
Pienempi vastaava tunne nolous olisi silloin siedettävää, mutta häpeä on jotain niin syvältä ja vaikuttaa omanarvontuntoon ja ihmisarvon kokemiseen, että ei satunnaisella myöhästymisellä tarvitse niitä polkea.

Vivahde-eroja.

Pääasia että tuntuu niin pahalta ettei seuraavalla kerralla oo taas myöhässä.

Kysyin neuvoa lamppu kädessäni miesmyyjältä. Hän sanoi töidensä tiimellyksessä, että lamppuvalintani on oikea. Vilkaisin vasta kotona
pakkauksen sisälle ja jo silloin päässäni välähti, että ongelmia tiedossa.
Kävin edellisenä aamuyönä vessassa ja luulin, että olen sekoamassa.
Jossain välähteli kummallisesti. Tarkistin kaksi lähinnä olevaa valoa ja
ei ne välkkyneet. Ei tullut mieleenikään tarkistaa korkealla olevaa käytävän valoa. Olin helpottunut, kun ilmiöön selvisi luonnollinen selitys. Pääsiäisen aikaan tuli seurattua paljon kirkkojen lähetyksiä. Tippa silmässä katsoin Agricolan kirkon lähetystä, jossa Jyrki69 puhui henkeviä. Vuosisadan vaihteen kulmilla asuimme jonkin aikaa kirkon lähistöllä. Olen ollut nuoruudessani töissä sähköliikkeessä ja myynyt lamppuja. Joten en minä uutta gubbea hommaa yhden lampunvaihdon takia. Saisin keittää monet kahvit ja pyöräyttää monet kanelipullat Alkossa visiteeraamisesta puhumattakaan ennenkuin ukkorahjus suostuisi nousemaan tikkaille. Sen jälkeen pitäisi tilata ambulanssi ja ryhtyä omaishoitajaksi. Lähden kohta viemään roskia. Tyhjensin parasta ennen purkit tyhjiksi ja lemu oli pahempi kuin pääsiäisen aikaan Helsingissä leijaillut löyhkä. En usko suoteoriaan lemun alkuperästä. Putin se vain lähettää meille kirjepostia ilmojen halki. Nyt mopo taas karkaa käsistä ja keulii vaarallisesti. Kivoja nuo välissä vilkkuvat mainokset. Viime viikolla sattui kaupassa nolo ripsivärigate, mutta sitä stooria en kerro kenellekään. Hävettää ja nolottaa vieläkin. Sen vain sanon, että varokaa ripsivärejä vyöryviä myyntihyllyjä.

• Tykkää
Nyt ei nolota ja hävetä muu kuin muutamat kirjoitusvirheeni tällä palstalla.
Tänään on ihana aurinkoinen sää. Ikkunanpesuaine on jo ostettu ja tikkaille on taas käyttöä. Ponnistan seuraavaksi sohvanpohjalta ylös uusiin haasteisiin.
Kiitos Mikael Agricola suomen kielen taidostamme. Tosin tarvitsen kipeästi myös muiden maiden kieliä.

On. Ihmisen osa. Älä sure, se on ihan normaalia. Sosiopaatit, poliitikot, näyttelijät ja narsistit eivät häpeä. Ovat julkeita ja kirjaimellisesti hävyttömiä.

Yhteistyössä